• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Vägtull/Maut i Tyskland beslutad

F

F.d. 55464

Guest
Sv: Avgift på Autobhn

22 Euro för 2 månader är väl ok? Betydligt dyrare i Frankrike.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Avgift på Autobhn

22 Euro för 2 månader är väl ok? Betydligt dyrare i Frankrike.

Jag håller med, med tanke på skattehöjningen på drivmedel så går det väl på ett ut. Skillnaden mellan Tyskland & Sverige är tydligen att Tyskland flår alla utlänningar men Sverige flår sina medborgare.:D

Bennie
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: Avgift på Autobahn

vissa kan visst inte läsa det skrevs om väg skatten i tyskland å inget annat tycker man skall hålla sig till detta men det finns ju bessrewissara som skall kommentera
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

Hej
Enligt förslaget kommer det att kosta:
10€ för 10 dagar
22€ för 2 mån.
130€ för 1 år
Mvh. Klas

Ok, det är möjligt att det är så, jag trodde det var för personbilar och inte generellt för alla fordon. EasyGo+ som redan gäller på vissa platser i Tyskland
kräver ju registrering av antal axlar, vikt och utsläpp för fordon över 3,5 ton!
Så redovisas det ju i tabellen som jag hänvisade till. De reglerna gäller ju också i Österrike mm.
Men jag vet inte!
Det är det ju så många som gör!
 
F

F.d. 29609

Guest
Sv: Avgift på Autobahn

å vi som kör över 3,5 ton skall man ha en sån apparat som man har i lastbilen någon som vet
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.180
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Avgift på Autobahn

Vi, jag menar alla vi som älskar husbilslivet, vi kommer säkert att klara av det också, även dyrare bränslekostnader, skatter, besiktningar och annat ekonomiskt otrevlig... ...och dyrare blir det för varje år, hur man än vänder på steken!

Autobahn är bara en droppe i havet, inte sjutton kan den här omställningen ta död på vår livsstil? Jag är helt säker på att vi hittar nya lösningar tillsammans, vad skulle det annars vara för gemenskap i den här klubben?
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

Jag är medveten om att tabellen är i dag för den typen av fordon!
Mitt budskap var att är det troligt att de ovan angivna avgifterna är realistiska för alla typer av fordon. När man redan har ett utbyggt system för lastbilar och husbilar över 3,5 ton med EasyGo+ service.
Vi kör ju husbilar med 3 axlar och vikter upp mot 7-10 ton, ner till 2 axlar och under 3,5 ton.
Mao en del i debatten!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Avgift på Autobhn

Hur kommer betalningen att ske???
Betalar man vid påfart på betalväg eller på mack???
HaDe Hasse:confused:

Det mest logiska borde vara som i Österrike med en vignette i rutan.
Vignetten i Österrike kan man beställa och få hemskickad och gäller för det tidsintervall man önskat.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

Det mest logiska borde vara som i Österrike med en vignette i rutan.
Vignetten i Österrike kan man beställa och få hemskickad och gäller för det tidsintervall man önskat.

...och en GoBox för bilar över 3,5ton så det blir enhetligt inom EU.
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

Det mest logiska borde vara som i Österrike med en vignette i rutan.
Vignetten i Österrike kan man beställa och få hemskickad och gäller för det tidsintervall man önskat.
Gäller bara bilar under 3,5 ton.
Samtliga fordon över 3.5 ton måste utrustas med en så kallad GO-Box.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Avgift på Autobhn

För oss utlänningar gäller det bara Autobahn med avgift 22€ för två månader eller 10 € för 10 dagar.

Det kan jag stå ut med!


Men av "rättviseskäl" bör ju då utländska bilister betala för att använda våra motorvägar.
Dvs vi gör som tyskarna, sänker fordonsskatten lika mycket som vägavgiften för ett år samt inför vägavgift på utländska fordon enklast vore med liknande system som för trängselskatten.
Även Tyskarna skall använda stickprovs nummerskyltsavläsning för kontroll att avgift är betald. Inga klistermärken.

i sista stund ändrades visst avgiften

Preise für die Kurzzeitvignette im Gesetzestext Anfang dieser Woche geändert. So sollen ausländische Autofahrer für die zehntägige Vignette fünf, zehn oder 15 Euro zahlen - je nach Öko-Werten des Autos. Ursprünglich wollte Dobrindt dafür pauschal zehn Euro verlangen.


Min gissning är att husbilar åker på 15 €
 

Daghil

FD HBK Medlem
Inlägg
83
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
19892
Medlemskap
2021
I fredags tog bundestag beslut om att införa Maut för alla, gäller autobahn och bundesweg med visst undantag för den sistnämnda och utländska bilar. Kostnaden blir prel. mellan 10 och 70€ (10dagar/2mån/1år).
Knappast något att oja sig över.
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Vägtull/Maut i Tyskland beslutad

Jag brukar övervintra i spanien,men om jag ska betala vägavgift i tyskland för att åka till spanien behöver jag inte förnya mitt pass som måste förnyas i maj 2015.Då var det tack och adjös.Tråkigt.
 
Toppen