• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

UTSLÄPP i Ystad

F

F.d. 50069

Guest
Sv: UTSLÄPP i Ystad

När det gäller avståndet mellan bilarna ar det 3 till 4 meter som gäller sunt förnuft borde råda.
Har någon av er sett en husbils brand?
Lika viktigt är att gasolen är ok och testad.
Så håll avstånd mellan bilarna.
Det kan rädda liv.
2179:music-icon:

Självklart så håller man på detta......om det finns plats;)
Vi ställer oss alltid med avstånd, men kommer det någon lite sent så makar iaf vi på oss för att göra plats, eller?

Om man är benhård på detta med avstånd samt att man tycker att markis och möbler självklart alltid ska få plats så finns ju campingplatser att välja i stället. Vi tar gärna in på Camping ibland för att "lyxa till det lite",
Hellre Camping än trängas, men står man på en ställplats och det börjar fylla på med bilar så är det nog en fråga om att visa lite enkel hjälpsamhet.

Det börjar bli rätt så många husbilar ute i trafiken så man kanske får tänka om lite ........iaf om man åker där det är "folkat"....

Fast medvetet fuskande med allehanda avfallsprodukter är absolut inte OK, det är inte bara spillvatten utan fimpar, hundbajs (både med och utan påsar), ja egentligen allt som inte hör hemma i naturen:mad:
Råkar soptunnorna vara fulla så får man väl se till att ta med joxet till nåt annat ställe (finns ingen förmildrande orsak till att INTE göra det).
Råkar man då som t.ex vi åka runt och stoltsera med Klubbmärket på bilen så tycker jag att man har lite extra ansvar att vara skötsam....man behöver ju inte för den skull leka Polis...
Bara vara en vanlig tänkande person :)
 
Senast redigerad av en moderator:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Var faktiskt inne i en HB för nån månad sedan. Där fanns ingen gas. Induktionshäll, dieselvärme typ 12 KW, solpanel och elverk 10 KW.
Motorn var en 14 liters diesel och den vägde 16 ton.
Mkt imponerande.

/M
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Gasol har jag till grillen - snabbt varm, snabbt kall:D
Men du har rätt, varför ska man släpa omkring på en glasflaska i onödan:confused:
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Det är inte bara i Ystad som gråvattnet "flödar". I förra veckan stod vi vid Magretebergs vandrarhem utanför Höganäs när en tre-axlad Hobby körde förbi oss o ut på gräset o parkerade under en björk. Aha tänkte jag han söker skugga i värmen. Men ack så var det inte alls. Efter ca 10 minuter svänger Hobbyn ut igen o rundar asfalt-hörnan för att sprida ut resten av sitt gråvatten i hela svängen. Det där såg inte alls bra ut. Där skulle gående badgäster gå i hans "skitiga avloppsvatten".

Dagen efter stod vi vid Klitterhus vid Ängelholm på grusparkeringen. På morgonen kollar jag vilka husbilar som står kvar. Då ser jag en som på kvällen helt sonika öppnat gråvattenkranen o låtit den stå öppen. Tydliga våta vattenmärken syntes ett 20-tal meter över grusplanen från husbilens kran.

Inte konstigt om det blir allt fler förbud mot husbilar när folk inte respekterar att tömma på därför avsedda platser :mad:
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.984
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Mariefred i lördags en stor pöl under en förmodad hyrd husbil, inte snyggt då det var på besöksparkeringen till Gripsholms slott och massor med folk i närheten. Stolar hade dom också ute, men hur ska dom veta alla interna regler som finns inom husbilslivet.

Jag tömmer mitt gråvatten på exakt samma ställe på tomten varje gång när vi kommer hem, det har inte dött någonting som jag hoppades på, det luktar inte ett smack som det hela tiden beskrivs här på forumet. "Visserligen spolar vi inte ner några mjölkprodukter"

Det viktigaste är att ingen ser när man tömmer gråvattnet för då brinner det i kolan på folk, och så skrivs det här på forumet;)

:mcride:
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Det är inte bara i Ystad som gråvattnet "flödar". I förra veckan stod vi vid Magretebergs vandrarhem utanför Höganäs när en tre-axlad Hobby körde förbi oss o ut på gräset o parkerade under en björk. Aha tänkte jag han söker skugga i värmen. Men ack så var det inte alls. Efter ca 10 minuter svänger Hobbyn ut igen o rundar asfalt-hörnan för att sprida ut resten av sitt gråvatten i hela svängen. Det där såg inte alls bra ut. Där skulle gående badgäster gå i hans "skitiga avloppsvatten".

Dagen efter stod vi vid Klitterhus vid Ängelholm på grusparkeringen. På morgonen kollar jag vilka husbilar som står kvar. Då ser jag en som på kvällen helt sonika öppnat gråvattenkranen o låtit den stå öppen. Tydliga våta vattenmärken syntes ett 20-tal meter över grusplanen från husbilens kran.

Inte konstigt om det blir allt fler förbud mot husbilar när folk inte respekterar att tömma på därför avsedda platser :mad:

Man ska inte förbjuda husbilsparkerarna, man ska enl min mening ertappa dom som begår en felaktig handling.
Som exempel är det ju belagt med böter om man pinkar på offentlig mark.

Hejs
Claes 105
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.605
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: UTSLÄPP i Ystad

Det finns ju även de som helt enkelt har glömt att stänga ventilen till gråvattentömningen, och inte märker att vattnet rinner rakt ut när man spolar i en kran. och då står och småskvätter lite här och där.
Samma om man står still över natten och sedan åker iväg och bilen har lutat, då kan det komma X antal liter just när man svänger iväg från platsen, som folk kan reta upp sig på, utan att det är medvetet tömmande.

Har hänt mig. :oops: JANKRO.
 
Toppen