• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

En liten fundering bara.... när jag kollar min gamla kartbok så ser det ut som om Puerto de la Cruz ligger på Teneriffa.

Ok, synen är skral och texten i min gamla kartbok väldigt liten. :)

Lycka till Louise och Ralph, bättre klimat hittar ni i alla fall inte!

TommyD

Tack!

Tror han blandade ihop med Puerto Rico
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Flera år utan Arlas mjölk, vet jag inte om jag skulle klara av.:D


Jag funderar och säkert fler med mig, hur kommer det sig att ni väljer att flytta till CC ? som är ca 10x8 mil när ni är ett husbilsresande par.


Har ni för avsikt att sluta åka husbil?
Finns det skattefördelar?
Om ni nu flyttar permanent till CC kan ni ändå behålla sjukvården i Sverige vid allvarligare problem? "Inte för att den behöver vara sämre där, kan t.o.m vara bättre"

Bara några nyfikna frågor, jag har säkert flera frågor som jag inte kommer på nu, tror fler än jag är intresserade av er livsresa.


Lycka till.
Mvh// Chippen
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Chippen;877475]Flera år utan Arlas mjölk, vet jag inte om jag skulle klara av.:D

Lidl har motsvarande Arlas mjölk. Finns även 4-5 svensk/norsk butiker på ön + IKEA.

Jag funderar och säkert fler med mig, hur kommer det sig att ni väljer att flytta till CC ? som är ca 10x8 mil när ni är ett husbilsresande par.

Som lägst 21 grader som högst 27 (om det inte är calima). Ingen större skillnad mot hur vi har det nu. Finns massor av husbilsplatser på många öar. Dessutom kommer vi naturligtvis åka runt på kontinenten. Dock inte nästa sommar då vi ska utforska ALLA canariska öar med Husbilen.

Har ni för avsikt att sluta åka husbil?

Nej!

Finns det skattefördelar?

Nu betalar ju inte jag skatt:D, men frugan får sinkskatt. 75%
rabatt på alla färjor.


Om ni nu flyttar permanent till CC kan ni ändå behålla sjukvården i Sverige vid allvarligare problem?

Nej!

"Inte för att den behöver vara sämre där, kan t.o.m vara bättre"

Ja!

Bara några nyfikna frågor, jag har säkert flera frågor som jag inte kommer på nu, tror fler än jag är intresserade av er livsresa.


Lycka till.
Mvh// Chippen

Tack!

Ps! Husbilsskatten är 160€

107767d1452628770t-2016-01-12-13.33.26.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Ja naturligtvis blandade jag ihop de två, puerto de la cruz är oftast ingen höjdare på vintern om man inte vill ha svenskt sommarväder som det är just nu. Var där på 60-talet och då fanns inget annat på TF. På GC fanns Las palmas vilken ofta har gråväder på vintern så puerto rico ska det vara.
Pratade med en man där för många år sedan som hyrde ut skotrar och han var hjärtligt trött på vädret alltid detsamma.
Har haft "glädjen" att besöka sjukhuset hospiten på TF och de var snabba med en massa undersökningar och diagnos fin utrustning också.
Det handlar förståss om pengar sverige betalar och då får det kosta inte som i sverige där man får stå i kö, men då ska man ju vara svensk medborgare i det svenska försäkringssystemet antar jag.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Svenska regler förbjuder mig att sälja dryckerna.:oops: Ett par tusen flaskor är i säker förvaring.:p:

En del av möblerna är faktiskt redan bokade.:confused: Ryktet går snabbt. Men det är massor kvar. Lite valet och kvalet om jag ska spara min lilla cab 206cc eller om jag ska kränga den? Kanske är bra att ha en avställd bil i Sweden om man flyger hem tillfälligt?
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

... Lite valet och kvalet om jag ska spara min lilla cab 206cc eller om jag ska kränga den? Kanske är bra att ha en avställd bil i Sweden om man flyger hem tillfälligt?
Kräng den och allt annat som är "bra att ha", det finns tillfälliga lösningar som heter hyrbilar (i alla prisklasser)! Du slipper besiktningar, oljebyten, reparationer och alla andra besvär och kostnader.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Eller bränn alla broar från det liv som varit och se framåt -spara pengar. En bil brukar bli ganska oduglig redan efter ett års förvaring bromsar batteri och annat brukar vilja ge upp.
Komma hem och reparera en bil känns väl inte kul, lika roligt som att åka till sommarstugan och syssla med gräsklippning istället för att koppla av och njuta av livet.
 

Belar

FD HBK Medlem
Inlägg
1.934
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Chippen;877475]

Om ni nu flyttar permanent till CC kan ni ändå behålla sjukvården i Sverige vid allvarligare problem?

