• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Aftonbladets bästa ställplatser

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

På det stora hela tyckte jag det var en bra lista.

Definieringen kanske inte va hundra enligt mig....

Och där återkommer vi till mänskligheten. Vi är alla olika. Alla vill inte ha detta som just jag tycker om, och jag tycker inte om parkeringsplatser.

Denna typ av ställplatser är precis det jag föredrar när jag är ute personligen.

Sen kommer alltid en massa kommentarer. "Så ska det inte vara, räcker med en avhyvlad yta att stå på", osv osv.

Vi kommer aldrig komma överens i hur en ställplats ska vara. Måste det ältas om och om igen....
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Ser att lägsta priserna är mellan 140 och 300 kr/natten.

Min magkänsla säger att det här på forumet finns åsikter om rubriksättningen, "... bästa ställplatser".

TommyD

Förmodligen fullbelagda platser i vilket fall, trots eventuella forumåsikter.

Står själv just nu på en ställplats i absoluta toppskiktet enligt mig: Daftö resort
Helt jäädrans kanon alltså! Inget saknas och jag funderar på att skicka in den till vår förteckning med husbilsplatser, men, jag blev en smula betänksam när jag nu har tagit reda på hur prisbilden ser ut, lite småsvettig kan jag se att det går att komma undan med 300 pix för två personer, men en sån plats står inte vi på.... Nästan dubbla priset för platsen vi står på...

Beläggning: Fullbelagt skulle jag vilja påstå, på alla de 43 speciellt ordnade husbilsplatserna, några luckor mellan varven kan jag se nu mitt på dagen, men i går kväll såg jag inga luckor.
Alltså prisvärt enligt konsumenterna och jag ska försöka sätta mig in mer exakt i prisbilden för att avgöra om jag ska skicka in den eller inte.

mvh jocke
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Mycket skall man läsa innan ögonen........funderar på att byta tidning.

Tommy R
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag har trott att hela projektet hade dött, inget har hänt på flera år. Uppfattade det som ett försök från SCR att obstruera utbyggnaden av ställplatser när organisationen bildades. Mycket campingplats inflytande, både SCR och CC.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Intressant att det viktigaste, näst efter geografisk placering, skulle vara tillgång till el. Tömning och fyllning skulle alltså vara av underordnad betydelse. Man kan undra om det verkligen stämmer överens med den genomsnittlige husbilsresenärens önskemål.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag hänger inte riktigt med. Var läser du det?

Kanske blivet blind av mojiton, men jag kan inte riktigt utläsa det alls???
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Har åkt runt ett par veckor i nordligaste Sverige och i flertalet fall valt Trafikverket
Rastplatser. Jag måste säga att många av dessa slår anordnade ställplatser med hästlängder.
Standarden här i Norge där jag är nu är betydligt sämre.
Tilläggas bör att jag tidigare aldrig använt denna typen av platser.
Rolf
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag hänger inte riktigt med. Var läser du det?

Kanske blivet blind av mojiton, men jag kan inte riktigt utläsa det alls???

Jag har inte inmundigat någon mojito och kan därför läsa att efter varje plats namn står det pris inkl. el följt av antal platser totalt respektive med el. Något om eventuell övrig service nämns inte på någon plats. Av detta utläser jag att el tycks vara viktigast eftersom detta är det enda som nämns om platsernas servicenivå. Ej heller skrivs det något om exempelvis störande ljud, storlekar på platser, enkelhet att angöra etc.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Av detta utläser jag att el tycks vara viktigast eftersom detta är det enda som nämns om platsernas servicenivå. Ej heller skrivs det något om exempelvis störande ljud, storlekar på platser, enkelhet att angöra etc.

Ok, dina privata tolkningar visste jag inte att det handlade om.

Men det var nog en extremt konstig tolkning, speciellt då det är ett sammandrag under en bildtext.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Eftersom det just är ett sammandrag utgick jag från att de tog med det som var viktigast.

Att det är min privata tolkning är ju självklart. Vems skulle det annars vara?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Sk. "ställplatser" med priser över 200:- borde kallas minicampingar i stället. Jag anser att en ställplats bör vara i likhet med en stellplatz i landet där just begreppet stellplatz myntades & dessa uppstod. I Sverige försöker campingorganisationerna ta över & förvanska ställplatserna till minicampingar med bedrövligt höga priser. Att kalla sådana här platser för ställplatser i Sverige är missvisande, inte minst för de utländska gäster som kommer hit. Att vi sedan inte kan komma till rätta med skyltningen av dessa gör det ju inte bättre.

Bennie
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag trodde inte det skulle vara nån personlig tolkning alls, utan fakta.

