• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej på Er!

Familjen har blivit ägare till en Hymer B644 från 94a.

Det är inte utan att man skäms en smula när ens första inlägg i klubben handlar om läckageproblem.
Köpte Husbilen privat förra veckan av en person som köper och säljer bilar på Blocket. Bilen hade dessförinnan åkt mellan bilfirmor.
Efter att ha tillbringat många timmar på detta forum tog jag beslutet att gå på näsa och noggrann fysisk/visuell inspektion. Bilen såg riktigt bra ut. Jag tryckte, klämde och luktade minutiöst. Allt såg bra ut. Det enda som jag reagerade på var att det fanns en viss kexighet ovanför gummilisten på vindrutan. På utsidan går där en fastskruvad aluminiumlist ett par cm ovanför vindrutelisten och den såg misstänkt ut för att läcka in lite vatten.
Jag gjorde ingen stor sak av det eftersom det kändes väldigt lätt att fixa.
Kollade även upp med den förra "riktiga" ägaren som hade haft bilen några år. Han hade bara goda erfarenheter av bilen och under hans tid hade han låtit fukttesta den men han kunde givetvis inte uttala sig om bilens skick i nuläget. Han tyckte att prisbilden var väldigt bra.

Den sammanlagda bilden blev att bilen var i god kondition med endast några mindre åtgärder innan semestern.
MEN men, Sveriges billigaste Hymer på blocket var billigast av en anledning :(

Vid första övernattningen upptäckte lillgrabben som sov i bädden ovan framstolarna att det var missfärgningar i plywood skivan där gardinen för framrutan var fäst i och den var fuktig/blöt, dock endast på vänstersidan Bedrövelse och tandagnisslan!!

Det som retar mig mest är att jag missade den i min inspektion. :mad:

Jag är händig och tämligen skicklig "gör det självare". Har man tagit fan i båten får man ro den i land. I detta tar jag tacksamt emot alla tips och råd som jag kan få.

Frågor dök upp omedelbart.

Är det någon som vet hur får man ner innertaket??
Beroende på hur det ser ut där kan hoppas jag kunna spåra läckan samt se vad som behöver bytas. Precis ovan ryggstöden sitter det rejäla grundbultar, se bild. De är säkert inblandade.

Skickar även med lite bilder på bilen och där fuktskadan visade sig. Jag har tagit bort den fuktskadade plywood detaljen.


Mvh Peter
 

Bilagor

  • IMG_0324.JPG
    IMG_0324.JPG
    560,8 KB · Visningar: 115
  • IMG_0321.JPG
    IMG_0321.JPG
    522,3 KB · Visningar: 100
  • IMG_0322.JPG
    IMG_0322.JPG
    527 KB · Visningar: 71
  • IMG_0323.JPG
    IMG_0323.JPG
    494,8 KB · Visningar: 99
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hej (igen :)) Baikal.

Otur med fukten, skall se om jag kan ge dig några råd om skadan nu när jag ser vilken generation av bilen du har (första generationen).

