• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I morgon ska vi åka och hälsa på:

C3 Camping center Canarias S.L.
Caravanas AutoCaravanas en Las Palmas de Gran Canaria - Camping Center Canarias - C3Canarias

fotocampingcenter.png

C-813, 47
35018 Las Palmas de Gran Canaria, Las Palmas, Spanien
Sjöberg: anmälan tömningsplats.

GPS: 28.103225, -15.487187   

Dom ska enl uppgift kunna ta hand om Husbilar på alla sätt...:)

Det är mycket spanska i denna text men den verkar vara husbilsvänlig.


Camping Center Canarias S.L. Nace en el mes de Noviembre del 1996 a raíz de las dificultades que se les presentaba a los campistas a la hora de adquirir accesorios para sus caravanas, Empezamos con 60m2, mas tarde se decidió hacer el cambio y de 60 pasamos a 250m2, hoy día disponemos de 9.000m2 y ofrecemos varios servicios, entre ellos:

* Parking con vigilancia 24h.
* Zona de carga y descarga de agua.
* Vaciado de W.C. y limpieza.
* Lavadero.
* Tienda de recambios, accesorios y complementos.
* Taller especializado.
* Venta de caravanas y Autocaravanas nuevas.

Hoy día con mas ilusión seguimos trabajando para satisfacer la demanda del mercado que tenemos en Canarias.

Detta betyder att de sista pusselbitarna har hamnat på plats för ett komplett husbilsliv här på Gran Canaria. Dom har verkstad, tillbehörsförsäljning och är auktoriserade.

Vi ska dit i morgon och köpa lite toavätska. Kollar samtidigt priser och service.
 
F

F.d. 55834

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Verkar bra på Holmarna. Har det motsvarat förväntningarna så här länge?
För min del är det något jag kommer att göra. Hör av dig om du vill dela med dig information angående Gran Canaria.

mvh Christer (Flinta15)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Verkar bra på Holmarna. Har det motsvarat förväntningarna så här länge?
För min del är det något jag kommer att göra. Hör av dig om du vill dela med dig information angående Gran Canaria.

mvh Christer (Flinta15)

Jo det är över förväntan. Jag tänkte göra en summering om en månad då jag lämnar GC. Men här kan man själv välja, playa, party, camping eller öde ställe. Ingen kör bort dig om man inte uppträder dåligt. Vi kommer nog tillbaka nästa höst. Men då blandar vi nog även in andra öar.

2015-01-22 15.51.05.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Här dundrar det och skakar det, var tredje minut.

Idag skulle vi ut och shoppa på lite husbilstillbehör. Bl.a en liten brödrost man kan ha på gasolspisen hade vi tänkt oss. Men ack vad vi bedrog oss. Allt var ju igenbommat. :mad::mad::mad: Nu har man lämnat turistorterna och där har man något konstigt som heter "SIESTA". Tänkte inte på det och orkar inte vänta. Dom kunde ju sätta ut öppettiderna på hemsidan.:(

CAM51034_11_500.jpg


2015-01-31 13.41.12.jpg
2015-01-31 13.41.22.jpg

Åkte förbi IKEA och köpte mer blåbärssaft och kanelbullar. Spanade in lite p-platser åt en polare i Marocko som har spanat in GC till hösten. Dom vill ju åka hem över jul.. Inget napp på flygplatsen. :mad: Den ska ju vara bevakad.

2015-01-31 15.09.29.jpg

Tutade vidare till dagens grej. Varjas CAMPING!. Frugan hade ju fått för sig att tvätta. Vi tutade dit. Ingenting är ju långt bort på ön.

Åkte först till badstranden för att checka in den. Den passade bäst som ammunition till gamla kanoner eller till ett krossverk. Var dock några surfare ute. Vi rullar in och ser reception, minimarket, restaurang och hygienutrymmen. Minimarket:en hade nog det minsta sortiment jag har sett.

2015-01-31 15.27.41.jpg
2015-01-31 15.32.09.jpg

Hon flådde oss på en hel 10 € för en natt. Kollade med henne vad en månad gick på. 208,50 € + el. Men det är lite scout fasoner på campingen. Duscha får man bara göra mellan 0700-0800 på morgonen och 1800-2000 på kvällen. Och då får man stå som man gjorde i lumpen på herrarnas.:oops: Ingen belysning på campingområdet på kvällen. Sen har dom en kille som knatar runt och erbjuder vatten att fylla bilen med för en slant. Sånt struntar vi i. Vi köpte tvätt polletter för 2 x 3 € och var nöjd med det.

