• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteranmoped

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Detta jobbar jag med nu.
Tanken var perforerad av rosthål och fylld med bôs.
2015-04-30 17.49.47.jpg

Har försökt täta tanken med plastic-padding metall i två omgångar och nu verkar den tät.
Håller på att tvätta den invändigt med lacknafta som hälls i tanken, skakas om, töms ut, filtreras, hälls i tanken osv osv.
bild (14).JPG

Återstår sedan vajer-reglage för växel och koppling som är beställda.
Det närmar sig provstart.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

En o-tät tank, kan tätas enkelt med att blanda fiberplast. Endast 2 komponetplasten inget glasfiber. Häll lite i tanken utan bensinkran e.t.c. Snurra runt tanken tills det stelnat som en tunn vägg pá hela insidan. Nu har du en ny fin plasttank pá insidan den gamla rostiga orginaltanken..
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Juan sitt tips ga meg en utvidet ide for rustne tanker. Først en runde med en rustkiller som omdanner rusten til en stabil forbindelse, de fleste slike inneholder en syre ofte fosforsyre og oksydet erstattes med fosfor. Rust blir til jernfosfat, og når en har skyllet ut restene av syren og latt tanken tørke bruker en juan sin løsning og plaster hele innsiden på tanken.

En slik løsning er ikke synlig på utsiden og tanken kan vare svært lenge.

Har testet litt med den omdanningen fra rust til fosfat, overflaten blir helt svart og ser ut til å være helt stabil og like sterk som den rustne platen var på forhånd.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Funderade på var man kan köpa fosforsyra, det är ju det som finns i cocacola i väldigt utspädd form som ska hjälpa mot rost.
Hittade det i ett medel som man ska göra rent med när man satt kakelplattor, syran ska väl ta bort bruket antar jag. Innehåller ganska mycket fosforsyra.
Behandlade för länge sedan med ett medel speciellt avsett för tankar, en victoria påhängtank som var rostig och den blev svart inuti så det var nog fosforsyra till ett högre pris.
Antar det är polyesterplast, epoxy måste spädas med sprit för att bli tunn, vet inte hur bra dessa klarar bensin, akrylatbensin klarar de flesta plaster bra dock och den åldras ju inte så ska man ha något stående kan det vara bra att använda.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Den klarar bensin utan problem om den inte fár UV strálning, Används en gelcoat sá är den starkare.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Vet ikke hvordan det er i Sverige, men her hos oss i Australia finner vi plastkanner med rostkiller som er en passe sterk fosforsyre, og alle som selger maling og lakk for metal har det i hyllene.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

För att täta tanken använde jag Plastic Padding 2-komponent Kemisk metall.
Den blir metall-hård, kan borras och gängas, är vatten och kemikalieresistent.
Tyckte den beskrivningen var bra men det ger sig, inom några dagar skall Stålpilen testas.
 
F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteranmoped

Har en kusin som nödlagat oljetråget med sånt så det fungerar säkert.
Lohmann behöver nog specialblandningar som användes i modellflyget, med bl.a. eter i för att starta och gå.
Idag lär de inte fungera så bra med dagens diesel.
Har hört flera säja att lohmann fungerade väldigt dåligt bara problem.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteranmoped

Problem:
Bensintanken läcker, inte där jag lagade den utan under ett fäste som jag inte vill ta bort.
Återstår att plasta tanken på insidan.
Tipsa mig om vad och var jag skall köpa denna produkt.
bild 2 (22).JPG

Ljuddämparen är riktigt "raka rör".
Insatsen saknas så jag har gjort ett försök att tillverka en sådan av ett rör som annars sitter som klädhängarstång i en garderob. Den låg i "bra-att-ha-lådan".
Ok, bättre än inget alls, vi för höra vad det blir för oväsen så småningom.
bild 1 (22).JPG
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Veteranmoped

Biltema har en rostomvandlare som ger en svart beläggning: Rostätare - rostomvandlare Rost Rostbehandling - Biltema
De skriver visserligen inte ut vad innehållet är men kan gott tänka mig att det är just fosforsyra. Jag har använt det denna produkt i flera år och tycker den fungerar bra som skydd mot fortsatt rostutbredning under en täcklack. Eftersom det är flytande borde det gå bra att använda ini tanken.
Lätt att få tag i i alla fall!
// Göte J
 
F

F.d. 53078

Guest
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Veteranmoped

Untitled Document

Kreem tanktätare (endast till plåttankar) | Olja - Olja & kemis

Två stycken medel som jag har använt i bensintankar (nya tankar) som jag i förebyggande syfte hällt i, luktar otroligt starkt, så sörj för ventilation om du väljer något av dessa.

Sen kan man ju alltid ha åsikter om icke permanenta lagnings-lösningar, att laga en läckande tank (speciellt om det är "stora hål") skall enligt mig inte lagas med plastic padding, och det oavsett om medlet heter typ "stål-PP eller liknande "vilseledande namn".

Gör det rätt från början, det kommer att läcka annars

:mcride:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteranmoped

Jag har svårt med den tanken
Att hälla plast och jox uti tanken
Fosfor, polyester, kemikalier
Luktar ju för fasen som fekalier
Jag säger då bara - fy fanken

Har själv lagat nágra tankar, fast i plast till paramotorer.
Stár du ventilerat sá är det inga problem med lukten.

En pláttank skulle jag säkert svetsa eller spackla med tenn
Att öppna eld till en tank är farligt all gas máste ut innan.
Gasen tar man ut med att blanda diskmedel "yes" i vatten ock láte den ventileras ordentligt innan. Är det smá hál kan lödning göras pá samma sätt som rörläggarna lödar kopparrör..
 

Bilagor

  • deposito reparado.jpg
    deposito reparado.jpg
    49,7 KB · Visningar: 1
Toppen