Frågan är först om vattnet har kommit in vid listen ovan rutan som är ämnad till att hålla ett fönsterskydd utvändigt, eller i skarven mellan fronten och taket. Skadan verkar ju mest synas mellan taket och vindrutan i alla fall.
Var vattnet kommer in måste ju först spåras och tätas. Om det bara är vid lilla alulisten så borde det inte vara så svårt. Är det vid taklisten som skarvar taket med sidorna och fronten så måste den lossas. Det sitter skruvar under plasttäcklisten på uppsidan.
Du skriver plocka ner innertaket.... Det går inte alls. Hela taket på HYMER är en sandwichkonstruktion med ytterplåt-jässkum-innertakskiva-klädsel i en sammanlimmad enhet. Så det är den synliga listen ute/uppe på takkanten som håller samman taket med sidoväggarna och inget mer, förutom tätkladd naturligtvis.
Fördelen är att skummet har täta bubblor så vattnet brukar inte sprida sig i skummskiktet. Om du har fukt uppe i taket så syns det troligen tydligt för då är träskivan under takbeklädnaden uppjäst och mjuk och beklädnaden är skrynklig och sitter lös. Är taket slätt och fint även mot ytterkanterna så har säkert inte fukten krupit in allt för långt i takkonstruktionen. Är takklädseln skrynklig så kan fukten ha krupit in i själva tunna träskivan i taket men skummet borde fortfarande vara torrt. Då får man slita bort själva klädselskiktet så taket kan torka ut rejält. Sedan jobba vidare från det med kanske en hellimmad skiva i hela taket bak till balken/draperiet och sedan klä den skivan med beklädnad till båtar eller dylikt.
Det är lite dåligt ljus på bilderna men själva taket ser inte så illa ut eller är det bilden som ljuger positivt kanske?
Om nu skadan "bara" är på klädseln mellan taket och vindrutan så bör det inte vara något större problem. där brukar det bara vara något limmat isoleringsskikt direkt mot glasfibern och sedan limmad klädsel på det.
Riv i så fall bort all den klädseln och isoleringsskiktet så det blir rent in till glasfibernosen. Låt allt torka och limma isolering på glasfibern. Det funkar faktiskt bra med liggunderlag eller liknande och sedan även där klädsel från båtmarknaden över det. Det finns båtklädsel som är ca. 4 m.m. tjock och lite skumaktig som funkar jättebra just där. Det enda kruxet är att den borde komma ner under fönstrets gummilist om det skall bli snyggt, men det borde gå med lite pill och svordomar, även om man inte plockar bort rutan och gummilisten.
Sedan en ny tillsågad skivremsa till gardinen som man också kan klä för bättre utseende än från början. Om taket är lite skadat i kanterna bara så skär bort en remsa av takbeklädnaden och låt torka, gör sedan den nya remsan till gardinen så bred så den täcker skadan och klä då den gärna innan montering.
Sådan här text kan bli lite svår att tyda fullt ut kanske :oops: men återkom med oklarheter och börja absolut inte med att försöka få loss "innertaket" för det funkar inte som sagt.
Balken uppe i taket som drapperiet hänger i är HYMER's första variant av förstärkning av hyttdelen på helintegrerade. Den är bultad på sidorna i balkar inne i sidväggarana som även säkerhetsbältena är skruvade i, men ingen större idé att montera bort då man ju inte har ett innertak som är löst från ytterplåten.
Jag tror att du kanske behöver montera bort sängen och mekanismen på sidorna för att komma åt allt på ett bara sätt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag såg nu att du skrev "en viss kexighet över vindrutan". Det är ju glasfiberfront på bilen, men det är ju möjligt att det varit fuktigt på insidan så du fått lite fryssprängning av glasfibern just där. Men det ser du tydligt när du får bort klädseln mellan rutan och taket. Glasfiber är ju alltid relativt lätt att laga och fixa. Som värst så kan det ju kanske vara enklast med bortmonterad framruta. Men då har du ju även bättre förutsättningar för att få dit ny isolering och klädseln på insidan att se bra ut och enkelt hamna under rutlisten.
Som sist åter igen... Om klädseln i taket är slät och jämn och sitter fast mot sin skiva, så börja absolut inte att bråka med taket innan du fått bort den lösa klädseln på fronten mellan taket och rutan och fått klar översikt av problemet. För om själva taket är ok. eller nästan ok. och ev. bara lite av ytterkanten ser dålig ut så låt det bara torka och täck sedan skadan med förstärkningslisten till gardinen.
 
Senast ändrad:

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Tack för återkopplingen JANKRO!!

Ok, då får innertaket sitta kvar. Taket är plant och hårt ändan ut i kanterna.
På min bil är det ingen beklädnad på taket. Det är målat direkt på skivmaterialet. Så ser taket på resten av bussen ut också. Inga missfärgningar bortsett där plywood skivan för gardinen har suttit. Sticker man upp handen och känner i glipan mellan tak och front så känns det fuktigt.
Se bild. Materialen så vitt jag kan bedöma är ett metallrör/profil, där jag har fingrarna. Skummaterial och ett skivmaterial HD MDF eller något liknande.

