• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Får vi och vågar vi skriva ?

F

F.d. 7747

Guest
:confused: Hej på er alla klubbkamrater !
För någon tid sedan , tror det var Gurra som gick ut med ett anrop om att vi skulle skriva fler inlägg på forumet .
Ibland undrar jag om det är så lämpligt att så sker , personligen tycker jag att det är roligt att få ta del av saker och ting här på forumet , trots att allt inte handlar om husbilar .
Bland annat finns här Födelsedagshälsninga , Man blir så j..a f....d , Kryssdax , Lidande Hund , Vad grubblar du på , Våra husdjur , Laxtrappor , Vindkraft etc. för att nu bara ta ett axplock utav allt som skrivs här sen läser man väl det man vill .
Igår skrev jag ett inlägg med rubriken "onödigt vetande " vilket fick bla. Hymer/Staffan att gå i vädret .
Bla. för att han visste allt om det som jag skrev redan förut , så var det för meninga att jag då skrev det , dessutom gick jag enligt Staffan ut med en riktig lögn , jag anklagades för att utge mig för att vara historiker som ville glänsa med mina kunskaper på Husbilsklubbens forum där "onödigt vetande" inte alls hör hemma , hade jag inga frågor med större dignitet uppmanades jag att låta bli och skriva .
Med sån vänner behöver man inga ovänner , alla är inte lika historikunniga som Staffan utan vi får förlita oss till dom källor vi vid ett visst tillfälle har tillgång till .
Nu är ju inte jag en person som bryr mig så mycket över vad Staffan anser ska strykas från forumet , alltså menar jag då frågor som inte berör husbilar och därför inte heller hör hemma här .
Men jag kan förstå att vissa klubbkompisar som har saker och ting som dom skulle kunna tillföra forumet både i stort eller smått , tvekar för rädsla av att bli påhoppade av dessa besservissar som alltid vet och kan bäst , och vars uppfattning om vad som hör hemma här till punkt och pricka bör följas för att man ska råka ut för en reprimand .
Vet att jag stavar som en kratta det är inte bara en gång jag fått detta påpekat för mig , men trots felstavningar har ändå dom kunniga förstått vad jag skrivit eftersom annars hade dom ju inte i efterhand kunna rätta mig i min okunskap .
Sammanfattningsvis får jag hoppas att vi alla ska kunna skriva på forumet utan att en del besservissers ska tala om vad som lämpar sig eller inte på forumet , detta underförutsättning att vi inte skadar andra , skulle vara tråkigt om inte alla klubbkamrater skulle våga använda sig av forumet .


;)Rulla Lungt
 
H

hianders

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Håller med - mångfalden berikar och för oss, hianders, har denna mångfald givit oss så mycket positivt. Bl a har vi fått många vänner för livet genom bl a chatten och att man upptäckt att många har likartade intressen förutom husbilen!!

Det har skrivits om detta förut, läs det du vill läsa och tänk på när du skriver att saker uppfattas olika av olika människor. Man tolkar in det man vill i det skrivna ordet, ser inte kropsspråk eller hör tonfall etc.

Ha en bra helg!

fru hianders/Inger
 
F

F.d. 9673

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Ja visst är det otroligt tråkigt och onödigt att tufsa till varandra på det här sättet. Förstår inte meningen med det. Sånt gynnar inte HBK. Det gör inte att fler vill vara med i klubben direkt.

Det jag inte är intresserad av läser jag inte. Är det inte enklast att göra så? Det tycker jag. Och dessutom bör man har viss respekt för att andra har andra intressen är jag själv har.
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Som synes här bredvid är jag ännu ej medlem.
Det är i letandet efter husbil jag hittat denna klubb och forum.

Jag vill tacka alla medlemmar som skrivit så bra om tips och tekniska frågor på forumet. Det ger mig den kunskap som jag nu behöver.
Jag kommer givetvis att bli medlem när jag köpt husbil.

Men... jag har också redan funderat lite över detta forums i många fall aggresiva, och istället för berikande, nertryckande sätt att svara varandra i trådarna.
Det hör till saken att jag aktivt läser 3-4 andra stora forum i andra intresseområden, där finns nästan aldrig den här aggressiviteten i inläggen. Varför görs det här? Det finns lika många åsikter som det finns forummedlemmar, det måste vi acceptera.

Ett forum skall ju öka glädjen med det intresse man har, ge kontakter och kamratskap.

Mvh / Leif
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Man kan ju undra varför folk inte får publicerar en bild på en blomma om vad det är för sort eller om man behöver råd med att beskära träd eller precis vad som helst är det så att någon inte gillar innehållet som skrivs i inlägget kan dom ju gå vidare till nästa inlägg istället för att gnälla .

Så skriv på och om vad som helst anser jag skriver man inte så dör ju forumet av lite .

Sen är det så att jag är "moderator" på www.nordicaudi.com och på det forumet har vi något som heter "off-topic" och där skrivs lite små tillfälliga frågor om precis vad somm helst som inte lagras mer än 1-2 veckor efter ingen har svarat på det .
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Man kanske skulle ha en kategori som heter 'Ordet är fritt' eller liknande så att alla verkligen förstår att här får man skriva om vad man vill.
Så slipper vi kanske dom här omotiverade och mycket tråkiga påhoppen på
grund av ämnesval.