Nej!

"Inte för att den behöver vara sämre där, kan t.o.m vara bättre"

Ja!

Sedan 2010 är reglerna inom EU ändrade så att Svenska pensionärer förutom vård i det land man är skriven i, även har rätt att få både akut och planerad vård i Sverige. Man beställer hos Försäkringskassan ett "Intyg om rätt till vård i Sverige"
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sedan 2010 är reglerna inom EU ändrade så att Svenska pensionärer förutom vård i det land man är skriven i, även har rätt att få både akut och planerad vård i Sverige. Man beställer hos Försäkringskassan ett "Intyg om rätt till vård i Sverige"

Tack! Få fattar jag bättre det papper som Louise fick fylla i på försäkringskassan. Då har vi två länder med sjukvård. Perfekt. Undrar hur det är med tandvården?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Sedan 2010 är reglerna inom EU ändrade så att Svenska pensionärer förutom vård i det land man är skriven i, även har rätt att få både akut och planerad vård i Sverige. Man beställer hos Försäkringskassan ett "Intyg om rätt till vård i Sverige"

Själv fick jag nytta av detta 2010, då man på en svensk vårdcentral upptäckte att jag hade cancer.

Var vid det tillfället utskriven från Sverige sedan 20 år tillbaka.

Inga som helst problem, fick toppenvård under 6 månader i Sverige, utan ett ord om pengar.

Fick veta att det clearades i Visby och Spanien, i mitt fall, betalade alla mina kostnader i slutänden.

Upplevde det mycket smidigt och svensk sjukvård imponerade på oss, så till den grad att vi skrev oss i Sverige vid min pensionering.

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Är just nu hemma hos mamma i hennes nya lägenhet i Linköping sedan en vecka. Hon har köpt en ny frys. En Electrolux från ElGiganten. Det här är ingen reklam för något även om namnen nämns.:D

Hon gick efter några dagar och klagade hos ElGiganten att det måste vara något fel på frysen. Den förde en massa ljud. Då fick hon detta tvåsidiga dokument av ElGiganten. Och därefter gav hon upp. När ni läser. Vilket ljud ska en frys ha för att det ska vara fel?. När dom säljer frysarna säger dom inte detta. Ganska rolig läsning. Speciellt det grafiska på sidan 2.


Electrolux 1.pngElectrolux 2.png

I övrigt jobbar jag ju på att exportera SirMcLain med fru och bil till Gran Canaria. Los Suecos har lobbat hårt för att jag ska strunta i att exportera husbilen till GC p.g.a en massa orsaker. (värdeminskning, byråkrati, kostnader, m.m.)

Jag har stretat emot rejält. Jag ser ju bilen som husbil, transportfordon, gästrum, sova i när man hyr ut lägenheten tillfälligt för svindyra pengar, samt en massa trevliga utflykter.

Tyvärr får Los Suecos rätt. Jag ställde ett antal frågor till min revisor på GC.


1. Ska jag ansöka om recidensia först och ta över bilen sedan? (Jag kan ställa den i Malaga och åka och hämta den efter ansökan hos Polica National. Jag fyller den med övrigt flyttgods.) Fick först svar att det går bra att ta över den före. Som sedan ändrades till att jag måste göra det efter.

2. När jag kommer till tullen i Las Palmas ska jag skaffa något dokument att jag tar in bil och flytt gods? Fått inget svar.

3. Hur lång tid får jag köra med den före ny registreringsbesiktning i Spanien? 30 dagar

4. Hur lång tid tar byråkratin? Inget svar.

5. Hur hög kommer min fordonsskatt att bli och hur mycket kostar det på ett ungefär att ta in bilen som flyttgods? 160 €

6. När jag köpte min skoter fick jag ingen helförsäkring, men det måste jag ha på husbilen. Vad kommer det att kosta på ett ungefär? Inget svar.


Måste även ha: Original kvitto, blå och gula registreringsbeviset(vilket dom tjatar på mig varje dag att jag ska skicka och jag vägrar skicka det gula), lägenhetshandlingar, N.I.E nr, Baja Consulat, + massor med annat. Dom ska ha 12000 kr för jobbet och om dom misslyckas inom 30 dagar kostar det mig 150000 kr i importskatt.

Eftersom jag köpte en skoter 125:a av en MC handlare på ön (Dr Moto) och det tog 5 månader att få allt klart. (ägarbyte skatt försäkring) Och det sköttes av min revisor och MC handlaren. Jag fick även bara en trafikförsäkring för att jag var en utlänning. Det gör att mitt förtroende för "proffs" inte är optimalt.