2015-01-31 15.43.47.jpg
2015-01-31 16.28.52.jpg
2015-01-31 16.32.05.jpg

Nu ska vi summera denna camping.

Utomhuspool: nej
Belägen vid havet: ja
Husvagn tillåten: ja
Husbil tillåten: ja
ACSI Club ID: nej
Hund(-ar) i lina: ja
Tält tillåtet: Ja
Nära motorvägsavfart: ja
Kollektivtrafik till campingen: nej
Avstånd från havet: 1 km
Internet: Ja kostnad okänd 3G på Orange fungerar
El: ja 2 €/dag
Platser utan skugga: ja
Markerade platser: ja
Platser med mycket skugga: nej
Sandig mark: nej
Hård mark: ja grus
Restaurang: ja


Eller hur!!! Vem vill bo här???

En grusplan där flygen dundrar över var tredje minut så det vibrerar. En tvättmaskin bara. (som tur var ledig) Finns inga kommunikationer om man inte tar hyrbil. Frugan måste ha ficklampa för att hämta tvätten. Men den är billig. Vi orkar inte inte ens kånka toa och tömma. Det gör vi på macken i morgon och fyller vatten. Pratade med Gotlänningarna som bor här. "De blåse hele tia". Hade den legat när Puerto Rico eller Mogan då hade man kunna bo här. Tyvärr... Har bara bott sämre på Franska Rivieran.

Som bevakad flygplatsparkering är den alldeles utmärkt billig och bra.:)

30 €/Månad kostar det att parkera. Och den ligger mycket nära flygplatsen. Jag tror nästan det är syftet med campingen, för det är fler parkerade bilar än de som bor här.


Ps! Vi har ju varit på en friluftscamping i bergen. Den var bra, men kall för den låg så högt. Sen finns det minst tre till i havsnivå. Jag ska kolla in en av dessa. En ligger mellan Mogan och Poerto Rico.
 
Senast ändrad:

majsan332

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2024
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej! Vi har varit en vecka på GC playa del ingles, kom hem igår. Vi har vid våra promenader träffat Kabe-paret och vi har sett er bil men inte lyckats heja på er! Jag har läst en hel del av detta ni har skrivit om platser på GC och det låter ju spännande. Få se om det kunde bli aktuellt för oss kanske nästa vinter! Hälsa Kabe-pariet från oss!!! Och tack för all information!
Manfred & Majsan
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej! Vi har varit en vecka på GC playa del ingles, kom hem igår. Vi har vid våra promenader träffat Kabe-paret och vi har sett er bil men inte lyckats heja på er! Jag har läst en hel del av detta ni har skrivit om platser på GC och det låter ju spännande. Få se om det kunde bli aktuellt för oss kanske nästa vinter! Hälsa Kabe-pariet från oss!!! Och tack för all information!
Manfred & Majsan

Roffe sitter här hos oss just nu. Han hälsar tillbaka.

2015-02-01 18.32.07.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Har egentligen inte så mycket att skriva om. Men man behöver ge morsan ett livstecken.:)

Reserapport

Dagarna flyter på. Solar & badar mest. Har börjat laga lite mat själva. Går på Krogen ibland och tar en öl. Vi hade förresten en kul Youtube afton med Rolf och Berit. Det betyder att jag tog dit datorn och så fick dom önska låtar och när dom är klara så plockar man bara nya låtar på högerraden.

Det var trevligt och lite annorlunda, men lite enahanda tilltugg. Vi växlade mellan Ripan (Famous Grouse) och Grants. Det fungerade det också.:D

Vädret här på ön är lite konstigt. Tittar man norr ut och över bergen är det molnigt ofta. Men så fort man kommer ner mot Maspalomas, Puerto Rico, Mogan, är det strålande väder. Och då har man bara kört 2 mil.

2015-02-04 14.48.45.jpg
2015-02-04 16.48.27.jpg

Idag skulle det enl. väderprognosen vara molnigt och dåligt. Men som vanligt stämmer inte prognosen. "Meteorologen är en luring, en riktig luring":music-icon: Så här var verkligheten idag vid 2 snåret.

2015-02-05 14.52.39.jpg
2015-02-05 14.56.29.jpg
2015-02-05 14.59.54.jpg

Kanonväder, men upp vid Las Palmas skiljer det 4 grader och har snudd på regn. Inatt hade vi svårt att sova. Värmen försvann aldrig. Men det kanske jag skulle ta i gnälltråden istället.:D

Känner att det snart är dags för en ny expedition. Det måste hända lite mer kulturellt och natur. Få se nästa vecka. Just nu har vi besök av en fd anställd med fru som vi ska dinera med i morgon.
 
