• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Utlandssurf med padda.

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Där slog du huvudet på spiken, naturligtvis är det som du skriver. Jag har också gått och funderat om det kan bli så billigt, men jag tänkte nu när roamingen är borta kanske det blir så billigt.
Är kostnaden för Telenor med Hbk avtal billigare??

Hej igen!
Själva roamingen finns ju kvar men det är avgiften för denna som skall tas bort den 15 juni. Skall ni resa efter detta datum så är det ingen idé att fundera på något nytt abonnemang just nu, bättre att vänta och se vad de olika operatörerna kommer att erbjuda. Skall ni resa innan, så kanske det finns något kontantkort att köpa i Italien men det handlar då om enstaka GB.
Jag såg att ni är anmälda till årsmötesträffen - där kommer ju att finnas många "experter" som gärna delar med sig av sina erfarenheter...
MVH/Thomas
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Går detta att använda utomlands?? Har själv ett Telia mobilt bredband och det kostar 0,58/mb vid användande i Italien. Vet inte men uppskattar att vi kommer att på 4 veckor använda 50-75GB kanske en 5-600 kronor för 4 veckor, inte helt sanslöst dyrt eller vad tycker ni??
Hej, Tommy!
Att surfa med 1Mb/s på Telenor är ingen höjdare och Telia roaming kan stå dig dyrt!
I Italien är det enkelt att köpa prepaid internet simkort för 2-3€ per Gigabyte.
Du kan välja mellan TIM (italienska Telia), Vodafone (inget jag rekommenderar) och Wing + 3 (som har slagit ihop sina påsar). TIM är klart bäst (i mottagning över hela Italien) men Wind/Tre är billigare. Jag har använd all fyra och rekommenderar TIM även om det är lite dyrare.
20 Gb för 30€ under 30dagar är ca.priset
Här kan du läsa mera. Italy | Prepaid Data SIM Card Wiki | Fandom powered by Wikia
Julian
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Det finns flera här på forumet som har använt telenor utan att uppleva det som besvärligt långsamt. 1 Mb/s fungerar även till svt-play menar de.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.833
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Utlandssurf med padda.

1Mbit och Telenor Frihet fungerar utmärkt och mycket bättre än de wifi man får på campingar och ställplatser.
SVT Play och Facetime fungerar också bra om man ställer ner upplösningen på play.
Man har ju också möjlighet att byta roamingpartner manuellt om det skulle vara problem.
Förra året vi var i Spanien och hade Masmovil så var det betydligt sämre även om det var bra fart om man fick kontakt.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Hej!

Att 1 megabit/sek inte räcker för surfning är en myt!!! Vi har ibland tre apparater igång på ett abonnemang med två sim-kort och det fungerar bra med internetdelning utan router.

Måste varit något fel om det inte fungerat för dig Amstel.

Ren surfning, E-post, bankärenden, nättidningar, SVTplay, alla varianter på sociala medium, meddelandetjänster osv fungerar utmärkt. Så klart att det hänger upp sig någon gång men det beror nog inte på hastigheten i allmänhet. Vi har 100 megabit via fiber hemma och även via denna finns det problem ibland.

Med vänlig hälsning!/Thomas
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Sitter ni hemma också med 1Mbit/s? Då behöver ni ingen fiber!:rolleyes:
Vi har olika behov! JAG har samma behov hemma som borta. Jag har aldrig påstått att 1Mb/s inte fungerar. :confused: JAG får väl tycka att 1Mbit/s inte är någon höjdare! Om jag sitter i Italien med 20-30 Mb/s på ett italienskt simkort för några hundringar finns det väl ingen anledning att köra med Telenors 1Mb/s. Hemma där jag bor funkar Telenor inte överhuvudtaget, närmaste mast står på en annan ö. Sedan kan det väl hända att det är fel på mig men TripInView och GoogleMapsStreetview fungerar knappast samtidigt med 1Mbit/s under gång, alltså medans vi kör. Som sagt, vi har olika behov. :)
Ha en bra dag!
Julian
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Man måste ju skilja på tillgänglighet och hastighet. Har man dålig eller ingen nätkontakt så spelar hastigheten ingen större roll.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Och då fortsätter jag att hävda, med en dåres envishet, att i Italien har jag bättre tillgänglighet och hastighet med ett simkort från TIM än med Telenors Frihet. Men någon har säkert bättre erfarenheter?!:)
Har ni inget att göra i Spanien/Portugal? Eller har ni hemlängtan?:)
Dagen har varit bra på Orust, solsken mest hela dagen!
:bye:Julian
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Utlandssurf med padda.

