• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad gör denna knapp eller vred

F

F.d. 52929

Guest
Sv: Vad gör denna knapp eller vred

Kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, har inget sånt hål på min kassett. men vredet kan du använda om du vill spola ren kassetten när du har tömt den bara att vrida med handen.
 
F

F.d. 50414

Guest
Sv: Vad gör denna knapp eller vred

Jag vet inte men jag hällde/smörjde med olja när vredet gick trögt och därefter blev det lättare att vrida vredet.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Vad gör denna knapp eller vred

Hej det lilla hålet har jag för mig ventilerar eller förhindrar att det blir vakuum i de här äldsta C kassetterna.
De brukar kärva och bråka lite när man skall öppna dem för skivan som täpper stora hålet glider bara iväg i sidled innan den sänker sig och öppnar helt.

Om man vill ligga på topp så kan man investera i en ny grå kassettank eller ev. en renoveringssats till toan, och då får man kassett, ny sittring och lite mer.

De nyare kassetterna sänker ner skivan för stora öppningen rakt ner några m.m. innan skivan vrids åt sidan och det gör att man inte längre behöver slåss med ett kärvande vred.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen