Sv: Vägd av Polisen?
Enligt punkt 44, som det ovan hänvisas till, skall personbilar (M1) som tas i bruk 2016-07-01, eller senare, uppfylla kraven i EU-förordning 1230/2012.
Vad innebär då denna förordning?
Jo:
Denna reglerar hur vikterna på husvagnar och husbilar ska beräknas, och ska (förhoppningsvis) underlätta för fordonsägaren.
I den nya förordningen införs en del nya begrepp, och gamla begrepp byter namn. Låt oss därför börja med att reda ut dessa. (Förklaringarna är något förenklade.)
Standardutrustning: Det som krävs för att fordonet ska kunna användas på avsett sätt.
Tilläggsutrustning: Fabriksmonterad tillvalsutrustning – t.ex. starkare motor, cykelställ, markis.
Vikt i körklart skick: För motorfordon är detta vikten på fordonet, inklusive förare (75 kg), med en till 90 % fylld bränsletank samt vikten hos bränsle (t. ex. gasol) och vätskor, reservhjul och verktyg; för husvagnar bortfaller (givetvis) innehållet i bränsletanken och föraren. Precis som tidigare tillåts denna, för husvagnar och husbilar, variera med ± 5 %.
Faktisk vikt: Vikten i körklart skick plus vikten av den tilläggsutrustning som monterats på det aktuella fordonet.
Högsta tekniskt tillåtna lastvikt: Det som tidigare kallades ”totalvikt”.
Nyttovikt: Det som tidigare kallades ”maxlast”. Observera att denna numera fastställs individuellt för varje fordon, beroende på vikten hos den aktuella tilläggsutrustningen.
Dock visade det sig att folk i gemen hade svårt att förstå nyordningen, varför Transportstyrelsen numera skriver "Tjänstevikt (faktisk vikt)". Dessutom lämnar man följande klargörande:
Fordonets faktiska vikt, vilket är vikten i körklart skick plus tilläggsutrustning som är monterad av tillverkaren. Även föraren är inkluderad i denna vikt för de flesta fordonsslag. För fordon som är registrerade innan år 2015 går det inte att säga om tilläggsutrustningen ingår i den vikt som anges eller inte eftersom tidigare regler har tillåtit fordonstillverkaren att ange en mer generell vikt om de har önskat det.
Glasklart, eller hur?
Pålle