• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som har Lifepo4?

F

F.d. 29620

Guest
Vad exakt behöver man till ett solcellspaket? Som jag förstått det så skiljer det sig lite från ett vanlgt agm eller gel setup. nåt med BPM och laddare? Ctek funkar inte?
 
Lösning
Sv: Nån som har Lifepo4?

Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.

Det du ska läsa är detta om du nu vill förstå principer med LFP och hur saker hänger samman.

Våra batterier kommer från SKANBAT i Norge, men vi har betalat moms och tull i Sverige. Kostnad: kring 8 000:- SEK per styck. Batterierna laddas med befintliga laddare som vi har haft sen tidigare. Lycka till!

PS. Om du fundrar på GWL/Power Lithium Battery, då...

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Jag bryter laddning vid 95% SOC eller 14,2V vilket innebär att jag kanske aldrig hamnar på 14,6V. Jag kan ändra gränsdragning ett par gånger per år till 14,6V då det är väldigt enkelt att göra det med iPad mot BMV-702. Tror det är bättre hålla sig lägre (14,2V) under resten av året.
Okej nu har jag pratat med Tommy i Norge på Skanbatt, på det hela som jag skrev men så här sa han och jag :D


Kort summering först.
Dvs, man kan ladda med 14,6 konstant, när batteriet är fullt så går strömmen ned till 0 detta efter att den sista tiden när strömmen varit i 2A området så pågick balansering.

Dvs vill man använda detta batteriet så krävs det bara att man iallafall då och då kan ladda med dessa 14,6 volt, laddar man med lägre blir batteriet ej fullt ej heller balanserat.


-------1
Hej Tommy


Jag har en liten fråga om ert Li husbilsbatteri med inbyggd BMS och tänker på ballanseringen


Ska man ladda med 14,6V och 2A tills man når i princip 0A eller ska man ladda som vanligt med 14,6V tills batteriet bara tar emot 2A?

-------2
[FONT=&quot]Hei Michael[/FONT]

[FONT=&quot]Beklager sen tilbakemelding[/FONT]

[FONT=&quot]Du kan lade batteriet med en vanlig lader så vil batteriet regulere dette selv[/FONT]
[FONT=&quot]Om du f.eks lader med 50A vil batteriet ta i mot til det er ca 99%[/FONT]
[FONT=&quot]Deretter vil strømmen synke ganske fort og batteriet «stenger» når det er fulladet[/FONT]

[FONT=&quot]Med vennlig hilsen / Best regards[/FONT]
[FONT=&quot]Skandinavisk Batteriimport AS[/FONT]

[FONT=&quot]Tommy Moe[/FONT]


-------3
Hej Tommy

Det är detta batteriet jag syftar på

https://skanbatt.no/collections/lit...ium-batteri-12v-100ah-100a-bms-lith-12100b100


Så vad menas med "<50A til 14,6V, deretter 14,6V til 0,02C (2A)"?


Jag tolkar det som att man själv ska bryta när laddströmmen når 2A men kan kan tolka det som att den ej får vara över 2A också, antar att BMS bränner bort överspänning och

då kan det bli onödigt varmt eller vad säger du?
  • Anbefalt lademetode: <50A til 14,6V, deretter 14,6V til 0,02C (2A) (CC/CV)
  • Anbefalt ladestrøm: <50A
  • Maks ladestrøm: 100A
  • Maks ladespenning hvor BMS bryter: 15,2V +-0,1V
-------4

[FONT=&quot]Hei[/FONT]

[FONT=&quot]Det kan være litt misvisende[/FONT]

[FONT=&quot]Anbefale ladespenning er 14,6V[/FONT]
[FONT=&quot]Anbefalt ladestrøm er opp til 50A[/FONT]

[FONT=&quot]Ladestrømmen reguleres automatisk ned til 2A når batteriet er fullt uansett hvilken lader du benytter[/FONT]
[FONT=&quot]Ladestrømmen går egentlig helt ned til 0A, og da er batteriet fullt[/FONT]

[FONT=&quot]Poenget er bare at man ikke benytter en «enkel» lader som stopper når spenning på 14,6V er oppnådd[/FONT]
[FONT=&quot]Batteriet skal stå på 14,6V helt til det er fulladet, altså til strømmen synker til 2A (eller 0A)[/FONT]

[FONT=&quot]Om ladespenningen er 14,6V vil batteriet ikke bli varmt[/FONT]

[FONT=&quot]Med vennlig hilsen / Best regards[/FONT]




-------5
Hej okej


Det börjar klarna, kan man tolka det som att BMS balanseringsfunktion bergränsar strömmen till 2A tills batteriet är fullt och ballaserat alltså?

