• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

F

F.d. 22252

Guest
Sv: Veteran-MC

Ja aluminium och järn går inte så bra ihop järnet rostar men aluminiumet blir det bara pulver av, blev lite fundersam med aluminiumlagning av ljuddämparen.
Där får man en sur miljö som elektrolyt och två metaller med olika elektriska egenskaper antar att den inte kommer köras så mycket utan mera för utställning så då har det förmodligen mindre betydelse.
Du tror inte skärmen spraymålats eventuellt med metallicspray som var populärt en gång i tiden?
Ofta så orkade man inte ta bort saker och ting utan det fick duga med papperstejp. Kan nog vara så att det även är olika lösningsmedel till lackerna den ena kan vara thinnerbaserad så lite thinner eller aceton kan hjälpa.
Fanns även en del spraylacker som var lösliga i sprit, tvättade av en hel motorhuv mattsvartlackad med karburator sprit en gång i min ungdom.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

MC:n kommer nog att köras hela 50 mil per säsong, lite utställningar och några veteranrallyn. Skall hålla koll på metallernas uppträdande.

Jag tror jag har provat det mesta nu för att få någorlunda "lyster" på de lackade detaljerna.
Det som fungerar bäst är Dremel-slip, rubbing i fast form, rubbing i flytande form, vax och polering.
Alternativet är att slipa metallrent och sedan lacka om allt men jag tycker att man skall se att MC:n är 61 år men att den är rengjord och fullt fungerande.
bild.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

En bild från verkstaden och renoveringen av framhjulet.
För att samla upp dammet används dammsugaren och en tratt i dammsugarslangen, andningsskydd, ögon- och hörselskydd. De smala trådarna från Dremel-borsten har en förmåga att sätta sig i händerna. Dras ut med pincett under lupp.
Bild1.jpg
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Ja, samma plan som för Svartqvarnan gäller, rengöring, polering, vaxning.
Sedan skall trafiksäkerhet och funktion säkras.

Nu står ramen på tur. Hade påbörjat den tidigare men tappade intresset, det fanns så många andra spännande detaljer att fixa men nu är den på gång.
Det verkar inte vara några rostskador eller knäck-skador på den.
bild (1).JPG

Men idag är det Julmarknad i mysiga Haga som gäller. Haga är en stadsdel i Göteborg som nog många med all rätt förknippar med Albert och Herbert.
Julmarknad i Haga Juligen

PS. Glömde nämna att jag tömt Jula och Clas Ohlson i Frölunda/Sisjön på Dremel stålborste.
"När vi ändå är i stan så kan vi väl gå till Clas Ohlson i Nordstan". Bra argument eller? DS
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Då har jag även tömt lagret på 4 st Dremel cirkulärstålborstar på Clas Ohlson i Nordstan.
bild 1 (2).JPG

Tog en tur genom Haga, hur mysig stadsdel som helst.
bild 2 (2).JPG

Samtliga fyra MC jag renoverat har fått behålla sin patina men blivit rengjorda och funktions- och trafiksäkra.
Mopederna däremot ( se tråden http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/684164) var så illa åtgångna och handmålade så där fanns inget annat alternativ än att börja om från metallrent.
Vem kan åka omkring på en Puch, handmålad i en turkos färg? Inte jag!
Puch2.JPG

Samma moped men återställd till acceptabel kondition, Lergökarallyt 2012.
Lergökarallyt 2012-1.jpg

Även Erlan (Monarpeden) var handmålad i en grå färg, hemsk!
Monarped2.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Kvar att fixa. Delar till bakhjul, kedjeskydd mm.
bild 1 (4).JPG

Som bra är har jag skaffat reservdelshäften som även innehåller sprängskisser.
bild 2 (3).JPG

Bara att lyfta upp kedjeskyddet i bakplåten (passar ju bra) gör att man blir smutsig.
bild 3 (2).JPG

:music-icon:Nu är det hjul igen och nu är det hjul igen och hjulen varar än till påska.:music-icon:
Nja, inte varar den till påsk. Jag skall nog vara klar med rengöring och funktionskontroll under december.
Kanske återmontering av MC:n kommer igång en bit in i januari.
bild 2 (4).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag har tidigare sagt att jag skänker 1 öre per visning av tråden Veteran-MC och Veteranmoped. http://www.husbilsklubben.se/forums/t72151-5/#post665525
Med alla veteran-intresserades hjälp är antalet visningar av dessa trådar nu uppe i drygt 56.000, dags för en betalning igen.

