• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilket skräp....

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

Som Hianders skriver ovan "Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket".

Skulle inte ens komma på tanken att använda gaständare till detta lock.
Häggen i Umeå
 

Bilagor

  • DSCN3862.JPG
    DSCN3862.JPG
    356,1 KB · Visningar: 11

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

Som Hianders skriver ovan "Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket".

Skulle inte ens komma på tanken att använda gaständare till detta lock.
Häggen i Umeå

Hej
Det är nog helt ofarligt att värma plastlocket även om det är ett tanklock för diesel under. Men är det bensin i tanken då kan jag hålla med dej om att inte vara i närheten med öppen låga.
Mvh. Klas
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

Sålänge inte tanken är tom är det ingen fara. Det är ångorna som är farliga.


/M
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Vilket skräp....

Sålänge inte tanken är tom är det ingen fara. Det är ångorna som är farliga.


/M
Är tanken tom får det plats väldigt mycket lättantändliga gaser. Är den däremot proppfull är risken mindre, men inte helt borta.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

Prøv med en jerrykanne diesel om du får fyr på den :rolleyes: full eller nesten tom. Jeg har noen ganger nesten lurt på om diesel er brennbart uten oppvarming eller høyt trykk. Husker med gru en diesel pottebrenner vi hadde mens jeg var barn, det å tenne opp i den var en kunst om en ikke jukset og krøllet en serviett som en så tente på og slapp ned på dieselen som hadde samlet seg i bunnen. "Rett2 opptenning var med et skjeblad på enden av en lang ståltråd og litt sagflis fuktet med disel som en tente på og førte ned til en liten asbestveke som sto midt i bunnen. En god stund var det da endast på veken at det brant til dieselen like ved ble så varm at den tente.
 
H

hianders

Guest
Sv: Vilket skräp....

Som Hianders skriver ovan "Tag en gaständare och värm låshakarna och pressa dessa sedan mot mitten på locket".

Skulle inte ens komma på tanken att använda gaständare till detta lock.
Häggen i Umeå

Nej du Häggen inte ens jag skulle komma på tanken att närma mig locket till bränsletanken med en öppen låga. Jag plockar bort locken och bockar låsflärparna m.hj.a. värme, så gör en gammal modellbyggare.:twitcy:

Hasse
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

, tycker att befintlig lösning är tillräckligt bra och genomtänkt.

Märkligt uttalande av en som jobbat så länge med utveckling. Det är ju själva låshaken som går av. Finns inget att värma och böja när den är borta. Sedan finns inget lock som reservdel. Måste köpas hela. Har tre luckor på husbilen, en är hel. Vänstra bilden hel låsanordning. Häggen i ett soligt Umeå
Du skriver att du har 3 luckor på din bil och att endast en fortfarande är hel, det tycker jag är märkligt! Beror det på att Niesmann levererar sämre kvalitet på sina prylar jämfört med t.ex Hobby, mfl "billigare bilar" eller beror det möjligen på dig själv att "det du tar i förstörs på ett för Niesman oförutsett sätt"?


Du har som jag förstår en Niesmann 2010 medan jag har en billigare(?) Hobby 2012, fö min fjärde nya husbil sedan 2003. Ingen av mina bilar har haft problem med "slika" lock/luckor, förutom den senaste Hobbyn där en av luckorna justerats med värme, självklart inte av någon oteknisk klant!
Locken för el resp vatten är identiska och de fungerar perfekt och har enligt min bedömning tillräckligt bra konstr/utförande och därmed relativt vettigt pris, dessutom finns de reservdelar - BRA VA(?)!

De båda intag som Hobbyn har för vatten/el, har identiska lock/luckor de kan dessutom köpas separat från Kama inget konstigt alls (se här; stommen för påfyllning ref K08-19A=175:- exkl lock/ lock säljs sedan helt separat ref K08-42.02=245:- det finns även ett separat låsbart lock för dem som så önskar ref K08-60A=339:-. Detta finns att läsa i Kamakatalogen och prislistan för 2014.

Skickar med några bilder där det framgår hur Hobbyns lock/intag sluter till vid vattnet och hur enkelt och vettigt det ser ut - trots det så finns det tom flera typer av reservlock!
 

Bilagor

  • 2014-07-29 19.18.18 (360x640).jpg
    2014-07-29 19.18.18 (360x640).jpg
    112,4 KB · Visningar: 2
  • 2014-07-29 19.17.21.jpg
    2014-07-29 19.17.21.jpg
    59,4 KB · Visningar: 7
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilket skräp....

Du skriver att du har 3 luckor på din bil och att endast en fortfarande är hel, det tycker jag är märkligt! Beror det på att Niesmann levererar sämre kvalitet på sina prylar jämfört med t.ex Hobby, mfl "billigare bilar" eller beror det möjligen på dig själv att "det du tar i förstörs på ett för Niesman oförutsett sätt"?


