• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vi som flyr vintern

Status
Stängd för vidare inlägg.

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Greven är en ort i tyskland nära Munster, fast ställplatsen kallas i folkmun HBKS -forum för greven men egentligen heter den
Länk Camp Marina reisemobilhof, Greven
Koordinater N52.045 E7.685 eller N52°2.70654 E007°40.98684
Adress Fuestruper strasse 37, 48268 Greven
Är väl den som jag främst kan rekommendera men man får betala kontant antingen via kuvärt i en brevlåda eller via en kiosk som är öppen en stund på kvällen.
Bra restaurang välbesökt. Känner mej tryggare med en elplats även om man vid det laget är mer än 100mil söderut med märkbar förbättring i kyla och dagsljus. Klarar mej på 1 kw och kan snabba på uppvärmningen med gas en stund om det behövs.
Har besökt Greven flera gånger
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Tack Affe du var lite snabbare, har du någon bra ställplats söderut ca 30-40mil från trier där jag tänkte göra andra stoppet.
Har inte varit löngre söderut beroende på att jag fick väldiga njurstensanfall i Trier men hade målet inställt på Frankrike som hade en fin plats ca 30 mil därifrån men ligger österut i franrike närmare gränsen till Sweitz vid en fin stor sjö
Kommer igen när kommer ihåg namnet.
Hade jag varit frisk skulle jag kunna tänka mig att åka tillsammans med dig
När jag blev sjuk var vi helt inställda på att paråka med DanAxel till Tavira
Jag köpte ju hans gamla bil (Niessman) just för den resan. Du får väl hälsa honom från mig så har han mycket att berätta om våra eskapader
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja Dan-Axel brukar ju stå i Olhao hela vintrarna, stor bil har han.
Just nu är lite deppigt vänsterhanden gör ont och är ganska oduglig för tillfället, har inget hört från verkstaden än. Har massor att packa, hoppas plusgraderna håller sig så jag kan fylla vatten.
 
F

F.d. 22252

Guest
Bra och trevlig läkare gjorde bra jobb men det gör alltid ont ett tag efteråt, Fantastiskt trevlig personal. Jag hör av mej om det krånglar, är ju bara att få i läge det är en skruv som håller den. Brukar ha en dyna som stöttar den mot bänken när jag kör. Tack Volker!
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kanske denna centrala ställplats 36 mil söder om Trier skulle kunna funka.
 

Bilagor

  • 64F6E8C7-8149-433F-901A-C3B7C6F40786.png
    64F6E8C7-8149-433F-901A-C3B7C6F40786.png
    1.020,6 KB · Visningar: 149
  • 05A1773D-9D48-4A02-A054-D8880144421B.png
    05A1773D-9D48-4A02-A054-D8880144421B.png
    150,3 KB · Visningar: 144

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack för tipset!
Har ju Campercontact men har inte lärt mej hantera den ännu, ska kolla upp dina tips.
Men El med jetoner? Vad är det.
Campercontact är väldigt bra tycker jag särskilt om du betalt de 50kr för den fullskaliga versionen.
El med jetoner tror jag betyder att du köper polletter som du köper el med.
 
F

F.d. 22252

Guest
Fick hem husbilen idag, blev övertid eftersom kablarna till elen var för korta till generatorn och en del strul med hastighetsmätarkabeln, så 2000kr arbetskostnad, men det är mitt eget fel skulle tagit tag i det hela tidigare när det var väder. Men det är en riktigt bra reparatör som fixar det mesta. Så hela reparationen 4000kr.
Plus allt som jag handlat lägger man ihop det med resekostnader så visst kunde man flyga ner till ett hotell billigare men inget äventyr och frihet.
Denna gång ska jag vara förberedd och kunna sova lugnt och njuta av resan, sist hade jag inte ens en vattenslang utan fick låna av pelle, samma med vattenkannan. Hade tidvis ingen aning var jag var någonstans men det har jag jobbat hårt på att lära mej. Har förstått att inte mycket är öppet så här års om man är norr om spanien.
Tack för svar Liv i Bil Jo jag har den skarpa versionen och poletter har jag använt en gång på en öde ställplats i frankrike fick betala 60 kr för 10 timmar el.
 
F

F.d. 22252

Guest
Livibil har du något mer tips ungefär lika långt söderut från platsen du tipsade om och som jag räknar med att använda. Tror kanske inte El blir så viktigt när man är nära medelhavskusten då borde det vara en del plusgrader, men något ställe med mat vore bra eftersom jag har problem att få till mat. Och ibland slutar det med att jag slutar äta och mår dåligt., Jag har campercontact campervan guide pro och park4night. men det finns ingen koppling till IGO vad jag vet men däremot till maps. Brukar köra med bägge och IGO är ju helt bra bäst men utan kopplingar till andra program, såg att de hade något om POI för extra pengar men har inte forskat ut det än.
Hinner jag inte nu lär det bli tid på kvällarna när man sitter ensam med datorn. Av och till funderar jag på om det jag håller på med är vettigt istället för att bara sitta i soffan. Har lagt ner ganska mycket på utrustning reparationer osv. Är inte och har aldrig varit en älskare av långa körningar bakom ratten Men 30-40 mil om dagen på bra väg är ju inte så jobbigt i en husbil när allt fungerar och att hålla sig i högerfilen bland lastbilarna är inget problem, jag kan köra betydligt fortare men bättre att ta det lugnt.
Min hand har redan blivit lite bättre, jag följer inte de schablonråd som man får på ortopeden och som inte ändrats och anpassats för de olika metoder som finns. Jag gör som jag själv vill tar av plastskenan ibland även om rådet är att låta den sitta i 5 dagar.
Gör man det så blir det väldigt svårt att få igång lederna även på de fingrarna som är bra. Jag läker bättre än de flesta och använder mitt eget huvud för att få bra resultat, jag är övertygad om att jag kan köra bilen utan större problem. Problemet sitter snarare i mitt eget huvud efter min sista resas hemfärd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Bengt, krongla inte i onödan. Du behöver inte köra mer än 20 mil/dag vilket du klarar av lätt i lugn tempo.Skaffa full version av Campercontact, precis som LiB föreslår. Du måste också ha ett mobilabonnemang hemifrån som du kan surfa med, vilkt du verkar redan har. Samma med IGO, den skall du ha uppdaterat redan hemma med kartor för länder som du har tänkt passera.

