• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsvärme i hb

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

SI-BO

Ett tak över bilen är faktiskt en god idé om man avser att använda bilen vintertid. Inte helt riskfritt att skotta snö från husbilstaket och har man lastbärare, packlådor eller AC på taket så går det inte klara med stege från sidan. Och snön måste bort, annars blir det förr eller senare trafikfarlig is.

aake
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Att ställa in Aldepannan på underhållsvärme typ-5-7 grader kostar skjortan, speciellt för oss skåningar, eftersom vi i Skåne har blivet ålagda att skänka pengar via elräkningen till folk norrut.
– Skandalöst…

Dessutom tror jag precis som vissa andra att husbilen far illa vid med underhållsvärme som ligger runt 5-8 grader, en temperatur nivå som medför en väldig fuktighet i husbilen.

Jag använder mig istället av frostvakter som jag köpt på Biltema och har bl.a monterat en vid Alde pannan.
Dessa frostvakter har ställbar termostat och vid lägsta inställningen slår de bara till vid minusgrader, till skillnad mot Alde pannan som ofta ligger och drar ström hela tiden eftersom man inte kan sänka den under 5 grader.

För att hålla gnagare borta har jag satt ut ättika i fat lite varstans i husbilen, det luktar pekka i husbilen men det tycker mössen också.
Läste av en slump tidningen Allas, ( ingen herr tidning precis ) där fanns ett lästips om att hälla ättika i sorkhögar och då skulle sorken försvinna för gott.

[FONT=&quot]// T[/FONT]
 

Bilagor

  • frostvakt.JPG
    frostvakt.JPG
    2,5 MB · Visningar: 4
Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

"Att ställa in Aldepannan på underhållsvärme typ-5-7 grader kostar skjortan, speciellt för oss skåningar, eftersom vi i Skåne har blivet ålagda att skänka pengar via elräkningen till folk norrut.
– Skandalöst…"

Man får tacka för gåvorna, även om de inte verkar vara skänkta i den rätta julstämningen.

Stort tack och God Jul!

aake
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Jag har luftburen värme, kanske det inte blir den fukten när det cirkulerar....

Pilot
 
T

Teddi

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

eftersom vi i göteborgstrakten har en luftfuktighet på 90-99% nästan jämt,,ock då behöver de inte ens regna så e valet ganska enkelt,,en uppvärmd bostadsyta mot en icke,,ja sätter en slant på de förstnämnda,,en tusenlapp för vinter halvåret,,,:snowman-2-icon:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

Samma här med nästan samma klimat, kanske man kan sammanfatta att det beror på var man bor och inget är fel eller rätt i denna fråga!

God jul på er

Pilot
 
T

Teddi

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

precis pilot,,det spelar en viss roll,,men vi har tacklat problemet,,denna gång i snällhetens tecken,,

kan de bero på att de e julafton idag?:present-2-icon: julkramar!!:santa-2-icon:
 
F

F.d. 52945

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

precis pilot,,det spelar en viss roll,,men vi har tacklat problemet,,denna gång i snällhetens tecken,,

kan de bero på att de e julafton idag?:present-2-icon: julkramar!!:santa-2-icon:
Absolut Teddi, vi har varit sakliga, snälla, inget "hymmlande" och...kanske för att det är JULAFTON!

Ha de fortsatt trevligt denna dag!
Pilot:santa1:
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Hej
Vi hade vår Alde panna på 15 grader hela förra vintern, drog väl kanske lite mer el men det var det värt. Bilen var torr och fin varje gång vi var inne i den c:a 1 gång per vecka.
Vår bil står ute med ett Kama husbilspressening. Förra vintern var ju extremt lång och kall.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

I perioder av flitigt isfiske när jag använt husbilen vid mer än ett tillfälle per vecka så har den fått stå halvvarm mellan turerna och då har det gått minst 1.000 kWh extra elenergi per vintermånad, ungeför lika mycket som för värme och varmvatten i vårt energieffektiva hus.
Det går lätt att följa elförbrukningen genom att köpa en El-energimätare på Claes Ohlsson (art.nr 36-2897, 99:).

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag har en hygrometer och en luftavfuktare i husbilen, men vad är lagom luftfuktighet så att inget skadads eller det börja mögla någonstans?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

I museala sammanhang (=samlingar) brukar man försöka hålla sig under 60-70% rel. fuktighet. Men en så enkel regel räcker inte; vid minusgrader är vad jag förstår luften oftast mättad av vattenånga, men inget mögel växer i vinterkyla.

