• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Solpanel och Regulatorer..

F

F.d. 53837

Guest
Hej..

Har precis bytt bil och på den nya finns ingen solpanel...
Kollar runt lite och priserna på panelen verkar vara rätt lika..
Har tänk mig runt 85-120 watt.
Men finns många olika regulatorer...
Har två olika jag funderar på... är de nån som har erfarenhet av dom...
Här kommer hemsidorna...
De dyra alternativet
solceller, solpaneler, laddningsregulator, solcell, solpanel, solcelladdare, lysdioder, led, ledlampa, solcellampa, Solar Lab Sweden
Den billigare..
osCommerce
Vore kul å höra lite åsikter...
Eller finns de bättre alternativ eller billigare???

MVH // Robban
 
T

terol

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

A & N Caravan Services : Solar Power

Mange forslag på å bruke MPPT-regulatorer. Dersom en har EBL 101, EBL 220 eller EBL264, skal en ikke bruke MPPT-regulator, kun solcellregulator Schaut LR1218.

"The following Elektroblock units should not use anything other than a Schaudt LR1218 regulator :

EBL101

EBL 220

EBL 264

For the above EBL units the solar panel must use the LR 1218 Solar Regulator which must be connected to the Elektroblock through the Elektroblock Solar DATA and POWER connectors. On the photograph of a EBL 101 below you will notice that on the far right there is a 4 pin connector BL10 which is the LR1218 data Input port. The LR1218 sends data about charging voltage and current directly to the EBL for display on the LCD/LED Control Screen. Just below BL10 can be seen the 3 pin BL6 LR(S) connector through which the Solar Regulator charges the batteries, one of the wires is a Neutral, one a Starter Battery Positive and the other a Habitation Battery Positive as the LR1218 will charge both habitation and Starter Batteries."

Ved korrekt tilkobling vil solcell-lading vises på husdelens originale infopanel. Den skal tilkobles bilens EBL og ikke direkte til batteriene. Mange er opptatt av å få en mest mulig effektiv ladning/bruk av solceller. Følg tipsene frå A&N Caravan Services.
 
Senast redigerad av en moderator:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Verkar vara en form av original-tricks. Jag kan inte se ett förbud mot MPPT, snarare ett förbud mot dåliga regulatorer. Längre ned i texten nämns också MPPT som positivt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En fråga: När jag kör bilen så laddar generatorn både start- & bodelsbatterier. Hur blir det nu när jag kopplar in solcellspaneler, laddar dom med automatik även startbatteriet? Om inte, hur gör jag för att uppnå detta?

Bennie
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Jag har en EBL xxxxxxxxxxxx och jag har kopplat in min MPPT regulator med 300W solceller direkt på batteriet sedan 2003 och inget har exploderat eller gått sönder sedan dess. Dessutom så har jag klippt alla kablar från EBL laddaren och kopplat in en 25Amp Waeco 220V laddare istället via inkopplingen för solceller med större säkring. Detta efter att ha kollat kabelareaorna från gamla skrot laddaren. Det enda jag har märkt utöver avsaknad av brand eller dylikt är betydligt bättre laddning och mycket bättre batteri kapacitet efter mina "små" modifikationer. Allt enligt min philippi batteri monitor som mäter allt som är värt att vet om batteriet. Sedan går allt på 12 volt inklusive kylet som jag slår på om en vecka och stänger av i slutet October då jag ställer in husbilen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Utan vetenskaplig undersökning skulle jag skälv säga att husbilsfabrikanter
håller på att bli omåkta i 200km av teknikutvecklingen när det laddning.

Är personligen synnerligen förundrad över att att husbilstillverkarna tar till sig
mycket litet av det som hänt kring batterier & dess funktion/laddning de senaste 5-åren.

Att få en riktigt bra stereo med integrerad GPS är numer vardagsmat,
men att leverera en husbil med rejäl laddare, intelligent, med möjlighet till bortåt 30A solceller saknas!

Rätt underligt med tanke på hur många av oss nyttjar våra husbilar...

Kanske dax för div. husbilsklubbar att sända en "wish list" till några marknadsledande tillverkare? ;)

Jag byggde om en Dethleff förra veckan, monterade in en inverter med 50A 7stegs laddfunktion,
original EBL hade 18A Ointelligent laddning utan de-sulfateringsfunktion på en 2014års modell...

