• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

VAN

F

F.d. 55272

Guest
Sv: VAN

Adria försökte på sin Twin SL 2010 att få till långbäddar i 6-metersbilen. Det blev för trångt så på 2011:n blev det endast långbäddar i 6,36-bilen. Detta gäller nog även övriga märken så långbäddar = 6,36 m. Ja, färjorna blir dyrare men även Danmarksbroarna och vissa vägavgifter/bompenger. Jag funderar själv på hur jag skall göra....

Evert H
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Har en 6meters Plåtis med långbäddar och Alde - vattenburen värme.
se Min Husbil.
Funkar kanon! :)

Stod på Veckefjärdens Golfbana natten som var - spelade igår på Puttom å idag på Veckefjärden - trevliga banor.
 
V

vanhobby

Guest
Sv: VAN

Hei trevert,
Vi har en Adria Twin SL 2011 modell med langsgående senger. Bilen er riktignok 6,36 m lang, men den er utrolig praktisk og veldig lettkjørt.
Vi har prøvd helintegrert bil, halvintegrert bil og nå "skåpbil/plåtis" (6 biler på 6 år). Vi er kjempefornøyde med bilen. Den har akkurat det samme utstyret som en stor bil, men det er selvfølgelig litt mindre plass å bevege seg bak i bilen. Toalettet er lite, og det er ikke praktisk å dusje i bilen. Men kjøkkenet og spiseplassen rundt bordet er helt OK for 2 personer. Lagringsplassen bak er helt suveren, og det er rikelig med skapplass og skuffer. Stort vindu i skyvedøren, gjør at du får veldig god oversikt når du sitter ved bordet inne. Ved å åpne sidedøren i full bredde, samt bakdørene, får du gratis gjennomlufting på varme dager!
Så hvis du fortsatt lurer på om du bør kjøpe "plåtis": løp og kjøp!:)
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: VAN

:)Hei.
"Plåtis" kan anbefales. Har kjørt "stor" integrert i 13 år.
To ganger Hymer og en Flear før vi i år byttet til Mercedes Sprinter/
La Strada Regent.
Vi var veldig spent på hvordan det ville gå på langtur, men det har
gått helt fint. Er nå i Spania på 6. uken og har det helt topp.
Bilen har 2.2l motor, 165hk og femtrinns automat. Ca. 0,9 - 0,95l/mil.
Utstyrt med diesel luft/vannvarmer, stort AGM batteri til forbruk og
100w solceller på taket samt SoftCharger computerstyrt 12v lader
klarer vi oss godt uten 230v strømtilførsel.
Plassen er jo litt begrenset, men dusj/toalett fungerer greit, vi sover godt,
og matstell/spiseplass fungerer utmerket. Se bilder på "min bil".

Beste hilsen fra Atle
 
V

vanhobby

Guest
Sv: VAN

Kjekt å høre at dere også er fornøyd med "plåtisen". Jeg lurer på om dere har funnet en løsning på takrenne over skyvedøra? Når det regner, henger det dråper oppunder dørkarmen og disse drypper lett inn i bilen når skyvedøra åpnes. Men dere har kanskje ikke dette problemet i Spania...:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: VAN

Upphängningen för markisen hindrar regndroppar att falla in i boutrymmet, vilket iofs inte låter som något tyngre problem.

IMG_3302 (Large).jpg


aake
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: VAN

Kjekt å høre at dere også er fornøyd med "plåtisen". Jeg lurer på om dere har funnet en løsning på takrenne over skyvedøra? Når det regner, henger det dråper oppunder dørkarmen og disse drypper lett inn i bilen når skyvedøra åpnes. Men dere har kanskje ikke dette problemet i Spania...:)

Kanske den här kan fungera?
Som det skrevs om i en annan tråd.
 
V

vanhobby

Guest
Sv: VAN

Tusen takk Majzann! Akkurat en slik jeg leter etter. Skal snakke med en lokal forhandler:wink:. Markisen på min Adria er plassert 10-15 cm over døråpningen, Aake.
 
F

F.d. 5333

Guest
Sv: VAN

Hej.
Står i begrepp att byta från en 7-meters Adria husbil till en Van av samma fabrikat.
Det skulle vara roligt att höra andra ägare eller tidigare ägare till Van´s om fördelar och nackdelar.
Våra argument att byta typ av bil är smidigheten och förhoppning om mera robusta grejor - förliden vinter blev en dyr historia med sönderkörda plastdetaljer (hårdfrusna snöklumpar som tog i plasten bakom hyttens dörrar.
Vi hoppas att komma ner i bränsleförbrukning genom minskat luftmotstånd. Lägre avgifter på färjor. Över huvud taget så känns det som om krämare och myndigheter ser på husbilar med tanken "ahh en husbil -- de har råd att betala" samma känsla som man fick då man hade segelbåt.

För att inte öka på luftmotståndet väljer vi att inte montera markis (dessutom sitter de så fult på en Van) utan vi provar med att litet förtält för husbil. Hur har ägare valt att hantera lusten och behovet att ha cyklar med sig på Van. Vi har levt i husbilen under långa tider, år eller månader, har någon med Van gjort det samma och hur har det fungerat med matlgning, dusch och tvätt/tork av småsaker.

