Hej!
Har tidigare alltid tagit bort bodelsbatterierna samt lossat ena polen på det fulladdade bilbatteriet under vinterförvaringen inomhus i ett kallgarage, men i vinter har jag tänkt att ha samtliga batterier orörda kvar i bilen - med en underhållsladdning under ett par tre dagar varje månad. Med anledning av detta har jag några frågor till er som är tekniskt bevandrade: Finns det några problem med detta gällande batterierna? Räcker det med tre dagar i månaden för att hålla dem alerta? Jag räknar med att använda bilens standardmonterade laddare. Sker en laddning om jag stänger av den centrala 12-voltsenheten som också innehåller säkringarna eller måste denna vara påslagen. Vad gäller för den 12-voltsknapp för av och på som finns i bilens vägg display - måste den också vara på för att laddning ska ske?
PS. Bilen är en Hymer 654 2005 och såväl bilbatteriet som ett av bodelsbatterierna är nya. DS
Tack på förhand!
Staffan
Har tidigare alltid tagit bort bodelsbatterierna samt lossat ena polen på det fulladdade bilbatteriet under vinterförvaringen inomhus i ett kallgarage, men i vinter har jag tänkt att ha samtliga batterier orörda kvar i bilen - med en underhållsladdning under ett par tre dagar varje månad. Med anledning av detta har jag några frågor till er som är tekniskt bevandrade: Finns det några problem med detta gällande batterierna? Räcker det med tre dagar i månaden för att hålla dem alerta? Jag räknar med att använda bilens standardmonterade laddare. Sker en laddning om jag stänger av den centrala 12-voltsenheten som också innehåller säkringarna eller måste denna vara påslagen. Vad gäller för den 12-voltsknapp för av och på som finns i bilens vägg display - måste den också vara på för att laddning ska ske?
PS. Bilen är en Hymer 654 2005 och såväl bilbatteriet som ett av bodelsbatterierna är nya. DS
Tack på förhand!
Staffan