Du har som jag förstår en Niesmann 2010 medan jag har en billigare(?) Hobby 2012, fö min fjärde nya husbil sedan 2003. Ingen av mina bilar har haft problem med "slika" lock/luckor, förutom den senaste Hobbyn där en av luckorna justerats med värme, självklart inte av någon oteknisk klant!
Locken för el resp vatten är identiska och de fungerar perfekt och har enligt min bedömning tillräckligt bra konstr/utförande och därmed relativt vettigt pris, dessutom finns de reservdelar - BRA VA(?)!

De båda intag som Hobbyn har för vatten/el, har identiska lock/luckor de kan dessutom köpas separat från Kama inget konstigt alls (se här; stommen för påfyllning ref K08-19A=175:- exkl lock/ lock säljs sedan helt separat ref K08-42.02=245:- det finns även ett separat låsbart lock för dem som så önskar ref K08-60A=339:-. Detta finns att läsa i Kamakatalogen och prislistan för 2014.

Skickar med några bilder där det framgår hur Hobbyns lock/intag sluter till vid vattnet och hur enkelt och vettigt det ser ut - trots det så finns det tom flera typer av reservlock!

Hej Relax,
Tydligen har inte Hobby råd med bättre tillbehör än N+B, locken är desamma på bilarna, precis som på säkert uppåt 100% av alla husbilar.
Att låstappen går sönder är ett standardfel, händer säkert även på Hobby.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg finns nu ett nytt lock med magnetlåsning, betydligt billigare än Kamas varianter. Fritz Berger Online-Shop
Detta lås monteras på många nya bilar.
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

Tack Relax för dom bilderna. Om man granskar dom ser man att på dina så verkar dom kraftigare + att låsningen finns på alla tre flärpar. På den modell jag har är låsningen på bara den lilla flärpen i mitten (se bild) som lätt går av. I övrigt verkar det vara samma fabrikat så det är möjligt att en förstärkning är gjord. Jag hoppas det är den modellen jag beställt som är på dina bilder. Ha det bäst. Häggen i soliga Umeå
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
965
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

Man kan använda en varmluftspistol i stället för gaständare. Jag gjorde så för sex år sedan. Funkar fortfarande :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

Man kan kanske inte kräva så hög kvalitet på dessa billiga husbilar? Det viktigaste är att köparen blir förälskad i inredningens lyxutseende.
:cool:
Jag vet inte om jag håller med om att en Niesman HB är billig precis men vissa delar av t.ex inredningen eller dylikt har kanske fått nödigt hög kvalitet varvid pengarna kanske inte räckt till helheten - med ref till tanklocken i Häggens fall ... alla bilar blänker fö i okritiska köpares ögon?

Du berör det svåraste som finns Alve, att klara helheten och samtidigt ge kunderna "rätt valuta för pengarna"! Det innebär att man inte kan konstruera och leverera högre kvalitet än den som behövs men kvaliten ska ändå vara tillräckligt bra. Endast ett fåtal kunder skulle ha råd med att köpa för dyra fordon med för hög resp ojämn kvalitet öppen konkurrens om kunderna är medvetna!

De tillverkare som vill vara med i "racet" om oss kunder och överleva, måste ta fram fordon med tillräckligt bra och jämn kvalitet, vilket är betydligt svårare och mer kompetenskrävande än att "bara ösa på med pengar och onödig kvalitet" i enskilda detaljer!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilket skräp....

Jag vet inte om jag håller med om att en Niesman HB är billig precis men vissa delar av t.ex inredningen eller dylikt har kanske fått nödigt hög kvalitet varvid pengarna kanske inte räckt till helheten - med ref till tanklocken i Häggens fall ... alla bilar blänker fö i okritiska köpares ögon?

Du berör det svåraste som finns Alve, att klara helheten och samtidigt ge kunderna "rätt valuta för pengarna"! Det innebär att man inte kan konstruera och leverera högre kvalitet än den som behövs men kvaliten ska ändå vara tillräckligt bra. Endast ett fåtal kunder skulle ha råd med att köpa för dyra fordon med för hög resp ojämn kvalitet öppen konkurrens om kunderna är medvetna!

De tillverkare som vill vara med i "racet" om oss kunder och överleva, måste ta fram fordon med tillräckligt bra och jämn kvalitet, vilket är betydligt svårare och mer kompetenskrävande än att "bara ösa på med pengar och onödig kvalitet" i enskilda detaljer!

