• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad skall jag satsa på för batteri

Bengt & Lisa

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
21558
Medlemskap
2024
Hej jag har ett varta 105 ah vanligt fritidsbatteri 2 år gammalt laddat i december håller idag 12,72 volt och jag undrar ifall jag kan komplettera med ett lika nytt fungerar det, nackdelen som jag tycker är att dessa batterier klarar 200 cykler urladdning till 50%, eller skall man satsa på biltemas art nr 80-100 Underhållsfritt batteri
Solcell, vindkraft och fritid

Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).
Tål lutning (max. 45° monterings-/lutningsvinkel), vilket minskar risken för syraläckage.
Integrerat flamskydd.
Poltyp: Marin Twin (2 runda och 2 gängade poler).
Hölje av förstärkt polypropylen.
1 års garanti.
Någon som testat dessa batterier
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Hej jag har ett varta 105 ah vanligt fritidsbatteri 2 år gammalt laddat i december håller idag 12,72 volt och jag undrar ifall jag kan komplettera med ett lika nytt fungerar det, nackdelen som jag tycker är att dessa batterier klarar 200 cykler urladdning till 50%, eller skall man satsa på biltemas art nr 80-100 Underhållsfritt batteri
Solcell, vindkraft och fritid

Kraftfullt, driftsäkert och underhållsfritt batteri, mycket lämpligt i samband med omfattande och energikrävande elutrustning.
Även mycket lämpligt i kombination med solcellspaneler och vindgeneratorer.
Konstruerat för de höga krav som ställs på ett batteri som används i husbil, husvagn, båt och fritidshus.
Mycket driftsäkert batteri som klarar många upp- och urladdningar.
Optimal laddningsmottaglighet och maximala djupurladdningsegenskaper.
Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD (urladdningens djup) (25°C).
Tål lutning (max. 45° monterings-/lutningsvinkel), vilket minskar risken för syraläckage.
Integrerat flamskydd.
Poltyp: Marin Twin (2 runda och 2 gängade poler).
Hölje av förstärkt polypropylen.
1 års garanti.
Någon som testat dessa batterier
Alla batterier är på det stora hela underhållsfria, om du vill blanda nytt och gammalt och kanske även om du vill ha fler än ett batteri så är det allra bäst att separera på dom.

Du kan absolut ladda som tillsammans men när du inte laddar dvs när du ligger still en längre stund, säg 1 dygn så bör du separera på dom och använda ett i taget. Detta för att dom inte ska ladda upp/ur varandra, det blir en sk "ofrivillig" balansering annars.

Detta gör du enkelt med en strömbrytare tex HUVUDSTRÖMBRYTARE 230A

Du ställer den i läge 1+2 när du laddar annars 1 eller två och byter när ett batteri blir dåligt.

Installeras egentligen bäst mellan batteriernas -pol men + fungerar såklart också, - är bra då risken för kortisar minskar om något händer tex en sladd lossnar od.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Stjäl din tråd då jag har liknande funderingar. Nuvarande batteri har använts 6 månader förra sommaren, varit frånkopplat under vintern. Kommer att mäta det när jag hämtar hem husbilen och håller det runt 12,7V efter vintern så borde det funka att komplettera med ett nytt liknande batteri? Vet att man inte bör blanda nya och gamla batterier, men frågan är när ett batteri är gammalt?
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Stjäl din tråd då jag har liknande funderingar. Nuvarande batteri har använts 6 månader förra sommaren, varit frånkopplat under vintern. Kommer att mäta det när jag hämtar hem husbilen och håller det runt 12,7V efter vintern så borde det funka att komplettera med ett nytt liknande batteri? Vet att man inte bör blanda nya och gamla batterier, men frågan är när ett batteri är gammalt?
Först begär inte att ditt batteri ska hålla 12,7, håller det 12,5 så är det helt okey efter så lång tid.

