• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vad är en EBL?

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Har inhandlat en solcellsanläggning nupå 100w och ska montera den i helgen, och läser på många inlägg om det. Det kommer ofta upp att du ska koppla till Ebl,en och jag undrar vad det igentligen är för något? Tror att det kan vara Displayen i Husbilen? Ska man koppla solcellen via den? Har en Knaus sky ti 700 meg 2012.
// Tomas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

EBL står för elektoblock och är normalt en samlingspunkt för all elektrisk eldragning avseende bodelen i bilen. Där sitter alla säkringar och den ombesörjer också laddning av batterierna. Man kan koppla in solcellens regulator via den eller direkt till bodelsbatterierna. Kan sitta under något säte eller i anslutning till bodelsbatteriet.
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Vad bra då vet jag vad dom menar med ebl! Den sitter under sätet vid sittgruppen så då är det dit man ska dra kablarna? Har en mppt regulator,ska den kopplas via ebl,n eller direkt till batteriet?Vad är det isåfall för fördel att koppla den ebl,n?Laddning på både bodel+bil batterier? Har ett 80ah batteri i bodelen,räcker det eller ska man ha fler?
//Tomas
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Ett 80 Ah batteri är lite i underkant tycker jag. Om du får plats med ytterligare ett så är det att föredra. Du kan koppla regulatorn direkt till batteriet.
det finns två anledningar att koppla till EBL.
Med en regulator som är anpassad till EBL så kan du också få lite laddning till startbatteriet, t.ex kombinationen LR1218 och EBL99.
Vissa bilar har en display som är förberedd så att du kan se laddningen från solcellen i den om det är av intresse.
Beroende på vilken EBL och vilken regulator du har får det avgöra inkopplingen.
LR 1218 har t.ex ingen boosterfunktion, vilket gör att du kan få ut lite mer kräm ur solcellen.
 
Senast ändrad:

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Jag har även köpt till en display som ska visa laddning m.m. Kanske det räcker med den.Finns en funktion som visar hur mycket ström som finns i bodels+bil batteriet i original displayen.
Ska nog skaffa ett till batteri.
// Tomas.
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Vad är en EBL?

Rätta mej om jag har fel, men oavsett vilken typ av regulator som jag kopplar in till EBL:en så underhållsladdas väl fordonsbatteriet på samma sätt som när jag kopplar upp mej på 220V.
Så vad är fördelen med att använda en LR 1218?

mvh
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

En sanning med modifikation
Har inte riktigt koll på detta men vad jag har läst mig till så är det följande:
Kopplas en vanlig regulator till EBL via solcellsanslutningen så går givetsvis
en viss laddning också till startbatteriet men eftersom det normalt är bodelsbatteriet som är mest urladdat så går i princip all laddström till detta.
När det är helt fullt och inte vill ha mer laddning så går givetvis laddningen till startbatteriet om det behövs.
I LR1218 så skickas lite laddström till startbatteriet redan i inledningsfasen även om bodelsbatteriet inte är toppladdat eftersom detta inte bestäms av batteriernas behov av laddning utan fördelningen sker inne i själva regulatorn.
För att förenkla förklaringen så sker fördelningen i ena fallet av batteriernas behov as laddning och i andra fallet av LR1218.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

I EBL225 så styrs ett relä av 230V laddaren som ger laddning till startbatteriet. Min solpanel ansluts via externa laddaringången i EBL. Har funkat bra.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Tror inte det är så utan reläet du syftar på drar nog när det får 12 volt från EBL laddaren för att tala om för kylen att den har en 220 V laddare ansluten.
Annars är det säkert batterierna laddnivå som bestämmer vilket av dem som skall få mest laddström. Det finns hur mycket som helst på nätet och på forumet att läsa om batteriladdning.
Givetvis är det som du säger att det funkar alldeles utmärkt att ansluta solcellen direkt till EBL men som sagt ovan så bestämmer batterierna laddnivå vilket som för stunden skall ha mest laddström, men med LR1218 så tvångsstyrs
en del av laddningen direkt till startbatteriet. Detta är skillnaden.
 
Senast ändrad:

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Ok tror jag fattat vad du menar,men behövs verkligen batteriet till bilen laddas när man är ute o campar?Bilens batteri får ju vila då! Har aldrig haft några problem med att starta bilen tidigare.Vill ju bara att bodelsbatteriet inte ska ta slut.
//Tomas.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Det var just det jag ville förklara i mitt exempel. Det är som du säger att startbatteriet används inte mycket när man står still. En del bilar har radion kopplad till detta och står man länge så kan man givetvis tömma det.
Det kan givetvis va en liten trygghet att man vet att startbatteriet också laddas när solen skiner.
För att förenkla det så dra kablarna dit där det är enklast för installationen.
Antingen till batterilådan el till EBL.
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Tror inte det är så utan reläet du syftar på drar nog när det får 12 volt från EBL laddaren för att tala om för kylen att den har en 220 V laddare ansluten.
.....
I EBL225 styrs startbatteriladdningen av charging relay B1

se bif bild.
 

Bilagor

  • SC20120505-112130946716250.jpg
    SC20120505-112130946716250.jpg
    192,6 KB · Visningar: 121

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Ok
Lite svårt att tolka resten eftersom man bara ser en del av schemat.
Ser också att du har en LAS 1218 som nätaggregat.
Det jag syftar till vara en EBL99
 

FLOWER

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Falun
HBK-Nr
9924
Medlemskap
2024
Sv: Vad är en EBL?

Var på verkstan idag och monterade solcellen ock jag kopplade den direkt på batteriet.
Struntar i att montera via Ebl. Kan jag montera ett likadant (80AH) vanligt batteri till? Bilen är 3månader gammal så batteriet är väl klassat som nytt? Fundrar annars på att byta till 2st AGM batterier på 80AH(samma mått).Batteriet sitter ju under förarstolen.
Tack för bra info,du verkar kunna din sak!!
//Tomas.
 
Toppen