• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Virrig Plåtis ute i Europa

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Godmorgon o Gott Nytt År.
Hoppas ni hade en fin gårdagskväll.
Jag undrar vilken internetoperatör ni har och om det är bra täckning?
Jag flyger ner igen på söndag till min årliga vistelse på GC o på måndag blir det att köpa ett simkort till min Ipad.
Lennart

Missa inte att hoppa fallskärm. Finns en liten flygplats norr om San Agustin. Gjorde det själv för sju år sedan. Häftig upplevelse och skaplig utsikt.

Hmm! Fallskärm. Om vi var skapta för att flyga skulle vi nog haft vingar. Jag tror mer på säkerhetsbälte i barstolen.:D

10.jpeg


Jag använder två Masmovil abonnemang (Orange:s nät) olåst abb. Funkar kanon. Dom har svensk kundtjänst. En som jag har i bilens mobila router med yttre antenn och en som jag har i min mobil, som jag har "dual sim" i. Funkar kanon har haft det i tre år.

Igår vid tolvslaget var det som en tävling mellan San Agustin, Playa del Ingles och Maspalomas. San Agustin hade nästan hela tiden under en halvtimme stora bollar som såg svindyra ut. Dom får nog utses som vinnare.

GranCanaria_lascanteras_94.jpg
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Helt slut efter att ha varit ute och gått med Rolf & Berit i drygt 3 timmar. Käkat en härlig lunch av "nattens fångst" på en fiskrestaurang. Det är bra med fisk när dom vet vad dom ska göra med dem. Det blev några strandhugg till efter det.:D

2015-01-03 15.08.41.jpg

Vi stod på Playa del Ingles fyra dagar över Nyår. Helt ok. Strandparkeringen bredvid Citi shopping. En okomplicerad vistelse, men man känner sig lite udda som man och hustru. De vanligaste paren i denna stadsdel verkar vara av samma kön (?). På parkeringen var det normalt mellan 10-15 övernattningsekipage av olika slag. Nära till Playan. Till min förgrymmelse blåste det ganska kraftigt så vi kände inte för att bada. Men det finns ju andra aktiviteter på Playan.:D

2014-12-30 12.57.50.jpg
2014-12-30 12.58.17.jpg
2014-12-30 13.06.50.jpg
2014-12-30 14.02.05.jpg
2014-12-30 14.25.08.jpg

Vi skulle ha gått på samma restaurang på Nyår, som vi förlovade oss på en gång i forntiden, men den fanns tyvärr inte kvar. Vi hittade istället en köttrestaurang "El Poncho". Det blev hela konkarongen. Kanon service och bra mat.

2014-12-31 17.58.43.jpg
2014-12-31 17.58.58.jpg

På själva klockslaget gick vi tre (Louise Jag och "Gula Änkan") ut, efter att ha tittat på Grevinnan och betjänten och kollade på alla fyrverkerier. Vi satt ute en timme och drack lite skumpa. Ungdomarna kastade smällare överallt. Men det var mäktigt att se alla stora raketer som dundrade.


Igår sammanstrålade vi med Rolf & Berit. Lite imponerande.

- Dom köpte en husbil strax före de åkte ner i Europa.
- Vid Tyskland slutade GPS:en att fungera.
- Internet känner de inte till vad det är.
- De var i Benidorm, men tyckte det var för kallt så de åkte till Gran Canaria med bilen.

Lite impad blir jag att dom vågar göra det på första resan med bilen. Jag hjälpte dom igår att hitta till BP macken med tömning. Den ligger lite avsides till och utan GPS med bara mina telefonanvisningar fick dom en riktig resa före dom hittade oss. Jag kan nu också informera om att vattnet kostar 2 €/100 liter, men dessa får man igen när man köper något på macken.

Igår kväll bjöd Rolf & Berit igen, efter jag och Louise varit på Indiskt. Det blev en tuff kväll. Vi fick inte gå före whiskyn var slut, men trevligt var det.

