• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång kabel är normalt ??

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Hur lång 230v kabel är normalt att man skall behöva ha med sig när man är ute ?

Jag köpte en 25 meters kabel när vi var i Tandådalen men har även kompletterat med en 15 meters för jag tyckte 25 meter verkade vara lite lång och dessa är ju meningen att använda var för sig för det är ju inte tillåtet att skarva och 45 meter lär jag ju inte behöva .... (kabeln är 3*2,5mm)

Jag har även köpt en adapter som jag kan använda hemma så slipper man ha en 3:dje kabel .
 

Bilagor

  • adapter.jpg
    adapter.jpg
    125,8 KB · Visningar: 34

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Köpte häromdagen en färdigmonterad klump på 25 m kabel med CEE (blå kontakter) 3x2,5 mm2. Herre Gud vad lång och tung den var (ca 8 kg)... Köpte också en vinklad 230V adapter men också 2 blåa CEE kontakter (hane & hona). Klippte kabeln så det blev en på 10 respektive 15 meter och skarvade kontakterna i varsin "rätt" ända. Nu gäller det bara att hitta skarvskydd (inkapslad vattentät "plastlåda") för att undvika vatten i kontakterna. Om det skulle vara så att 10 eller 15 meter inte räcker till stolpen, då får det bli skarv tycker jag. Idag monterade jag den årliga Julbelysningen utomhus med en skarv (plastpåse & tejp) som jag använt i ur & skur i 14 år utan att jordfelsbrytare löst ut en endaste gång.

Något sådant borde funka om man absolut måste ha 25 till stolpen:
skarvkabelskydd.jpg
Källa: Internet

Thomas! rätta mig gärna om jag är helt ute och "cyklar". Du verkar ha koll på läget : )
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Det verkar som att du har köpt en bra kabel, 8kg är det en plastrulle så har du rejält med koppar. Densiteten i koppar är 8 960kg/m3.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Köpte häromdagen en färdigmonterad klump på 25 m kabel med CEE (blå kontakter) 3x2,5 mm2. Herre Gud vad lång och tung den var (ca 8 kg)... Köpte också en vinklad 230V adapter men också 2 blåa CEE kontakter (hane & hona). Klippte kabeln så det blev en på 10 respektive 15 meter och skarvade kontakterna i varsin "rätt" ända. Nu gäller det bara att hitta skarvskydd (inkapslad vattentät "plastlåda") för att undvika vatten i kontakterna. Om det skulle vara så att 10 eller 15 meter inte räcker till stolpen, då får det bli skarv tycker jag. Idag monterade jag den årliga Julbelysningen utomhus med en skarv (plastpåse & tejp) som jag använt i ur & skur i 14 år utan att jordfelsbrytare löst ut en endaste gång.

Något sådant borde funka om man absolut måste ha 25 till stolpen:
Visa bilaga 92140
Källa: Internet

Thomas! rätta mig gärna om jag är helt ute och "cyklar". Du verkar ha koll på läget : )

Du skriver att polletten har ramlat ner. Bevisligen så har du inte läst ens denna tråd från början då du skriver som du gör i inlägg 92. Men dessa kanske du har läst då du skriver i trådarna
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/653719
och denna
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/623260
och denna bör du ha läst
Bra att veta om el på camping - Tips och Råd - Allt om Husvagn & Camping
men inte tagit till dig informationen. Nu har du gjort general felet att klippa kabeln, det är just det man inte skall göra. Att använda en 10meters eller en 15meters är okej men inte skarva ihop dom. Att du ändå gör som du vill är ju upp till dig men du behöver ju inte skriva om det så fler som läser här gör samma fel. Jag stångar :wall: min panna blodig för att gå ut med en korrekt information som möjligt, men det verkar väldigt svårt att ta sig till den. Gör du som det skrivets om tidigare på flera ställen så behöver du inte korven du visar. Här har jag skrivet om korven tidigare http://www.husbilsklubben.se/forums/t77237-5/#post627516
Undrar så om du har fel på din våg http://www.husbilsklubben.se/forums/t24411-2/#post143471 här är vikter utan anslutningsdonen. Kabeln på bilden http://www.husbilsklubben.se/forums/t77237-8/#post630057 väger 5,6kg. Tyvärr så är du ute och cyklar, och jag undra vad du vill uppnå med ditt inlägg?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Naturligtvis förstår jag att det kan vara praktiskt att dela upp kabeln i två delar men det är bestämt, att om man använder en 25-meterskabel, så skall den kunna användas i alla sammanhang inom det organiserade friluftslivet. Detta skall då följas av såväl campingar och ställplatser som av de som gästar dem. Detta ingår ju i ett systemtänkande för att uppfylla rimliga säkerhets- och tillgänglighetskrav.
En helt annan sak är att det är både möjligt och tillåtet att skarva och använda längre kablar i privata och andra sammanhang - men det vi träter om här gäller ju en regel som befrämjar den kollektiva säkerheten på camping- och ställplatser där vi alla är medansvariga i ett omfattande elnät genom anslutningen av våra campingfordon.
Allvarligt talat förstår jag inte varför de, som inte vill följa regelverket, hela tiden skall komma med vilseledande kommentarer och förlänga denna och liknande trådar in absurdum!
Med soliga hälsningar från Bolnuevo och Thomas Eriksson
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Självklart ska man följa de bestämmelser som gäller för den enskilda campingplatsen. Men en plats är inte den andra lik. Den ene förbrukaren är inte den andra lik.