Det som var droppen var nog att den billigaste parkeringen (utan solskydd) jag hittat på GC kostar mig 720 €/år inom rimligt avstånd. Dessutom ändrar sig "proffsen" både i pengar, tider och regler, hela tiden så "sanningen" förändras.

Så jag driter i husbilen. Den får stå på ECP i Malaga flygplats för 450 €/år. Som resident kostar det under 200 kr att flyga dit och ut och tuta. Då kan jag även ha den avställd vilket jag inte kan som spanskregistrerad.

Ska dock ta över den i vår och ha den på öarna under sommaren då vi ska utforska ALLA körbara kanarieöar.

I morgon drar vi söderut. Vi har en Jätte Super Mega LOPPIS i min lada nära Ängelholm på lördag och söndag. Därefter är det Tyskland som gäller.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Min fd. köpte en ny kylfrys som levde om med ett tjutande ljud, försökte även reklamera och lyckades så småningom och valde mot min vilja ut en annan. Som också lät men något mindre en äldre beg elektrolux som sitter i alla hyreshus klarar sig hur bra som helst och går tyst länge.
Problemet är den tekniska konstruktionen, man har lagt värmekylningen på sidan av skåpet under plåten som då blir varm och värmer också insidan så kompressorn måste jobba mer osv.
Kompressorn i dom gamla skåpen gick 5 minuter och stängdes av de nya går i 20min totalt 50% av tiden. Man använder en lite högvarvig kompressor som tjuter och kylmedlet numera är vanlig gasol! Vilket inte alls fungerar lika bra som freonet i dom gamla skåpen och brandfarligt om det blir en liten läcka.

Det är konstigt det där med bil och flyttgods, GC är ju spanskt så du blir ju spanjor och ska du tulla borde det vara vid gränsen mellan frankrike och spanien. Jag vet att GC är ett frihandelsområde som har andra skatteregler och tullregler, det kanske egentligen inte ska kosta dej någonting eftersom skatt och tull är väldigt låga där.
Vad händer om du struntar i allt och bara kör över? Kommer väl knappast någon bry sig eller hur de brukar ju inte vara så noga med lagarna där som vi lydiga svenskar som gör allt efter regelboken. Hur länge gäller ditt svenska körkort där? eller får du ta om det?
Kan man inte sälja bilen till sej själv och då blir du ju köpare inom eu precis som här när vi köper bilar från tyskland.
De som handlar med usa brukar ta in bilen som skrot. Sen hamnar den hipp som happ i det svenska registret utan problem.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Det är konstigt det där med bil och flyttgods, GC är ju spanskt så du blir ju spanjor och ska du tulla borde det vara vid gränsen mellan frankrike och spanien. Jag vet att GC är ett frihandelsområde som har andra skatteregler och tullregler, det kanske egentligen inte ska kosta dej någonting eftersom skatt och tull är väldigt låga där.
Vad händer om du struntar i allt och bara kör över?

Nu är du ute och cyklar på vatten du inte har någon aning om.

Efter 6 månader tar dom husbilen i beslag. Samtidigt får man 2200€ i böter. Sedan när man löser ut den för dyra pengar måste den exporteras.

Kanarieöarna är bara anslutna till EU när dom känner för det och det gäller inte bilimport. Jag har med hjälp av flera myndigheter och lokala experter (revisorer, importerare) blivit mycket medveten om det. Dessutom har Los Suecos erfarenheter från verkligheten. Det fungerar inte som i Spanien i övrigt.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag kan förstå att GC lockar med bra väder & god mat. Men det verkar vara ett krångligt & komplicerat land med en byråkrati som verkar gå på lösa boliner & är oförutsägbar. Det är så jag uppfattar det när jag läser om dina strävanden & vedermödor. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bennie
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag kan förstå att GC lockar med bra väder & god mat. Men det verkar vara ett krångligt & komplicerat land med en byråkrati som verkar gå på lösa boliner & är oförutsägbar. Det är så jag uppfattar det när jag läser om dina strävanden & vedermödor. Rätta mig gärna om jag har fel.

Bennie

Du har helt rätt. Advokater, revisorer, notarier har mycket att göra, men för personer är det inte så svårt och man kan ju alltid ändra sig och skriva sig i Sverige igen.

För grejer är det ett helvete, då myndigheterna helst ser att man köper det man behöver på ön.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag ber om ursäkt för att mina spekulationer var helt fel, man tror ju eu är eu och spanien är spanskt.
Kanhända är det samma på gotland de har ju också rabatt på färjan.
Att man flugit charter dit ett tjugotal ggr har ju inte lärt en någonting utom att det är kul ett par veckor med sol och värme på vintern men sen då...
 
Toppen