• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vinterkörning – Vägsalt

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Knepigt, det är inget jag råkat ut för trots flitig vinterkörning, men vi har ju riktiga stänkskydd på alla hjul förstås. Kanske saknas det stänkskydd? :)

Har du aldrig fått snö o is på stänkskydden? Har du dom inne i bilen:confused:
Jag har o har alltid gjort egna stänkskydd som fungerar utmärkt. Brukar köpa gummiduk på metervara hos Granngården.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

det finns blankdisel som inte har så mycket skit i sig....dutta på sidorna sen kan man ta en hink o borste o skölja av....det kan man göra var som helst....:yes:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Har du aldrig fått snö o is på stänkskydden? Har du dom inne i bilen:confused:
Jag har o har alltid gjort egna stänkskydd som fungerar utmärkt. Brukar köpa gummiduk på metervara hos Granngården.

Visst har det fastnat snö och is på mina stänkskydd men vad det har med materialet i kjolarna att göra förstår jag inte riktigt? När det hänger is på stänkskydden brukar jag sparka bort den? Det har hittills fungerat utan problem, Övrigt lämnas utan kommentar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Förstår inte varför du inte kan förstå det jag beskriver? Har du aldrig hör när isklumparna släpper när du kör. Hur det dunsar till och vips så har du spräckt en plastdetalj på bilen. Märkligt:rolleyes:
Verkar mera som om det saknas vilja att förstå:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Förstår inte varför du inte kan förstå det jag beskriver? Har du aldrig hör när isklumparna släpper när du kör. Hur det dunsar till och vips så har du spräckt en plastdetalj på bilen. Märkligt:rolleyes:
Verkar mera som om det saknas vilja att förstå:)

Tyvärr, som jag skrivit förut har jag under 10 år flitig vinterkörning i det sämsta av svenskt vinterklimat (Västsverige och uppåt) aldrig råkat ut för dina "vips":) spräckta plastdetaljer på vår bil, kanske beror det på att våra stänkskydd har skyddat väldigt väl, eller också har väl jag gjort något annat fel? Vi har också "buffat" ? :) oss igenom en och annan snödriva, men inte heller det har skadat bilen. Hittills kanske jag skall tillägga.
När jag då jämför med det stora antal bilar med sönderoxiderade aluminiumkjolar som framförallt hörs av på tyska forum och som beklagar sig över stora kostnader för omlackering som håller några år eller utbyte som håller något längre, så undrar jag fortfarande vad den stora fördelen med aluminiumkjolarna är. Det finns ju plast som tål kyla också?!
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Då får du sista ordet, jag ger upp.....
 
Senast ändrad:
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Tyvärr, som jag skrivit förut har jag under 10 år flitig vinterkörning i det sämsta av svenskt vinterklimat (Västsverige och uppåt) aldrig råkat ut för dina "vips":) spräckta plastdetaljer på vår bil, kanske beror det på att våra stänkskydd har skyddat väldigt väl, eller också har väl jag gjort något annat fel? Vi har också "buffat" ? :) oss igenom en och annan snödriva, men inte heller det har skadat bilen. Hittills kanske jag skall tillägga.
När jag då jämför med det stora antal bilar med sönderoxiderade aluminiumkjolar som framförallt hörs av på tyska forum och som beklagar sig över stora kostnader för omlackering som håller några år eller utbyte som håller något längre, så undrar jag fortfarande vad den stora fördelen med aluminiumkjolarna är. Det finns ju plast som tål kyla också?!

Jg har 1 ALU båt ( Buster ) som jg kör med / västkusten = saltvatten ...visst 1 repa @ den ärjar..men lite nagellack @ se där fixat...hasplåtarna till min 4hjuling är av ALU / kör året runt....( mkt repor iom kör i skogen ) ärjar nada...
Har åsså 1 husbil / Dethleffs Magic Edition 2016...ALU panel/ plåt . . ...sum av sum hur du än jämför så slår ALU alltid plast.
 
F

F.d. 51113

Guest
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Så enkelt kan man inte göra det för sig, olika material passar i olika användningar. Och vad är riktig Aluminium?

@ det enda som slår Aluminium när det gäller seghet @ styrka är Titan ..vs / vikt.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Titan (Ti 22) är outstanding men att använda den till husbilar lär nog aldrig ske, dels för det höga priset & dels för den lilla tillgången. Titan används ju mest inom medicin (proteser) & flyg/rymdindustrin.

Bennie
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

fel av mig..kanske inte renare men tar bort salt o fett bra tycker jag.........:)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Att tvätta med diesel är förkastligt för miljön men också för HB'n. Diesel löser upp det mesta av tätningsmedlen på marknaden förutom silikon som inte hör hemma på en husbil. Inte heller alkaliska tvättmedel är att rekommendera eftersom dessa angriper aluminium. Det finns citrusbaserade rengöringsmedel som är miljövänliga & effektiva, dessa angriper inte HB'ns tätningar. Varför inte prova att klyva en citron eller apelsin & gnida fruktköttet mot saltet & tjäran/asfalten? Jag har provat med bra resultat.

Bennie
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Vinterkörning – Vägsalt

Tack, men jag var nog mera intresserad av vad s.k. "riktig Aluminium" är, som det hänvisades till tidigare? :)
 
Senast ändrad:
Toppen