En anledning till att en sådan här tråd blir så lång är skillnaden mellan teoretiker och pragmatiker. Vi är massor av husbilsåkare utanför campingplatserna.

Teoretikerna tror inte det är någon skillnad mellan en camping som har husvagnar, förtält och en massa bråte där emellan kontra en singel-husbil som kopplar in sig på ett vanligt eluttag för att kunna ladda batterierna.

Teoretikern tror att det är samma ström till en husvagn med 3000-4000 W förbrukare kontra en husbil med batteriladdare på 30-40 W på vintern eller om man vill ha lite ström till kylskåpets 100 W på sommaren.

Det blir liksom ingen nyans i inläggen och stolligheterna. Kan inte teoretikerna försöka sätta sig in i hur det fungerar praktiskt utanför campingplatserna :confused:. Måste ni hela tiden tjata om de svenska campingplatsernas bestämmelser som om de gällde allt och alla:confused:. För de gör dom definitivt inte.

Vi pragmatiker som har det här med fysik i blodet, vi blir inte så exalterade när vi använder rätt kabel till rätt ändamål.

Självklart ska man följa de bestämmelser som gäller för den enskilda campingplatsen. Men en plats är inte den andra lik. Den ene förbrukaren är inte den andra lik.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Det beror på om du står på en campingplats med bestämmelser för allas säkerhet där. Eller om du står på en fri plats. Där gäller sunt förnuft.

På vissa campingplatser gäller max en kabel, max 25 m, blå kopplingsdon och 2,5 mm2. Och då ska vi ju självklart följa det där.
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Sen finns det massor av orsaker till driftfel. Om man bor på en camping i 10 år och har en skarvad kabel, ja då går det till slut fukt i den kabeln.

Om man har en oskyddad kabel och den utsätts för mekanisk åverkan så går den den kabeln till slut sönder. Därför ska den ligga snyggt utmed tomtgräns och längs med fritidsfordonet.

Kabel på rulle bör rullas ut helt varje gång.

Kabeln ska ju inte vara förlång heller. och det är individuellt. Efter 7 års åkande har vi kommit fram till att:

Vi står aldrig på campingplats. Vi förbrukar max 147 W (0,6 A). Har max 10 m till normala eluttag (ej blå). Slutsats: Vår kabel på rulle är 10m och 3x1,5mm2. Ej använd sen juni 2013 trots att vi sover i husbil ca 100 nätter per år.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Hej Kenth!
Kommenterar här till ditt föregående inlägg:

Självklart ska man följa de bestämmelser som gäller för den enskilda campingplatsen. Men en plats är inte den andra lik. Den ene förbrukaren är inte den andra lik.
Du resonerar ologiskt, bestämmelserna är övergripande och gäller ju både campingplatser och förbrukare!!!

