• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Veteran-MC

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

"Problemet" med den i Dalarna är att det är för lite renoveringsobjekt.
Tänkte mig något mer utmanande :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Inte Veteran-MC utan Veteran-bil.
Sticker emellan med att hjälpa en kompis att renovera bromsarna på en PV544 1962.
Dom bromsarna var i starkt behov av renovering.
Efter "sanering" och Dremell-slipning blir bromscylingern i acceptabelt skick.
 

Bilagor

  • bild 1 (47).JPG
    bild 1 (47).JPG
    115,6 KB · Visningar: 1
  • bild 2 (48).JPG
    bild 2 (48).JPG
    57,2 KB · Visningar: 2
  • bild 1 (48).JPG
    bild 1 (48).JPG
    52,9 KB · Visningar: 1
  • bild 2 (49).JPG
    bild 2 (49).JPG
    46,4 KB · Visningar: 3
  • bild (124).JPG
    bild (124).JPG
    123,2 KB · Visningar: 3

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Jag har idag från Transportstyrelsen fått "Transportstyrelsen beviljar din ansökan om ursprungskontroll" för Svartqvarnan.
Det är ett ytterligare steg för att få den inregistrerad. Följande gäller:

"Vid registreringsbesiktning och enskilt godkännande görs en teknisk identifiering av fordonet och en kontroll av att fordonet uppfyller tekniska krav på beskaffenhet och utrustning. Om fordonet godkänns i dessa delar, kommer ytterligare registerkontroller att ske vid registreringen. Det kan innebära att fordonet inte får registreras, trots att det godkänts vid ansökan om ursprungskontroll och vid registreringsbesiktning eller erhållit enskilt godkännande."

Kan dom va så j-a mot en sådan relik ;-)

Livet efter Svartqvarnan:
Har en NV 36 under fundering. Den är i rätt bra skick, inregistrerad, motorn enligt uppgift ok. Kan ju vara lite bekvämare än att ge sig på en skrothög igen. Hm....
 

Bilagor

  • Bild2.jpg
    Bild2.jpg
    63,2 KB · Visningar: 7

linden

HBK Medlem
Inlägg
1.755
Kommun
Gävle
HBK-Nr
1219
Medlemskap
2024
Sv: Veteran-MC

Hej Robert!
I går kväll var jag på en MC-träff anordnad av MCHK och där hittade jag en NV 38 militär. Pratade med ägaren och han berättade att det egentligen var en vanlig som han hade gjort om till en militär. Han hade hittat alla grejor utom bågen runt lampan som han hade tillverkat själv. Förra veckan hade han åkt 80 mil och han var förvånad över att en så gammal MC kunde gå så bra.

IMG_0259.JPG
IMG_0260.JPG
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Intressanta synpunkter och bilder.
Som framgår av några av mina inlägg pendlar jag mellan en skrothög och ett rätt bra objekt. Jag kan inte bestämma mig. Det blir mycket jobb med Svartqvarnan så det kanske är det som skrämmer lite att skaffa ytterligare ett sådant objekt.
Å andra sidan är det kul med utmaningar men det kan också bli så att objektet aldrig kommer i mål pga brist på vitala reservdelar, sådana som man inte utan vidare kan tillverka själv.
Jag ägde i början av 60-talet en 2-cylindrig Adler 250cc. Hittade en sådan på Blocket med ett begärt pris på 19.900kr. Visst renoveringsbehov återstod. Jag letade efter delar till en Adler men fann inga vilket nog speglar problemet och texten "visst renoveringsbehov ....".
Husqvarna, NV, Monark, Rex m fl., där finns det en bra ner till viss tillgång på reservdelar.

Jag velar fram och tillbaka i beslutet men det är ingen större brådska då Svartqvarnan håller mig sysselsatt ett tag.
Jag råkade se en lista som frun skrivit med måla balkongräcket, tömma komposten och andra klart störande punkter ;-)
 

Bilagor

  • Adler3.JPG
    Adler3.JPG
    71,9 KB · Visningar: 789

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Så här tänker jag:
Jag försöker hålla mig till 3.000 - 4.000kr för en "skrothög" som då bedöms kunna bli i brukbart skick. Då kräver jag att det finns registreringsdokument - ett gammalt reg.nr så att den går att spåra hos Landsarkivet.
Sedan tillkommer ansökan hos Transportstyrelsen på 700kr och besiktningen som enligt uppgift kostar drygt 2.000kr. Även om man försöker begränsa inköpet av reservdelar så hamnar man ofta på runt 4.000kr.
Då är totalkostnaden uppe på 10.000 - 11.000kr vilket är vad man kan sälja den för. Då har man haft den stora glädjen att jobba helt gratis. :)

Ett objekt i bättre skick och redan inregistrerad men kanske avställd kan jag lägga max 10.000kr på. Besiktning och kanske lite nya/begagnade delar ca 3.000kr
Har man tur kan den vara värd 13.000 - 15.000kr.