Eftersom fukten sitter i taket är nog listen för yttre vindruteskydd oskyldigt.
(Den här gången)

Då faller misstankarna på skarven/alu-profilen mellan tak och sidor.
De andra "Usual suspects" som takluckor, skorsten, antennstolpe o ventiler sitter en bit bort. Närmst är den stora takluckan som sitter ca 1,5 meter från skadan. Känns osannolikt att vatten skulle läcka in där och ta sig fram till vänstra hörnet utan att ge sig till känna tidigare. Eller?

Rörande alu-profilen på taket. Om jag förstod JANKRO rätt så måste den bort för att kunna täta på ett korrekt sätt.

Jag har sett på ett ställe att täcklisten i plast som döljer skruvarna till alu-profilen har lyfts. Skruvarna är ordentligt rostiga.

Om jag har förstått operationen rätt så ska Alu-profilen bort. Ordentlig rengöring. På med tätningsklet (Butyl?). Dit med profilen igen, denna gång med rostfria skruvar. Går det att få tag i ny täcklist för skruvarna eller ska man fylla det utrymmet med Butyl eller liknande?

Övrigt:
Är det någon som vet hur resten av Bilen är uppbyggd?
Går det att få tag i sprängskisser eller liknande?
Tål taket belastningar?


Mvh Peter
 

Bilagor

  • IMG_0329 (1).JPG
    IMG_0329 (1).JPG
    64,8 KB · Visningar: 52

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Rostfritt tillsammans med aluminium har diskuterats några gånger i detta forum och vad jag minns så är det inte så lämpligt. Galvat järn skulle vara bättre ur elektrogalvanisk synvinkel. Någon kan kanske utveckla detta ytterligare. Att skruvarna är rostiga jan ju tyda på att de varit utsatta för fukt och behöver bytas, alternativt i kombination med fuktigt trä som de sitter i.
EssoJ
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Tack för påpekandet EssoJ

Jag ska kolla upp vilket material som skruvarna bör ha. Vi har en mkt skicklig Metallurg på jobbet. Han har tyvärr inte kommit tillbaks från Julledigheten.

De där skruvana i Alu-listen på taken lever ett tufft liv där på taket.
De sitter nerförsänkta i ett spår uppe på listen. Sedan är det en plastlist dittryckt ovanpå. Listen har en mer kosmetisk roll för den förhindrar inte vatten att rinna ner till skruvskallarna. Eftersom det inte finns någon kontrollerad avrinning från taket tvingas regnvattnet att ta sig över alu-listen som till följd oftast är blöt bortsett från den varmaste och torraste perioden.

Med vänlig hälsning Peter
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Rostfritt tillsammans med aluminium har diskuterats några gånger i detta forum och vad jag minns så är det inte så lämpligt. Galvat järn skulle vara bättre ur elektrogalvanisk synvinkel. Någon kan kanske utveckla detta ytterligare. Att skruvarna är rostiga jan ju tyda på att de varit utsatta för fukt och behöver bytas, alternativt i kombination med fuktigt trä som de sitter i.
EssoJ
Aluminium och rostfritt är inte problemfritt, men med rätt aluminiumlegering så fungerar det rätt bra. Galv används som offeranod dvs den tar slut, det gör inte rostfritt.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hejsan, ja plastlisten finns att köpa. En husbils/husvagnshandlare som har lite div. sortiment har nog en som passar. Jag har för mig att det är standardlisten som sitter som täcklist i de flesta aluminiumprofiler på campingmarknaden som även sitter i hymerlisten, så ingen hymerhandlare behövas. Den finns att köpa i metervara i så fall. Det kan även funka med mässingsskruvar som håller listen tror jag, utan att veta allt för mycket om metallers reaktioner. Men jag undrar om det sitter något mjukt eller trä uppe i hörnet som skruvarna skall dra i. Det är kanske en metall eller aluminiumprofil som skruvarna drar i, och då behövs ev. "plåtskruv" som är så hårda att de skär nya gängor om dim. inte stämmer med de gamla skruvarna. Man får också tänka på att inte ta för stora skallar på nya skruvar för då är det svårt att få dit täcklisten.