En anledning till att en sådan här tråd blir så lång är skillnaden mellan teoretiker och pragmatiker. Vi är massor av husbilsåkare utanför campingplatserna.
Naturligtvis är det så…

Teoretikerna tror inte det är någon skillnad mellan en camping som har husvagnar, förtält och en massa bråte där emellan kontra en singel-husbil som kopplar in sig på ett vanligt eluttag för att kunna ladda batterierna.
Tror inte att det finns en enda ”teoretiker” inom Husbilsklubben som tror detta – det är du som inte kan hålla dig på mattan i en seriös diskussion…

Teoretikern tror att det är samma ström till en husvagn med 3000-4000 W förbrukare kontra en husbil med batteriladdare på 30-40 W på vintern eller om man vill ha lite ström till kylskåpets 100 W på sommaren.
När skall du lära dig att arean på en anslutningskabel avgörs av den maximala säkringsstorlek som den kan matas från? Åtminstone vi ”teoretiker” vet detta…

Det blir liksom ingen nyans i inläggen och stolligheterna. Kan inte teoretikerna försöka sätta sig in i hur det fungerar praktiskt utanför campingplatserna . Måste ni hela tiden tjata om de svenska campingplatsernas bestämmelser som om de gällde allt och alla . För de gör dom definitivt inte.
Du resonerar ologiskt, bestämmelserna är övergripande och gäller ju både campingplatser och förbrukare!!! Om du vistas på en plats, exempelvis fricampar, där inte elanläggningen är anpassad för ändamålet, så är det naturligtvis upp till dig hur du löser anslutningen men ifrågasätt inte hur standardkabeln skall utformas!

Vi pragmatiker som har det här med fysik i blodet, vi blir inte så exalterade när vi använder rätt kabel till rätt ändamål.
Ni ”pragmatiker” motverkar ju den goda tanken med att alla, oberoende av elkunskaper, skall kunna lita på att den elkabel man utrustar sig med skall räcka till i det organiserade friluftslivet och jag tror att det är det trådskapen syftar på.

Självklart ska man följa de bestämmelser som gäller för den enskilda campingplatsen. Men en plats är inte den andra lik. Den ene förbrukaren är inte den andra lik.
Du resonerar ologiskt, bestämmelserna är övergripande och gäller ju både campingplatser och förbrukare!!!


Med vänlig hälsning/Thomas Eriksson

PS: För övrigt är det beklagligt, att många campingar och ställplatser, exempelvis här i Spanien, sätter upp nya elstolpar med uttag av inomhusmodell. Det innebär ju per automatik, att många ”pragmatiker” kopplar in sig med gamla och undermåliga skarvkablar medan vi övriga även i fortsättningen är hänvisade till användningen av adapterkopplingar. DS
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Så du menar att om jag ska koppla in en batteriladdare i ett eluttag så ska det vara blå kontakt, 3x2,5 mm2 i alla situationer:confused:

Nej, i det fallet har tillverkaren av apparaten ansvaret för bedömningen av apparatkabelns utformning. Korta kablar kan då tillåtas hålla en lägre area eftersom risken för överbelastning då inte förekommer. Kortslutningsmässigt är det inget problem, en 0,75 kvmm-kabel löser därvid säkerligen ut en 32 A-säkring om så skulle vara.

Det vi diskuterar är ju en systemlösning där man i princip ansluter en undercentral i fordonet till en säkring på upptill 16 A - det är en helt annan sak.

Det händer ofta att man överbelastar denna säkring genom samtidig användning av flera strömkrävande apparater såsom luftkonditionering, dammsugare, spisplattor, ugnar, grillar, kaffebryggare etc.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Dethleffskvalite: Det spelar ingen roll vad vi påtalar.
Se bara på detta som Gunillaskenth skriver:
"Så du menar att om jag ska koppla in en batteriladdare i ett eluttag så ska det vara blå kontakt, 3x2,5 mm2 i alla situationer"

Jag skall börja tillverka självreglerande kabelarea-kabel. Ansluter du en batteriladdre justeras aren till 0,25. Kopplar du in hårtork och AC blir det 2,5.
Jag nog fundera på att tillverka självjusterande säkringar också beroende på belastningen.

Sedan ver 2. blir det en kabel beroende på vilket land du är i, Om solen lyser eller om det är snö.
Tänk så smart jag är. Varför skall man röra till det när det finns så många alternativ.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hur lång kabel är normalt ??

Har ikke regnet på hvor mange meter 0,75 trenger for å oppnå de 7 ohm som skal til for at en 32A på 240V ikke skal gå. Det er ikke mange meter og det blir svært fort varmt, får håpe at når isolasjonen smelter vekk så bir det en kortere kortslutning slik at sikringen ryker :D ellers har en en varmeovn på 7,7 kW.
 
Toppen