Åter då till solceller/Battier... Några av mina synpunkter:
* Se över er förbrukning= Lampor, fläktar, värme, tv.. m.m. Räkna samman + lägg på 30-50%
* Som regel, nyttja max 50% av er batterikapacitet. (Då håller er batteribank längre)
* Fundera om ni vill vara Helt självförsörjande, el. om 1-2 dagar räcker...
* Har ni dåligt med plats, men inte så ekonomiskt känsliga, köp en solföljare
* Har ni dåligt med plats, viktkänsliga, fundera på ett tyst inverter elverk...
* Har ni plats, icke viktkänsliga, köp och montera det ni får plats med!
* Med dagens kunskap finns All anledning att montera en MPPT regulator för bästa effekt.
Det går bra direkt på bodelsbatteribanken!

* Själva solcells paneler... Pris/W/kvm gör att det skiljer rätt lite...

I korta sammanfattande ordalag:
1. CIS... Bland det bättre. Laddar även om en del av cellen hamnat i skugga.
2. Monokristallina, riktigt bra för betald kr/W. Den vanligaste panelen idag
3. Polykristallina, något billigare, lite mindre effekt än monokroma. Speciellt i skugga
4. Amorfa, böjbara men mindre effekt än övriga.

Fortsatt God Påskhelg önskas er alla!
Mvh. Magnus
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Dax för tråden att "lysa" igen!!
Hur många är vi inte som lärt en massa genom denna tråd!
Jo det gällde Kabel area vid så & så många meter?
Någon som vet?
Mvh.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En fråga: När jag kör bilen så laddar generatorn både start- & bodelsbatterier. Hur blir det nu när jag kopplar in solcellspaneler, laddar dom med automatik även startbatteriet? Om inte, hur gör jag för att uppnå detta?

Bennie

Du ska satsa på en solcells-regulator som har "Duo" i namnet (finns flera sådana). Duo betyder att när bodelsbatterier är laddade då går den över och underhållsladdar startbatteriet. OBS! Bodels och startbatteriet är inte sammankopplade vilket är det fina i sammanhanget. Du får alltid fulla batterier och nyttjar solcellsregulator till fullo... Vi ska ha en sådan i vår HB som kommer att ha 2 startbatterier (bl.a. pga motorvärmaren) och 2 kraftiga bodelsbatterier (pga mycket frikamping).
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Vissa elektronikblock kopplar samman start- och bobatterier när något fått upp tillräcklig spänning, dvs oavsett riktning på laddströmmen.
 
F

F.d. 30430

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Har sett ett antal lösningar på solpanel montage men den jag kom på har jag inte sett. Takräcket på min Dethleff 5820 består av rails med tvärgående stag. De har i underkant en upp- ochnervänd T-profil. Monterade gummilister på långsidorna av solpanelen och klämde fast panelen mellan 2 tvärstag. Sedan självborrande skruv för sidstadga.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    1,1 MB · Visningar: 56
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Hej, har en 24v 165w panel med en tracer mppt 20ah regulator men tycker att jag får dålig effekt. Nu på dagarna med solsken får jag bara 5ah. Borde väl ge mer än så? Tips på vad det kan bero på?
Jag har ett kompressorkylskåp som drar ca 3ah när det är igång så det blir inte mycket kvar till batteriet (80ah)
Nu på nätterna så tar strömmen slut.
Tacksam för tips.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