............"Känns osannolikt att vatten skulle läcka in där och ta sig fram till vänstra hörnet utan att ge sig till känna tidigare. Eller?"..........

Ja det gör det, som jag skrev så är det en färdigbakad sandwichkonstruktion som taket består av och inget utrymme finns för vatten att rinna mellan takplåten och de andra skikten för allt hänger samman, samt hymers skumisoleringen hade täta luftbubblor redan på den tiden så den suger inte fukt.
Tack vare sandwichkonstrutionen så håller taket att gå på. men man kan gärna lägga ut en plyfa eller masonitskiva för att ta bort punkbelastningen om man jobbar och står på knä på takplåten.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hej,
Känns bra att utsikten till nya lister är goda. När det gäller val av skruvmaterial avvaktar jag jobbets Metalurg för hans rekomendationer. Han jobbar med hållfasthet och olika materials samexistens i svåra miljöer.
Vad skruvarna tar fäste i är ett stort mörker. Jag antar att man får en god uppfattning när man skruvat ut de gamla skruvarna och med en syll inspektera skruvhålen.

Nu är jag nödgad till att parkera projektet några månader. Jag har tyvärr inte möjligheter till bra garage för bilen utan den får stå på uppfarten. Jag har lagt på en presenning över hela bilen för att förhindra ytterligare vatteninträngning och tänker sätta in en bra luftavfuktare för att påbörja uttorkningen. Står och väger lite huruvida jag ska sätta in den direkt tillsammans med värmekälla eller om jag ska avvakta tills dessa att det blir plusgrader igen.

När det gäller ambitionsnivå för lyfta list och täta om: bör man åtgärda hela listen runt om taket eller är det vettigast att fokusera på framdelen där läckan finns?

Måste även passa på att fråga, är det besvärligt att få loss listen?
Skruvarna är en smal sak men jag misstänker att där finns gott om fog/tätmassa kvar som håller listen på plats.

Mvh Peter
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hejsan, om du har läge för det så varför inte i alla fall sätta en varmluftsblås på sängen mot skarven och ev. en luftavfuktare något eller ett par dygn så du får bort det allra blötaste så det inte fryser till is, och sedan torka ut det helt framåt våren.

Angående listen så vet jag inte vilket kladd den är monterad med, men jag funderar på och tror att mellan alulisten och karossen kan det ligga en gummiprofil på hela tätytan och det brukar underlätta bortmonteringen, och samtidigt betyda att det alltid då brukar ligga butyltätning som aldrig torkar däremellan.

Din fundering på att gå till attack på hela listen eller bara nosen kan du kanske få lösning på om du tittar efter. Det är ju svårt att så att säga bara sluta att lätta på en sammanhängade list, och var man då skall sluta.
Men listen är ju jättelång från bakkofångaren upp på bakstammen runt hela taket och ner på bakstammen igen.
Detta gör att det finns skarvar på alulisten och har du tur så är nosdelen hel och du har skarvar en bit bort på långsidorna på båda sidor. Det kan nog vara lämpligt att lossa och kolla fram till de skarvarna i alla fall, och det är även enklare att göra rent och fixa utan att listen är i vägen.
Sedan får du väl göra en bedömning om hur det verkar och om du tycker det är en jättekul syssla som du gärna fortsätter med runt om hela taket :D.

M.v.h. JANKRO
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

He-he!

Skulle jag utveckla en böjelse för att foga om taklister skulle jag snabbt få nya kompisar ;)
Skämt o sido, min oprövade teori just nu är att vattnets väg in i bilen går genom de rostiga skruvarna i taklistens framkant. Hela takets avrinning går över dessa. Bedrövligt att man inte på allvar kan hugga in i detta på grund av den skånska "vintern".