-------6
[FONT=&quot]Hei[/FONT]

[FONT=&quot]Ja, det er helt riktig[/FONT]

[FONT=&quot]Når batteriet er nesten fullt så vil BMS begrense ladestrøm og den vil synke mot 0V[/FONT]

[FONT=&quot]Med vennlig hilsen / Best regards[/FONT]
[FONT=&quot]Skandinavisk Batteriimport AS[/FONT]



mvh Michael
 
Senast ändrad:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Vilket i mitt (och liknande) fall innebär att jag kanske bör utöka min nuvarande 14,2V gräns till 14,6V i alla fall någon gång om året för att få fullgod "balansering" av enstaka celler. Inga problem med det, jag har redan sett att vår DCDC från startbatteriet kommer upp till 14,6V efter bara några km körning.

Ska tänka på det, för min tanke är att aldrig ladda till 100% då Li ska få chans att arbeta hela tiden och aldrig "somna". Jag hade min 1:a Mac ständigt uppkopplad och fulladdad så att när jag ville titta på en film i soffan (utan kabelanslutning), då fick jag se bara halva filmen... Min 2:a Mac har fungerat klanderfritt batterimässigt ända tills en minnescell gick åt pipan och nu är den obrukbar (laddar inte OS, dvs startar aldrig hela vägen). Nu kör jag min 3:e Mac och laddar enligt 90% - 95% principen, ibland upp till 100% om jag missar koppla ur sladden. Aldrig att laddnings-sladden ligger i datorn under hela natten! Njaaa, Mac och LiFePO4 batterier må hända inte är samma sak, men principen tror jag ÄR densamma.

Tack Michael för en grundlig undersökning, nu är vi minst 2 st. som vet mer om SKANBATT, Li batterier och BMS övervakning i övrigt. En annan leverantör kanske kör med andra BMS specifikationer men principen måste vara ganska lik beskrivningen ovan. Nu är det, tack vore ditt intresse och en massa mejl, dokumenterat även för alla andra behövande!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Solpaneler: Köp! Bra värden nedan... Har du plats på taket?
Monocrystalline solar cell efficiency: 18.4%; MPPT charge controller peak efficiency: 97%

LiFePO4: Köp!
MAKSPOWER 100 AH 12 VOLT LIFEPO4 är inte sämre på något sätt än våra egna Li-batterier. Ett Li batteri är att jämföra med 2 AGM/GEL/Pb batterier. Mycket bra början!

Inverter: 110 V AC Vänta med den här och läs mer!
Vad har du tänkt att använda denna till? Till en rakapparat som går på 110V?

Övrigt:
  • Du behöver en (Li) laddare när du står uppkopplad på 230V. Kolla med Maxpower!
  • Nu kommer frågan om (Li) laddning under färd, men det kan du vänta med för stunden. Läs mer och spara slantarna!
  • Börja med att använda en Voltmeter (en man stoppar i cigg-uttaget med - Bruenech AS) för att ha koll på batteriet. Du får inte tömma batteriet under 20%, helst inte under 50% om du vill ha den till pensionen ( jag kan tyvärr inte se hur gammal du är eftersom du inte är medlem i klubben... hehe... ; )

Tackar! Tacker har plats!

Jag tänker inte stå uppkopplad mot 230 v.

Inverten tänker jag använda till

Skrivare
Laptop laddare (min laptop är på 17 tum, och det verkar inte gå att köpa en 12 laddare till den. JAg kan ju undersöka mer. Jag ser ju nu att det är en amerikansk version, får leta inom eu!

Diverse kamerabatteri, kanske kan jag även hitta 12 v versioner här?

hmm, Om jag bara ska använda en vanlig stickpropp till skrivaren lite då och då, så kanske det räcker med en modifierad sinusinverter...

Är det en sån här jag ska ha om jag vill kunna ladda Lifepo4 från generatorn under färd?

http://makspower.no/produkter/batteriskiller/victron-argofet-100-2-2-batt-100a-is--low-loss

Jag är 38! Som jag förstått det skall man kunna ladda ur ett Lifepo4 utan att det tar någon större skada, definitvit mer än 50 % iallfall. 20% utan några allvarliga följder. Det är ju en av anlednkgnarna till varför man använder LiFePO4 över agm/gel
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Som Ranko skriver LiIon batterier liker ikke kontinuerlig vedlikeholdsladning. Hadde i jobben vedlikehold av noen hundre laptopper av diverse fabrikater, en produsent hadde nesten ubegrenset levetid på batteriene. De andre var si og så, en bruker som flyttet sin pc mellom docking på kontoret og tilsvarende hjemme klarte å bruke opp batteriet på under ett år! Da var batteritiden nede i minutter, mens en IBM Thinkpad som ble misshandlet på samme måte fortsatt hadde timer etter flere år!

Har nå selv en Lenovo Yoga og ser at i perioder lader den ikke opp lengre enn til 95% selv om ladekablene står i. Acer Iconia som jeg fortsatt har mistet ikke batteritid selv om den stod mye med ladekabel tilkoblet i lange perioder.

