• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hur lång elkabel bör man ha?

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Visst är det kul att raljera om säkerhetsfrågor och försätta förespråkare av säkerhet i ett löjes skimmer! Det händer förmodligen för få olyckor, eller för få olyckor som omskrivs i media, för att alla ska ta dessa frågor på allvar. De regelverk som finns, och följs av de flesta, har trots allt gjort att vi är förskonade från många elolyckor i Sverige. Men den svenska nationalattityden "det händer inte mig" är utbredd.

Jag vill passa på att tacka alla skribenter som på ett positivt sätt bidrager till att lämna uppgifter om regler för säkerhet, förklarar syftet med dem och beskriver vad som kan hända om man inte uppfyller dem.

Sedan vill jag upprepa för de som inte är så insatta i juridik att det inte alltid behövs att någon regel måste stå i en lag för att den skall gälla. Med stöd av lag och förordning får föreskrifter utfärdas av myndigheter och dessa kan också gälla för alla. Regelverken kan vara svårlästa många gånger och det är då vi behöver hjälp av de som kan ämnet bättre.

Svaret på trådskaparens fråga är alltså: Man bör inte ha längre kabel än 25 m + 1 m.

Avslutningsvis kan jag konstatera att man "kan leda hästen till vattnet, men inte tvinga den att dricka". Människor har också en egen vilja, och de som vill får väl utsätta sig för ökade risker, bara det inte drabbar någon annan.

Johan K.


Äntligen ett vettigt inlägg, tack för det. Just det, att medlemmar använder 50m eller 100m kan ju göra det, men varför måste man skriva det då det är helt förkastligt. Den frågande medlemmen får ju inte ett rätt svar.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Nu är jag konfunderad.
Vad är skillnaden på dessa två exemplen.

1. Jag kopplar in min 25 met. elkabel i ett yttre eluttag, på en industri eller bostadsfastighet.
Detta eluttag har en ledning på till ex. 25 met till elcentralen med säkringen.
=2x25met. kabel.

2. Jag kopplar in mig med 2st 25 met. elkablar.
Detta i en elstolpe där säkringen sitter i stolpen.

Då är frågan.
Utsätter jag mig för samma risk i båda dessa fallen?

Och i så fall, hur skall man skydda sig i alternativ 1, som är ett sätt som man ofta använder.


Som svar på tråden, så har jag en 5m, en 10m och en 20m, 3x 2,5mm kabel med CEE kopplingar och en kort övergångs kabel med stickkontakt
Hälsn. Krister.

Det spelar ingen roll hur mycket jag än skriver och förklarar dessa trådar blir hur långa som helst varje gång. Givetvis så hänger det ihop men det tänker jag inte skriva om igen. Har även beskrivet detta i tidigare trådar.
Men om alla husbilsägare hade ett instrument med sig för att mäta kortslutningsströmmen så skulle man kunna tänka sig en längre kabel. Men då är vi rätt långt ifrån sunt förnuft, va? Givetvis har man räknat med detta för 20 års sedan så därför är det så enkelt, man har sin 25meters bit med sig och en övergångskabel.
Men om nu HBK styrelse tycker att denna regel är helt kass så tycker jag att ni gör en skrivelse till Elsäkerhetsverket och får dom till att ändra detta och i övriga Europa.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej Krister!

Det är ingen skillnad.
Det är lika långt, 50 meter till säkringar och jordfelsbrytare.
Det är samma dimension på kablar 2.5 kvadrat.

Nu blir det jobbigare och jobbigare, försöker ni vara klokare än överingenjörerna på Elsäkerhetsverket och dess motsvarighet i Europa.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Såg i nåt inlägg att det förekom att sista anslutningssladden mellan hb och kabel hade EU-kontakt!!!
I min lilla elektriska värld är en EU-kontakt(EU-plugg) endast avsedd för tvåledare, dvs utan jord.
Att använda en sån kontakt ställer allt vad jordfelsbrytare totalt ur spel, dvs livsfarligt!!!
Även om man har en vinda med 25 meter kabel så ska man rulla av hela vindan även om bara 10 meter behövs. Med full belastning blir det otäckt varmt inuti vindan. Då, om kabeln inte fattar eld, så åldras den väldigt snabbt och kan bli livsfarlig i alla fall.
Har man då en vinda med 50 meter kabel på så blir det ett rejält trassel med all avlindad kabel.
Det bästa är max 10-meters kablar med riktiga skarvdosor (orangeröda "korvar" som är vattentäta)(alltså inga käringknopar i skarvarna)

