• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Varmvatten truma

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Vattnet blir inte varmt med 230. När inget annat hjälper läser jag manualen, där står "avkalka boilern". Hur gör man det och med vad? Ingen jag frågar har avkalkat sin boiler, inte jag heller åtminstone inte dom senaste 10 åren, nuvarande bilen är 1,5 år.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Sv: Varmvatten truma

Hej.
Du skriver inte vilken utrustning som ska värma vattnet.
Antar att det fungerat tidigare att värma vattnet med 220 Volt.
Om det inte är någon säkring som gått kan ju elpatronen vara trasig.
Koppla loss 220V matningen till bilen och lossa sen anslutningarna till elpatronen.
Tag en ohm-meter och mät motståndet i elpatronen.
Är det oändligt är elpatronen paj.

Med vänlig hälsning,
Bettan o Einar
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
Fungerar uppvärmningen i bilen på 230 V? Om ja, har du stängt säkerhetsventilen?
"Vid temperaturer under ca 3 °C vid säkerhets-/avtappningsventilen öppnas denna automatiskt och tryckknappen hoppar ut (läge c). Vattnet i boilern rinner ut genom avtappningsstutsen (d)."
"Kontrollera att omkopplaren står på ”drift” (läge a), dvs. parallellt med vattenanslutningen, och att den snäppt fast i detta läge."
"Först vid temperaturer över ca 7 °C vid säkerhets-/avtappningsventilen kan denna stängas manuellt med tryckknappen (läge b) och boilern fyllas."

/CG
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten truma

Uppvärmningen av bilen funkar. Frostvakten har inte löst ut. Som jag tolkar manualen så finns det 2 värmestavar, ingen särskild till boilern. Nu är det inget jätteproblem det fungerar ju på gas.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Sv: Varmvatten truma

Detta är andra vintern vi bor i bilen, mestadels på 5 eller 6 A har fungerat utmärkt ända till häromdagen. Värmen i bilen helt ok men symbolen för varmvatten slutar inte blinka och vattnet blir inte varmt.
Tilläggas kanske att vi står just nu i Portugal så det är inte minusgrader
 
Toppen