• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

F

F.d. 50043

Guest
Tänkte stå på underhållsladdning i vinter. Finns det någon här som vet om man måste ha på huvudströmmen eller inte. Är lite osäker på det.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Varför krångla till saker & ting?

Jag har aldrig kopplat loss eller tagit ur ett hb batteri..
Men så har jag heller inte låtit en bil stå still mer en max 3mån.

Läs inlägg #2...

Om ni inte kan hantera ett mätinstrument, finns det förhoppningsvis en
i er närhet som kan och bidrar garanterat med denna lilla insats/hjälp till er!

Seså, gör nu det enkelt för er! :wink:

Mvh. Magnus
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Men Roland, trådskaparen ställer inga frågor om tidslängd? Utan:

Citat/:
Tänkte stå på underhållsladdning i vinter. Finns det någon här som vet om man måste ha på huvudströmmen eller inte. Är lite osäker på det.
:/Slut citat..

Vänl. Magnus

Men vi som ställer av runt 6 månader kanske måste tänka till lite....?
 

olsborgs

HBK Medlem
Inlägg
402
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Vi har under alla år när vi har haft husvagn och därefter husbil låtit kopplat in underhållsladdning med den laddare som har funnits i respektive fordon.
Jag har underhållsladdat cirka en vecka varje månad under avställningen.
Har aldrig kopplat bort några poler, och det har hittills alltid fungerat varje vår.
 

hjonzon

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3240
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Hej ! dom sista två åren har jag haft bägge batterierna kvar i bilen, huvudbrytaren ovan bodelsdörren avstängd och en 7 dagars utomhustimer i vägguttaget ställd på 2.5timmar om dagen ( kan man säkert minska eller köra laddningen var 3-4 dag) batterierna går snabbt över till underhålls laddning efter en liten stund. funkar hur bra som helst ,använder bodelens laddare. Första året bilen var ny 2011 plockade jag ut bägge batterierna och det hände inget ... Håkan
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Bilen avställd och inställd med 220 el inkopplat, tog av minus kabeln på bodelsbatteriet men inte till bildelen, hört att man spar på batteriet så här.

Jag har bara hört det motsatta, ladda om du har möjlighet, har du av nån anledning inte 230V ladda alla batterier fulla, lossa sen minuspol.
Batterierna mår bara bra av laddning.
Har själv aldrig knäckt ett batteri med laddning, dock utan laddning.
 

Ronny och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
10044
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Varför krångla till det helt i onödan? Jag ser till att ha fulladdat när jag ställer av!
Jag bryter ingen ström eller kopplat bort några kablar!!! Larmet och klockan drar
Ju lite ström vilket bara är bra för batterierna! Dom ska laddas ur till ca:12wolt
Sedan laddas igen då håller dom länge! Jag laddar tre dygn tre gånger på fem
Månader det har funkat alldeles utmärkt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.911
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Varför krångla till det helt i onödan? Jag ser till att ha fulladdat när jag ställer av!
Jag bryter ingen ström eller kopplat bort några kablar!!! Larmet och klockan drar
Ju lite ström vilket bara är bra för batterierna! Dom ska laddas ur till ca:12wolt
Sedan laddas igen då håller dom länge! Jag laddar tre dygn tre gånger på fem
Månader det har funkat alldeles utmärkt.

Märkligt att ladda ur, blir svårt när man kör med bilen att ladda ur till 12V, och sen ladda till fullt, ladda ur igen osv.
Som du sa, varför krångla till det :p
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Underhållsladdning

Det enda man gör när man drar ner batterriet till 12V är att man tar en cykel ur batteriets livslängd - totalt poänglöst ! Det är inte NiCd (Nickel Cadmium) batterier, bly/syra ska inte cyklas. Dessutom försämrar du batteriet permanent om du går under 50% av batteriets kapacitet, inte mycket men på lång sikt kör du slut batteriet snabbare än den som underhållsladdar och håller batteriet fullt.


Peter :)
 
Toppen