Ibland så undrar jag om kan det bli värre? Håller med dig om inlägget där man skriver EU-kontakt blir felaktigt, CEE-kontakt blir mer rätt att skriva. Skall vi vara helt korrekta så står det i SS 436 400 utgåva 2 under 721.55.02.06 en stickpropp enligt SS-EN 60309-2. Men sedan är det inte så mycket som är rätt i resten av inlägget. Påståendet angående jordfelsbrytare är helt fel. På alla vindor idag sitter där en termokontakt och på vissa information om hur mycket du behöver rulla ut. Skall du bara ladda batteriet så rullar du ut vad du behöver men gör kör du alla elpatronerna så får du rulla ut allt. Dessutom skall man inte använda en vinda på 50m. Bästa? Den sista meningen var allra den sämsta. Det är tillåtet att ha en skarv och det är till övergångskontakten.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Känsligt ämne det här tydligen.
Hade det inte varit för att det är en allvarlig säkerhetsfråga, så hade det nästan varit komiskt att läsa hur lätt folk kan bli upprörda..

Sunt förnuft måste väl ändå få råda?!
Om reglerna nu säger max 1st 25 meterskabel utan skarv, så ska man såklart försöka hålla sig till det. Men om det vid något enstaka undantagstillfälle inte skulle räcka, så går det såklart att skarva på tex 1st 10 meterskabel till. Vid det undantagstillfället så får man då bara vara lite extra uppmärksam. Man kanske inte behöver ha en elektrisk grill på 3000W igång hela natten? Regnar det så kanske man bör se till att skarven ligger i en vattentät skyddsbox. Osv..
Med andra ord, använd sunt förnuft! Det brukar man komma ganska långt med :)

Står inte att man inte få ha någon skarv, var har du läst det? Du kan omöjligt ha läst allt som är skrivet i denna tråd. Anslutningskabelns längd har ingenting med vilken effekt du tar ut i husbilen! Sunt förnuft hur skulle det se ut? Du ser ju hur denna tråd ser ut, men här är det i alla fall ingen fara för personskada eller brand. Det handlar inte om sunt förnuft alls, det är ren matematik med kortslutningsström, utlösningstider på säkringar och jordfelsbrytare, beröringsspänning vid förväntad kortslutningsström. Har även skrivet om detta tidigare, i en av länkarna jag hänvisar till och inlägg 27.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag har googlat vidare.
Det är inte lätt som lekman förstå eller veta vad som är rätt eller fel.
När jag sökte på förlängningskabel och kabeltrumma, då fann jag denna hos Conrad.
Art.nr: 620128 Kabeltrumma 50met.
anslutningseffekt 3200w
anv. utomhus
jordad kontakt och 4 uttag
kabeltyp H05VV-F 3G 1,5mm2

Ytterliggare information: Speciellt för användning i husvagn och båt.

Jag kan förstå att det finns delade åsikter när det inte finns en konsekvent linje av det som säljs.
Krister.

Marknaden är fri. Det säljs mycket elmaterial på varuhus, allt från kablar, automatsäkringar hela el-centraler. Men får du själv montera det själv?
Kul att du nämner Conrad, dom har nyligen fått försäljningsförbud http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Demonterbar-stickpropp-far-forsaljningsforbud/ på en elprodukt. Just det, lekman. Det är därför jag försöker med en åsnas envishet få ut den enkla informationen, men jag har det inte så lätt.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Att hitta kabelvindor med med kabellängder över 25met. för utomhusbruk, är inte svårt har jag sett.
På Pricerunner finns ett antal.
Både Biltema och Jula har på 40 met. och det finns på fler företag.
Claes O. har kabelvindor på 50 met. 3x1,5 mm2
Och är dom godkända att sälja så måste det va godkänt att använda dom.

Jag kan ju förstå att man vill ha kraftigare kabel, 3x2,5mm2 på campingarna som har vinter och säsongscampare.
Det är bara att acceptera och använda det som krävs på platsen.
För här handlar det inte om batteriladdning.

