• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vilka egenskaper bör husbilen ha?

F

F.d. 1997

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Har funderat på detta med max lastvikt. Såg en husbil som har max lastvikt på 220kg, en annan hade 250kg. Detta var relativt stora husbilar med upp till sex sängplatser. Detta måste ju vara för lite för en familj på fyra personer!

Nu är det ju inte så ofta som lagens långa arm är ute och kontrollerar vikter, men det är ju inte bara lagen som styr, man vill ju färdas någorlunda säkert också!

Om jag minns rätt så ingår en förare på 75kg samt fylld bränsletank och andra väskor och oljor till motorn samt till 90% fylld vattentank i tjänstevikten. Ingår även vikten av gasolen med flaskor i tjänstevikten???

Iallafall så här tänker jag:
3xpassagerare+förare-75kg.....=140kg
4xcyklar ....................................70kg
Mat, dryck, "porslin", TV,
kläder, sängkläder, vin, öl,
bilbarnstolar, o.s.v.................... 170kg
Utemöbler + markissidor .............30kg
Summa ..................................=410kg

Vill man sedan handla någonting på resan så tillkommer detta, alltså bör en max lastvikt på minst 450kg vara ett krav.

Finns det någon som har erfarenhet av detta? Kanske någon som vägt sin husbil i färdigpackat tillstånd?
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

Skulle tro att min har svårt att komma upp i den max.vikten.Med 640kg i last vikten så kan man handla ganska många flak innan den vikte uppnås.Vi med lite äldre bilar har kanske lite bättre än dom med nyare...bara än tanke:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Vilka egenskaper bör husbilen ha?

När jag hade min gamla husbil från 1988, så kom det fram en stolt ägare till en ny flott husbil och sade: och hur mycket lastar din gamla bil då? Min lastar över 300kg, de´du! Jag svarade honom då: tja, sisådär 1200 kg, alltså en bra bit över ett ton! Jag hade ganska roligt den gången.
Jappe
 
Toppen