165 W borde ge 11-12 A vid 12 V (jag antar att bodelen är på 12 V). Funkar din MPTT-laddare som den ska borde det vara maximala strömstyrkan då, ca 20 A. Men det gäller vid starkt solsken och infallsvinkel 90 grader mot panelen.
Jag har tre 12Vpaneler med sammanlagt ungefär samma effekt, och brukar få 5-10 A.
Men att din kyl ska dra 3 Ah verkar väldigt mycket. Det borde vara 3-4 A under 5, max 10 min per timma.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Nä jag misstänker också nåt fel på regulatorn. 21v ut från solcellen men den ger bara 11,8-12,2 till batteriet. Borde väl ändå vara uppmot 14v väl?
Ja det är momentanförbrukningen för kylskåpet jag skrev, alltså när den är igång. Den går ju inte hela tiden.
Någon som vet vart man får tag i en regulator runt Skövde trakten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Rundt 12V til batteri tyder på heltomt batteri, ladespenning blir aldri annet enn litt over batteriets egen spenning. Motstand i kabel og batteri begrenser strømmen som fører til spenningfall, av denne grunn bør kablene være grove = lav motstand som reduserer spenningsfallet i kabelen. Regulatoren begrenser spenningen ut fra seg til eksempelvis 14,5V. Har en ett spenningsfall på 2,5V ved 10A så gir ohms lov U=R*I => 2,5=R*10 at en har en motstand på 0,25 ohm i kablingen. En ikke umulig kabelmotstand med et par eldre koblinger.

Selv har jeg kommet til for min bil at maks teoretisk ladestrøm ligger på rundt 70A - noe som bilen godt klarer å gi og som batteriene gjerne tar i mot om de er nede på 11V og EBL har stengt av bodelen. Vurderer om en skal bytte til grøvre kabling - det er 10m kabel mellom bil og bo- batteriene via EBL, men det har blitt med vurderingen. Bobatteri er ett 400 Ah LiFeYPO4 og motorens dynamo er en 180 A sak som topper ut på rundt 14V. En halv volt mer ville vært en fordel.

Solpanelet som er koblet til EBL ladeinngang er 250W med en IVT MPPT regulator på maks 30A, egentlig kunne jeg greid meg med 20A utgaven - allt er forbredt for mer paneler - det får bli neste eier av bilen.
Har sett 18A lading fra solen før kabelmotstanden mellom EBL og bobatteri tar slutt på ladningen.
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Aha, ja batteriet är ju nästan slut så det förklarar ju saken. Ska köra några mil med husbilen nu så får se hur det verkar efter det. Misstänker att det är dags för ett nytt batteri då detta är några år gammalt.
Med ett nytt batteri så kanske panelen laddar på bättre också eller?
Ska förbi Biltema sen, vilken batterityp rekommenderas? Är det AGM eller räcker det gott med ett vanligt?
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Blev ett 95ah AGM på Biltema. Men tror inte det gjorde nån direkt skillnad. Får fortfarande bara ut runt 5ah mitt på dagen i strålande sol. Tycker att den borde ge mer. Kylskåpet får ju jobba rätt mycket nu i denna värmen så batteriet håller inte så jättelänge nu. Kan undra om det är min tracer regulator som är dålig eller om det är panelen som ger för lite?

Några mer tips?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Sjekk motstanden i kabler fra regulator til batteri - rekne ut spenningsfall ved 5A og se om du har en forklaring på hvorfor det ikke går mer strøm til batteriet. Du trenger sikkert lange målekabler så mål motstanden i disse først så du kan trekke fra denne i det lange draget. Det er ofte marginale kabler mellom EBL og batteri, av denne grunn anbefaler mange å plassere solar regultoren ved batteriene med korte direkte kabler. Dette gir best utnyttelse av solladningen.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

En viktig faktor är instrålningsvinkeln från solen till panelerna. Kolla hur mycket den laddar när du har som bäst vinkel (så rakt uppifrån som möjligt).
Låt gärna batteriet gå utan laddning någon timma innan, regulatorn begränsar ju laddströmmen när batteriet ökar sin spänning
Jag tittade på min regulator nu, laddar 6,5 A när jag inte har belastning på. Drar jag på kylskåpet på 230 V via inverter, ockar det inte hålla laddningen, utan spänningen sjunker sakta, laddar ur med några ampére. Jag har inga ställbara paneler, utan de ligger platt på taket, vilket inte är optimalt alls.
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Solpanel och Regulatorer..

Om ditt batteri visar under 13volt, så ska regulatorn släppa på ganska många watt. När batteriet är fulladdat, så blir det närmare 0 watt.
165w platt på taket, utan trädskugga, ska ge 7-8A och ibland lite högre. Vad säger din Tracer om uteffekten. Testa med att stänga av all förbrukning.
 
Toppen