Beträffande när ett batteri är gammalt, så fort ett batteri inte är exakt likt ett annat är det annorlunda och bör ej blandas.

fö se mitt inlägg ovan, allt behöver inte vara rocket science. KISS Keep It Simple Stupid är en oerhört bra strategi för det mesta om man nu inte är nörd dvs, jag nörd egentligen men ändå KISS ibland när det passar dvs det jag skrev om ovan kan man göra med reläer och en dator också men varför:D
 
Senast ändrad:

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Alla batterier är på det stora hela underhållsfria, om du vill blanda nytt och gammalt och kanske även om du vill ha fler än ett batteri så är det allra bäst att separera på dom.

Du kan absolut ladda som tillsammans men när du inte laddar dvs när du ligger still en längre stund, säg 1 dygn så bör du separera på dom och använda ett i taget. Detta för att dom inte ska ladda upp/ur varandra, det blir en sk "ofrivillig" balansering annars.

Vi är många långseglare och husbilsåkare som har en annan erfarenhet. Så länge ett batteri kan ta laddning så kan det oxå leverera. Inte heller laddar dom ur varandra.

Kolla på Laddar batterier ur varandra? | Sutars

Det är en praktisk erfarenhet från egen båt o bil, kompletterad med Skyllermarks tester, hälsar Björn
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Vi är många långseglare och husbilsåkare som har en annan erfarenhet. Så länge ett batteri kan ta laddning så kan det oxå leverera. Inte heller laddar dom ur varandra.

Kolla på Laddar batterier ur varandra? | Sutars

Det är en praktisk erfarenhet från egen båt o bil, kompletterad med Skyllermarks tester, hälsar Björn
Skyllermarks tester, vad är det?

Vad tror du händer om ett batteri har 12,8 volt och ett annat har 12,6, förlorar du energi, vinner du energi eller spelar det ingen roll?

"Så länge ett batteri kan ta laddning så kan det oxå leverera", vad menar du med det?
 

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Spänningen 12,72V i ditt batteri tyder på ett 100% laddningstillstånd. Köper du ett blysyrabatteri med samma typ dvs blysyra så kan du parallellkoppla det med biltemas batteri. Kolla att inget av dem är AGM typ. Dessa har ca: 0,3 v högre spänning och ska ej blandas.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.611
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Vad skall jag satsa på för batteri

Bengt & Lisa ställer frågan om att utöka batteribanken. Du kan lugnt komplettera med ytterligare batteri av samma typ. Det stöds av flera oberoende batteriaktörer.

Tudor.se har mycket bra information:
"Kan jag byta ett batteri i en parallellkopplad bank om fyra batterier (12V)?

Ja, om de andra batterierna är i bra skick går det bra. Principen i en parallellkoppling är att batterierna ”hjälps åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling kan tolerera vissa skillnader mellan batterierna."

"Behöver jag ha samma Amperetimmetal på mina olika batterier?

Det beror på hur batterierna är kopplade. Om batterierna är kopplade i serie kommer de att utsättas för samma belastning och då är det viktigt att de är av samma storlek, typ och ålder och dessutom i samma skick. I ett parallellkopplat system däremot ”hjälps batterierna åt” att klara belastningen vilket gör att man i en sådan koppling är mindre känslig för eventuella skillnader mellan batterierna."

Skyllermarks är sedan några år en del av Sutarsgruppen, där finns enormt med dokumenterad kunskap. Nu finns den nya Elguiden 2017 som många känner stort förtroende för. Den går att ladda ner som pdf. De tester som görs finns ofta i en videosnutt, så även testet med om ett äldre batteri laddar ur ett nytt.

Som kuriosa kan nämnas att i långseglarhamnar världen över så byts batterier. Några som har råd köper nytt och då är de gamla batterierna eftertraktade bland mindre bemedlade. Så länge de är hela så tar de alltid lite laddning, denna ynka kapacitet uppskattas av de som har klent med ström. I dessa batteribankar blandas det hej vilt, även av olika batterityper. Inte optimalt, men det fungerar. Hälsar Björn
 
Toppen