• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Undergolv renovering

F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Jag vill tacka kentsynne han är riktig hjälpsam. Han har hjälpt med alla träreglar.
Roligaste var att höja baksidan av bodelen nästan 8cm.
Har använt Lim samt 1,5 cm djupa häftklammer (inga skruvar mellan reglarna).
En del är gjort men mycket är kvar.
Det som gjort att det tatt så lång tid att jag upptäcker hela tiden nya grejer som måste fixas så som hjulhuset är i plast och de är totalt förstärda på ena sidan så jag fick bygga den med glasfiberarmering och epoxy spackel.

MVH
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej du!

Vilket jobb, man kan inte annat än imponeras av ditt jobb, synd bara att allt var så förstört i ditt golv.

Jag undrar bara om du kan beskriva hur original-reglarna satt fast mot undergolvet? Jag frågar utifrån att själva undergolvet bara var 2mm.

Sen undrar jag hur reglarna som "går mot" väggarna sitter fast? På en av bilderna ser det ut som om ytterväggen har en invikt kant, stämmer det? Och i så fall, fäster man då regeln på invikningen?

Och hur såg regeluppbyggnaden ut mot bakväggen?

Kan jag kontakta dig? Jag har en likadan som din, och jag har en aningen lite svikt i golvet vid toadelen, och eftersom du rivit och vet hur det ser ut "live" vore det trevligt att få lite experthjälp från en som gjort det jag förmodligen också måste göra.

Mvh
Vägkung
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hejsan,
Visst gärna fråga hur mycket du vill, kan skicka massa bilder om så önskas.

Jag visste att golvet är mjukt i vissa ställe men trodde det är bara övregolvet som är skadad och när bilen gick inte genom besiktningen då örjade jag kolla och undersöka.
då komm jag på att det bästa att riva bort allting.
Orginal golvet är 5 mm skiva sedan 30 mm regel med frigolit sedan en 5 mm sedan en matta på.

min är 9mm 30 regel o isolering sedan en 9mm.

Ytterväggen har en invikt kant där har jag lagt den nya golvet o regel på ( bara sidorna bakre delen är en tjock glasfiber vägg så inga reglar där tänkte jag täta invändigt med skum och utvändigt med självhäftande asfalt remsa.


Mvh
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Undergolv renovering

Hej rashad vet inte om du skall ha plastmatta eller om du redan skaffat det jag har fyra eller fem rullar på jobbet som bara ligger där vet inte vad det är för färg eller mönster men kan kolla om du är intresserad.
mvh Kent( imponerad av ditt arbete)
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej rashad vet inte om du skall ha plastmatta eller om du redan skaffat det jag har fyra eller fem rullar på jobbet som bara ligger där vet inte vad det är för färg eller mönster men kan kolla om du är intresserad.
mvh Kent( imponerad av ditt arbete)

Hej san Kent o tack för sist,
Nej har inte skaffat mattan än men gärna kolla färg o mönsteret kanske nån av de passar.

tack
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.562
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Undergolv renovering

Otroligt jobb du lägger ner. Jag tror att många med mig vill se massor av bilder. Har du funderat på att vika upp mattan efter väggen som i ett våtrum. Då kan vatten bara tränga in vid dörren.
Lycka till
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej igen!

Och tack för vänligheten att jag kan ställa fler frågor.

Så nu kommer det ett gäng frågor då- Jag förmodar att det finns ett par grövre reglar som är bärande i konstruktionen, och att dessa reglar ligger längs med golvet en bit in från ytterväggarna, eller hur?
Då undrar jag, var börjar och slutar dessa regler?

Vid bakväggen, finns det någon regel där som "löper" jäms med väggen, och är då denna regel fastsatt i de grövre reglarna som jag nämde i första frågan?

Du skriver att du lagt de nya reglarna och golvet på den uppvikta kanten på ytterväggarna, var det så konstruerat från början? Och i så fall hur var dessa fastsatta i den uppvikta kanten?

Hur är väggarna vid toadelen fastsatt i golv och tak?

Jag uppskattar att du kan skicka mer kort på din renovering, och skulle jag få ha en önskan om vad korten skulle föreställa så önskar jag mer närbilder på regelsystemet, men allt är av intresse.
Dra dig inte för att skicka jätte-mycket kort:twitcy:

Har du spårat var läckaget/läckagen börjat/började.

Synd bara att vi bor så långt från varandra, det skulle ha varit roligt att få ditt jobb live.