När jag har läst vissa inlägg på forumet har andemeningen varit att påträffad fukt som spekulant, gå vidare. Fukt som ägare => skroten.

Från att ha varit smått deprimerad över att ha upptäckt vatteninträngning känner jag mig nu på gott humör över att detta är lösbart. Omvändningen tackar jag helt Husbilsklubben för och ett extra tack till JANKRO!!

Mvh Peter

ps
Kombinationen presenning , värme och luftavfuktare funkar fin-fint. Har dragit ur några liter vatten och det fuktiga området känns torrt. arrangemanget får vara uppkopplat en lååång tid. Den energiinvesteringen tar jag mer än gärna.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Ja fukt gå alltid att fixa. Största problemet är om man inte kan eller vill göra det själv för då blir kostnaden nästan omöjlig, i alla fall på äldre bilar.
Om man kan och vill göra det själv så är det mest arbete och inte alls så kostsamt ekonomiskt.
En utgångstanke som man får ha är samma tanke som man får ha om man lagar rost och renoverar en gammal vanlig bil..... Ser det hopplöst ut så innebär det bara att man får riva bort lite till för att komma fram till en bra utgångspunkt för reparationen :).

Här har du en samling plast och gummilister. Det borde vara den "vanliga" svarta täcklisten uppe till vänster i bild som du skall ha som täcklist. Men den brukar finnas att köpa över disk hos de flesta handlare i stället för postorder.

Inläggslister

M.v.h. JANKRO.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Skruvarna som tex är eller var... eloxerade är en katastrof som nämnt.

En fråga, hur monterar man enklast in dessa gummilister om man köper nya?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Du menar täcklisten antar jag? och inte gummilisten som ev. sitter under alulisten, för den sitter bara i kläm.

Täcklisten är av plast och sitter ju bara i ett litet spår på sidorna. Man lägger in den några dm. i taget på ena sidan, och sedan får man "pilla in den" på andra sidan. Jag brukar faktiskt använda en vanlig tesked för att driva in den på andra sidan. Om det är för kallt så kan man värma listen lite med en hårblås eller liknande.
Det som faktiskt är väldigt viktigt vid monteringen är att man inte spänner upp och drar i listen under monteringen vilket är lätt hänt. Om man gör det så krymper den tillbaka till normallängd när det blir kallt ute, och kryper då iväg i sina spår så stora glipor öppnar sig i skarvarna.
Om man sätter dit en liten tejpbit på varje meter eller halvmeter på listen och märker ut varje meter/halvmeter på alulisten också med en liten tejpbit så kan man ha koll på att plastlisten inte blir sträckt vid monteringen. Det kan nästan vara bättre att plastlisten t.o.m. blir lite komprimerad vid monteringen och inte riktigt når fram till sitt märke i alulisten.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hej
Även om merparten av jobbet kommer göras när det blir varmare kunde jag inte hålla mig ifrån att göra en preliminär besiktning. Jag kunde konstatera att taklisten vilar på en gummipackning.
Den gamla täcklisten som döljer skruvarna till taklisten hade numera konsistensen som äggskal. Skruvarna i mitt problemområde är tämligen korroderade.

Jag tog även lite bilder på insidan. På vissa av bilderna ser man där skruven tränger igenom kompositen. I problemområdet är de kraftigt korroderade.

En bild visar de skruvar som sitter på höger sidan. De ser betydligt friskare ut.

Passade även på att ta e bild på det "kexiga" området i vindrutans överkant. Kan mycket väl vara så som JANKRO tror att det är frågan om frostsprängning. I så fall är det i det absolut yttersta skiktet så närmsta åtgärd blir bara lite slipning.

Trotts idogt funderande har jag fortfarande ingen klar bild hur frontpartiet och taket är sammanfogade.

