• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

vågar vägra facebook

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: vågar vägra facebook

Håller med Knarrevik, det är grupper som är det intressanta. Jag tror de flesta ledsnat på det klassiska flödet med vännernas dagliga pyssel. Nu finns det grupper för nästan alla specialintressen och många ytterst kompetenta på ibland smala områden som ger tips och råd. Ett exempel.. som hobbybiodlare är jag med i gruppen "Biodlare - Beekeepers" där flera biodlare med mycket lång erfarenhet hjälper med tips och rådgivning. Alltid en positiv attityd, kanske för att inte bara "gubbar" deltar i diskussionerna :D

Daniel K
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: vågar vägra facebook

Är ingen vän av Facebook, men "tvangs in" där när pudelklubben lade ner sitt forum, och det enda som återstod var en grupp på facebook. Ville inte helt tappa kontakten med alla i pudelvärlden så - vad göra? Bara att gilla läget och ge sig ut i fasaböckernas värld.
Använder dock inte facebooks app, utan en neutral motsvarighet - Metal.
Den lär vara mindre "invasivt nyfiken" än Facebooks app. Knut kan förklara skillnaden.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Se her vedr over læs

F.Y.I
Jag har gått ur fb 2ggr, hoppas nu för den sista,
Klarar inte att sålla i all

Jag med; förstår inte meningen med facebook, kommer inte åt något vettigt där. Kanske för komplicerat för gammelt folk. Någon sa att gå med i facebook så kan du sälja exempelvis egna alster worldwide men jag lyckades inte med det. Jag har gett upp men blir väldigt förvånad när vissa uttrycker stor beundran för detta medium - men när jag försöker föra ett vettigt samtal med dessa så anar jag att de föredrar nätets pseudovärld framför den verkliga världen. Konstigt!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: vågar vägra facebook

Roland, takk for tilliten :D

Metal er en lettvekts app som i praksis benytter web interfacen hos facebook og twitter og presenterer det på en litt mer optimal måte enn hva en standard webleser. Har og sett at Metal fjerner en god del reklame som er en plage i webleseren om en ikke benytter en adblock plugin.

Men med web koblingen følger en del av sporingen som FB benytter.

For de som egentlig ikke vil finnes på FB, men som mer eller mondre blir tvunget av omgivelsene: gå inn i den profilen du har og stram til sikkerhet og privatisering maksimalt. Du blir usynlig for alle andre enn de du selv inviterer til din venneliste, ongen andre kan nå frem til deg på facebook! Selv har jeg valgt en mellomting, men har venner som er usynlige for alle og andre som er helt åpne - faktisk mer åpne enn default oppsettet fra FB.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Se her vedr over læs

Jag med; förstår inte meningen med facebook, kommer inte åt något vettigt där. Kanske för komplicerat för gammelt folk. Någon sa att gå med i facebook så kan du sälja exempelvis egna alster worldwide men jag lyckades inte med det. Jag har gett upp men blir väldigt förvånad när vissa uttrycker stor beundran för detta medium - men när jag försöker föra ett vettigt samtal med dessa så anar jag att de föredrar nätets pseudovärld framför den verkliga världen. Konstigt!

Jappe

Ett tips är att skapa en egen grupp som handlar om efterföljaren till lilla Moselboka!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: vågar vägra facebook

Jag har försökt förstå hur faceboka fungerar två gånger nu och blivit lika förvirrad varje gång. Jag har fått en massa vänförfrågningar från människor jag inte känner vilket jag tycker är lite märkligt. Att skaffa nya vänner nu när i stort sett alla gamla kompisar har dött kan ju verka positivt men jag finner att ordet vän blir rejält urholkat på det viset. Överhuvudtaget är språket ganska obegripligt på faceboka. Uppenbarligen är facebokaspråket skapat i någon Internetsmedja med en massa nya konstiga ord, visserligen ord som finns i språket men som har förvanskats till oigenkännliget. Jag misstänker att grunden till detta står att finna i någon sorts amerikansk slang.

Nåväl, jag ska göra ett tredje försök men hur skapar man en grupp? Ska det vara en grupp i en annan grupp eller ska man skapa en helt fristående grupp. Jag tror mig vara medlem i husbilsklubbens grupp men är lite osäker eftersom det blev lite rörigt minst sagt när jag har försökt tidigare och det krävde en massa energi och tid till ingen nytta, tyckte jag då.

OK, jag ska undersöka om jag kan hitta tillbaka till husbilsklubbsgruppen.

Jappe
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: vågar vägra facebook

Jag är heller inte med i Fb. När jag för några år sen skulle ansluta dit så läste jag (som vanligt) igenom hela det finstilta avtalet innan jag godkände det.
Detta var ett omfattande avtal som jag på flera punkter definitivt inte kunde godkänna och därigenom var anslutning omöjlig.
Jag antar att det är åtskilliga personer som godkänt ett omfattande avtal utan att ha en aning om vad det innehåller.

Nu är jag inte alltigenom negativ till Fb.Det kan vara ett utmärkt redskap, det är avtalets utformning som jag inte kan acceptera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vågar vägra facebook

Det spelar ingen roll vilka avtal man läser igenom, de är till för att friskriva tillverkaren om någon vill använda prylen/appen/programmet i olovligt eller felaktigt syfte.

