• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Övervikt

olivia

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
3007
Medlemskap
2024
Är det någon som vet vad som händer om man, som min man, har körkort för tung lastbil (över 3.500kg) och har överlast på bilen vars totalvikt är 3.500kg.
Blir det någon lindring om man åker fast i en kontroll.:confused:

Vi har en Dethleffs 6501
Hälsningar Bernt och Ewa
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Sv: Övervikt

Ja då är det bara överlast, Om man bara har B kort så är det också möjligt att kortet åker ,
Ta det försikt
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Övervikt

Lindring beror på polisen men annars blir övervikt dyrt (210kg över =4000 spänn)har själv skaffat en kärra pg av dålig läs obefintlig lastvikt?!


ps då bilen inte lastar mer än 3500kg hjälper inte nåt körkort tyvärr
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Övervikt

Lindring menar jag inte det blir eftersom de 2 sakerna inte hänger samman.

Även om du har överlast så är det fortfarande en bil för 3500 kg så du blir börfälld eller åtalad för överlasten men inte för olovlig körning även om du bara har ett B-kort. Skillnad är det om du sätter dig i en bil reggad för 4000 kg och har överlast och bara har t.ex. ett nytt B-kort.
Då har du gjort dig skyldig till 2 saker, dels överlasten för att lastat för mycket i bilen och dels för olovlig körning eftersom du framfört ett fordon du inte har rätt till enligt ditt körkort.

Så har i alla fall jag förstått bestämmelserna.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Övervikt

Hej de e säkert som du skriver undrar bara hur skillnaden blir om bilen är reg
som personbil 2 eller lastbil sen har ja tappat bort när man inte fick fortsätta färden utan urlastning sk grovt överlast?!
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Övervikt

Om jag inte minns fel så får du inte fortsätta med mer än 20 % överlast och det går till åtal vid 50%.
Och då är det procent av den tillåtna lastvikten. Dvs har du en tillåtenlastvikt på 200 kilo så är det 50 % om bilen väger 100 kg över totalvikten.
Och det tror jag det är många som gör.

Tror inte överlast bestämmelserna gör någon skillnad på fordonstyp men jag är inte säker, finns säkert andra som kan svara på det.
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Övervikt

Hej

Överlast räknas från första kilo och man får inte fortsätta förrän bilen har rätt totalvikt.

-20% =2000:- 21-30% =2500:- 31-40% =3000:- o.s.v max böter 4000:-

Sist jag kolllade med polisen när man vägde personbilar som kom från färjan i Helsingör så fick jag denna info. Vid denna kontroll var man ute efter för tunga sprit laster men jag har svårt att tro att det är andra regler som gäller här. Som tur är har man kanske inte så stort intresse från polisens sida att kolla husbilar eller så har man kanske inte koll på att de flesta husbilar väger förmycket så vi skall kanske inte väcka den björn som sover!!!
 
Senast ändrad:
Toppen