Mvh Peter
 

Bilagor

  • IMG_0179.JPG
    IMG_0179.JPG
    2,7 MB · Visningar: 32
  • IMG_0186.JPG
    IMG_0186.JPG
    2,6 MB · Visningar: 24
  • IMG_0185.JPG
    IMG_0185.JPG
    759,7 KB · Visningar: 25
  • IMG_0184.JPG
    IMG_0184.JPG
    3,1 MB · Visningar: 26
  • IMG_0183.JPG
    IMG_0183.JPG
    2,9 MB · Visningar: 26
  • IMG_0181.JPG
    IMG_0181.JPG
    3,4 MB · Visningar: 25
  • IMG_0180.JPG
    IMG_0180.JPG
    2,9 MB · Visningar: 27
  • IMG_0178.JPG
    IMG_0178.JPG
    2,8 MB · Visningar: 25
  • IMG_0177.JPG
    IMG_0177.JPG
    703,5 KB · Visningar: 24
  • IMG_0176.JPG
    IMG_0176.JPG
    701,4 KB · Visningar: 27
  • IMG_0182.JPG
    IMG_0182.JPG
    759,1 KB · Visningar: 27

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hej, det blir nog bra när du blir klar skall du se :).
Du får lova att öppna tråden igen när du sätter igång och meckar med skadan.

Ha det bra så länge. JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Selve skarven er under listen, normalt skulle det være et lim av type Tec-7 eller Sikaflex som er brukt. Problemet er ofte skruene som punkterer limfilmen og ruster, enkelte fikser dette ved å fylle skruehullene med nytt lim og dekke skallene med samme lim. Selvfølgelig må en friske opp den tilgjengelige limfogen før en setter på listen. Gummien mellom tak og list kan erstattes med samme type lim for ekstra tetting. Lim som presses ut og er mer enn en kan jamne til med en våt finger fjernes med en plastskjed.

Et tips er å legge på maskeringstape langsmed plassen for listen som fjernes når limet er jamnet til og før det herder. Resultatet blir penest så.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hej, det blir nog bra när du blir klar skall du se :).
Du får lova att öppna tråden igen när du sätter igång och meckar med skadan.

Ha det bra så länge. JANKRO.

Tack JANKRO

Jodå, jag känner mig full av förtröstan och jag lovar att dra igång tråden så snart vårvärmen börjar infinna sig

Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Selve skarven er under listen, normalt skulle det være et lim av type Tec-7 eller Sikaflex som er brukt. Problemet er ofte skruene som punkterer limfilmen og ruster, enkelte fikser dette ved å fylle skruehullene med nytt lim og dekke skallene med samme lim. Selvfølgelig må en friske opp den tilgjengelige limfogen før en setter på listen. Gummien mellom tak og list kan erstattes med samme type lim for ekstra tetting. Lim som presses ut og er mer enn en kan jamne til med en våt finger fjernes med en plastskjed.

Et tips er å legge på maskeringstape langsmed plassen for listen som fjernes når limet er jamnet til og før det herder. Resultatet blir penest så.

Tack för tipsen Knut!
Just nu står det mellan Tec-7 eller en butylmassa.

Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Hej
Innan husbilsprojektet går i vinterdvala vill jag passa på och förmedla min bild hur jag TROR att skarven ser ut i genomskärning.

Är det någon som vet med säkerhet hur det ser ut eller har en alternativ teori tas den tacksamt emot.

Mvh Peter
 

Bilagor

  • SCAN0000.JPG
    SCAN0000.JPG
    237 KB · Visningar: 168

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Läckade tak Hymer 644 Helintegrerad

Tec-7 herder til en gummiaktig masse som tåler det meste, butyl tørker sakte når det utsettes for luft og sol. Butyl brukes til å sette inn sidefønster på husbiler, men Tec-7 og ekvivalente produkter gir en sterk binding selv og herder. På nye husbiler er mesteparten limt med disse type middel. Skruer benyttes noen steder for å holde delene sammen mens limet herder.
 
Toppen