• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Underhållsladdning

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
76
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2024
Det är snart dags för vinterförvaring.
Då har jag ett par frågor angående underhållsladdning.
På förra bilen plockade jag helt enkelt ur batteriet och underhållsladdade hemma i garaget.
På den nuvarande sitter så väl bodelsbatteri som startbatteriet lite "knöligare" till, så jag tänkte underhållsladda på plats. Bilen har en Calira 36/30 DS IU

Jag funderar på två alternativ.
Alternativ 1 är att ladda båda batterierna via Caliran vilket kräver att jag tar mig ut till uppställningsplatsen vid uppladdningstillfällena. En fråga till er är då om huvudbrytaren på Calirans manöverpanel måste vara påslagen.

Fråga nummer två är om man kan ladda såväl bodelsbatteri som startbatteri med en Ctek laddare på 7 A. Och hur man i så fall kopplar in denna.

Tacksam för svar
Conny H
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Underhållsladdning

Då vi är helt nya inom denna gren med husbil tänker vi oss inte ta bort några pooler från batterierna nu när vi ställer av inför vintern. Däremot ska vi ha månadsladdning inkopplad "från stolpe", så precis som vid vanlig camping. Ska ha en klocka som laddar vid speciell dag och tid. Min fråga blir då, laddas både bo- och bil batteri?

Ja, båda laddas.
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Underhållsladdning

Då vi är helt nya inom denna gren med husbil tänker vi oss inte ta bort några pooler från batterierna nu när vi ställer av inför vintern. Däremot ska vi ha månadsladdning inkopplad "från stolpe", så precis som vid vanlig camping. Ska ha en klocka som laddar vid speciell dag och tid. Min fråga blir då, laddas både bo- och bil batteri?


Normalt laddas dom båda ja.....


Ottar
 
Toppen