Vad finns för utlandsalternativ om man vill på 4-5 veckor röra sig från Sverige, Tyskland, Österrike, Italien, Kroatien och Slovenien och naturligtvis retur resan också. Vi behöver ett kort till vår Huawei router för att kolla mailen, Facebook, skicka några vykort och lite TV med Chromecasting. Allt i normal användningstid, 1 - 1,5 tim/dag max. Jag tycker Telias är bra men det verkar tendera att bli mycket dyrt. Om det kostar lite bryr jag mig inte om (1000-1500:- för hela semestern är väl ok) men jag skulle vilja slippa byta kort för varje land man befinner sig. Vad använder ni??
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Skillnaden i hastighet finns naturligtvis, men tillgängligheten till mobilnäten i Europa kan inget bolag, utan det heltäckande roamingavtal som Telenor Frihet har, överträffa i varje enskilt land. Roaming inom det egna landet är ju inte tillåten.

Jag vet ju inte om just TIM står utanför detta avtal men jag gissar att de är med och då blir tillgängligheten minst lika bra även med Telenor Frihet.

Spanska Solkusten förtjänar åtminstone vissa dagar sin benämning men lite ostadigt är det. Dock tycks vi ha klarat oss undan dom värsta regnen. Vattennivåerna i magasinen uppe i bergen är dessvärre oroande låga men det är grönt på marken, ja även gult och blått för det blommar förfullt.
Ha det gott på Orust - läste att det skall anläggas flera ställplatser där.
Thomas
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.780
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Vad finns för utlandsalternativ om man vill på 4-5 veckor röra sig från Sverige, Tyskland, Österrike, Italien, Kroatien och Slovenien och naturligtvis retur resan också. Vi behöver ett kort till vår Huawei router för att kolla mailen, Facebook, skicka några vykort och lite TV med Chromecasting. Allt i normal användningstid, 1 - 1,5 tim/dag max. Jag tycker Telias är bra men det verkar tendera att bli mycket dyrt. Om det kostar lite bryr jag mig inte om (1000-1500:- för hela semestern är väl ok) men jag skulle vilja slippa byta kort för varje land man befinner sig. Vad använder ni??
.
Jag hörde talas om att vissa abonnemang kunde man inte ha om man vill dela ut och surfa med flera mobiler/plattor/routrar på samma abonnemang/uppkoppling. Är det ågon som använder Telenor frihet i en router och det fungerar? Har också en Huawei mobil router som fungerar ypperligt i Sverige med ett Telia-abonnemang på 12 GB för 99:-/mån och sparar i en pott. Perfekt när man använder husbilen sporadiskt. Går också att höja surfen om man vill. Har en Cromecast till TV:n och det fungerar bra eftersom jag har Telia Play och har med mig samma utbud som hemma utan extrakostnad förutom surfen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.578
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Har själv ett Telia mobilt bredband och det kostar 0,58/mb vid användande i Italien.