F

F.d. 55376

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Ni ser ut att ha det fördjäkligt , stränder där folk ligger som packade sillar,Campingbuller,värme...Nä fy 17..Det är dags att ni pallrar er över till fastlandet, massor av sol och en hel strand för sig själv för att inte nämna kallaste vintern på många år, men som viking härdar man ju ut :wub: Å så var vi och fyllde på i romfabriken i Motril :wink:
Hör av er om ni kommer uppåt,vi drar till Benidorm i Mars. Hälsa Louise,
Kramar till er båda från oss som tål lite kyla:twitcy:
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej
Ni ser ut att ha det fördjäkligt , stränder där folk ligger som packade sillar,Campingbuller,värme...Nä fy 17..Det är dags att ni pallrar er över till fastlandet, massor av sol och en hel strand för sig själv för att inte nämna kallaste vintern på många år, men som viking härdar man ju ut :wub: Å så var vi och fyllde på i romfabriken i Motril :wink:
Hör av er om ni kommer uppåt,vi drar till Benidorm i Mars. Hälsa Louise,
Kramar till er båda från oss som tål lite kyla:twitcy:

Jättesynd om oss. Men "Som man bädda får man ligga".:D Vi har ju Boulen som slutar i början av mars. Sedan har vi minst fyra stopp före Benidorm. Vore kul om vi kunde mötas några dagar, men ni har ju så bråttom upp. Vi ska landa i Pukavik 8 Juni. (några garantiärenden före garantin tar slut 9 Juni)

Före vi åker vidare hem blir det Bornholm, Österlen, Sturkö, Öland. Eller Jylland. Men är vädret dåligt kan vi ju svänga förbi Bua.:) Ni måste bromsa lite... Skulle vara kul att hinna träffas.

2012-04-29 21.31.59.jpg

Förra året låg vi flera veckor genom Frankrike 2-3 dagar bakom er.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Projekt: Camping Canaria.

Los(t) Suecos tipsade om en camping som jag har missat. Det finns nämligen ingen information om den på nätet. Spanade på Google maps och hittade den, men fortfarande ingen info.

Calle Alcalde Paco Gonzalez, 108
35120 Arguineguin, Las Palmas, Spanien
27.756428, -15.677592


Den ligger i Arguineguin. Försök uttala det om ni kan och sedan upprepa det efter 10 minuter utan att kolla på texten. Låter som en Australiensk urinvånare har namngivit byn.

Man trodde man kommit till campingen långt före. Står husbilar överallt. Längs stranden, centrumparkeringen, utanför infarten och sedan på campingen. Inte en enda ytlänning. Bara spanjorer så långt ögat når.

2015-02-08 14.15.08.jpg
2015-02-08 13.36.45.jpg
2015-02-08 14.10.12.jpg

Allt i receptionen är bara på spanska. Mina försök att få någon av gänget (5st) där att förstå svenska eller engelska var fruktlöst. Så då var det bara för mig att börja "Habla Español". Gick förvånansvärt bra. En vaktmästare visade mig till en plats på den nästan överfyllda campingen. Någon som kan säga vad detta är för hieroglyfer?

2015-02-08 13.39.15.jpg
2015-02-08 13.39.39.jpg
2015-02-08 13.46.32.jpg
2015-02-08 13.46.54.jpg2015-02-08 13.47.12.jpg
2015-02-08 14.07.19.jpg

Översatte priserna eftersom det är det alla vill ha reda på. Ca: 1400 spänn/mån eller 77 kr/per natt.

Månadsavgift 150 €
Deposition månad 150 €
Avgift per natt 8 €
Deposition avgift per dag € 7


Servicen är exakt som jag vill ha det. Motsvarar en bra ställplats.

- Tömning grå/svart
- Fyllning från liten tankbil var annan dag.
- Toa har vi i bilen
- El har vi på taket (alla har solceller även de som bor permanent)
- Dusch har vi i bilen
- Brödbil lite då och då (Spanskan räckte inte till)
- En bar på kvällen.
- Ingen tvättmaskin :mad: men det finns säkert i centrum 100m:confused:
- Strandnära
- Centrumnära
- Ligger i lä på sydsidan.

