• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Om ni blir bofasta där ett tag så kan ni ju alltid spana in det här stället fem minuter bort, om behov uppstår alltså :)

GPS: 40.658750, 0.674778   

Streetview


mvh jocke :)

Känner till det. Där kan man åka och tömma toa. Valde detta i konkurrens. Men restaurangen avgjorde. Vi vill vara utan restauranger någon dag.

Hittat ett annat bra ställe i närheten. Ska spana in det i morgon.


GPS: 40.658750, 0.674778   

Skärmklipp 2015-04-28 20.22.21.png
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

2015-04-29 11.01.52.jpg

Nu börjar livet komma tillbaka så sakteliga. Lite liv ute på landet i naturen gjorde susen. Ebro Deltat var intressant och husbilsvänligt. Sjöarna inne i deltat var ca:5-10 cm djupa. Bönderna odlar ris och fåglarna pickar upp det igen. En evig kamp.

Ebro Delta - Wikipedia, the free encyclopedia

Har gått på LCLF (Low Calorie Low Fat). Typ vatten utan bröd... Och mår mycket bättre. Ska gå över till: LCAF (Low Calorie And Fruit) så får man vitaminer oxå.:)

Vart fall några bilder från fågelriket. Dom har satt upp en skylt för att hålla undan campare. Det är bra för då får vi som parkerar bättre plats.:D Skämt åsido. Det är utanför säsong. Under säsong är det betalparkeringar här.

2015-04-29 11.16.49.jpg
2015-04-29 11.18.54.jpg
2015-04-29 11.30.37.jpg

Här har vi mina två älsklingar på samma kort.

2015-04-29 11.23.58.jpg

Kolla antenn föringen på den vänstra. Där smiter inga mobila nätverk undan minsann.:):):)

2015-04-29 11.24.11.jpg

Efter att beskådat fåglar vatten och sand drog vi vidare till Sant Feliu de Guíxols. Hmm! 10 grader svalare på kvällen än i benidorm...


GPS: 41.780185, 3.023284   

2015-04-29 18.31.52.jpg

Här bor vi på en officiell ställplats av kommunen med grå/svart tömning, vatten, fri WiFi (som jag skriver på nu), bredvid badhuset och busstation i centrum alldeles GRATIS:D. Det var två svenska här när vi kom. Nu är det bara ett par kvar från Falun (tack för tepåsarna). Gissar på 30 bilar, men det är nog plats för 50.

2015-04-30 10.37.43.jpg
2015-04-30 10.39.19.jpg
2015-04-30 10.44.13.jpg

Ska gå ner till badhuset lite senare. När jag tittade in tidigare hade dom dykutbildning och träning av skolklasser. Basta och bada lite är bra för själen. Kostar 4,25 €.


Ps! Jag såg att jag glömt att ställa klockan till sommartid på kameran...:oops:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

För den som hängt med så har jag haft en konversation med Jappe om att mötas i Sydfrankrike 2 maj. Jag konstaterar ju att så kommer inte att bli fallet.

Så därför gjorde jag ett litet rim som jag döpt till:

Om Jappe veta vi intet

Jappe kristallkula.jpg

Jappe Pjappe på vägen är.
Vissa undrar vart du är
Kanske i Mosel med Buteljen
eller Rhone på galejen
Bosse gav upp och åkte hem
men andra finns kvar och väntar än
Det dags att klara strupen
Snart kommer den stora supen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jaja, du är förlåten! Fan vad törstig jag blir! Jag har ett problem! Jag super (dricker, på fint språk) inte ensam! Whar är du nönställe?

Fröken Svimfärdig

PS. Nu väntar vi på Frau Schnitzel. Hon ska ha 7€! Det är en höjning från förra året med över 15 %! Skrämmande utveckling. Girigheten sprider sig som en farsot genom Europa! Det är EU:s fel naturligtvis! Berg sjunken och djup stån upp! Militären vädrar morgonluft!
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jag har varit i det området du skrev om, i Ebrodeltat. Där, vid en ställplats, Area en Amosta, finns en "fågelpark" som trotsar all beskrivning. Fina fåglar hålls i små burar samtidigt som de hör ljuden från alla fria fåglar i närheten. Ett djurplågeri i världsklass!

11.jpg

Den här pärlhönan (tror jag) sprang fram och tillbaka hela tiden i sin bur och skrek ut sin längtan efter frihet! Vem vill se sådant? Vad är det för föräldrar som tar sina barn till sådana ställen för att ska få se djur? Många burar fanns där. Vidrigt är ordet!

22.jpg

Här visade sig spanjorens förakt för djuren väldigt tydligt och detta mitt i ett naturområde där fågelskådarna flockades som gamar! Ingen brydde sig om de fängslade fåglarna! En skam för människan!

Jappe

PS. Taskig uppkoppling! Bilderna dyker upp så småningom, hoppas jag.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Jaja, du är förlåten! Fan vad törstig jag blir! Jag har ett problem! Jag super (dricker, på fint språk) inte ensam! Whar är du nönställe?

Fröken Svimfärdig

PS. Nu väntar vi på Frau Schnitzel. Hon ska ha 7€! Det är en höjning från förra året med över 15 %! Skrämmande utveckling. Girigheten sprider sig som en farsot genom Europa! Det är EU:s fel naturligtvis! Berg sjunken och djup stån upp! Militären vädrar morgonluft!