Mvh
Vägkung
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej,
Inga problem jag kan ladda mer detaljerat bilder.
Men först vill förklara en sak.
Bodelen i min husbil är bara 3 meter lång och nästan 220 bered, samt hela bilen har en tjenstevikt på bara 2000KG ibörjan tänkte ha en plåt golv sedan med hjälp i denna förumet fick jag veta att jag ska hålla mig borta från plåten för massa anledningar tex vikt osv.
Då bestämde mig att ha tjockaregolv med bättre isolering då efter flera funderingar gick det åt 9 X 30 X 9 då isoleringen är ECOPRIM som har minst fem gångar mer i punktbelastning gemfört med en vanlig frigolit.
Här får du svar på dina frågor
Alla regler som jag har rivit är 28 X 38 bara de reglar som sitter längst bak de var 28 X60 samt det var två styck ihopkopplade.

Jag har Limat de nya reglarna och golvet på den uppvikta kanten på ytterväggarna original konstruktion

Alla reglar är ihoplimmat samt kopplade med häftklammer.

här vill jag visa den tjocka regel som sitter längstbak hur den ser ut i den andra bilden vill visa hur jag gjort med hjälp av sticksåg för att tillverka regel till hjulhuset i tredje bild ser ni hur har jag lagat hjulhuset med epoxyspackel med tre lager glasfibernät.

imorgon jag ska limma mera reglar jag kan ta mer detaljerat bilder.
MVH
 

Bilagor

  • 2012-05-26 17.55.16.jpg
    2012-05-26 17.55.16.jpg
    1,5 MB · Visningar: 26
  • 2012-05-27 16.48.10.jpg
    2012-05-27 16.48.10.jpg
    342,5 KB · Visningar: 33
  • 2012-05-26 18.19.50.jpg
    2012-05-26 18.19.50.jpg
    1,5 MB · Visningar: 24
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Otroligt jobb du lägger ner. Jag tror att många med mig vill se massor av bilder. Har du funderat på att vika upp mattan efter väggen som i ett våtrum. Då kan vatten bara tränga in vid dörren.
Lycka till

Visst jag tänkte göra så samt i dörr öppningen tänkte ha en snygg plåt bit på mattan för att öka styvheten också.
bilder kommer
MVH
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej!

Nu börjar jag att förstå hur golvets konstruktion och reglelsystem är uppbyggd. Så återigen, tack för bilderna du lagt ut, men mer bilder skadar inte:)

Och nu över till frågestunden

1- Jag kan se att du rivit ut allt i husbilen inklusive hela golvet, då undrar jag på vad sidoväggarna "vilar" mot när golvet är urrivet?

2- Du skriver också att du ska staga upp väggarna, hur har du tänkt göra det?

3- På en av bilderna som visar undergolvet ilagt i husbilen ser det ut som att det är ganska stora glipor mellan golvet och hjulhuset, hur har du tänkt göra där?

4- Du nämner också att bakväggen gick ner mot draget på grund av att du rivit ut golvet, och då är frågan- om bakväggen sjönk ner, följde då också inte sidoväggarna ner till samma nivå som bakväggen?
Eller vilar sidoväggarna mot rambalkarna?

Mvh
Vägkung
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej,
jag har dragkrock i min bil som tur gjorde att hela bodelen vilade just på denna när jag rivit allt,och då sidorna samt bakväggen sjönkit ner några cm ingen kaross eller stål balk under sidå väggarna men de är ju kopplade till bakväggen.
Men sidoväggarna vid dörren och på andra sidan vid gasluckan blev bukliga
Jag ska se om jag kan ta några bilder för att förklara det bättre

Mvh
 
F

F.d. 30146

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej!

Nu när du har facit i hand, hur skulle du ha rivit i golvet, och var hade du då börjat om du från början visste att sidoväggar och annat skulle ha sjunkit ner när hela golvet revs ut?

Vad jag är ute efter är- hur skulle du ha gjort annorlunda?

Vägkung
 

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Undergolv renovering

Hej Rashad här kommer lite bilder på plastmattorna, om du tycker att något verkar bra så kan du komma ner till mig så kan du titta lite närmare på dom plastmatta 008.JPG plastmatta 006.JPGplastmatta 007.JPG plastmatta 005.JPG
plastmatta 008.JPG plastmatta 004.JPG

Mvh Kent
 

Bilagor

  • plastmatta 003.JPG
    plastmatta 003.JPG
    3 MB · Visningar: 2
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej,
Jag är säker att vi har olika situationer i mitt fall så 90% av golvet var skadat och jag visste inte det pga att det en matta som täcker allting samt han som ägde bilen innan mig eller kanske någon innan har lagt en tjock plåt mellan golvet och mattan så man blir lurad hela tiden och känner inte att det hela golvet är skadat.
när jag började så trodde att det är bara en liten bit. Så fort har jag tagitbort plåten då kännde jag att jag har bara två val antingen skruta bilen eller renovera.