Det här är faktiskt ett bra alternativ om man stannar länge på ön och tröttnat på att fricampa. Här finns det mest viktiga och som jag uppfattar är allt billigt.:)

Ligger bra mellan Maspalomas och Puerto Rico längs GC 500. Vimlar med bra stränder runt dit man kan åka. Buss, Taxi, eller varför inte husbil? Man kan ju ändå parkera överallt.

Nu stannar vi här tre nätter mest för att göra min resa på GC mer komplett, samt att vi är bjudna till Puerto Rico till vänner och ville inte parkera utanför hotellet. Enkelt och billigt med Taxi. Ska försöka hinna med Lenmar också. Försökte vänta in Los(t) Suecos, men han verkar inte komma.

Sjöberg: Tömnings plats 27.756428, -15.677592

2015-02-08 14.07.31.jpg

Det finns två tömningsplatser där. Det verkar som om dom som fricampar tömmer där mot betalning och att tankbilen kör förbi dom också. Om det är så, så vinner man ju bara lite säkerhet, samt att kunna ha markisen ute, att vara på campingen...

Nu har jag varit ute med tumstocken. 10 x 7 meter är min plats. När jag kollar runt är det både större och mindre platser här.

Många bor här permanent.

2015-02-08 14.34.58.jpg

En annorlunda del av Gran Canaria

Här har ingen frågat vad man heter. Inga campingkort och ingen betalning. Men det kommer väl???
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Nu har vi varit på Camping några dagar. Det var faktiskt helt ok. Vi blev "hembjudna" av Krister en av mina gamla anställda, på mycket whisky, middag och dans. En trevlig kväll. Tog en taxi från campingen till Puerto Rico. Kostade 5 €. En mycket trevlig kväll. Taxi kostade 5,50 € hem. (nattaxa)

2015-02-09 21.17.54.jpg
2015-02-09 23.09.45.jpg
2015-02-10 00.09.37.jpg

Återhämtade oss några dagar på campingen och checkade ut idag.

"Jag vill betala" Hur länge har ni varit här? frågade han. "3 nätter" Det blir 24 € sa han.

Ingen har frågat vad vi heter. Inget campingkort eller leg är uppvisat. Inget kvitto fick vi. Inte riktigt som man är van vid. Men jag gillade den. Flera stränder inom gångavstånd. Ligger mitt i centrum. Lite äkta spanskt oxå...:)

Jag körde förbi BP och spolade av bilen lite. En negativ sak med Gran Canaria är att det är dammigt överallt. Jag kollade på solcellerna och såg till att ett tjockt lager med röd sand spolades bort.

2015-02-11 13.42.54.jpg
2015-02-11 13.43.24.jpg

Körde förbi Sioux City på väg till samlingsplatsen på Playa del Ingles, men orkade inte gå in. När vi kom fram stod Roffe & Berit där.

2015-02-11 14.14.04.jpg

Vi gick in till dom på fika. Nu får ni som är kommande kanariefarare, spetsa ögonen. Här kommer en hemlis som är bra att veta.

Roffe hade åkt till Gasoldepon för att byta sin spanska flaska. Så frågade han för skojs skull. "Kan ni fylla min svenska flaska?" No Problemas! Under tiden han gjorde det kom en tysk med två tyska flaskor och fick dem fyllda.

Här är kvittot på Roffes svenska flaska.

2015-02-11 14.46.53.jpg

Och här kommer koordinaterna. Men ni får inte skvallra.;)

GPS: 27.764950, -15.569148   

Jag börjar få lite ågren att vi snart måste åka "hem" till fastlandet. Bara tio dagar kvar. Jag skulle kunna tänka mig ett par månader till. Har inte hunnit med allt jag vill. Vill inte heller ha kylan på fastlandet. Blää! Men jag har en massa måsten och vänner där också som man vill åka förbi, samt Bouleträningslägret som blev till ett HBK Spanienmästerskap. (Los(t) Suecos döpte om det.) Med invigning av spanska höjdare och lokalpressen närvarande.

Ser ivarjefall fram emot att följa sommaren upp genom Europa. 8 Juni ska vi vara i Sydsverige och då borde ju även den svenska sommaren ha kommit. Pratade med morsan häromdan. Hon kommer kanske en sväng och hälsar på i Benidorm i April. Det skulle vara jättekul.

Nu väntar jag på att Lenmar ska höra av sig. Kanske ska vi gå ut och dinera någonstans???

Trevlig vinter.:D
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

I dag är det alla hjärtans dag. Exact 10 år sedan vi flyttade in i vårt hus. Fick fika nu på på morgonen. Louise hade varit ut på ett bageri i morse och köpt lite läckerheter.

