• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

F

F.d. 50024

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Hej Här är en användbar länk till Teracom över alla TV sändare i Sverige.
Under varje ort i listan ligger alla slavsändare. Vi har en utskrift av denna tabell liggande i husbilen och den är verkligen till nytta eftersom vi måste vrida antennen för ha

Teracom - Frekvenstabeller tv


Hälsningar Torotor / Torbjörn
 
F

F.d. 10937

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Hej ! Någon som vet varför ljudet ej fungerar i Oslo med Pinnacle nanostick,i Sverige fungerar det bra.Bilden utmärkt i Norge men inget ljud.MVH
 

Lars Brandström

HBK Medlem
Inlägg
56
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2024
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Idag kl 13.00 ligger det två st UFU Marin nere på fyndhörnan hos Clas Ohlson i Insjön pris 622 kr
Hälsningar #54 Lars
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Idag kl 13.00 ligger det två st UFU Marin nere på fyndhörnan hos Clas Ohlson i Insjön pris 622 kr
Hälsningar #54 Lars

Va synd, jag som redan beställt o betalt min 995 kr + 100 kr frakt. Jaja, det är en smäll man får ta. Bara det blir bra, det är ju det viktigaste....

Tack i alla fall för tipset,

Hälsar
ChristerP
 
F

F.d. 10937

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Någon som nån ide varför pinnacle Nanostick bara ger bild men ej ljud vid användning i Oslo med bra antenn o mttagning.I sverige fungerar det perfekt.Kan det trots allt vara för dålig signal?.MVH
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

För mig är helt klart det viktigaste att antennen sitter på ett justerbart rör som är höj och sänkbart, har testat de fasta antennerna och även om de fungerar skapligt finns enligt mig inget som slår möjligheten att justera sin antenn.

Ha det bäst.;)

Nu är den nya Triax UFO marin - antennen monterad på mitt gamla maströr som jag kan höja vid behov. Det visade sig att jag behöver höja den ca 20 cm, det är allt. Alla mux:arna hittades. Funkade klockrent med en gång. Inget mer vridande på antennen och behöver således inte heller hålla reda på vilket väderstreck att rikta mot. Skönt med ny fungerande teknik....

Det enda man kan ha synpunkter på är den något klena och enkla fästanordningen som följde med. Hoppas den håller. Lyckades med konststycket att vrida sönder 2 st klena skuvar som sitter i kanten på själva antenn-delen.

Tack för alla goda råd!

/ChristerP :D
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Vilken är den bästa (o mest prisvärda) TV-antennen på marknaden?

Antennens uppgiftar att plocka upp den signal som kommer ifran sandaren ar den svag sa behover du inte mycket mer an en kabel pa 25 Cm ar den svag sa behover du en an kraftigare antenn med forstarkare i .
om du nu har en kraftig antenn med forstarkare i och en kraftig signal sa kan resultatet bi for mycket sinal och dalig bild.
Nar man monterar en antenn sa mater man signalen for att kunna valja antenntyp och eventuell forstarkare, men i en husbil sa ror du dig omkring sa signalen ar olika.
darfor ar det viktigt att du har en antenn med automatisk forstarkning AGC (Automatic Gain Control) jag skulle nog foredra att du tittar pa marimarknaden KATHREIN marin har en som justerar hela 24dB
Ett tips till er som inte har antenner med AGC kop en dampsats atenuator (en liten platburk med en skruv pa) som kopplas mellan digiboxen och antennen med denna kan man dampa for stark signal . Tryck pa info och justera efter kvalite och inte signal, det gor inget om signalen ar lag bara kvaliten ar hog . DigitalTV jobbar ned mycket mindre signal an Analog: Det basta ar pa en husbil satellitantenn da har du ju altid garanterad bild salange du har fri sikt till sateliten. Som husbilsagare har du alldrig garani att kunna titta pa TV, da tittar vi pa solnedgangen i stallet
 
Toppen