• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

underhållsvärme

F

F.d. 52945

Guest
Hej!
Ni som varit med lite, brukar ni ha värme på (elektriskt) i era husbilar under höst vinter när bilen inte används?
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: underhållsvärme

Pilote,

Jag håller ett öga på temperaturen och när det hamnar vid 0°C så starter jag på kvällen värmen, som drivmedel använder jag LPG gas eftersom electricitet är oerhört dyrt härnere.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: underhållsvärme

:santa1: Min fråga har inte underhållsvärme att göra. Jag har sökt men inte kunnat hitta det ämnet som berör mig. " Immbildning". Vi använder vår bil i stort sett varje helg året runt och har ett problem med att när vi vaknar på morgonen så har både framruta och sidoruter immat igen. Inte lite fukt,utan mycket! Det blir till att skinna fönstren på insidan innan avfärd. Vi frikampar och således använder gasol som värmekälla.Någon av er HBK.are har kanske ett tips att ge mig!


:santa-5-icon: Ce-eN!
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: underhållsvärme

Vi har löst problemet med immsprej för glasögon som vi köpte på en mässa för ca kr 150,-. Efter man strukit på det på rutan och putsat den slipper man imman.

Det finns en sprej att köpa i vissa biltillbehörsfirmer för under femtiolappen men det har inte alls fungerat lika bra.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: underhållsvärme

Ce-eN

Har samma problem, fick ett tips som jag inte provat ännu.

Innan man stannar motorn ska man stänga luftspjällen, vilket låter lite konstigt, men det kan ju vara värt att prova.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: underhållsvärme

Att det samlas mycket vatten på insidan av framrutorna beror på att dessa blir mycket kalla om det är kallt ute. Glas har nämligen ganska god värmeledningsförmåga och kylan ute tränger igenom glaset bra. I ett så litet utrymme som en husbil blir luften fuktig när ett par människir vistas där och andas ut fuktig luft. Denna fukt kondenserar på glaset eftersom dessa är de kallaste (synliga) ytorna. Väggarna i bilen är ju isolerade och blir därför inte lika kalla.

Att stänga spjället kan knappast påverka detta positivt, snarare tvärt om. Skulle det komma in luft genom dessa spjäll är denna luft relativt torr jämfört med den fuktiga varma luften inne. Detrta gör att det ibland bildas torra fläckar på vindrutan närmast luftutblåsen som ingår i chassiets friskluftssystem
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: underhållsvärme

Knepet är att isolera rutorna utvändigt. Istället för invändiga isolermattor etc har vi ett 'täcke' som sitter utanpå rutorna. Dessa finns specialsydda för olika bilmodeller hos de flesta husbilshandlare.

Med dessa är det aldrig problem med fukt på insidan.

Skipper
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: underhållsvärme

Tackar för alla tips. Har förstått att vi inte är ensamma om problemet, som tydligen är av narturliga orsaker! (varmt inne-kallt ute) Jag skall testa de förslag jag fått. Om vi får ordning på våra imm-problem återstå att se! Har tillsvidare utrustat bilen med "torrbollar". Jo, har läst tråden om torrbollar, men vill ändå kolla själv!
Hälsningar.......Ce-eN!
 
F

F.d. 52950

Guest
Sv: underhållsvärme

Hei, Har prøvd både med og uten varme i bilen om vinteren. Nå brukes den i en del helger hele vinteren.
Hos oss fungerer det best utan varme og med taklukene i luftestilling.

Bilen er parkert i en betonggarage med god lufting og ytterklær og sengeklær oppbevares i bilen.

Den står kun tilkoblet lading og holder seg tørr og fin.

Dette er jo i et Bergensklima med høg luftfuktighet, 80-90 %.

Har også prøvd i forrige bil med svak varme på under vinteren, men var da plaget av kondens og fuktighet, og puter, madrasser og klær måtte tas hjem for oppbevaring. Så her brukes ingen varme på mer om vinteren, uten at bilen er i bruk.

Målfrid og Bjørn-Arne
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5898

Guest
Sv: underhållsvärme

Ang imma
Jag har också mycket problem med imma efter att jag drar upp isolerväggen mellan hytt och bodel.
Jag är mekaniker till en kille som kör banracing och i den finns ingen fläkt , så vid fuktigt väder blir den snabbt immig.
Men där löser vi det mycket billigt , ett tunt lager med utspädd diskmedel och gno runt detta på rutan , vi har då aldrig imma , men det har våra konkurenter....
Jag har ej testat detta ännu på husbilen , men bör fungera bra även där.

MVH
Mats
Ljusfallshammar
 
Toppen