Vet inte om det är samma, men jag har också ett Telia mobilt bredband med samma kostnad/Mb. Men, utanför Norden får jag allt räkna med en fast avgift om 49 SEK/dygn då rautern är igång! Vet inte om det är den dygnsavgiften som skall tas bort i sommar.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Skillnaden i hastighet finns naturligtvis, men tillgängligheten till mobilnäten i Europa kan inget bolag, utan det heltäckande roamingavtal som Telenor Frihet har, överträffa i varje enskilt land.
Äntligen är vi överens och jag har aldrig ifråsatt Telenors tillgänglighet i de flesta europeiska länder. Jag vet inte heller vems master Telenor "roamar" på i Italien men antar att det är Wind+3 som jag kan lovorda just för priset men inte för hastigheten. TIM i Italien är som Telia i Sverige, klart överlägsen vad gäller täckning och hastighet. Tommy har antagligen samma problem som jag, hemma funkar Telia utmärkt och Telenor "på landet" oftast dåligt. Jodå jag vet, det finns andra bolag som också kan funka bra på landet, men inte överallt :D. Har man ett fungerande Telenorabonnemang hemma är svaret enkelt, tveklöst Telenor Frihet, fungerar i de flesta europeiska länder. Om man råkar föredra Telia hemma, blir det dock extra dyrt med dubbla abonnemang (Telia + Telenor) bara för fem veckors semester men det kan ändå löna sig med Telenor Frihet enligt Tommy's kravspec. och om pengarna inte spelar någon roll.
Själv upplever jag det inte som ett problem att köpa simkort, använder Telia i Skandinavien, Aldi's prepaid senast i Tyskland, Tre i Österrike (funkar även i Italien),
TIM i Italien, T-Hrvatski Telekom i Kroatien, Telenor (jodå!:D) i Montenegro,
Vodafone (suck!) i Albanien och Cosmote i Grekland.
Självklart köper jag inte simkort för varje resa i alla dessa länder det beror helt på hur fort vi reser igenom. Ibland funkar det med lite påfyllning på gamla kort och ett italienskt Tre-kort roamar fint även i Österrike och Tyskland utan extra kostnad. Utöver Telia hemma som numera har surfpott (bra när man inte är hemma men ändå får betala), ligger min budget för internet utomlands på ca. 400 kr./månad. Men jag har höga krav på hastighet 20-30Mbit/s och gärna stora volymer. Som sagt, vi är olika och har olika behov. Olika sätt att resa skapar dessutom olika krav. De flesta är nöjda med Telenor Frihet eller campingens Wifi, andra vill ha prepaid simkort.
Tur att vi lever i en fri värld! Simma lugnt och surfa snabbt!:D
:bye: Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Vet inte om det är samma, men jag har också ett Telia mobilt bredband med samma kostnad/Mb. Men, utanför Norden får jag allt räkna med en fast avgift om 49 SEK/dygn då rautern är igång! Vet inte om det är den dygnsavgiften som skall tas bort i sommar.
Visst den möjligheten använder jag också ibland, när behovet tränger på! Dock, är man borta i 3 månader kan 4500kr. bli lite väl häftigt! Men enstaka dagar, helt OK
Julian
 
Senast ändrad:

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Vad finns för utlandsalternativ om man vill på 4-5 veckor röra sig från Sverige, Tyskland, Österrike, Italien, Kroatien och Slovenien och naturligtvis retur resan också. Vi behöver ett kort till vår Huawei router för att kolla mailen, Facebook, skicka några vykort och lite TV med Chromecasting. Allt i normal användningstid, 1 - 1,5 tim/dag max. Jag tycker Telias är bra men det verkar tendera att bli mycket dyrt. Om det kostar lite bryr jag mig inte om (1000-1500:- för hela semestern är väl ok) men jag skulle vilja slippa byta kort för varje land man befinner sig. Vad använder ni??

Hej igen.
Det är nog så att Telenor Frihet utan bindningstid är vad ni söker om det gäller före 15 juni. Uppsägningstiden är en månad och deras fakturering ligger per den 2:a i månaden så om ni matchar det så kommer priset att ligga inom er kostnadsram. Priset beror på hur många Gb ni önskar och samtal till Sverige och inom respektive land ingår om ni vill vill utnyttja det. Se Telenors hemsida.
Om det gäller efter 15 juni så avvakta tillsvidare.
Med vänlig hälsning!/Thomas
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.612
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Utlandssurf med padda.

Telenor Frihet Privat.
Företagsversionen är en fälla, där kan man bara nyttja 10% av surfvolymen utomlands.

Vi är mycket nöjda, det fungerar perfekt, hälsar Björn o Lena
 
Toppen