• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Negativt - positivt

- Skulle montera lamellerna men tappade en av fjädrarna som med lite kling och klong försvann ner i innanmätet. Omöjlig att skaka ut. Resultat = demontering av motorn dvs klyvning av blocken. Inte lätt att få loss alla skruvar som inte rubbats sedan 1959.

+ Nu vet jag hur motorn är konstruerad och jag får nu möjlighet att byta motorblockspackning.
 

Bilagor

  • bild (106).JPG
    bild (106).JPG
    165,4 KB · Visningar: 3

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Hej
Toppen ser ut att vara felvänd, tycker en som inte begriper något om MC.
Lasse
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det är nog en riktig iakttagelse.
Så kan det gå när man har bråttom men som tur är finns det uppmärksamma trådläsare.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Lite historia bakom projektet:
Min kompis har träffat ursprungsägaren som berättade att han vid beställningen av motorcykeln begärde den gräddvita lackeringen samt att tankens normalt röda lackering skulle bytas ut mot blå.
Dessutom specialbeställde han den extra dekoren på tankens ovansida och en dekormålning på strålkastaren.
Han har bytt ut bakljuset, bytt skärmar, bytt fjädring och satt på Drömbågens växelspak, den med två "armar", en för tå-växling och en för häl-växling.
Bakdäcket är utbytt mot ett för cross-körning, han har även kompletterat med strålkastarskyddet.
Styret är också bytt till ett för cross-körning.
Årsmodellen är 1960, den finns i fordonsregistret och skall besiktigas så snart den är i rätt skick.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Kom att tänka på en sak. Jag har för mig att från början var förgasaren bultad direkt på cylindern. Mellanstycket var då ett "extratillbehör" för att så bättre vridmoment på låga varv.
Har jag fel?
Jag är uppvuxen i Huskvarna och där drällde det av rödmyror, svartmyror, silverpilar, 98 kubikare mm.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det är helt rätt.
Jag läste någonstans att det mellanstycket skulle förhindra förångning i förgasaren vid t. ex. cross-körning med hård belastning och kanske inte så effektiv luftkylning genom att förgasaren kom längre ifrån cylindern.
Även skyddet för stråkastaren är ett extra tillbehör.
Kanske en bild i kväll på hur läget är då.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Jeg har fra tidligere en Kawasaki H1B 1972 modell. På søndag reiser jeg til Sverige for å kjøpe en annen veteran, en 84 modell, og eksportere den til Norge. Ser fram til å hilse på den trivelige selger og få sykkelen med hjem. Samtidig blir det ett lite besøk på centeret i Charlottenberg og bunkring av litt kjøtt før ferden går til Eda Tollsted.
:mcride:
 

55kjelle

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11711
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Härligt Robert!
Snyggt jobbat, skoj att se vad man kan uträtta med energi och j..anamma.
Väntar redan på ditt nästa projekt ..... Vad det nu kan bli.
Kjell.:spinny:
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jättekul att så många har följt med i denna tråden. Det tycks bo en tonåring i många här på forumet. Jag är inte helt i mål ännu. Koppling, bromsar, förgasare mm behöver justeras men den hoppade igång i alla fall.
Jag har nu ett jätteproblem.
Det var meningen att projektet Silverpilen skulle startats i höst och hållit på fram till våren 2015. Det gick bara inte att stå emot, det blir som en fix idé, att se om jag kan lyckas att få liv i skrotet.
Nästa projekt kan vara en NV22 från 1953.
Frågan är om det finns någon som handlar med reservdelar till NV?
Jag har inte hittat någon ännu. Något tips?
Jag har blivit bortskämd med att allt finns i Göteborg hos www.tstrading.se vad gäller Husqvarna även om delarna är hemskt dyra.
Men vem handlar med delar till NV från 1953?
 

Bilagor

  • IMG_5690.jpg
    IMG_5690.jpg
    278,8 KB · Visningar: 7

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Efter första teststarten konstaterades att en del justeringar behövs göras.
Ljuddämparen, insatsen har plundrats på en del dämpningsdelar, antagligen för att få mer "raka rör" men med det ljudet får den nog inte godkänt i besiktningen. Tillverkar delar.
Kopplingen och förgasaren behöver justeras och så lite mer.
 

Bilagor

  • Ljuddämpare.jpg
    Ljuddämpare.jpg
    73,3 KB · Visningar: 2

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Detta får jag bjuda på :)
Provstart nr 2 slutade i en knall och ett våldsamt oväsen.
Jag hade tydligen inte hakat fast innanmätet riktigt i ljuddämparen så allt for ut som skjuten ur en kanon.
Snacka om raka rör.
Jag får nog ta en paus och samla inspiration igen.
 

Bilagor

  • Ljuddämpare-3.jpg
    Ljuddämpare-3.jpg
    37,4 KB · Visningar: 5
Toppen