• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Matarkabeln från eluttag till bilen

F

F.d. 55294

Guest
Är nybliven husbilsägare och ser fram emot att bo i denna rullande sommarstuga eftersom vi haft en stationär stuga tidigare.
Det går ju en del "kräm" till att driva värme och annan el i husbilen. Min fråga:
Vilken dimension bör det vara på sladden till bilen, 3 x 1,5 eller 3 x 2,5 mm2? Kabelvinda har ju en tendens att bli varm om den belastas hårt och inte rullas ut. Är det kanske bäst att använda en sladd som inte sitter på en vinda.
Ni som är erfarna: Vilken är den mest använda längden på matarkabeln och hur lång bör man ha med sig för att klara parkering en bit från eluttag, 20 - 30 meter? Är det ofta man kan behöva lång skarvsladd?
Dela med er av era erfarenheter!?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.819
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Matarkabeln från eluttag till bilen

Jag har inte sett den på Jula men det kan hända Clas Olsson eller Harald Nyborg har den. Annars kan du beställa på vilken elfirma som helst om du anger
de nummer Dethleffskvalite angav ovan tex:E19 269 36 för den utan sladdar.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Matarkabeln från eluttag till bilen

På Jula hittade jag en för 69 spänn.
Sid. 115 i nya katalogen. Artikelnr. 402-249.

Svårt att kolla på bilden om den är praktisk att använda för utomhusbruk.

Men bättre än Brytare i Stolpen än ingen alls!!??
:confused:
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Matarkabeln från eluttag till bilen

Hej.

Måste komma med lite synpunkter på anslutningskabelns dimension.
Har själv aldrig använt annat än 1,5m2 kabel till husbilen jag har även elvärmetillsats till Truman.
Jag har en 2.5 mm2 kabel hemma men den är så tung att jag skulle aldrig belasta bilen med en sådan, ytterdiameter är 12 mm. Den kräv endast till 16A uttag som mej veterligen endast finns på vintersportorter, därav kräver CC detta.

ISverige och ute i europa är säkringarn för det mesta 6A ibland 10A och där räcker det med 1.5 mm2 kabel.
Titta på folks kablar hur ofta ser ni en 2,5mm2 kabel (är grov)

Det som skrivits om kabelvindor är riktigt, kabeln skall rullas ut för att förhindra överhettninmg.
Jorfelsbrytare är nog ett viktigare tillbehör än 2,5 mm kabel ,frånsett vintercamping.

Väntar nu på mothugg.

Hälsningar Jägarn :D:D
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Matarkabeln från eluttag till bilen

Mothugg, javisst! Jag är på hugget idag!

Kabelns längd har väl en viss betydelse i sammanhanget. Jag har med mig 40 eller 50m kabel i bilen.

Jappe
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Matarkabeln från eluttag till bilen

Följande scenario kan utspela sig på en Svensk camping då man inte har 25m 2,5mm2 gummikabel med CEE-don med sig på sin oplanerade fritidsvistelse.
Husbilsägaren. Kommer fram till en camping och vill checka in.
Campingen. God kväll, vill ni checka in med er husbil?
Husbilsägaren. Ja gärna men jag undrar vad ni har för eluttag. Är det 10A eller 16A?
Campingen. Vi har för något år sedan uppgraderat vår elanläggning så vi har
16A eluttag, kabel-TV och datauttag i varje stolpe.
Husbilsägaren. Det var inte bra, då får vi köra vidare och leta upp en annan
camping.
Campingen. Varför då?
Husbilsägaren. Jo vi har bara en 1,5mm2 anslutningskabel med oss för vi kan inte
lasta så mycket i vår husbil.

Vill ni göra ert campingliv problemfritt och säkert så skaffa rätt kabel och sätt en jordfelsbrytare i anslutningsändan. Finns färdiga för t.ex. 995:- Elkopplingar / Eldetaljer - Arctic Fritid AB

För kännedom.
25m RDOE 3G1,5mm2 10,5mm diameter väger 3,35kg.
25m RDOE 3G2,5mm2 12,4mm diameter väger 4,80kg.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Matarkabeln från eluttag till bilen

Skulle kunna bli så som du skriver Dethleffskvalite.

Fast om fordonet har egna säkringar (10A) så kan du ansluta kabel till hur hög säkring som helst.
 
Toppen