2015-01-02 19.23.58.jpg
2015-01-02 22.45.08.jpg

Vi står nog i Mogan några dagar. Det blåser rätt rejält på östkusten, men här på sydkusten 2 mil bort står man i lä.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25774

Guest
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Helt slut efter att ha varit ute och gått med Rolf & Berit i drygt 3 timmar. Käkat en härlig lunch av "nattens fångst" på en fiskrestaurang. Det är bra med fisk när dom vet vad dom ska göra med dem. Det blev några strandhugg till efter det.:D

Visa bilaga 93841

Vi stod på Playa del Ingles fyra dagar över Nyår. Helt ok. Strandparkeringen bredvid Citi shopping. En okomplicerad vistelse, men man känner sig lite udda som man och hustru. De vanligaste paren i denna stadsdel verkar vara av samma kön (?). På parkeringen var det normalt mellan 10-15 övernattningsekipage av olika slag. Nära till Playan. Till min förgrymmelse blåste det ganska kraftigt så vi kände inte för att bada. Men det finns ju andra aktiviteter på Playan.:D

Visa bilaga 93842
Visa bilaga 93843
Visa bilaga 93844
Visa bilaga 93845
Visa bilaga 93846

Vi skulle ha gått på samma restaurang på Nyår, som vi förlovade oss på en gång i forntiden, men den fanns tyvärr inte kvar. Vi hittade istället en köttrestaurang "El Poncho". Det blev hela konkarongen. Kanon service och bra mat.

Visa bilaga 93847
Visa bilaga 93848

På själva klockslaget gick vi tre (Louise Jag och "Gula Änkan") ut, efter att ha tittat på Grevinnan och betjänten och kollade på alla fyrverkerier. Vi satt ute en timme och drack lite skumpa. Ungdomarna kastade smällare överallt. Men det var mäktigt att se alla stora raketer som dundrade.


Igår sammanstrålade vi med Rolf & Berit. Lite imponerande.

- Dom köpte en husbil strax före de åkte ner i Europa.
- Vid Tyskland slutade GPS:en att fungera.
- Internet känner de inte till vad det är.
- De var i Benidorm, men tyckte det var för kallt så de åkte till Gran Canaria med bilen.

Lite impad blir jag att dom vågar göra det på första resan med bilen. Jag hjälpte dom igår att hitta till BP macken med tömning. Den ligger lite avsides till och utan GPS med bara mina telefonanvisningar fick dom en riktig resa före dom hittade oss. Jag kan nu också informera om att vattnet kostar 2 €/100 liter, men dessa får man igen när man köper något på macken.

Igår kväll bjöd Rolf & Berit igen, efter jag och Louise varit på Indiskt. Det blev en tuff kväll. Vi fick inte gå före whiskyn var slut, men trevligt var det.

Visa bilaga 93849
Visa bilaga 93850

Vi står nog i Mogan några dagar. Det blåser rätt rejält på östkusten, men här på sydkusten 2 mil bort står man i lä.

Tack för en trevlig pratstund i Mogan. Önskar er en underbar & kul vistelse på holmarna.//Lars alias Chickoss
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

ölen ser god ut

Ja du kommer ju hit och hälsar på den 25/1. Då går vi ner och prövar. Den ölen är bara 5 min från där du bor.:D
På bilden nedanför ölen ser du ditt lägenhetshotell uppe på kanten.

På tal om att dricka. På nyår drack jag Gula Änkan men vilken sort är detta?

Jappe i flaskan.jpg

Jag gissar på anden i flaskan. :)
 
Senast ändrad:

Draumur

FD HBK Medlem
Inlägg
756
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej. Jag har med intresse följt er resa till GC. Jag åker i stort sett varje år till Puerto Mogan eller Puerto Rico men bor då på hotell. Jag skulle verkligen uppskatta om ni inför hemresan eller när ni lämnar GC kunde bjuda på en liten reflektion över hur ni tycker att det fungerat. Med överresan, ställplatser och den allmänna trivseln med att bo i husbil på ön. Jag tror att många med mig känner sig sugna på att pröva. Allrahelst efter att ha läst era fina beskrivningar. Ha det bra på er fortsatta vistelse. Om ni är kvar i slutet av mars skulle jag tycka det var jättekul att ses. Mats.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Hej. Jag har med intresse följt er resa till GC. Jag åker i stort sett varje år till Puerto Mogan eller Puerto Rico men bor då på hotell. Jag skulle verkligen uppskatta om ni inför hemresan eller när ni lämnar GC kunde bjuda på en liten reflektion över hur ni tycker att det fungerat. Med överresan, ställplatser och den allmänna trivseln med att bo i husbil på ön. Jag tror att många med mig känner sig sugna på att pröva. Allrahelst efter att ha läst era fina beskrivningar. Ha det bra på er fortsatta vistelse. Om ni är kvar i slutet av mars skulle jag tycka det var jättekul att ses. Mats.

