• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nån som har Lifepo4?

F

F.d. 29620

Guest
Vad exakt behöver man till ett solcellspaket? Som jag förstått det så skiljer det sig lite från ett vanlgt agm eller gel setup. nåt med BPM och laddare? Ctek funkar inte?
 
Lösning
Sv: Nån som har Lifepo4?

Trevligt, har du möjlighet att länka till exakt vilka komponenter ni har, samt priset?
Det är en lång tråd med många kommentarer och vändor. Våra LFP har dessutom under & överspänningsskyd (kanske överkurs) för att avlasta BMS och nyttja batterierna effektivt mellan 90% och 95% av kapaciteten.

Det du ska läsa är detta om du nu vill förstå principer med LFP och hur saker hänger samman.

Våra batterier kommer från SKANBAT i Norge, men vi har betalat moms och tull i Sverige. Kostnad: kring 8 000:- SEK per styck. Batterierna laddas med befintliga laddare som vi har haft sen tidigare. Lycka till!

PS. Om du fundrar på GWL/Power Lithium Battery, då...

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

mlaajanen : Hur länge har du haft dina LiFePo4? Vilka laddningsnivåer anser du är bäst, enligt din erfarenhet?
Jag använder blybatterier fortfarande och det vet du nog eller hur:D

Beträffande laddningsnivåer, vilken enhet är det?

För att installera i en husbil tex enklast så får man kompromissa med lagrad energi och komplexitet. Enklast är att helt enkelt ladda med konstant spänning till 13,5 volt, då behöver du inte bry dig eftersom batteriet säger stopp då, men du får såklart inte ut 100% av batteriet. Men har du någon form av BMS med balansering så måste du följa dess specifikationer vilket ofta är att reducera strömmen till kanske 1-2A vid 14,5 och då vänta in att strömmen går ned till 0.

Har man ingen balansering så ska man nog vara väldigt försiktig med hård ur och uppladdningar då risken att dom kommer i obalans är större då.

Bäst är att man när man har laddning ej kör via batteriet utan då driver man husbilens förbrukare från samma källa som man driver Li laddaren.

Man får alltså ha dels en strömkälla som matar själva Li ladd kretsen och samma källa sköter då i princip matingen av alla förbrukare, faller den källan så kör man på Li batteriet och detta växlar man mha ett elektroniskt relä(transistor) lämpligvis.

Det som krånglar till saker lite är förbrukare som drar ruggigt med ström tex inverters.

Bifogar en bild som inte är en komplett Li laddare men den beskriver rätt bra i bild vad jag skrev, uppe till vänster kommer tex +12V in som skall sköta laddningen, uppe till höger finns bodelens matning och i mitten ser vi batteriet.

Denna krets klipper laddningen när batteriet är fullt och matningen av bodelen sker antingen från batteriet eller +12V, helt automatiskt.

Detta gör att man ej ligger och "laddar, drar ur,, laddar drar ur" som i många av de beskrivningar jag sett här tex utan man lämnar batteriet fulladdat och det kopplas in först när +12V ej räcker längre för förbrukarna.

Själv har jag en variant på det som jag beskrivit i någon tråd här.
 

Bilagor

  • output.pdf
    23,5 KB · Visningar: 34
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Nu fick jag svar från David från det företaget. Han rekommenderar att man köper 4 celler på 3.2 v istället för den stora på 12 V. Vet någon varför? Han rekommenderar även den bms som jag länkade till.

Dear Timothy,

thank you very much for your email.

I recommend you to use single cells 90AHA with BMS 123 smart + disconnection relay (current is unknown for me)
controller 30A (max.360Wp panel)
It means 4* LFP090AHA- https://www.ev-power.eu/_d1578.html
BMS123SM-SET- https://www.ev-power.eu/_d4493.html
+ 12V charger.

All appliances will be at 12V?

Best regards,
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Det er helt ok å benytte et godt balansert lukket batteri uten bms, men en må regne med at levetiden kan være redusert i forhold til om en har bms. Lukket batteri med bms er normalt en god løsning, løse celler og bms gir mulighet for valg av bms type og kontroll med hver enkelt celle. En fordel med løse celler er at en kan lett lage et langt smalt batteri om det passer bedre inn i innredningen. Husk og at LFP kan monteres liggende om det passer bedre. Winston sinne celler er velprøvd.