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Här visar utemätaren på 99% vid en temperatur av 6 plusgrader.
Inne i bilen hade jag i dag 42% och 8 plusgrder.
För fuktigt?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Underhållsvärme i hb

hej,,ja tror inte man kommer undan en relativ luftfuktighet,,men alla har ju inte tillgång till el med våra bilar,,men utan värmegrader e ja rädd för att de kan bli problem,,
åtminstone på våra breddgrader,,textilier drar ju till sej fukt,,ja kan ta ett ex,,en torpargrund får inte enligt anticimex överstiga ett antal%,, men omde nu e 90% ute så kan de knappast vara lägre i en torpargrund,,
därav vill anticimex kränga fuktslukare för stora pengar,,för fuktigheten kommer ju ock från jorden,,
de bästa då är att täcka med plast,,


desamma gäller husbilar,,ja slår ett stort slag för julatäcket som e mycke diskuterat,,har haft detta i 3 år ock märkt en betydande skillnad,,
så har ni inte tillgång till el,, köp detta täcke för en tusenlapp,,väl investerade pengar,,så småningom skall ja öppna upp för en bil till,, men bara vintertid,,på sommarhalvåret har ja lämnat platserna till en europeisk platsbytarkedja,, på grund av det dåliga intresse som tyvärr innfann sej,,

vi ser framtiden an,,:santa-5-icon:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Underhållsvärme i hb

Temperaturen är avgörande
Den maximala mängden vattenånga vid en viss temperatur kallas mättnadsvärdet.
Blir mängden vattenånga större än mättnadsvärdet övergår den överskjutande delen till av vattenångan till flytande vatten - den kondenseras - eller till fast form is - den deponeras.

Ju högre temperaturen är desto mer vatten kan då finnas i gasform och desto större blir följaktligen mättnadsvärdet.

I figuren nedan nedan syns att vid -20°C kan 1 kubikmeter luft innehålla 1 g vatten. Vid 0° kan en kubikmeter innehålla 5 g och vid +20° kan luften innehålla 17 g vatten.
Ökningen av vattenångeinnehållet mellan -20 och 0 grader är således mycket mindre än mellan 0 och +20 grader.

fuktighettabell1.png
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

Här visar utemätaren på 99% vid en temperatur av 6 plusgrader.
Inne i bilen hade jag i dag 42% och 8 plusgrder.
För fuktigt?

Du tycks ha en effektiv avfuktare. Lite förvånande att det är så stor skillnad mellan ute och inne. I en välventilerad husbil föreställer man sig annars att en avfuktare förgäves skulle kämpa med att avfukta hela den omgivande atmosfären.
Beror den lilla temperaturskillnaden mellan ute och inne på avfuktarens uppvärmingseffekt?
Jag tror att du kan känna dig trygg för mögel.

aake
 

Anne & Klas

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
7412
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsvärme i hb

Jag tror inte att min husbil är speciellt välventilerad. Finns det mer ventilation än gälarna i förar- och passagerardörrarna? Kanske kan det komma lite luft genom bilens ordinarie ventilation ? Kylskåpet verkar vara tätt monterat. Kan det vara anledningen till att jag får ner luftfuktigheten så bra. Eller är den onödigt låg?
Kanske skulle byta ut takluckorna mot Mini Heki S : Fritz Berger: Ihr Spezialist für Camping und Freizeit

Jag använder följande luftavfuktare: Woods Avfuktare - Elgiganten
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Underhållsvärme i hb

Ang. mättnadsvärdet. Ju högre temperatur desto mer vattenånga kan luften innehålla. Om man sätter sig i sin bil vid typ 5 plusgrader och det regnar ute så är ratten, växelspaken fuktiga och utandningsångan kondenserar direkt. Temperaturen är lika med daggpunkstemperaturen. Man startar bilen med värmen på med eller utan a/c och när temperaturen stiger över daggpunktstemperaturen försvinner imman och kondensen. Samma sak gäller i en husbil, håller man med hjälp av värmare innertemperaturen över daggpunkstemperaturen får man ingen kondens och dessutom bättre ventilation och elektroniken mår bättre och ingen risk för sönderfrysningar.
Åke
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsvärme i hb

Froggie

Din avfuktare tycks ha rejäl överkapacitet ("utrymmen upp till 190 kvm"), men jag kan inte tänka mig att något tar skada av denna lite torra luft.

aake
 
Toppen