• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virusvarning!

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Virusvarning!

Jag fick igår ett telefonsamtal till min Androidtelefon av en kvinna som mumlade något om sex och att skicka faktura. Jag försökte att avsluta samtalet utan att lyckas förrän jag höll inne avstängningsknappen. Får se om det dyker upp någon faktura?

Hädanefter svarar jag bara på samtal som Truecaller kan identifiera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Virusvarning!

Jag fick igår ett telefonsamtal till min Androidtelefon av en kvinna som mumlade något om sex och att skicka faktura. Jag försökte att avsluta samtalet utan att lyckas förrän jag höll inne avstängningsknappen. Får se om det dyker upp någon faktura?

Hädanefter svarar jag bara på samtal som Truecaller kan identifiera.

Detta kan tyda på att det var ett IP-samtal och att skadlig kod samtidigt planterades.

Alltså inga fler bankärenden med mobilt bank-id från den telefonen!

Paranoide knarrevik
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Virusvarning!

Jag fick samma mail i min Iphone 5S, Appelsupport rådde mig att 0-ställa telefonen och därefter ladda in senaste säkerhetskopia.

Med vänlig hälsning
Tommy 2227
 
F

F.d. 55312

Guest
Sv: Virusvarning!

Det är tydligen ett meddelande som du får via I-message. Återigen betonas vikten av att ha aktuella säkerhetskopior av det man har i sin enhet.

Med vänlig hälsning.
Tommy 2227
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Enligt MacForum cirkulerar även en kod som skickas och slår ut IPhone och IPad... Men det går via meddelanden och ingen zip-fil.

Detta är något helt annat, Apple har lokaliserat denna bugg i Iphone som gör att man får ett sms med en speciell text, denna text "dödar" Iphonen, tror de löst problemet nu.
Det speciella sms'et cirkulerade på bl.a. Facebook.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Virusvarning!

Det är tydligen ett meddelande som du får via I-message. Återigen betonas vikten av att ha aktuella säkerhetskopior av det man har i sin enhet.

Med vänlig hälsning.
Tommy 2227

Detta var ett röstsamtal till min Androidtelefon som inte gick att avsluta på vanligt vis.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Hej!
Fick nu in ett klassiskt virus i ny tappning i datorn!
Webläsaren låst och går ej att stänga av, inte ens via omstart.
Det enda man kan klicka på är OK och det skall man nog inte göra. Skall ladda ner Nortons specialprogram och pröva om jag kan fixa problemet.
Fick nog in skiten då jag tittade på Googles bildsök om dieselmotorer.
Hoppas ni andra klarar er från viruset!
Hälsningar / Thomas Eriksson
 

Bilagor

  • image.jpeg
    image.jpeg
    3,1 MB · Visningar: 23

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Virusvarning!

Detta är nog ett högrisk-mail.
Skulle inte våga öppna den bifogade filen, förmodligen innehåller den elak kod.
Var alltid misstänksam mot okända avsändare med bifogade filer.
Risk-mail.JPG
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
582
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Hej!
Fick nu in ett klassiskt virus i ny tappning i datorn!
Webläsaren låst och går ej att stänga av, inte ens via omstart.
Det enda man kan klicka på är OK och det skall man nog inte göra. Skall ladda ner Nortons specialprogram och pröva om jag kan fixa problemet.
Fick nog in skiten då jag tittade på Googles bildsök om dieselmotorer.
Hoppas ni andra klarar er från viruset!
Hälsningar / Thomas Eriksson

Hej.
Prova med Ctrl, Alt, Delete och öppna "Aktivitetshanteraren" den vägen. Markera webbläsaren där och tryck "Avsluta aktivitet". Jag har lyckats komma ur liknande problem på det sättet.

Mvh / Roland
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Problemet är att viruset bitit sig fast i webbläsaren (Edge) och finns kvar efter varje omstart.
Det har visat sig att det går utmärkt att köra Chrome utan att viruset hoppar över till denna webbläsare. Detta kan ju bero på att viruset är utskickat av en Microsofthatare alternativt att viruset sätter sig på den webbläsare som var aktiv vid smittotillfället, vad vet jag.
Så jag kör Chrome tillsvidare och skall kontakta Norton, som faktiskt garanterar att deras antivirusprogram skall skydda datorn.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Hej!
Fick nu in ett klassiskt virus i ny tappning i datorn!
Webläsaren låst och går ej att stänga av, inte ens via omstart.
Det enda man kan klicka på är OK och det skall man nog inte göra. Skall ladda ner Nortons specialprogram och pröva om jag kan fixa problemet.
Fick nog in skiten då jag tittade på Googles bildsök om dieselmotorer.
Hoppas ni andra klarar er från viruset!
Hälsningar / Thomas Eriksson

Ifall det vore ett "klassiskt virus" så hade ditt antivirusprogram fångat upp det utan konflikter, har du inget AV installerat, men kör win10 så har du ändå ett virusskydd från MS "Defender".

Detta är troligen en så kallad "webbläsarkapare" en form av adware.
Alltså inget farligt, dock väldigt irriterande.
Ladda ner och installera t.ex.
Ad-Aware gratis: Ad-Aware Free Antivirus and Antispyware by Lavasoft | Protection from Virus, Spyware & Malware | Top Internet Security for Windows

Detta program skall hitta, och avinstallera all skadlig kod i din PC
Lycka till//Peter
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Kör en återställning av datorn. Välj en återställningspunkt som tidsmässigt är innan problemet dök upp.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Virusvarning!

Tack för goda tips!
Lustigt nog löste jag nog problemet omedvetet. När jag gick över till att använda Chrome tog jag bort genvägen till Edge. När jag nu lade tillbaka denna och startade på nytt för att prova förslagen, var problemet borta. Verkade som själva genvägen varit infekterad. Kan det varit så tro?
MVH / Thomas
 
Toppen