Att man inte får plats med mer än en faktaupggift i en så liten text är nog för dom flesta självklart. Vill man ha mer info om övriga uppgifter får man helt enkelt klicka sig vidare till aktuellt ställe och läsa på mer.

Att lägga just en personlig tolkning att det är enbart det för allmänheten mest prioriterade i texten, och resten av underordnad betydelse. Det var det jag reagerade på.




I övrigt tycker jag fortfarande att det var en helt ok artikel, om man bortser att krav och basservice-listan verkligen såg ut att vara gjord av campingägare i stora delar.
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Sk. "ställplatser" med priser över 200:- borde kallas minicampingar i stället.
Bennie

Men det kan väl ändå inte vara priset som är avgörande.

Det är ju högst personligt vad man tycker är dyrt/billigt och prisvärt.

Det måste väl i så fall vara just servicenivån/utrustningen på stället. (Som sedan drar med sig priset iofs).

Det finns ju platser med obefintlig service som är riktigt dyra, och tvärtom.

Jämförelsen med tyskarnas platser kan vi nog glömma, den funkar bara för folk som varit där och kuskat runt. Vilket jag absolut inte tror majoriteten av husbilsägarna i sverige har gjort. Många i detta forum kanske har varit där, men för övriga så är det nog lika förvillande som för våra tyska vänner som kommer hit.

Vi får nog skapa oss en egen definition. Och tyvärr är det kanske campingägarna som tar den biten, om inte vår förening är mer aktiv och lobbar på dom som bestämmer.

Remissinstans är vi, men är vi det i denna fråga när det verkligen gäller?
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Sk. "ställplatser" med priser över 200:- borde kallas minicampingar i stället. Jag anser att en ställplats bör vara i likhet med en stellplatz i landet där just begreppet stellplatz myntades & dessa uppstod. I Sverige försöker campingorganisationerna ta över & förvanska ställplatserna till minicampingar med bedrövligt höga priser. Att kalla sådana här platser för ställplatser i Sverige är missvisande, inte minst för de utländska gäster som kommer hit. Att vi sedan inte kan komma till rätta med skyltningen av dessa gör det ju inte bättre.

Bennie

Tyska ordet stellplatz är inte reserverat för husbilar utan kan användas även för en plats där man ställer en personbil t ex. Ställplatser i Sverige lär alltid vara dyrare än på kontinenten då säsongen är kortare p g a klimatet. Många ställer av husbilen rätt tidigt på hösten och låter den stå till april-maj.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Jag har inte inmundigat någon mojito och kan därför läsa att efter varje plats namn står det pris inkl. el följt av antal platser totalt respektive med el. Något om eventuell övrig service nämns inte på någon plats. Av detta utläser jag att el tycks vara viktigast eftersom detta är det enda som nämns om platsernas servicenivå. Ej heller skrivs det något om exempelvis störande ljud, storlekar på platser, enkelhet att angöra etc.

Men det här är ett reportage i en kvällstidning, som handlar om det ökade intresset för husbilar och behovet av ställplatser som en konsekvens.

Tror inte för en sekund att reportern haft någon ambition att ge en fullvärdig produktbeskrivningen av de aktuella ställplatserna. Något som åtminstone jag som läsare inte heller förväntar mig.

Att man nu tagit med elen är nog inte heller så tokigt. Tror faktiskt att den är viktigare för de flesta husbilsåkare än tömningen av sitt gråvatten, som inte behövs dagligen.

Några aktuella exempel som jag själv noterat de senaste dagarna är att förvånansvärt många kopplar upp sig mot el när den finns.

För ett par veckor sedan var jag i Stockholm och övernattade på utmärkta och knökfulla Långholmens Husbilscamping. Vid incheckningen fick jag frågan om jag ville ha el. Det var inte aktuellt i mitt fall, men frågade om priset och om många valde el.
Svaret blev att priset var 30 kr och att "nästan alla", valde el.

Skrev för ett tag sedan, i en annan tråd, om Gävles utmärkta ställplats mitt i stan. Där man nu erbjuder 9 fina platser med el. Vid mitt besök var ALLA nio gästande husbilar uppkopplade mot elen. Även senare när jag passerat ställplatsen så har jag noterat att man har sladden dragen till kontakten. Att elen i Gävle är gratis kan självklart vara en bidragande orsak till det 100% nyttjandet.

Förstår egentligen inte varför man tar på Argusögonen för att kritisera ett så oförargligt reportage om husbilsåkandet.

TomnyD
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Aftonbladets bästa ställplatser

Håller med Michael som faktiskt gjorde en "faktatolkning".
Det kunde lika väl räckt med plats och pris !
Tycker inte man skall ha el överhuvudtaget på ställplatserna det hör campingarna till !
Sedan tycker jag ej om uttryck som "extremt konstig tolkning"mellan klubbmedlemmar !!!

Jojje
 
Toppen