• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad måste finnas i husbilen vid vägning

F

F.d. 6597

Guest
Ska i slutat av veckan besikta vår Nordic 685 för att uppgradera från totalvikt 3500 kg till 3800 kg och undrar om någon vet vad jag absolut måste ha med i bilen. Har nu plockat ut allt löst t.o.m. bord, dynor i sängarna och dynor och ryggstöd till sofforna. Har lämnat kvar 1 gasolflaska och 1 bodelsbatteri.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Har inte så stor betydelse vad du har i.
De schablonberäknar och lägger till en förare, full bränsle och vattentank. Samt en full 11 kg gasflaska och jag tror också att de lägger till 5 kg för elkabel.

Det viktiga är ju sedan vad den väger i verkligheten om du blir stoppad för en ev. kontroll.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.273
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Mnja, en viss betydelse har tomvikten på bilen. Lastförmågan beräknas ju från tjänstevikt och är tjänstevikten låg så blir lastvikten hög.

Skulle du bli stoppad och vägd så beräknas överlasten på det som är över totalvikt plus 5% av lastvikten (tror det var 5%). Dessa procent medför fler kg om lastvikten är större. Kanske inte jättedifferanser men med lite tur kan det vara detta som skiljer mellan att få böter för överlast eller inte.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

"Vägde upp" min bil i fjol. Även jag gjorde mig besvär med att plocka ur diverse, men helt i onödan. Besiktningsmannen vägde aldrig bilen utan använde sig av min gamla tjänstevikt från mitt gamla reg.bevis. Detta gav 300 Kg ökad tillåten last vid ökning avtotalvikten från 3.500 kg till 3.800 kg. Men du skall kanske inte lita på att det alltid går till på detta lättvindiga sätt.
aake
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Ett bra tips ring din bilprovning och fråga när ja typade upp min bil gnällde han(bilprovarn) på att reservhjulet och domkraft var urtaget vid vägningen
tror du lurar dej själv om du plockar ur sånt som ändå ska med.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Att tomväga bilen strippad på allt löst ,är ju att verkligen bita sej i tummen.
Du kör sedan omkring i falska förhoppningar om en lastförmåga som inte existerar.
Blir det kotrollvägning av polisen och överlast konstateras kan det bli besvärande kosekvenser.
Vi hade en bil som var snålvägd på detta vi och det är inte bra ,precis som du hade tänkt,
när den bilen skulle vägas upp, så räckte inte den nya vikten på 4 ton knappt till.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 6597

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Det jag är ute efter är att få så stor lastvikt som möjligt för att om det blir överlast så blir det förhoppningsvis inte så hög procent och därmed mindre böter eller att man klarar sig och inte behöver lämna bilen vid vägen. Som bilen står idag är det en lastvikt på 310 kg vilket är lite får nog ändå tänka till innan packning på 600 kg.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Den information vi har fått inför typbesiktningen är att allt som är med under färd ska finnas med vid besiktning och vägning!
Alltså det inkluderar t ex garderobsinredning, soffdynor, matbord, spritkök och full vattendunk!

Självklart kör vi dit med trädgårdsmöblerna i takboxen och tv-antennen uppe!

Men det är väl skillnad för pb II med bostadsinredning eller vad byråkraterna nu kallar det ....

/elisabeth
 
F

F.d. 9614

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Om polisen vill kontrollväga bilen så är det ju bruttovikten som gäller. Samt högsta tillåtna axelbelastning. Inte angiven maxlast. Om bruttovikten överstiger bilens angivna totalvikt så kan det bli rapport. (böter).
 
F

F.d. 6597

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Tack för svaren. Ju mer jag läser ju krångligare verkar det vara det är nästan så att jag känner att jag måste byta husbil till en mindre eller stanna hemma. Det är lätt att man packar för mycket när man har mycket att packa i, bytte till den här större pga att Nordic 600 bl a hade för få skåp och lådor
 
F

F.d. 6597

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Nu är det fredagkväll och husbilen står hemma och är nu PB II och totalvikt 3800 kr. Det gick som en dans, killen bara tittade på intyget, gick in och knappade på datorn, kom ut tittade på däcken kom på att vi kunde klämma in 5 passagerare och påstod att vi behövde inte väga eftersom den redan var en lastbil. I morgon blir etapp 2, då ska vi vara i Ö-vik 8.30 för en kontrollbesiktning, vilket inte egentligen ska gå att göras så nära inpå men det är bilprovningen i Umeå som har gett oss den tiden så jag får väl spela dum. Går allt bra där så bär det av på semester till Estland, Lettland, Litauen, Polen och Tyskland om en månad.
 
F

F.d. 6597

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Glömde att säga att dynorna skulle ha varit med om de skulle ha gjort en vägning.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Mnja, en viss betydelse har tomvikten på bilen. Lastförmågan beräknas ju från tjänstevikt och är tjänstevikten låg så blir lastvikten hög.

Skulle du bli stoppad och vägd så beräknas överlasten på det som är över totalvikt plus 5% av lastvikten (tror det var 5%). Dessa procent medför fler kg om lastvikten är större. Kanske inte jättedifferanser men med lite tur kan det vara detta som skiljer mellan att få böter för överlast eller inte.



Varför vägs inte alla bilar när dom registreringsbesiktigas ? Dom tar ju bara vikten på en "tomhylsa"= en outrustad bil .
Så har du en bil med en massa extra utrustning så har du egentligen en helt annan tjänstevikt som anges i papprena och då även mindre lastvikt .
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Bengt-Åke Linder
Har du inte missuppfattat vad Michael skrev? Det är en fördel för dig att få en låg tjänstevikt angiven på instrumentet; ju lägre tjänstevikt desto större lastvikt vid en och samma totalvikt. Och mindre risk att åka på böter om du råkar överskrida tillåten totalvikt.
aake
 
F

F.d. 6597

Guest
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Änven kontrollbesikteninge på lördagsmorgonen gick bra fast de upplyste mig om att jag hade haft körförbud sedan i oktober men det var nog bara en "miss" för det blev körförbud i fredags när bilen blev PbII, 3800kg, och ska besiktas var 12 månader. Vid vägning på lördagsmorgon på väg till Ö-vik och besiktning vägde vi 3680 kg, men då saknades kläder och mat så vi kan kanske åka lagligt.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Vad måste finnas i husbilen vid vägning

Var o vägde vår bil igår. Lastad med allt som alltid ligger i o lite diverse i lastrummet. Vikten blev 3720kg.
Nu känner man sig nöjd när bilen är typad till 4250kg. 530kg kvar att lasta om det behövs.
Hade varit på Bauhaus så det låg fyra tryckimpregnerade stockar i garaget också.

Bäst att lägga till att det blev lite off topic så man inte får skäll.

O svaret på rubrikfrågan är då att det ska ligga så lite som möjligt i vid reg.besiktning o gärna plocka bort markisen, reservhjulet. Det är som det skrivits tidigare mycket viktigt att ha en låg vikt på papperet.
 
Toppen