Som säsongscampare i mitt tidigare liv så vet jag vad man kopplar in i husvagn och förtältet.
Förutom husvagnen med kylskåp, elpatron, 220volts tv. Förtältet utrustas med kylskåp, elplatta,värmefläkt. belysning och kanske micro och elgrill. Jag kan räkna upp mer.

Och vintercampande husbil, el till laddare, elpatron och en del kopplar in en värmefläkt.

Själv använder vi nu också kabel med 3x2,5mm2 men har klarat oss med en klenare kabel i många år.
Och i de flesta fallen har vi klarat oss under 25met. och använder inte kabelvinda längre.
Tycker den tar onödig plats.
Hälsn. Krister.

Suck
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Ingrid & Pålle: Hvor får man kjøpt "skarvdose" som har plass til de blå CEE-kontaktene? Jeg har ikke funnet andre enn de som passer til de "vanlige" skarvene. Disse har ikke plass til den blå CEE kontakten.

Mvh Arne

Inte övertygad om att korvarna är så bra, får man in vatten i dom så rinner det inte ut. Så här gör försvaret och där är höga krav med provisoriskt el till ett fältsjukhus.
 

Bilagor

  • Försvaret.JPG
    Försvaret.JPG
    38,4 KB · Visningar: 144

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag skall försöka förklara varför man skall ha max 25 m 2,5 mm2 kabel till husbilen.

Valet av kabel styrs av den säkring som matar kabeln. Det är utlösningskriteriet som styr vilken kabelarea och högsta längd som krävs. Detta innebär att säkringen skall lösa ut vid en kortslutning i kabelns ändpunkt. Vid för klen area eller för lång kabel löser säkringen inte ut vilket leder till brand i kortslutningsstället och/eller att kabeln blir överhettad och börjar brinna.

Den största säkring man kan råka ut för vid en campingplats eller ställplats är 16 A.
För 16 A säkring gäller att kabelarean skall vara minst 2,5 mm2 och högst 25 m lång för att utlösningskriteriet skall vara uppfyllt.

Eftersom man inte själv kan ändra säkringen måste man ha en kabel som klarar den säkring som sitter i stolpen. Man måste därför ha en 2,5 mm2 kabel med sig om man vill ansluta sig till el.

Om säkringen är mindre än 16 A så kan utlösningskriteriet klaras med en klenare och/eller längre kabel. I södra europa ser man ofta husbilar som är anslutna med uppåt 50 m 1 mm2 kabel men de är i regel avsäkrade med 3 - 6 A.

Om du vet vad du gör så skulle du kunna ha ett helt sortiment av kablar med dig som passar till olika avsäkring men det är ganska opraktiskt och det är lätt att det blir fel.
Om man håller sig till 25 m 2,5mm2 så blir det aldrig fel.

Ett annat fel som man ofta ser är att man från en kabeltrumma bara drar ut det man behöver och låter resten vara kvar på trumman. Detta kan leda till att kabeln på trumman blir överhettad eftersom den inte får eforderlig kylning.

Leif Torså

Tack för hjälpen. Har gjort liknande skrivningar i andra trådar men det fungerar inte. Hoppas det fungerar här.
 
F

F.d. 17667

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Tack Dethleffskvalite för ditt tålamod och spridande av sakkunskap. Jag läser dem med intresse.

Det är just dina och andra sakkunnigas inlägg som enbart borde få plats under ämnesrubriker/kategorier. Många av övriga inlägg passar ofta bättre under rubriken "dåliga historier" eller borde inte ha skrivits alls.

Detta talar för att varje ämneskategori inom sakområden, typ elförsörjning, borde ha en eller flera "ämnessheriffer"/ansvariga med rätt adekvat utbildningsbakgrund. Denne/dessa skulle då kunna ha mandatet att "städa bort" direkt felaktiga inlägg... men det var bara en idé som flög förbi så här i morgonsolen strax norr om Alicante.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag kan bara hålla med tessie...
Ett jätte stort tack till Dethleffskvalite för ditt enorma tålamod att gång på gång försöka få oss förstå. Jag som ändå är ganska ny inom husbilslivet uppskattar väldigt mycket att du delar med dej av din sakkunskap.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Jag skall försöka förklara varför man skall ha max 25 m 2,5 mm2 kabel till husbilen.

Valet av kabel styrs av den säkring som matar kabeln. Det är utlösningskriteriet som styr vilken kabelarea och högsta längd som krävs. Detta innebär att säkringen skall lösa ut vid en kortslutning i kabelns ändpunkt. Vid för klen area eller för lång kabel löser säkringen inte ut vilket leder till brand i kortslutningsstället och/eller att kabeln blir överhettad och börjar brinna.