Ahh, nu klarnar det lite, tack! Så bms är värdelöst om man bara har en cell, har man däremot 4 st som han rekommenderade så kan man använda det,har jag uppfattat det ordentligt?

Vet någon vilken typ av isolator man behöver till en LiFePO4, om man vill att den skall laddas under körning?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Ahh, nu klarnar det lite, tack! Så bms är värdelöst om man bara har en cell, har man däremot 4 st som han rekommenderade så kan man använda det,har jag uppfattat det ordentligt?

Vet någon vilken typ av isolator man behöver till en LiFePO4, om man vill att den skall laddas under körning?
Med en cell menar du ett 12V batteri gissar jag, isåfall ja det går inte att montera en BMS i syfte att balansera på ett 12V batteripacket detta då det består av 4(Li) eller 6(Bly) celler och du normalt ej kommer åt polerna på de indviduella cellerna.

Om du kommer ihåg gamla bilbatterier där fanns anslutningarna mellan cellerna, och det är där man ansluter ballanserings mojängen :D

I Lithum fallet så har man fyra celler på ca 3,2 volt och de måste ha exakt samma spänning alla 4 vid laddning annars kan man bränna sönder de 3 celler som har högst spänning.

Tex. om vi har 3 celler på 3,2volt och en cell på 3 volt dvs vi är i behov av balansering.

De celler som är på 3,2 volt är i princip fulladdade och vi får ej laddas mer, dvs dom får ej ha en högre spänning än den de har, däremot den som är på 3 volt skall laddas men vi kan ej styra hur stor spänning den 4 får tyvärr(om vi inte har en BMS som sköter det), så när vi skickar på de 14 volt vi laddar med så kommer spänningen att öka främst på de 3 som redan är fulla dvs dopm blir överladdade.

En BMS med balansering begränsar spänning över varje enskild cell till dessa 3,2 volt, den kan göra det på olika sätt med det billigaste sättet är att helt enkelt bränna bort överspänningen och har vi då inte en strömbegränsing på 1-2 A då blir det varmt:)

Det finns andra mer raffinerade sätt också men i konsument ledet så är detta det vanligaste sättet.

Har du 4 separata celler så kan en BMS fixa detta OCH du kan tom ladda de 4 cellerna separat(med 3,2Volt) och på så sätt helt eliminera behovet av balansering i syfte att ej överladda.

Och ta dessa siffror som ungefärliga mera för att förklara enkelt.

Vid urladdning gäller det omvända att det med längst spänning riskerar att blir för urladdat vilket inte bara kan förstöra det utan det ökar även graden av obalans.

Och som Steve Jobs, Jo en sak till... en ytterligare fördel är att när batterier säckar så är det oftast en cell som det blivit fel på, med separata så kan du byta bara det dåliga precis som man gör i kommersiella system vid problem.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Må korrigere litt, de 3,2V pr celle eller 12,8V for 4S pakke er nominell batterispenning. Tilsvarende for blybatteri er 2V pr celle eller 12V for 6S pakke. Maks anbefalt ladespenning er for LFP 3,6V pr celle = 14,4V for en pakke. Skadegrensen for overladning ligger på 4V pr celle, skadegrensen ved utladning ligger helt nede på 2V pr celle. For maksimering av levetid på en 4S pakke bør en lade til mellom 13,8 og 14,4 volt og deretter vente med videre ladespenning til batteriet kommer under 13,5 volt.

Eksistensen av de kapslede 4S pakkene er for å forenkle for de som bruker LPF som startbatteri eller som en enkel utbytting av en blypakke. Levetiden på en slik kapslet enhet uten innebygget BMS er kortere enn om en har de samme cellene i åpen løsning med BMS. Innebygget BMS kan være en fullgod løsning, men en må vite om det er en aktiv BMS eller om det er en med tapping av sterkeste celle. Denne siste løsningen finnes i de fleste Lipo pakker for elsykler og krever oppladning minst hver 3 mnd ellers vil BMS drepe pakken!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.

Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.

Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.

Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.

Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.
Hur/när aktiveras BMS map balansering i era batterier?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Hur/när aktiveras BMS map balansering i era batterier?
Svar: tyvärr Mikael, vet ej hur den inbyggda BMS fungerar, men du som är tekniskt lagd kanske kan hitta svaret hos Skanbatt? ...eller under Tekniske data för våra batterier. Jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat med den yttre "övervakningen", dvs att hålla batterier inom verkningsramen och undvika under/överspänning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.

Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.

Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.

Jag skulle inte vänta till 11,8v för laddning utan manuellt se till att ladda vid 20% SOC för att skydda batteriernas livscyklar och bms enligt tidigare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Ikke et bit om balansering, kun om maks og min spenninger og beskyttelse. Ligner mye på et kort med passiv balansering, har sett et par med samme grensene. Aktiv balansering krever mer elektronikk og burde bli brukt som salgsargument!
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Svar: tyvärr Mikael, vet ej hur den inbyggda BMS fungerar, men du som är tekniskt lagd kanske kan hitta svaret hos Skanbatt? ...eller under Tekniske data för våra batterier. Jag har i alla fall gjort vad jag har kunnat med den yttre "övervakningen", dvs att hålla batterier inom verkningsramen och undvika under/överspänning.
Hmm, som jag förstår det så gäller följande, dvs att man skall ha en slutspänning på 14,4-14,8 volt. 14,6 volt enligt tabellen 2 nedan

1 - "Batteriet kan lades med de aller fleste elektroniske ladere men det er viktig at sluttspenningen oppnår 14,4V til 14,8V og at laderen regulerer ned til under 13,8V når lithiumbatteriet er fulladet."


Sedan under denna slutspänningsfas så skall man hålla 14,6 volt tills strömmen är 2A, dvs, laddaren måste därav ge mer än 2A. Dessa 2A 14,6V är antagligen vad BMS balanseringsfunktion klarar av att "bränna" bort, dvs om man forsätter med 14,6 V men batteriet tar emot och får mer än 2A så blir det en belastnining för denna funktion som ej är bra.

Jag tror alltså precis som Knut att dom använder "passiv" balansering.

2 - "Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V
  • Anbefalt lademetode: <50A til 14,6V, deretter 14,6V til 0,02C (2A) (CC/CV)"
Viktigt alltså att man når denna 14,6V 2A annars så kopplas inte balanseringen in.


Så tolkar jag detta!


Eftersom jag tror jag vet hur er laddning ser ut så har ni inte koll på strömmen eller hur, dvs ni fixar inte balanseringen om jag nu förstått detta rätt.


Notera också att BMS klipper själv vid överspänning och underspänning, den första alltså vid 3,8 volt per cell(rätt högt) men ev så kanske balanseringen klarar av det bara inte strömmen är över 2A och den stänger av vid 8V som Knut skrev också dvs 2V per cell men då har alla Microungnar redan stängt av bara läslampan glöder :D


Fö trist med ert dyra relä, vad hände med det och garanti?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Om balanseringen kun skjer på toppladningen så er det ikke fare, erfaring med LFP tilsier at bare en får en full ladning et par ganger i året så holder batteriet seg balansert. Bunnsikringen ved 8V er kun siste skanse, alt burde ha koblet seg fra batteriet mye før.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Fö trist med ert dyra relä, vad hände med det och garanti?
Jag skrev till företaget i England och frågade om jag hade någon garanti, men har inte fått ett svar ännu. Så kan det vara när man handlar dyra prylar på nätet. Att köpa samma pryl här hemma kostar det dubbla, rena rama Robin Hood förfarandet, men kanske bättre ur garantisynvinkel(?) Kommer aldrig att ta reda på det. Jag är glad att ha hittat en billig variant för 80:-/st.(köpte 2), tack vare en snäll medlem som hjälpte mig via mejl! Även hans Cyrix hade pajat, troligen "bränt" under stresstester...

Tack för genomgång av den Norska informationen, allt detta har jag gått igenom muntligt med Tommy på SKANBAT men minnet är inte längre vad det har varit. Bra att det nu finns skriftligt också för andra behövande. Våra "blå" Li batterier är dom minsta som finns på nätet. Vi har dom på trappsteget till sidodörren där inga andra storlekar hade fått plats. Bra gjort av ScandiMobil-byggaren!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

"Anbefalt ladespenning: 14,6V +- 0,2V
Viktigt alltså att man når denna 14,6V 2A annars så kopplas inte balanseringen in. Så tolkar jag detta!