Ja som ovan skrivet vore det väldigt roligt att få synpunkter på att transportera sig i och leva i en Van. Vi campar inte utan åker snabbt till och från dansläger och bor i bilen under evenemangen, bor sällan på campingplatser utan ställer på gata eller parkeringsplats.
De tankar som skall vara fulla är fyllda då vi ställer oss, andra tankar är tömda, behöver vi mera ström så startar vi elverket. På så sätt klarar vi nästan en vecka utan service.
Detta fungera på de flesta håll utom i Visby förståss.
Hälsningar
Jan o Lena



Vi gick från Kabe 700 2010 till Adria Twin 2010, Orsak? tröttnade på Kabes undermåliga Kvalitet, sämre får man söka efter!
Har kört Adrian 11250 km och har endast bra erfarenheter, bränsleförbrukningen är dock inte så mycket lägre då vi har 120 hk motorn, tänkte chippa upp men, enligt Fiat gäller inte garantierna med en effektbox monterad, vilket kan avläsas på bilens dator även om boxen demonterats.
Man får tänka på vad man ska ha i skåpen, speciellt är det trångt i skåpet ovanför spismodulen. Vinterbil är det Inte. Vattentanken sitter monterad mot yttervägg och har ingen uppvärmd luft som tar sig i utrymmet och fryser troligen ganska snart, avloppet sitter under bilen och fryser lika så. Den är smidig och trevlig att köra, ganska snabb i accset trots allt. En Stor nackdel är att det är hög skatt 7231.- året.:mad: men har ingen Pb så där tjänar man en peng.
Saknar en Husvagnsdörr istället för skjutdörren. Cykel har vi slopat, då de hängs på höger dörrhalva och orsakar snedbelastning i längden. Duchar gör man utanför genom fönstret drar man ut duchens slang.
Vi fricampar ALLTID!
 
Senast redigerad av en moderator:

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: VAN

:)Hei Vanhobby

Det stemmer, vi har ikke hatt en dråpe regn mellom 16/9 og 27/10 og
da var vi i Frankrike:)
Men hjemme i Bergen er det et problem. Jeg har tettet åpningen mellom markisen og taket med isopor rørisolasjon. Det hjalp noe, men ikke bra
nok. Så en Sprinter i Portugal som hadde limt en plastrenne like over døren.
Fant ikke eieren, men det så ut som om det kunne fungere godt.

Er nå i Holland på langsom tur hjem igjen og allt fungerer som det skal:)

Beste hilsen fra Atle.
 
Senast ändrad:
V

vanhobby

Guest
Sv: VAN

Hei! Kan nok regne i Bergen, men det kan jammen her i Haugesund også. Jeg har fått tak i en plastrenne som skal limes over døra, men må vente til våren med å montere den. Trives dere i plåtisen? Jeg har en Adria Twin SL 2011, men fikk den først i august, så den har ikke blitt brukt så mye enda. Planer for sommeren?
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: VAN

:msn_smiley:Hei igjen Vanhobby.

Jeg vil også lime på en renne over døren når det våres litt.

Vi har det godt i vår Regent. Fikk den til påsken 2011 og passerte 16000 km
før vi parkerte i november.
Har planer om å starte sesongen i slutten av mars med en tur til Frankrike,
Nic, Cannes, Monaco etc.

Vi gleder oss.

Beste hilsen fra Atle.
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
Sv: VAN

Bytet till Van gick snabbt och vi fick inte tid att tillgodogöra oss alla synpunkter. Det är ju länge sedan och detta läses kanske inte längre. Men kanske skulle det kunna hjälpa någon som går i bytesfunderingingar.
Vid resa i Marocko för fyra år sedan intervjuade vi en Dansk Van. Det var en mycket väl utrustad 4-hjulsdriven bil för den million som den bilen kostat kunde de fått en mycket fin vanlig husbil. Argumentet var att en Van tål mycket mera stryk än en vanlig husbil med ömtålig plast i kjolarna och långt överhäng bakom bakaxeln vilket frestar fjädringen hårt om man anväder lastutrymmet. efter snart 5000 mil kan vi bara hålla med, det är en riktig arbetsmyra. Med spacers och aluminiumfäljar med inflyttat centrum, uppstyvad fjädring och bra effektbox har vi fått en bil som går mycket bra, bra vägegenskaper och kraft i motorn då det behövs. Om vi kör snålt så går den på 0.75. Med en dimension större av Michelins bästa vinterdäck har vi växlat upp den lite grand, Fiats hastighetsmätare är en verklig "glädjemätare" vi har fått bort hälften av felvisningen.
Inte ens "Skandinavian Edition" gör att bilen är någon vinterbil konstaterade vi snabbt så jag har lagt något hundratal timmar för att tilläggsisolera den, i första hand gäller det att skydda vattnet. På denna bil som är en Adria Twin så ligger vattentanken där bak längs en yttersida vilket inte är så begåvat. Men nu tål den även Svensk vinter då vi bor i den. Vi har nu snart bott i den 8 månader både i Alperna och i norra Afrika.
Det mindre utrymmet lär man sig snabbt att anpassa sig efter speciellt om man inte är så storvuxen och vi skall ju också ha någon fördel ibland. Fru Lena tycker ibland att det är trångt, men när vi måste parkera på gatan utanför någon dansskola då uppskattas storleken till fullo.
 
Toppen