• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vet pamparna vad dom gör?

Lasse N

FD HBK Medlem
Inlägg
1.005
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2634
Medlemskap
2022
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Instämmer med hyllningskörerna. Vad mer behövs? Givetvis hade det varit underbart med en gratis, kommunal, ställplats där tömning, fyllning och el hade varit helt utan kostnad. Frågan är vilken som blir den första. Jag tror inte att vi är en så köpstark och inkomstgenererande grupp som många vill göra gällande. Däremot vet jag att om vi bara får en liten plats att vara på med ett litet vänligt meddelande om var vi kan tömma våra tankar och sopor så är vi mycket nöjda. Ingår service att tömma och fylla så är vi överlyckliga. För många kommuner finns det oerhört mycket mer prioriterade frågor än denna och kunskapsnivån är säkert både låg och begränsad. Kommungruppen gör ett strålande arbete och vi ska inte fördöma de kommuner som faktiskt försöker.

Gratis platser med el har vi både i Skänninge och Boxholm. Vill Du tömma i marknivå och fylla gratis så finns detta mitt emellan i Mjölby.
Lasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

.......................................................................................................på kvällarna så åker de oftast till campingen som ligger väldigt centralt och är väldigt fin.

Utanför säsongen så har campingen speciella husbilsbiljetter för 185:-/dygn och uppenbarligen tycker de flesta att detta är prisvärt eftersom de föredrar detta framför att stå gratis på en parkering.

Jag tror inte att ev. husbilsplatser i Lidköping kommer att ändra på detta i någon större omfattning.

Campingen har lyckats bra med att attrahera husbilar och det finns alltid många husbilar på campingen på helger men även en del på veckorna.

Det är ju just det som är finessen med ställplatser i centrum. Har man varit på lokal & kanske förtärt något alkoholhaltigt så är det en bra bit att gå för att komma till Framnäs camping som ligger ca. 2,5 km från centrum. Priset 185:- på campingen är under sådana här förhållanden väldigt högt om det finns ställplatser till ett förhoppningsvis lägre pris i anslutning till restauranger & annat som lockar. Man får hoppas att kommunen får till några uppmärkta ställplatser vilka med all säkerhet kommer att bli nyttjade av husbilsresenärer.

Bennie
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Nu blir jag minst sagt konfunderad. Husbilsklubbens kommungrupp jobbar ju aktivt för att få till stånd ställplatser (gärna centrala) & så kommer medlemmar med inlägg som i mitt tycke saboterar det fina arbete som läggs ner för oss medlemmar. T.ex, tycker jag att 185:- för en övernattning på Framnäs camping är rena ockerpriset & snudd på stöld. Allra helst som man som man inom kommunen arbetar för att man skall kunna stå centralt i Lidköping till en troligtvis billigare penning. Här behövs en skärpning & inrättning i ledet vilket innebär att vi medlemmar unisont ställer upp & stöder vår kommungrupp i dess strävan.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Då bör det vara en skylt som visar en husbil.
Det är nog inte många utanför husbilsvärden som vet vad PB2 betyder.

Tommy R

Dessutom är det bara 80% av de svenska husbilarna som är registrerade som PB2 övriga kan va som PB om de är under 3500 kg eller annars som lastbil.

Husbilar som kommer från övriga EU länder är alla registrerade som PB ej PB2.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Vid senaste årsskiftet fanns i Sverige 69.488 husbilar. Av dessa var 36.852 (=53 %) registrerade som personbilar.

Hur många av dessa som EJ är PB2 går ej att fastställa. Före 2006, när fordonsklassen PB2 infördes, var det ytterst få (kanske något hundratal) husbilar som var personbilsregistrerade. Detta på grund av den ofattbart höga skatten (storleksordningen 15 - 18 tusenlappar) som drabbade dessa bilar.

Sant är dock att bilar från övriga EU-länder EJ är registrerade som PB2. Detta gäller även för bilar från andra länder än EU-länder - t.ex. Norge. Detta beroende på att Sverige är det enda land i världen som har klassen PB2.
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Därför gillar vi från utlandet skyltar med parkeringsförbud för PB2 :)
skämt och sido.

Den höga skatten drabbade väl bara Diesel-varianten. Det såldes betydligt högre andel husbilar med bensinmotor på förr. Idag är väl 99% dieselbilar.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Jag tycker man har förstått vad som behövs. Att stanna en natt & besöka någon restaurang med god mat & tillhörande drycker därefter övernatta för att sedan åka vidare. Fler kommuner med denna inställning önskas.

Bennie


Kan bara instämma..... har inte stött på många kommuner i landet där det är "lättare" att vara husbilsturist än just i Lidköping.

//Janne
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Detta citat är hämtat från Lidköpings-nytt tidigare i höst:


"Vad gäller parkering så är det förslag f rån Folkpartiet om att införa p-skiva, men även förslag om nya parkeringsplatser och även parkeringsplatser centralt för husbilar. När det gäller plats för husbilar har campingvärdar tydligt sagt att husbilar ska stå på campingplatser och inte på centrala platser."
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Vet pamparna vad dom gör?

Då var vi där igen. SCR försöker som vanligt få monopol på alla övernattningar där det finns en SCR-ansluten camping. Det är mycket pengar det handlar om.

Bennie
 
Toppen