Jag bryter laddning vid 95% SOC eller 14,2V vilket innebär att jag kanske aldrig hamnar på 14,6V. Jag kan ändra gränsdragning ett par gånger per år till 14,6V då det är väldigt enkelt att göra det med iPad mot BMV-702. Tror det är bättre hålla sig lägre (14,2V) under resten av året.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Som tidigare sagt, våra Li batterier har inbyggt BMS (extra säkerhet) och laddas med befintliga laddare. För att upprätthålla gränserna som du Knut nämner ovan, våra batterier laddas endast när laddningen sjunker <=90% av kapaciteten (även kallat SOC på "finspråket", eller State Of Charge). Om laddningen når övre gräns som ligger på 95% av SOC, då stängs laddningen via ett relä. Tyvärr, vår dyra Cyrix-relä lämnade jordalivet efter bara 6 månader i tjänst, men jag hittade ett billigare alternativ på Tysk-eBay.

Står man däremot stilla, är mörkt ute så att solcellerna "slumrar" under vissa perioder, då bryter Victron's BatteriProtector all el-förbrukning vid 11,8V och återstartar först vid 12,8.

Jag tror att idealet för batterierna är om dom "arbetar" mellan (ca) 13,2V och 14,2V precis som beskrivet i tråden från 2014.


Jag kikar lite på deras hemsida, det verkar ju vara ett realtivt bra pris ändå, om BMS är inkluderat. Deras solceller är dock dyra, hur är det möjligt att få en mono solcell på 300w från

https://www.ev-power.eu/Solar-Panel...0-cells-MPPT-32V-full-black-EUFREE.html?cur=1

för mindre än halva priset?

Man skulle ju kunna köpa batteriet från dem och allt annat från ev-power tex.

Skeppar de till sverige, samt tillkommer moms/tull? Kan vi dra av momsen?
Jag kan inte ändra leveransland på deras hemsida, vad fick du betala?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nån som har Lifepo4?

Prinsipiellt er det enkelt mellom Norge og et EU land, selger fakturerer uten moms og moms betales ved import. Men posten og andre transportører tat en spedisjonsavgift for å ordne med momsen.

Momsen er den samme 25% i begge land, så om en handler i det andre land og selv transporterer så skal en i prinsippet benytte momsrefusjon ved grensen og betale i hjemlandet. Må villig innrømme at jeg ikke benyttet denne byråkratiske løsningen mens jeg fartet frem og tilbake over grensen.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Jag kikar lite på deras hemsida, det verkar ju vara ett realtivt bra pris ändå, om BMS är inkluderat. Deras solceller är dock dyra, hur är det möjligt att få en mono solcell på 300w från https://www.ev-power.eu/Solar-Panel...0-cells-MPPT-32V-full-black-EUFREE.html?cur=1för mindre än halva priset?Man skulle ju kunna köpa batteriet från dem och allt annat från ev-power tex.
Skeppar de till sverige, samt tillkommer moms/tull? Kan vi dra av momsen?
Jag kan inte ändra leveransland på deras hemsida, vad fick du betala?
Så här har vi gjort (efter massor med läsning och överväganden):
1) solcellspaneler: hellre 2 st. än en gigantisk, hellre A-klass monokristalin (funkar även vid ljus, måste inte vara sol) även om dubbelt så dyrt. Hellre det än billiga polykristalina paneler.
2) Hellre 2 x 100 Amp LiFePO4 med inbyggd BMS än 400 Amp utan BMS. Tänk på att alla Ampere ska tryckas in också, oftast OCH helst enbart via solceller.
3) Skaffa bra DCDC, eller B2B (samma sak) med 25A - 45A för effektiv laddning under färd
4) Sen kan du börja fundera över "överkurs" tillbehör med t.ex. egen kontroll och batteriförbrukning/laddning genom avstängning vid under/överspänning (90% - 95% laddat).
5) Vad har du tänkt dig att ha som batteriövervakare? En Voltmeter duger också om du kan använda den på "rätt" sätt.Vi har BMV-702 för trådlös övervakning av start & bodelsbatterier, men det finns flera alternativ att välja på som jag tyvärr inte är bevandrad med.