Tja! Jag är ju i närheten där vi skulle ha träffats. Eller åtminstånde inom köravstånd. 6 mil från franska gränsen i Costa Brava. Ska nog nästa vecka och helg angöra Rhone dalens vinbyar...

Rhôneviner – Wikipedia

chateauneuf_du_pape_caveau_cafe_hotel_provence.jpg



Förresten så kom jag tillbaka från badhuset nyss (8,75 € inkl hänglås). Då hade Louise fixat.:)

2015-05-02 17.12.29-2.jpg

Är hårfager där?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Kurt Haarfagre är i Trier! Jag tycker han har för bråttom norrut. Din timing verkar vettigare även om det plötsligt blev en ganska varm kväll här i Mosel.

Jappe

Jaja då får du ju en dryckesbroder ivarjefall. Synd om mig bara.:( Men jag kan ju inte begära att farbror, skulle komma ihåg vart du skulle ha varit i dag. (sydfrankrike)

Mosel får nog vänta minst 3 veckor på mig.


Ps! Bosse kom hem igår kl 1700. Här startar han färden hem. Han ville träffa dig igen.

2015-04-28 11.59.22.jpg
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Synd om Bosse men livet är ju inte alltid en dans på rosor! :D Samtidigt som du drar dig norrut genom Rhonedalen så funderar jag på att dra mig söderut mot Camargue som jag bara har tangerat vid tidigare utflykter i området. Hästar och tjurar och flamingos i all ära; jag är nog mer intresserad av själva kusten och dess begivenheter fast dom känner väl du väl till så du kan du ju avslöja dom över en Beaujolais nånstans. Beaujolais, en mystisk dryck som bör undersökas närmare, varken vin eller vatten eller en kombination som inte går att beskriva. Jag har druckit vinet i fråga lokalt och då blivit helt begeistrad. Utanför området tyck vinet vara dött eller i bästa fall onödigt! Något att se fram emot, möjligen!

Skit samma! Om morgondagen veta vi intet!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Synd om Bosse men livet är ju inte alltid en dans på rosor! :D Samtidigt som du drar dig norrut genom Rhonedalen så funderar jag på att dra mig söderut mot Camargue som jag bara har tangerat vid tidigare utflykter i området. Hästar och tjurar och flamingos i all ära; jag är nog mer intresserad av själva kusten och dess begivenheter fast dom känner väl du väl till så du kan du ju avslöja dom över en Beaujolais nånstans. Beaujolais, en mystisk dryck som bör undersökas närmare, varken vin eller vatten eller en kombination som inte går att beskriva. Jag har druckit vinet i fråga lokalt och blev då helt begeistrad. Utanför området tyck vinet vara dött eller i bästa fall onödigt! Något att se fram emot, möjligen!

Skit samma! Om morgondagen veta vi intet!

Jappe

"OM JAPPE VETA VI INTET"
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tja! Jag är ju i närheten där vi skulle ha träffats. Eller åtminstånde inom köravstånd. 6 mil från franska gränsen i Costa Brava. Ska nog nästa vecka och helg angöra Rhone dalens vinbyar...

Om SirMcLain veta vi numera att han gillar ensidiga överenskommelser. Jag kan inte minnas att vi var överens om att träffas någonstans den 2 maj! Mycket upprörd nu!

Jappe




 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

In vino veritas!

PS. Hur mår du?

Hur gick det? Du har varit på Internet hela kvällen. Blev det något moselvin? Eller hann du inte?

Här har vi inmundigat en härlig Rioja, med ost, salchichó, oliver och lite snittar. Skulle ha käkat tortelini med permensan, men orkade inte.


2015-05-02 17.15.47.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Vi åkte i förrgår från Spanien där vi har vistas sedan oktober efter Portugal. Stannade före gränsen och bunkrade vin och öl. Det såg ut som vid svensk/norska gränsen. 99% Fransoser var ute i samma ärende. Absolut packat.

2015-05-04 12.53.22.jpg

Det blev en dyr dag. Tankade för 140 € diesel. (tidigare tankning 3/3-05) Fyllde på mat och dryckers förrådet för 160 €.:oops: Lindrade smärtan med att köra betalfria vägar.

Nu är vi i Gruissan och bor nere på marinan för 9 €. Dom har höjt en € sedan i höstas. Hyfsad! Dusch toa, men ingen el eller Internet.

Gruissan – Wikipedia

GPS: N 43.10440, E 3.09940    

Idag har åkt förbi massor av härliga husbilsplatser i det fria.

2015-05-05 12.55.02.jpg
2015-05-05 13.06.13.jpg
2015-05-05 13.15.35.jpg

Men vi kände för att bo lite centralt och gå ut och käka. Får se om det kanske blir musslor. Dom är bra på det i det här området.

Temperaturen är det inget fel på även om givaren ligger i solen. Gissar på 24-25 ärliga.

2015-05-05 16.07.49.jpg

Den stora begivenheten denna vecka är att åka runt till en 5 - 8 byar i Rhônedalen och provsmaka viner. Tidigare har vi varit för stressade och bara kört förbi. Hinner vi inte med så tar vi bara en vecka till.:D
 
Senast ändrad:
Toppen