Denna gång blir det bli 500kr till "Håll grytan kokande" dvs Frälsningsarméns insamling till de som har det knapert eller inte alls har det i juletid.
Kommer ihåg ett tillfälle på torget i Bollnäs där det stod tre tappra frälsningssoldater och spelade som tack till de som stoppade pengar i grytan.
Fram kliver en mogen och kanske något impregnerad man och ber dem spela "den låten där de kommer från alla jävla håll".
Soldaterna fattade direkt och spelade https://www.youtube.com/watch?v=jI-aFWcJf_s

Tack för alla uppmuntrande kommentarer och ditt flitiga läsande i denna tråd! Jag fortsätter.

PS ursäkta svordomen men så sa han DS
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Har börjat med drev - broms - kåpor bak.
Hemskt kladdigt.
bild 2 (6).JPG

Måste få ut drevet till hastighetsmätaren men hittar inte låsningen, geggigt i hålet för hastighetsmätarkabeln.
bild 1 (7).JPG

Det är nu jag har nytta av sprängskisserna. Detalj 29.
Det skall tydligen till en skruvmejsel med "glest mellan tänderna".
bild 4.JPG

I bra-att-ha-lådan fanns en stållinjal som fick sätta livet till.
Såga till rätt bredd, såga ett uttag, slipa till spetsarna och ut kommer låsmuttern.
bild 5.JPG

Visst blir det skillnad när aluminiumen är rengjord och putsad/polerad.
bild (2).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Nu finns det bara två Dremel-stålborstar kvar på Clas Ohlson på Bäckebol.:)
Utanför Clas Ohlson satt en man från Frälsningsarmén på en bänk och skramlade med en insamlingsbössa. Lämpligt, han fick den utlovade sedeln och var mycket tacksam.

Bakdrevet och övriga delar till bakdelen på MC:n klara.
bild 1 (8).JPG

Återstår bakhjulet.
bild 2 (7).JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Det är tacksamt att rengöra och putsa upp fälgarna. Bakfälgen före och efter.
bild 2 (4).JPG
bild 1 (9).JPG

Klar!
Knappt 6 veckor efter projektstarten är allt rengjort, putsat, polerat och instoppat i bastun.
bild 2 (8).JPG

Summering av vad som måste inköpas:
Fotstegsgummi, växel- och bromspedalgummi, tändstift och en stålkula till styrlagret.
Vid senaste besiktningen 2009 anmärktes på "Styrlager, glappt" vilket hade sin förklaring.
bild 4 (1).JPG

Start av återmonteringen sker tidigast (jag måste hålla mig nu) 7 januari annars blir det inget kvar till vårterminen.
Fördelen med att ha verkstaden i nedervåningen är att det är rumstemperatur och nära till matserveringen och sängen.
Nackdelen är att slipdamm från slip- och poler-trissor har en förmåga att sprida sig utanför verkstaden.
Om hjulen är överstökad för mig så återstår julstädningen.
Snacka om att jag ligger skrynkligt till!!!
bild 1 (6).JPG

Återkommer i januari. Önskar en God Jul och ett Gott Nytt År och tack för att du följer detta drama ;-)
 
Senast ändrad:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag kan inte hålla mig still till 7 januari utan att skriva någonting här.
Det jag funderar på just nu är vilket fordon jag skall åka Lergökarallyt 2015 på.
Har gjort ett bildmontage.
1. Puch MS50 V 1958. Moped 50cc. Har kört på denna Lergökarallyt 2012 och 2013.
2. Erlan 1954. Samma som Monarped. Moped 50cc.
3. Husqvarna 227 1950. MC 120cc. Har kört på denna Lergökarallyt 2014.
4. Husqvarna 24 1946. 118cc.
5. Silverpil 195?. 175cc.
6. NV36 1953. 250cc.

Tänkte ordna till en omröstning där du skall kunna rösta på det fordon som du tycker att jag skall åka Lergökarallyt 2015 på.
Sedan gör jag så som sker här i Göteborg, oavsett hur du röstar så bestämmer jag i slutändan.
Får forska lite i hur omröstning skall kunna ske, behöver web-hjälp.
Fordonsval.jpg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50607

Guest
Sv: Veteran-MC

Jag tycker du ska ta Silverpilen den är unik eftersom det är den enda med den lacken. Åke
 
Toppen