Mellan tummen och pekfingret så skall det kosta ca:
1) solceller 2 x 100 W = 6 000 - 7 000:- = OK pris!
2) 2 x 100 Amp Li för 8 000:-/st. är OK pris idag (tycker jag)
3) Ett måste! Vår Li-laddare var nedsatt med 1 000:- förra året och gick på 3 000:-. Fundera gärna på den trippla varianten (8 000:) om du inte har något alls idag!
4) Lite kablar och 2 reläer, ca 700:-
5) Kolla själv på nätet vad som passar din plånbok. Våra grejer är inköpta på nätet och har kostat oss ca 2 600:- inkl. bluetooth uppkoppling mot paddan.
 
F

F.d. 29620

Guest
Sv: Nån som har Lifepo4?

Så här har vi gjort (efter massor med läsning och överväganden):
1) solcellspaneler: hellre 2 st. än en gigantisk, hellre A-klass monokristalin (funkar även vid ljus, måste inte vara sol) även om dubbelt så dyrt. Hellre det än billiga polykristalina paneler.
2) Hellre 2 x 100 Amp LiFePO4 med inbyggd BMS än 400 Amp utan BMS. Tänk på att alla Ampere ska tryckas in också, oftast OCH helst enbart via solceller.
3) Skaffa bra DCDC, eller B2B (samma sak) med 25A - 45A för effektiv laddning under färd
4) Sen kan du börja fundera över "överkurs" tillbehör med t.ex. egen kontroll och batteriförbrukning/laddning genom avstängning vid under/överspänning (90% - 95% laddat).
5) Vad har du tänkt dig att ha som batteriövervakare? En Voltmeter duger också om du kan använda den på "rätt" sätt.Vi har BMV-702 för trådlös övervakning av start & bodelsbatterier, men det finns flera alternativ att välja på som jag tyvärr inte är bevandrad med.

Mellan tummen och pekfingret så skall det kosta ca:
1) solceller 2 x 100 W = 6 000 - 7 000:- = OK pris!
2) 2 x 100 Amp Li för 8 000:-/st. är OK pris idag (tycker jag)
3) Ett måste! Vår Li-laddare var nedsatt med 1 000:- förra året och gick på 3 000:-. Fundera gärna på den trippla varianten (8 000:) om du inte har något alls idag!
4) Lite kablar och 2 reläer, ca 700:-
5) Kolla själv på nätet vad som passar din plånbok. Våra grejer är inköpta på nätet och har kostat oss ca 2 600:- inkl. bluetooth uppkoppling mot paddan.

Tack så mycket, fantastisk info, men det är alldeles för dyrt tyvärr, jag har en maxbudget på 12-15.000, en summa jag verkar kunna komma under om jag handlar från ev-power.

Eller skulle det här fungera?'

https://www.amazon.com/Renogy-Monoc...coding=UTF8&psc=1&refRID=QD5G8FD4RASPKYKZEQN8

6000 kr ink frakt, moms och tull från amazon.

från amazon, solcellskit, samt det här batteriet med inbyggt BMS,

http://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri

6900 nok

Inverter

https://www.amazon.com/MicroSolar-3...814931&sr=1-6&keywords=pure+sine+inverter+300

880 kr ink frakt och moms från amazon us.

Vad mer behöver jag? Jag blir galen på detta, har ju ingen aning om exakt vad man behöver för att få det att fungera! :D
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Nån som har Lifepo4?

Solpaneler: Köp! Bra värden nedan... Har du plats på taket?
Monocrystalline solar cell efficiency: 18.4%; MPPT charge controller peak efficiency: 97%

LiFePO4: Köp!
MAKSPOWER 100 AH 12 VOLT LIFEPO4 är inte sämre på något sätt än våra egna Li-batterier. Ett Li batteri är att jämföra med 2 AGM/GEL/Pb batterier. Mycket bra början!

Inverter: 110 V AC Vänta med den här och läs mer!
Vad har du tänkt att använda denna till? Till en rakapparat som går på 110V?

Övrigt:
  • Du behöver en (Li) laddare när du står uppkopplad på 230V. Kolla med Maxpower!
  • Nu kommer frågan om (Li) laddning under färd, men det kan du vänta med för stunden. Läs mer och spara slantarna!
  • Börja med att använda en Voltmeter (en man stoppar i cigg-uttaget med display) för att ha koll på batteriet. Du får inte tömma batteriet under 20%, helst inte under 50% om du vill ha den till pensionen ( jag kan tyvärr inte se hur gammal du är eftersom du inte är medlem i klubben... hehe... ; )
 
Senast ändrad:
Toppen