Jag har inte så många nära och kära i mitt liv längre. Det är min fru och mamma. Den ena har jag med mig och och den andra är i Norge. Men fick besked igår att hon kvistar över på ett besök till Benidorm i April.:)

Plus alla vänner förstås. Dom är lite svårt att räkna. Man kan ju vara vänner på olika stadier och sammanhang. Även om man inte träffas på ofta, vet man att man alltid är välkommen. Det här livet med husbil gör ju att man hela tiden på olika platser och arrangemang stöter på personer som man gillar. Och efter man stött på varandra 2-4 gånger börjar det kännas som någon slags vänskap. Och det är ju en jättegrej med Husbil. Sänder även en liten tanke till grannar och släktingar, men denna dag är ju i stort min fru:s...:msn_heart:

Vi ska försöka hitta något bra ställe ikväll att smita iväg till, för oss själva. Det är nog inget stort problem här på Gran Canaria. Finns mååånga ställen att välja på. Får önska alla en bra dag.


valentine-day-optimized.jpg

Ps! Har hittat en restaurang på Herr Dynér:s sida om ät tips. Samsara Lounge verkar kul. Dit går vi.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Uj! Uj! Bara 6 dagar kvar tills man lämnar denna underbara ö. Egentligen skulle jag vilja stanna en månad till, men en massa måsten tvingar en till fastlandet.

Nu börjar det bli panik att hinna göra lite saker före man åker.

Mini Expedition Utforskning av Nordvästra kusten.
Mål: Att hitta parkeringar och badställen utanför turistorterna.

Dag 1.

Vi vaknade i morse kl 0900 och var lite slitna av föregående kvälls kärleksnatt. Missförstå mig inte. Det var alla hjärtans dag och vi var på krogen hela natten. = Kärleksnatt...;)

Vi har ett avsnitt som vi bara har brummat förbi på GC2 och inte hunnit utforska. Samt att jag måste ju bada i saltbassängerna i Agaete som vi var förbi förra gången, men vädret tillät inte då sådana övningar. Dessutom är det ett parkeringshelvete i Agaete.

Vi drog dit direkt. 70 km det är långt för att vara på GC. Jag hade studerat på Google maps efter alternativa parkeringar och hittade en precis bredvid saltbassängerna. Tom Tom godkände inte koordinaterna. Han sa åt mig att där kan du inte köra med husbil. Det är för dålig väg. "Skitsnack" vi tutade dit ändå. Vägen var inte dåligt. Den var jättedålig. Skulle haft Aakes bil.:cool:

2015-02-15 14.16.15.jpg

Vartfall! Väl där var det underbart. Hoppade i spat direkt. Hmm! Är lite kallare på denna sidan. Skulle gissa på 19 grader. Det går inte att bada i havet vad jag ser på den här delen av ön. På flera ställen finns det bassänger där havets vågor slår in över kanten. Det är höga vågor på den här sidan. Sänder med några bildbevis.

2015-02-15 14.01.32.jpg
2015-02-15 14.05.58.jpg
2015-02-15 14.06.22.jpg
2015-02-15 14.07.31.jpg

Åkte vidare och kollade på en Ställplats med betalning i Agaete och en Camping. Guardia Civil stoppade oss, men han orkade inte prata engelska med oss och vinkade iväg oss. Dom var ca: 12-15 st välbeväpnade. Verkar vara någon typ av kriminalkontroll där dom stoppar alla stora bilar som kan innehålla skummisar.

2015-02-15 14.24.08.jpg
2015-02-15 15.23.38.jpg

Just nu står vi GRATIS:D bredvid havet vid ett litet hak och en BP mack. Inte så dumt. Vi har sällskap av fyra andra husbilar. Trafikens buller dränks av havets brus.

Calle Crucero Canarias, 42
35414 San Andrés, Las Palmas, Spanien
28.146118, -15.559788


2015-02-15 15.31.08.jpg
Åt ena hållet.

2015-02-15 15.31.29.jpg
Åt andra hållet.

2015-02-15 15.32.22.jpg
Finns faktiskt en liten strand här. Men det är rödflagg. Så inge mer bad idag.


Här blir vi över natten. Spanjoren bredvid mig, verkar stå här länge. Bord och stolar ute. Upp-pallad m.m.. Just nu kom 2 st fransoser med varsin Pilote. De första jag har sett på ön. Dom verkar boa in sig för kvällen också.
 
Senast ändrad:
Toppen