Den största säkring man kan råka ut för vid en campingplats eller ställplats är 16 A.
För 16 A säkring gäller att kabelarean skall vara minst 2,5 mm2 och högst 25 m lång för att utlösningskriteriet skall vara uppfyllt.

Eftersom man inte själv kan ändra säkringen måste man ha en kabel som klarar den säkring som sitter i stolpen. Man måste därför ha en 2,5 mm2 kabel med sig om man vill ansluta sig till el.

Om säkringen är mindre än 16 A så kan utlösningskriteriet klaras med en klenare och/eller längre kabel. I södra europa ser man ofta husbilar som är anslutna med uppåt 50 m 1 mm2 kabel men de är i regel avsäkrade med 3 - 6 A.

Om du vet vad du gör så skulle du kunna ha ett helt sortiment av kablar med dig som passar till olika avsäkring men det är ganska opraktiskt och det är lätt att det blir fel.
Om man håller sig till 25 m 2,5mm2 så blir det aldrig fel.

Ett annat fel som man ofta ser är att man från en kabeltrumma bara drar ut det man behöver och låter resten vara kvar på trumman. Detta kan leda till att kabeln på trumman blir överhettad eftersom den inte får eforderlig kylning.

Leif Torså

Som man frågar får man svar!
Och jag har fått flera bra svar.
Att sedan lyckas beskriva och berätta så att att även en lekman fattar och detta med ett tålamod och utan pekpinnar är få förunnat.
Tack Leif.

Jag har skrivit ut din text så jag inte glömmer den.

Tack sedan också till alla som lägger ner tid på att försöka svara på alla frågor som dyker upp.
Även om det blir dubbletter ibland, och även till mig som förtroendevald.

Mvh. Krister. :)
 
Senast ändrad:
B

Bergåsen

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Av vilken anledning skall trådskaparen inte få ett korrekt svar? Förstår inte det roliga i detta inlägg.

Att du inte tycker mitt inlägg var roligt förvånar mig inte.
Jag är tacksam till alla som svarar efter sina kunskaper och erfarenheter, det är det som gör detta forum så intressant.

Att avråda medlemmar att göra inlägg tar död på ett forum.

Sen att man måste lära sig sålla bland inläggen.......tar olika lång tid.

PS.
Min elkabel är 25 meter, jag brukar parkera ca:23-24 meter från uttaget.

Mvh
Joakim
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Anekdot
När jag för 25 år sedan tog min eldbehörighet så fick jag lov att ha min husvagn på skolgården. En morgon så hade det snöat en del, och från uttaget på väggen till husvagnen var det en liten fåra i snön. Det var elkabeln som var varm och smält snön. Läraren såg detta från fönstret så det blev till att räkna på detta exempel.
- Hur lång får en förlängningskabel vara?
Många svar från eleverna innan beräkningarna var: Kabelvindorna är på 25m och S märkta så var är problemet.

- Räkna och snacka inte så mycket!!

Efter att läst alla paragrafer i den gula elsäkerhetsboken, § 21 m.fl kortslutningsströmmar, utlösningsfaktor, förluster 4%max, ovan mark m.m.
SVAR: 18 meter 1,5mm²
Nu var det som sagt 25 år sedan och Elsäkerhetsverket hade inte kommit med beslutet då att på campingplatser SKALL det vara max 25m minst 2,5mm².

Så läs nu vad Dethleffskvalite säger och vi andra med erfarenhet.
CEE uttag, minst 2,5mm² max 25 meter.


 
F

F.d. 25026

Guest
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Visst är det lite märkligt, om det nu är så viktigt att inte avvika en millimeter från våra svenska regler om detta, varför är det då så svårt för oss låga och usla Lekmän att hitta rätt information om vad som gäller?

Visst, Caravan Club informerar, men de är ju inte någon myndighet. Om det vore väldigt viktigt så borde väl åtminstone Elsäkerhetsverket ha något att säga om maxlängd för anslutningskabel till fritidsfordon?

Men nejdå, inte ett ord om detta. Det har inte mycket mer att säga om anslutningskablar än att de "kan köpas i fackhandel": Kontroll är ett mÃ¥ste

Märkligt.