Tack för inputen. Jag ska försöka göra det. Men jag kan ju säga redan nu.

- Att parkera är inga problem. Samma villkor som för personbilar även strandnära. (Det är som på Rincon de la Victoria men varmare) Många andra husbilsvänner runt i kring.
- Att stå på öde stränder utanför turistorterna är inga problem.
- Tömma och fylla vatten finns tre officiella ställen. (Tack Sjöberg) Och 4-5 inofficiella.
- Du kan tanka LPG flaskor eller byta spanska gasolflaskor.
- Duscha kan man göra på stränder eller betaldusch.
- Tvätta kan du göra på lavenderia lite här och där.
- Om man nu vill bo på camping kostar det bara per natt 10 € och 2 € för el. Tvätta 4 € och torka 3 €. Ligger även nära till stranden.


Camping Playa de Vargas (Gran Canaria)
Camino Vecinal de Vargas, s/n
35260 Playa de Vargas, Agüimes, Las Palmas
Las Palmas, Spanien


Det finns ju flera campingar men de är av sämre standard eller ligger sämre klimatmässigt till (bergen). Visst är det dyrt att ta sig hit t.o.r ca: 1000-1300 € (dela det på tre månader), men om man är här borde man åka hit i slutet av november och bort i början av mars. Då kan man ha hela vintern i solgudens rike. Kombinerar man det med att vara på fastlandet okt, nov, mars, april (maj) så är man brunast i stan när man kommer hem.

Man behöver inte vara direkt modig för att komma hit. Allt finns ju och man känner sig säker överallt. Där vi står är ju även andra husbilskamrater. Tyskar och Spanjorer, men även nordmän som är gifta med spanjorskor som bor i husbilen husvagn, eller har lägenhet och är ute ibland.

I dag vid lunch så såg stranden ut så här.

2015-01-06 13.28.33.jpg

Den info som jag har nu kommer nog att göra att vi åker nästa år igen. Men då kanske vi prövar Teneriffa, bara för att kolla in något nytt.:D
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Tack för ert svar. Nu blir jag sugen. Åker ner några veckor i mars . Då blir det reka av. Ja, överrresan ska ju slås ut på hur länge man stannar. Den kostar ju inte mer än vad det kostar att hyra en lägenhet en månad. Mats

Jag tror mer på att jämföra med Marocko. Om man räknar på kostnaden dit med överfart och transport tor Agadir. Då är det inte så blodigt.

Här är man ju kvar i "Europa" trots att man är i Afrika, med alla fördelar, tel, sjukvård, krogar,alkohol, stränder. Åker man till Marocko möter man ju en annan kultur. Det kan även det vara kul, men det är en annan sak. Här på öarna känner man sig lika säker som i Mölntorp.


Jag kommer även att åka tillbaka till Marocko igen, men det blir ett annat år. Det ena tar inte ut det andra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Idag har det varit lite dåligt väder och bara 20 grader. Det regnade under en halvtimme. Jag har har varit ut och shoppat en sväng, men mest legat och pillat med datorn hela dagen och letat på maps efter husbilsplatser på stränderna.

Jag har hittat några stycken som jag ska kolla in. Har fixat en liten karta som ni kan titta på. Där samlar jag efterhand lite ställen.:)


https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zZZKhenP8qKo.k3MGPf7rKun0

På alla ställen jag inte varit på, så har jag sett på satellitbild att det står husbilar där. Jag ska lägga in flera tömningställen oxå.
 
Senast ändrad:

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Virrig Plåtis ute i Europa

Spännande läsning Ralf, du måste väl känna lite som forna tiders upptäcksresande, vilket äventyr du gett dig i kast med.
Kartan var bra också, var ungefär befinner ni er på den?

Det är så små avstånd på ön. Så det mesta är inom räckhåll på en halvtimme. Tack vare GC-1 motorvägen som är gratis.

Just nu står vi på:

Av Granada, 6
Las Palmas, Spanien
27.751215, -15.572800

Den platsen har blivit lite av favorit rent praktiskt. Det står ca: 10 andra husbilar här. Det ligger CITA köpcenter på ena sidan och Playa del Ingles på andra sidan. Otroligt med restauranger. Men även betal dusch/toa. Här har vi lite som mötesplats med Rolf & Berit (De andra svenskarna med KABE som åker runt)

GC-Nachtleben.jpg
 
Toppen