Det skulle vara intressant om du ville utveckla ditt resonemang om "onödigt hög kvalitet"
Hälsningar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

Merkelig, på både min nåværende N+B Flair og min forrige fra 1999 er det samme lokk som det Relax har avbildet for brenselpåfylling og vatnfylling - har på snart 15 år aldri hatt problemer med disse. OK - en må huske å dytte de godt igjen ellers står de å flagrer under kjøring, men det ekstra dyttet midt på lokket blir fort en vane. Elkoblingen er i en egen låsbar luke sammen med kranene for fømming av vatntanker og koblingen for fast slang fra vatnkran.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

Det skulle vara intressant om du ville utveckla ditt resonemang om "onödigt hög kvalitet"
Hälsningar
Som Häggen skriver i inlägg 30 med hänvisning till resp bilder framgår klart att LOCKEN ÄR HELT OLIKA på min Hobby resp i varje fall Häggens och din Niesman! I ljuset av Knuts inlägg 34, om det är korrekt, så framstår Niesmans agerande som förvirrat och svårförklarligt.

Onödigt hög kvalitet betr form, funktion, livslängd, mm är något som kostar extra pengar och som man kanske inte behöver bekosta om man tänker efter.
Att skapa en tillräckligt bra och jämn kvalitet under produktens livslängd till begränsat pris/underhåll är vad den seriösa bilindustrin försöker sig på, för att överleva - ja det gäller naturligtvis även för all övrig industri/verksamhet.

Läs tidigare inlägg 13 om tider som åtgår för att ta fram husbilar/personbilar. Det förklarar i många fall kanske, varför det kan se ut som det gör med vissa enskilda prylar och utföranden, mm!

Husbilar konstrueras och byggs i förhållandevis mycket små modellserier har svårt att bära/få återbetalning på sina utvecklingskostnader, de betalas endast av oss "snåla" kunder! Det innebär att man inte har tillgång till motsvarande tid och kompetens som personbilsindustrin kan nyttja - inte många kunder skulle ha råd med eller vill ens ha RR husbil!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilket skräp....

[QUOTE
Onödigt hög kvalitet betr form, funktion, livslängd, mm är något som kostar extra pengar och som man kanske inte behöver bekosta om man tänker efter. [/SIZE]
Att skapa en tillräckligt bra och jämn kvalitet under produktens livslängd till begränsat pris/underhåll är vad den seriösa bilindustrin försöker sig på, för att överleva - ja det gäller naturligtvis även för all övrig industri/verksamhet.
Läs tidigare inlägg 13 om tider som åtgår för att ta fram husbilar/personbilar. Det förklarar i många fall kanske, varför det kan se ut som det gör med vissa enskilda prylar och utföranden, mm!
/SIZE][/QUOTE]

Jodå, jag har läst ditt tidigare inlägg 13 där du beskriver en rad saker som leder till en sämre påbyggnad.
Det jag undrade över var vad du menade med onödig hög kvalitet som du skriver i ditt inlägg 28?

Husbilar konstrueras och byggs i förhållandevis mycket små modellserier har svårt att bära/få återbetalning på sina utvecklingskostnader, de betalas endast av oss "snåla" kunder! Det innebär att man inte har tillgång till motsvarande tid och kompetens som personbilsindustrin kan nyttja - inte många kunder skulle ha råd med eller vill ens ha RR husbil![/QUOTE]
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

N+B har to modellinjer i dag Flair og Arto (etter Hymer konsernet sa nei til videre produksjon av Clou). Det er flere detaljer hvor det benyttes forskjellig underleverandør for modellinjene. Det forundrer meg ikke om det er helt forskjellige slike deksler på Arto og Flair.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Vilket skräp....

N+B har to modellinjer i dag Flair og Arto (etter Hymer konsernet sa nei til videre produksjon av Clou). Det er flere detaljer hvor det benyttes forskjellig underleverandør for modellinjene. Det forundrer meg ikke om det er helt forskjellige slike deksler på Arto og Flair.

Knut, eftersom vi har erfarenhet av både Flair och Arto, kan jag bekräfta att just de här larviga plastskydden, med den lilla plastflärpen är identiska i båda modellerna.

På vår nya bil fungerar de fortsatt efter 50 mil, men innan säsongen är över så är säkert någon utav dem utbytt, eller sitter fast med vit eltejp.

Kostar 100 kr i Sverige, men passerar man Polch kan man köpa ett knippe för 6 Euros st.
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Vilket skräp....

Vill egentligen inte hålla på att tjafsa om dessa plastlock, men det lock Relax har plåtat överensstämmer exakt med de lock jag har på min bil. Har foton i min tel men är inte så bra på att lägga in dem här, ska försöka när jag kommer hem efter några dagars resa.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Vilket skräp....

Jeg må ha flaks som ikke har ødelagt noen slike deksel på de 15 år jeg har hatt Flair og kjørt godt over 20 000 mil. I perioder benyttet bilen sammenhengende i halvår om gangen.
 
Toppen