Tesla lader normalt ikke over 95% av hva de tillater, en må velge spesiellt for å få inn de siste 5%.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

VICTRON ARGOFET vet jag inte mycket om eftersom jag använder Votronic's minsta VCC 1212-25 Li, anpassad för Euro 6 och Li batterier! Fungerar klockrent.

VCC tömmer inte startbatteriet, jag kan även följa startbatteriets spänning genom BMV-702. Det går inte att bevaka startbatteriet med BMV-700, däremot enkelt & billigast med en extra Voltmeter i cigg-uttaget. När man väl blivit bekant med hur allt hänger samman, då slutar man stirra i alla mätinstrument varje gång man kliver in i husbilen.

Bara en reflektion:
Om man har 230V laddare (några tusenlappar), då kan man ladda med 230V alternativt med en bensindriven el-generator. Annars får du brumma med bilens motor antingen där du står, eller drar en runda på ca halv till en timma när det är molnigt ute? Det går med vilket som, bara det fungerar och batterier inte skadas pga urladdning. El kan vara intressant om man långtidsparkerar på en ställplats där elen ingår. Du kan laga mat, värma dig, ladda husbilens batterier och alla andra batterier på samma gång genom 230V uttag i husbilen och vara totalt oberoende av moln, kyla, gasol och diesel.

Jag laddar min elektronik med Kjell & Co laddare med ren sinusvåg. Köpte först den billigaste med modifierad sinusvåg som nu ligger hemma till ingen nytta.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

VICTRON ARGOFET vet jag inte mycket om eftersom jag använder Votronic's minsta VCC 1212-25 Li, anpassad för Euro 6 och Li batterier! Fungerar klockrent.
Hmm, VCC 1212-25 är väl en laddare och Victron ARGOFET låter som ett kiselrelä(FET = Fält Effekt Transistor) dvs helt olika saker.

En kommentar om dina Macar, dom laddas inte som du tror utan dom laddas som jag beskrev i en PDF i någon tråd, dvs under 220V så laddas dom fullt medans laptopen körs direkt(ej via batteriet) från laddaren, när batteriet är fullt så stängs laddningen av och datorn kör vidare direkt från laddaren precis som innan.

Dessa batterier stoppar mellan 500-700 cykler inte mer.

dvs lämna macen med ström hela tiden är inga problem alls.

Här en länk till mitt inlägg http://www.husbilsklubben.se/forums/t105355-2/#post882359

Den kopplar in batteri, laddning strömförbrukare i denna krets är FETar fö dock lite mindre än Victrons nämnda ovan:)

Glöm inte att alla batterier(celler) är olika, dvs precis som i bly så finns det dåliga, mindre dåliga, bra, bättre och ännu bättre av Li. Problemet är att vi inte vet vilka celler som sitter i batterierna samt att inte många av oss kända fabrikat finns ännu på marknaden.

Det senare troligen pga av priset som är skyhögt ännu vilken säkert är en anledningen till att tex ingen båtaffär mig veterligen säljer Li batterier den andra är nog att dom kräver mycket tekniskt support(samt garanti problem) jämfört med ett bly batteri.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Nån som har Lifepo4?

Som Ranko skriver LiIon batterier liker ikke kontinuerlig vedlikeholdsladning. Hadde i jobben vedlikehold av noen hundre laptopper av diverse fabrikater, en produsent hadde nesten ubegrenset levetid på batteriene. De andre var si og så, en bruker som flyttet sin pc mellom docking på kontoret og tilsvarende hjemme klarte å bruke opp batteriet på under ett år! Da var batteritiden nede i minutter, mens en IBM Thinkpad som ble misshandlet på samme måte fortsatt hadde timer etter flere år!

Har nå selv en Lenovo Yoga og ser at i perioder lader den ikke opp lengre enn til 95% selv om ladekablene står i. Acer Iconia som jeg fortsatt har mistet ikke batteritid selv om den stod mye med ladekabel tilkoblet i lange perioder.

Tesla lader normalt ikke over 95% av hva de tillater, en må velge spesiellt for å få inn de siste 5%.

På min Lenovo kan man välja maximal battteritid eller batteriskyddsläge som skall ge maximal livstid på batteriet. Då laddas de bara till max 60%. Detta läge rekommenderas då datorn är inkopplad till laddaren. Då jag skall ut med husbilen laddar jag batteriet fullt.
Efter över 3 år visar testen att batteriet är som nytt.

Batt.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Takker for den settingen, tydelig at Lenovo har jobbet videre med batterituning etter de overtok IBM sin PC divisjon. Det er ikke lenge jeg har hatt den Lenovo Yoga jeg sitter med nå, så jeg oppdager stadig nye finesser :D
 
Toppen