Jag visste inte att det är ingen balkar under väggarna visste inte heller atthela bilen kommer att sjönka ner. men som jag sagt tidigare att som tur att bilen utrustad med dragkrock där vilade hela bodelen genom bakväggen..


i ditt fall så du måste först lokalicera vad är det som är trasigt mjukt bästa sätt att gå under bilen och känna på golvet.
MVH
 
F

F.d. 54812

Guest

kentsynne

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Mark
HBK-Nr
5161
Medlemskap
2024
Sv: Undergolv renovering

hej! här är en till som jag har hemma som kanske passar också den är också svart.
plastmatta 009.JPG

Kent
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej
det belv inga bilder igår inte idag heller, Jag o min två års dotter är sjuka,

Svar till Vägkungen,
om jag visste från början att hela golvet behöver att bytas så jag skulle kanske Fundera mer på en hel ny bodel som Brors projekt.
Men du har inte berättat om din husbil hur ser skadan ut orsak?

I minbil orsaken var en läckage sedan länge från fönstret ovanför spisen och den stora på vänstre sidan. Bakre Övre blenkers också läckte lite, samt de har skruvat fast massa plåter underbilen som gjorde att fukt trängt igenom och säkert en läkage från toa.

Jag kommer att passa på och göra massa nya förbättringar innan bilen rullar igen så som
1- elektriskt stege (Hemmagjort)
2- Trepunktsbälte med stålram stål båge kopplad till chassit.
3- Back kamera
4- extra ljud isolering runt motor och främre hjulhuset.
5- Kamrem, vattenpump byte och alla remmar.
6- Byte av all tätning i tak och sidorna
7- tvätta bilen
6- Måla om bilen
7- montera varvräknare massa små detaljer temp mätare Tv osv.

Jag kommer inte bli klar för än nästa sommer men målet att bilen ska till besiktningen i år.

hehe vi får se
MVh
 
F

F.d. 24414

Guest
Sv: Undergolv renovering

Jag blir alltid så glad när jag läser denna tråd.
Att jobba så hårt för att rädda en gammal husbil är imponerande samt inspirerande för oss andra som är i nästan samma läge.
Jobba på och lägg gärna ut massor av bilder, det känns så bra att man vet att fler håller på med liknade saker när man själv jobbar med sin egen husbil.
 
F

F.d. 54812

Guest
Sv: Undergolv renovering

Hej här är lite bilder,
Tänkte visa hur ser det under bilen samt det fanns sex M20 hål i chasssit utan tätning så jag har köpt M20 gummiplugg passar perfekt.
Nya M12 skruvar mot gammla, i helgen tänkte lägga ecoprim ( frigoliten) och funderar på att ha golvvärme men vet inte vilka rör eller vilken storlek längd ska jag ha, vore perfekt om någon här kan ge en tips.
Tack
 

Bilagor

  • 2012-05-31 18.06.04.jpg
    2012-05-31 18.06.04.jpg
    1,4 MB · Visningar: 21
  • 2012-05-31 17.56.33.jpg
    2012-05-31 17.56.33.jpg
    1,6 MB · Visningar: 18
  • 2012-05-31 17.56.20.jpg
    2012-05-31 17.56.20.jpg
    1,2 MB · Visningar: 19
  • 2012-05-31 17.55.38.jpg
    2012-05-31 17.55.38.jpg
    1,3 MB · Visningar: 23
  • 2012-05-31 17.54.55.jpg
    2012-05-31 17.54.55.jpg
    1,4 MB · Visningar: 19
  • 2012-05-31 17.54.35.jpg
    2012-05-31 17.54.35.jpg
    1 MB · Visningar: 24
  • 2012-05-31 17.54.08.jpg
    2012-05-31 17.54.08.jpg
    1,2 MB · Visningar: 21
  • 2012-05-31 17.54.02.jpg
    2012-05-31 17.54.02.jpg
    1,1 MB · Visningar: 22
  • 2012-05-31 17.45.23.jpg
    2012-05-31 17.45.23.jpg
    1,1 MB · Visningar: 20
  • 2012-05-31 17.43.37.jpg
    2012-05-31 17.43.37.jpg
    1,6 MB · Visningar: 20
Senast redigerad av en moderator:
Toppen