Jag köper inte objekt för att tjäna pengar på dem utan att ha glädjen över att ha återställt dem till brukbart skick och vill helst inte förlora något på kuppen.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Klar med PV:n. Tog längre tid och blev mer omfattande än vad jag trodde men så är det väl med veteraner.
Tillbaka till Veteran-MC.
Denna cirkulärborste har varit suverän att mjukt och skonsamt ta bort ytrost och annat bös, mässingsstrån 0,1mm.
Den har nu sett sina bästa dagar. De strån som saknas i borsten har jag med pinnsett dragit ur tofflor, strumpor, byxor, tröja, fötter, ben, armar och händer. Som tur är har ögonen klarat sig.
Jag har letat på nätet efter en ersättare. Den finns inte i Sverige men i Wandre i Belgien. Kostar 33.30€ plus 25€ i frakt.
Vilken tur att vi skall åka till det nyligen öppnade museet i Bastogne i september. Wandre ligger 96km N om Bastogne. Ibland skall man ha tur.
Dremell i all ära men här är det rätt stora ytor som skall fixas.
Fick tips av våran all-vetande kunskapsbank Knut, att behandla den färdigrengjorda ytan med linolja. Vi får se när jag kommer så långt.
 

Bilagor

  • bild (126).JPG
    bild (126).JPG
    106,9 KB · Visningar: 2

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Ibland händer det grejer snabbt.
Har hittat ett objekt i väldigt bra kondition som får bli efterföljaren till Svartqvarnan.
Närmast skall barnbarnets Volvo 850 renoveras i bromsarna.
Bara jag inte fastnar i Volvo-träsket. ;-)

Bild på nya objektet kommer.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Rengjort kick-starten. Tar en del i taget på lediga stunder.
Under smuts och rost finns det t.o.m. originalfärg kvar.
Mycket puts- och rengöringsjobb för så här skall varenda del hanteras från skärmar ner till minsta skruv.
Det kommer att ta tid.
 

Bilagor

  • Kick-start.jpg
    Kick-start.jpg
    72,1 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Veteran-MC

Varför blästrar du inte delarna, dom blir som nya.
Aluminium kan du slipa bort revor med vattenslip och sedan blästra med glas, dá ser det ut som att det kommer ut ifrán fabriken.

Det finns fina billiga blästerskáp

Ex. Blästerskåp - Jula AB
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

När jag köpte den svarta Husqvarnan såg den ut som den skulle till återvinningscentralen.
Utmaningen är att få den i trafik- och funktionssäkert skick men inte i nyskick.
Det finns så många veteranfordon som är restaurerade till nyskick, ser ut som dom såg ut i utställningshallen hos fordonshandlaren.

Min idé är att fordonet skall vara rengjort så man inte smutsar ner sig på det men det skall synas att den är 68år.
På utställningar väcker sådana reliker större intresse än de som ser ut som nya.
Jämför bilderna och tyck gärna till.
För min del: ingen bläster utan rengöring.
 

Bilagor

  • bild 1 (40).JPG
    bild 1 (40).JPG
    160 KB · Visningar: 12
  • Svartqvarna.JPG
    Svartqvarna.JPG
    67,7 KB · Visningar: 14

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Har börjat grovsaneringen av Svartqvarnan.
Ett jobb där man måste stå utomhus för det dammar och yr rost, sand och bös.
Att stå utomhus i oktober-februari med detta jobb, nejtack! Nu är det ju torrt och varmt-behagligt att stå utomhus så det får ske nu.
Ett riktigt smutsigt jobb men, när smutsen kommer bort ser man vad som finns därunder :)
 

Bilagor

  • bild 1 (51).JPG
    bild 1 (51).JPG
    174,6 KB · Visningar: 3

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

En bild från "färdigvarulagret" dvs bastun.
På lite lediga stunder, och t ex regn ute, då passar jag på att rengöra och putsa på grejerna.
Lämpliga delar kommer i nästa steg att få ett skyddande lager med linolja efter tips från vår allvetare Knut.
Mycket jobb återstår men en bit på väg är jag.
 

Bilagor

  • bild (129).JPG
    bild (129).JPG
    146,8 KB · Visningar: 7

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Dags att hämta hem nästa projekt. Mindre jobb än med Svartqvarnan, mest nostalgi.
Nu är det nog dags att sätta stopp, alla goda ting är tre, 3 bilar, 3 MC och 3 moppar.
Men kul är det.
 

Bilagor

  • bild (131).JPG
    bild (131).JPG
    129,8 KB · Visningar: 4

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Nästa projekt är i betydligt bättre kondition men behöver putsning och justering.
Får stå på "lagret" till dess att Svartqvarnan är klar.
NV36 1953, 250cc.
Nästan en sådan som jag körde som MC-ordonnans så nostalgifaktorn är hög.
 

Bilagor

  • bild (132).JPG
    bild (132).JPG
    138,8 KB · Visningar: 5

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Veteran-MC

Tillbaka till Svartqvarnan.
Tillverkar en ny packning med packningsmaterial från Biltema och med kåpa och den gamla packningen som mall. Köpt en uppsättning hålpipor för att få till bra hål för skruvarna.
Lite utomhusjobb som omväxling.
 

Bilagor

  • bild (133).JPG
    bild (133).JPG
    58,7 KB · Visningar: 2
Toppen