-------------------------------------
Dessutom:

Denna usla och låga Lekman accepterar den heliga tjugofemmetersregeln som gällande i Sverige, men misstänker att regeln inte är fullt så universell som man kan förledas att tro. Det kan ju vara så att det finns länder med andra regler, kanske till och med inom EU, vilket borde vara av intresse för de som ger sig av till Utriket under sin semester.

Jag vill minnas att man i Australien får ha hela 40 meter 2,5mm2 anslutningskabel med "rating" 16A mellan ett uttag och ett rekreationsfordon. Och 60 meter 2,5mm2 kabel om den i stället har "rating" 10A.

De flesta av oss kommer visserligen inte att köra sin husbil till Australien, men det finns kanske olika regler även i närmare länder? Det skulle ju faktiskt kunna vara så illa att det finns länder med ännu strängare krav än de svenska.

Jag har sökt både länge och väl efter någon form av EU-dokument, direktiv eller förordning gällande el-anslutningssystem för fritidsfordon. Det enda jag kunde hitta var ett 11 år gammalt dokument där EU-personal svarar på en direkt fråga om elanslutning för husvagnar: SKRIFTLIG FRÅGA E-2936/03 från Ria Oomen-Ruijten (PPE-DE) och Alexander de Roo (Verts/ALE) till kommissionen (6oktober 2003) Ämne: Elanslutning för husvagnar

I detta dokument kan man läsa att:
"Husvagnars elinstallationer och deras anslutning till huvudkontakter omfattas av medlemsstaternas, mycket skiftande, nationella bestämmelser." och att "Det är medlemsstaternas ansvar att fatta beslut om anslutningssystem för husvagnar. De flesta medlemsstater godtar det europeiska anslutningssystemet EEG-7 för husvagnar. Det finns dock inget tvång att följa detta på europeisk nivå."

Det är möjligt att ovanstående inte gäller längre, men jag har ännu inte lyckats vaska fram något som motsäger detta 11 år gamla besked.

Det verkar nästan som att dessa regler är tabu, eller hemligstämplade...

Jaja. Förmodligen går man ganska säker med sin 25-meterskabel, det lär inte finnas många länder som har ännu strängare regler än de svenska.
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Det hela går ut på att få en så hög kortslutningsström att säkringen löser ut på delar av en sekund.
Kortslutningsströmen är beroende av den impedans som finns i uttaget plus den som är i kabeln.
Antingen mäter/beräknar man själv eller så går man på ett erfarenhetsvärde som med stor marginal är på den säkra sidan.
Härav kommer de 25 metrarna - allt för brand och personsäkerhet
/Thomas
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.528
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hur lång elkabel bör man ha?

Hej

Jag har egentligen lagt ner mina kommentarer i denna tråd beroende på tråkig stämning och misstolkningar med flit.

Några påstår att det finns lagar och regler som styr detta med hur lång kabel man får ansluta. Så för någon vecka sedan efter mitt första svar där jag bara berättade om vad vi hade med oss i kabelväg i vår bil så ringde jag till Elsäkerhetsverket.

Jag letade och letade först på hemsidan, till och med under rubriken Camping för att hitta något om detta med maxlängd på kabel. Jag bad honom som jag pratade med att få en länk eller tips på var jag kan läsa om detta.
Svaret som Elsäkerhetsverket gav var att det finns inga regler eller lagar skrivna runt om hur lång kabel man får ha. Han kunde med andra ord inte tipsa om vare sig länk eller skrivet material om detta.

När man sedan i verkligheten sett hur det funkar på olika Ställplatser och campingar både i Sverige och utomlands med långa kablar så funderar man om detta är så viktigt. Varför är det bara ett fåtal som har kännedom om en 25 metersregel?

Jag har lite svårt att acceptera enskilda personer egna tyckande och tänkande i frågan. Om detta är viktigt så måste det finnas lagar och regler som styr detta, eller hur.
Fråga 1. Finns det eller finns det inte en lag eller en regel som säger max 25 meter?? :confused:
Fråga 2. Vad är det för lag eller regel som gäller i övriga EU eller EU länder?? :confused:

Givetvis är det ingen som vill göra olagligheter. Det är tydlighet och klarhet som jag efterfrågar. Inte flum och personliga åsikter.


PS. Det är inte styrelsen som skriver, det är jag. :D
 
Toppen