För övrigt bör man vara utbildad jurist för att förstå texten.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: vågar vägra facebook

Det spelar ingen roll vilka avtal man läser igenom, de är till för att friskriva tillverkaren om någon vill använda prylen/appen/programmet i olovligt eller felaktigt syfte.

För övrigt bör man vara utbildad jurist för att förstå texten.[/QUOTE

Det innehåller betydligt mer än att friskriva "tillverkaren".
Bl.a så skulle jag om jag godkänt avtalet godkänt samtliga kommande avtal bara genom att gå in på Fb.
Nu tror jag inte att det är så stor risk att det missbrukas men faktum är att man då redan godkänt i princip vad som helst t.ex en månadsavgift på 100 dollar (inte troligt men full möjligt)
Vidare så godkänner man att Fb fritt får använda dina personuppgifter e-post m.m, detta för att fritt få sälja dessa till div reklambolag.
Bara detta fick mig att backa även om det finns fler exempel som för mig är tveksamma eller omöjliga att acceptera.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: vågar vägra facebook

Bl.a så skulle jag om jag godkänt avtalet godkänt samtliga kommande avtal bara genom att gå in på Fb..

Är det inte så att man godkänner kommande avtal genom att fortsätta använda tjänsten när ett nytt avtal kommer så det finns alla möjligheter att avstå från att godkänna kommande avtal om man så önskar.

Daniel K
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
980
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: vågar vägra facebook

Jag är heller inte med i Fb. När jag för några år sen skulle ansluta dit så läste jag (som vanligt) igenom hela det finstilta avtalet innan jag godkände det.
Detta var ett omfattande avtal som jag på flera punkter definitivt inte kunde godkänna och därigenom var anslutning omöjlig.
Jag antar att det är åtskilliga personer som godkänt ett omfattande avtal utan att ha en aning om vad det innehåller.

Nu är jag inte alltigenom negativ till Fb.Det kan vara ett utmärkt redskap, det är avtalets utformning som jag inte kan acceptera.

Man kan även bli så försiktig att det blir jobbigt i överkant. Om man är rädd för att olyckan drabbar en vid alla dylika beslut skulle livet bli ganska trist och tråkigt....
 

Nyfiken

FD HBK Medlem
Inlägg
305
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1298
Medlemskap
2021
Sv: vågar vägra facebook

Vill man delge hbk-medlemmar info från slutna sidor typ fb kanske man skulle kopiera texten istället.

från en som vågar vägra facebook :cool:
Jag tycker att dom vill ha för mycken information om mig därför inte med i Facebook.
Mvh Frank
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Sv: Se her vedr over læs

Det fanns väl dem som ifrågasatte både glödlampan, telefonen, telefaxen och internet från början, eller hur? Hur det blev sedan vet vi ju.......

Jo, men glödlampan finns knappast kvar, idag är det LED. Telefonen finns knappast kvar, idag är det en sända/ta omot meddelande apparat. Telefaxen finns knappast kvar. Jag medger dock att internet finns kvar, och används i de flesta länder, i alla fall tills vidare. Själv är jag med i FB, men använder det bara för att läsa inlägg av andra. Jag tycker att det faktum att äganderätten till inlagt material övergår till FB skaver.
ERIKPER
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vågar vägra facebook

Man kan även bli så försiktig att det blir jobbigt i överkant. Om man är rädd för att olyckan drabbar en vid alla dylika beslut skulle livet bli ganska trist och tråkigt....

Instämmer!
Det är ingen skillnad på att visa bilder eller framföra sina åsikter på HBK än i slutna grupper på Facebook.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: vågar vägra facebook

Är det inte så att man godkänner kommande avtal genom att fortsätta använda tjänsten när ett nytt avtal kommer så det finns alla möjligheter att avstå från att godkänna kommande avtal om man så önskar.

Daniel K

Det kan ju vara så att avtalstexten är ändrad. Det avtal jag läste igenom var entydigt med att när det godkänts så hade man redan då godkänt samtliga kommande avtal.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: vågar vägra facebook

Har svårt att tänka mig att Facebook knycker mina bilder efter eget godtycke!
I de fall mina bilder blivit knyckta är det inte på Facebook utan av privatpersoner på diverse bloggar.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Sv: vågar vägra facebook

Håller helt med dig där Knarrevik. FB komprimerar också bilderna som brukligt är när man tankar upp dem. Så spara de i RAW formatet om du är beredd på o ta en fight. För mig är dock de foton jag tankar upp förlorade men det kan jag bjuda på Jag har 1000 tals som ligger på min dator som ingen tittar på Hur kul är det :)
 

Gunilla o Leif

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Västervik
HBK-Nr
10051
Medlemskap
2024
Sv: vågar vägra facebook

Är en flitig användare av Fb. Har kontakt med personer som jag annars troligtvis hade tappat kontakten med annars. Klasskamrater från mitt utbytesår i USA bl.a. Har också precis gått med i gruppen Husbilskompisar. Tycker än så länge att inläggen där är lättsammare och kommentarerna inte lika kategoriska. Märker också att det är fler kvinnor aktiva där än i detta forum. Vi får nog passa oss för uppfattas som ett forum för "bittra äldre herrar". De är inte kul:swoon:
Mvh
Gunilla
 
Toppen