Det enda nu som fattas är diesel och pengar för mat (massvis med färdiga rätter på Lidl och lokala butiker), mat som du enkelt kan värma i stekpannan på spisen. Gasol hittar du med www.mylpg.eu där du anger land du befinner dig i, osv..., precis som alla vi andra gör!

Campercontact:
Fyll i namn på stället dit du är på väg i rutan ”search by location”. Då får du se alla möjliga övernattningsförslag runt detta stället, både campingar och gratisparkeringar.
Tryck på någon av dom och då får du beskrivning av stället.
Under ”Contact” finns även koordinater, så vad är problemet? Ta fram pennan och skriv ner koordinaterna.

IGO:
Har du ingen rutt, då väljer du ”Ny rutt” och lite längre ner i menyn finns möjlighet att välja ”Koordinater” som du trycker på. Nu kan du läsa koordinater du har på pappret och knappa in på 2 olika sätt, med grader, minuter och sekunder, eller punkt emellan. Om du redan har en rutt, då väljer du ”flerpunktsrutt” och trycker på där. Nu vet IGO vart du vill åka, så...?

El:
Välj platser i CC (Campercontact) som har el under ”Facilities”. Kolla vad kalaset kostar, annars leta vidare efter nästa plats, så...?

Så gör vi och troligen många andra. Du som varit lärare kommer säkert att få pli på detta efter bara några sökningar. Annars får du fråga tills du kan det, inget att skämmas! Vill du så skickar jag bilder (urklipp) steg för steg. Bättre vara ”dum” några minuter än resten av livet? sägs det!

Kram från oss som är på väg till Granada. I år har vi bestämt oss för att se inlandet i både (upproriska) Frankrike och (jordbrukslandet) Spanien innan vi landar på destinationsplatsen i Tommy’s domäner (Altea med omnejd : )


 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Kram från oss som är på väg till Granada. I år har vi bestämt oss för att se inlandet i både (upproriska) Frankrike och (jordbrukslandet) Spanien innan vi landar på destinationsplatsen i Tommy’s domäner (Altea med omnejd : )

Granada är trevligt. Det finns en liten trevlig camping där som bussen till centrum går strax utanför. De kan även hjälpa till med bokning av biljetter till Alhambra.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.607
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
FAE57F69-9DF1-4A7E-A87C-81C2972B1599.png Livibil har du något mer tips ungefär lika långt söderut från platsen du tipsade om och som jag räknar med att använda.

Jag skulle nog satsa på Avignon, en fin gammal stad där påven hade sitt residens på 1300-talet. Jag har inte övernattat där själv men ser att Campercontact har två campingar där. Bara den ena är öppen vid denna tiden. Det är en ACSI camping om du har deras kort.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tack för hjälpen den platsen ser bra ut, lite dyr men blir ju bara en natt och på bra avstånd, vill ju komma ner i värmen utan umbäranden och väldigt långa etapper, sist gjorde jag frankrike på en övernattning. Jag köpte pro-versionen direkt men har inte lärt mej hantera den än. IGO har jag uppdaterat i både mobilen och surfplattan. Har inte ACSI kortet tänkte att det kanske inte skulle hinna fram om jag beställde.
Det här med försäkring har jag inte fattat har ju bara 45 dagar men det gäller väl bara för olycksfall?
Bläddrade bland mina papper och hittade en försäkring från förre ägaren på vagnskada över 1000kr i det finstilta stod gäller inte över 10000mil eller 8 års ålder vilket bilen gjort med råge. Jag tycker Länsförsäkringar agerat oetiskt när man tecknat en försäkring som inte gäller med en gammal man.
I morgon ska jag få isolerings täcket, blir fint och varmt, jag klarade mej ju med det gamla även fast värmaren strejkade en del. Har under åren blivit lat och bekväm och är orolig för problem och umbäranden, men hemma blir det soffan tv och dator och det kan gå en vecka utan att man pratar med någon. Det där med att man kan värma färdigmaten i kastrull hade jag inte tänkt på har nog aldrig gjort det använder ju bara micron, funderade på att ta med en men förmodligen går säkringen på en del ställplatser. Ska köpa på mej lite mat att ha i kylboxen utifall.
Kommer förmodligen att behöva lite råd under resans gång, och tack för hjälpen strular det för mycket kan jag ju alltid vända, men förmodligen lämnar jag bilen och flyger hem, då känns det inte så tungt att veta att man måste köra åt andra hållet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Tänkte ringa försäkringsbolaget / bolagen.
Köpte just en ny och fin gul väst så jag är beredd på det värsta, det var så att man såg hela familjer stå på andra sidan staketet i kylan och vänta på bärgare börjar tro att det ingår i kulturen där.
Det gick till så att när någon kom ifatt en annan bil så svängde de bara ut i vänsterfilen och då var det alltid någon där som höll på att köra om och då rejsade istället för att sakta ned, Finns en orsak till att jag vill hasta genom frankrike för att undvika dupontarna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen