• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vibration i karossen

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Det du råkat ut för är absolut inte märkesbundet, utan kan drabba alla märken.
Var noga med att ha rätt belastningsindex och överbelasta inte, samt kolla upp vad rätt lufttryck kontra belastning är, och lita absolut inte på tankställens luftpumpar som kan visa sjukt fel.

Har själv råkat ut för skiktning i däck på tyngre fordon på flera olika märken genom åren.
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vibration i karossen

Hankook är en av världens största tillverkare av däck och är väl egentligen inte sämre än många andra.
Förmodligen otur eller yttre omständigheter som ligger bakom skadorna.

Vilka däck man skall köpa är lite av en religion. En del säger Michelin direkt av bara farten trots att dom i princip aldrig verkar vinna några tester. Själv väljer jag continental vanco camper då jag tycker dom är tysta, prisvärda och har placerat sig bra i tester.

Det finns många åsikter när det gäller däck men håller man sig bara till de mer kända märkena och inte betalar överpriser så kan det inte gå fel.

Tack! Hade Conty på mina gamla stålfälgat och dom var bra. Får nog välja dom nu.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Vibration i karossen

hej samma sak hände oss på autobahn två år sen ett däck exploderade tyvärr av märket hancoock de hade rullat 5000 mil men ändå 5 mm kvar på slitytan när vi kom till verkstaden efter skiftat till reservdäck visade det sig att det andra däcket bak var på väg att panga med ! så det blev byte av alla fyra till michelin ! och det tänker jag fortsätta köra med ! :rolleyes:
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vibration i karossen

hej samma sak hände oss på autobahn två år sen ett däck exploderade tyvärr av märket hancoock de hade rullat 5000 mil men ändå 5 mm kvar på slitytan när vi kom till verkstaden efter skiftat till reservdäck visade det sig att det andra däcket bak var på väg att panga med ! så det blev byte av alla fyra till michelin ! och det tänker jag fortsätta köra med ! :rolleyes:

Tack för ditt förslag. Michelin är nog bra. Mina Hankook hade gått 2500 mil och 7 mm kvar på slitytan men den var vriden och skakig, verkstaden varnade mej för att köra vidare. Tack!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.902
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Vibration i karossen

Varför skriver ni hur djupt däckmönster ni har vid era haverier?

Tror ni verkligen att har med saken att göra?

Skriv istället hur högt ni belastade däcket samt det aktuella trycket i däcket.
Gärna även temp. och hastighet och ålder.
Då kan andra ta lärdom av era fall.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Vibration i karossen

Varför skriver ni hur djupt däckmönster ni har vid era haverier?

Tror ni verkligen att har med saken att göra?

Skriv istället hur högt ni belastade däcket samt det aktuella trycket i däcket.
Gärna även temp. och hastighet och ålder.
Då kan andra ta lärdom av era fall.

Klart det inte spelar någon roll hur mycket mönster det finns kvar när däcket har havererat. Man blir ändå lite fundersam när man har sju mm kvar och däcket är kass. Följer man däcktrycksrekommendationen och gällande hatighetsregler så kan man inte göra mer, möjligtvis ta lärdom och byta fabrikat
/sören
 
Toppen