Hittar man sen felaktiga upplysningar i ett ämne så kan man ju påpeka detta på ett trevligare sätt än vad som gjorts i tråden 'Onödigt vetande'

Vill man vara riktigt finkänslig kan man skicka ett PM direkt till personen ifråga så kan ju vederbörande själv få tillfälle att rätta till sitt misstag.

Ett varningens ord i det här sammanhanget är att man kan inte ta allt som står t.ex. på Wikipeda för givet eftersom vem som helst kan skriva där.

Skipper
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Med så många medlemmar, så finns alla kategorier medmänniskor representerade. Så jag är inte förvånad över att det finns kvirulanter, besservissrar och såna som skriver snabbare än skallen tänkte. Jag upplever att vi har duktiga Webbar som städar bra. Tack!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Husbilsklubben.se har "Under markisen" som motsvarar andras "off-topic", "Ordet är fritt" eller liknade benämningar.

Det är som redan nämnts fritt att här under skriva om vad som helst så länge det inte strider mot forumreglerna.

Se rubriken: "Under Markisen Här snackar vi om vad som helst och har det gemytligt".
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Sen är det väldigt bra om man skriver en rubrik som speglar innehållet i tråden. Då blir det mycket lättare att hoppa över det man inte är intressead av.
Trådskaparen kan ju förståss inte rå för att vi allt för ofta avviker från ämnet i stället för att skapa en ny tråd!
// Göte J
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Yep, det vet jag Gunnar och flera med mig men tydligen inte alla.

Jag tyckte bara att 'ORDET ÄR FRITT' säger direkt vad det handlar om, några läser uppenbart inte undertexterna eller så vill man inte förstå.

Skipper
 
F

F.d. 29908

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Tyvärr måste jag säga att stämningen in detta forum är allt annat än bra, har blivit påhoppad ett flertal gånger. Utan att som jag ser det förtjäna det, har påpekat det för moderatorer och det har lämnats utan åtgärd. Detta har gjort att jag har tagit beslutet att inte bli medlem i HBK, är föreningsmänniska och kan inte förstå meningen med att hoppa på folk som skriver i ett forum. Är med i andra forum och jag kan säga att aldrig har jag med om så låg nivå. Finns bara ett ord, MYCKET LÅGT!!!.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Hallå micke (motor)cykel! :wink:

Stanna kvar och hjälp till att höja nivån! Det här är ett mycket stort forum med allt vad det innebär, men visst känns det ibland som du beskriver. Jag har personligen inget emot lite tuffare jargong men ibland tar den lite för stor plats. Så stanna kvar och hjälp till att forma det här forumet vidare! :)

Krister N
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

.......................... har blivit påhoppad ett flertal gånger. ..........har påpekat det för moderatorer och det har lämnats utan åtgärd...........

Vi kan inte finna att du någon gång meddelat webadm att du har upplevt några inlägg negativa mot dig. Du har gjort över 100 inlägg sedan du registrerade dig i augusti 2009.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Tyvärr måste jag säga att stämningen in detta forum är allt annat än bra, har blivit påhoppad ett flertal gånger. Utan att som jag ser det förtjäna det, har påpekat det för moderatorer och det har lämnats utan åtgärd. Detta har gjort att jag har tagit beslutet att inte bli medlem i HBK, är föreningsmänniska och kan inte förstå meningen med att hoppa på folk som skriver i ett forum. Är med i andra forum och jag kan säga att aldrig har jag med om så låg nivå. Finns bara ett ord, MYCKET LÅGT!!!.
Håller med...man skriver inte i första taget,och det var med stor tvekan jag förnyade mitt medlemsskap.
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Om det stämmer som Hbk Web säger och det gör det säkert, tycker jag du skall stå fast vid ditt beslut.:(
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Det är klart vi ska skriva. :)

Att få mothugg eller tom kritik för ett inlägg visar att folk läser och bryr sig. Det är egentligen inte jag som kritiseras utan mitt inlägg. Det tycker jag man ska vänja sig vid. Att ge och ta saklig kritik är nyttigt och något man man kan träna på.

Sen är det också speciellt att "konversera" i chat form. Det är som att tala, men i skrift. Dvs man kan läsa "samtalet" om och om igen och då är det lätt att övertolka. Kom ihåg att mindre än 10% av en kommunikation normalt består av ord. Resten är kroppsspråk, tonläge, känslor och en massa annat som vi inte kan förmedla i skrift.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Klokt.

Det kan vara svårt att skriva "med glimten i ögat".

Alve
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

"Att få mothugg eller tom kritik för ett inlägg visar att folk läser och bryr sig" skrev krinil för en stund sedan. Jag hackade till i läsandet när jag kom till "tom kritik". Jag antar att han menade "t.o.m. kritik".

Klarar du den kritiken utan att bli förargad, krinil?

Pedantjappe
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

..nä men va fasen nu då.., hålla på å hacka för en sån skitsak..., släng dig i väggen Jappe! :D

Bara skoj ...,:) o tack för prickarna!

Krister
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Får vi och vågar vi skriva ?

Prickarnas betydelse kan inte underskattas
begripligheten i texten kan bli skral
om prickar kommer fel eller fattas
verkan av prickbrist kan bli fatal

Att pricka andra är lätt
att pricka så det blir rätt
är inte lika lätt
prickarna kan betyda mycket
krinil stod rycket
och klarade trycket

Jappe
 
Toppen