• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Status
Stängd för vidare inlägg.

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Inlägg i debatten, "världens bästa navigator, utan aktuella kartor". Resultatet med CoPilot:

Visa bilaga 109329

Vet inte vad han gör för sväng runt Munkedal, kan inte terrängen. Men föreslår 55 km på långt under en timme.

Stigen, där jag befann mig igår är ytterligare några km norr om Färgelanda så Copilot och iGO beräknar mer korrekt vägsträcka, Sygic är hopplös trots att beräkningen i rondeller har förbättrats. I en tidigare version tog Sygic en omväg på närmare en mil då den beräknade fel utfart i rondellen vid Gläborg.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Ännu en gång är jag benägen att hålla med Knarrevik i hans bedömning. Jag har kollat de flesta navigeringsappar som finns och iGo skiljer ut sig från de flesta andra tack vare sin enkelhet och tydlighet men inställningarna är viktiga, mycket viktiga!

Skulle kartmaterialet vara något föråldrat så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag skulle inte komma på tanken att köra där iGo ibland föreslår - vid sidan av den nybyggda vägen exempelvis - utan jag rättar mig efter de faktiska förhållandena. Eftersom jag har lärt mig konsten att läsa vägskyltar och att använda papperskartor så bryr jag mig inte särskilt mycket om försenad kartuppdatering i iGo.

Jag tycker faktiskt iGo är så bra så att jag skaffade en billig iPad mini enbart därför och iGo är numera min chefsnavigatör i husbilen.

Naturligtvis stöttar jag litegrann med "Beirut" i min gamla Garmin i bakgrunden för säkerhets skull! :D

Jappe
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

En navigeringsapp skall ge alternativen direkt utan att man varje gång måste ställa in kortaste, snabbaste eller mest ekonomiska väg.
Ohållbart!
Dessutom räknar Sygic grovt fel på tiden!
Den angivna sträckan går på mindre än en timme även med husbil.

Håller med om att Sygic överskattar restiden kraftigt. Irriterande!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Naturligtvis stöttar jag litegrann med "Beirut" i min gamla Garmin i bakgrunden för säkerhets skull! :D

Jappe

Jag har en mänsklig "Beirut" vid namn Lisa som ofta har helt motsatt uppfattning om vägvalet.
Jag har lärt mig att iGO alltid har rätt beträffande vägval, Lisa har rätt i övrigt.
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Skulle kartmaterialet vara något föråldrat så bryr jag mig inte så mycket om det. Jag skulle inte komma på tanken att köra där iGo ibland föreslår - vid sidan av den nybyggda vägen exempelvis - utan jag rättar mig efter de faktiska förhållandena. Eftersom jag har lärt mig konsten att läsa vägskyltar och att använda papperskartor så bryr jag mig inte särskilt mycket om försenad kartuppdatering i iGo.

Jappe

I detta instämmer jag helt med Jappe. Har aldrig upplevt det som något problem att använda kartmaterial som är något år gammalt. Jag brukar som Jappe inte heller köra vid sidan av en nybyggd väg trots att GPS:en vid något tillfälle förslagit detta
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Kanske det t o m är så att man lär sig att leva med sina favoriter och deras brister?
Dvs., man lär sig att kompensera för dessa?
Tryggheten finns där, man kan användargränssnittet, inställningarna, med mycket mera.
Det är jobbigt att lära sig något nytt, även om det skulle kunna vara bättre.
Kanske?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

I mitt fall var det tvärt om, sökte efter en navigeringsapp som var bättre än de dåliga fasta GPSerna (Garmin och Navman), testade Copilot, Sygic och Navigon m.fl.

Det var inte förrän jag provade iGO till extrapris som jag fann en app som hade inställningar som de andra saknade. Det var också iGO som alltid visade rätt väg förutsatt att man valde bort "kortaste väg".

Därför är det beklagligt att kartuppdateringar dröjer, får bara hoppas att de kommer. Om det är HERE eller Teleatlas eller eller någon annan har mindre betydelse.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Här är man tyvärr lite offside i Androidvärlden.
Skulle gärna vilja prova iGo, men inga "israeler eller kineser".
Vill ha en stabil distribution! Och jag tänker inte lämna Android (helt överlägsen IOS). Punkt.

Finns det något sagt om en officiell version/release för Andriod?
Eller är företaget ifråga helt upplåst/bundet till IOS/Apple?
Finns någon information om det?
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
805
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Jag har Igo, Copilot och Sygic i min platta och har försökt tvinga mig till att använda IGO som många framhäver som outstanding. Likaväl blir det COpilot som jag använder, gillar översikten man får när man använder 2d-karta och lagom zoom, man ser vad som komma skall, inte bara nästa sväng. Om jag inte kör enligt navigatorns order så används ju varje stig för att få mig tillbaka på rätt rutt, med följd att jag hamnat på mycket smala trånga vägar. Med Copilot i 2d läge ser jag om jag blir inlurad på småvägar fast det finns en stor fin väg alldeles intill.
När jag kommit off track brukar/borde jag stanna och beräkna en ny rutt.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Här är man tyvärr lite offside i Androidvärlden.
Skulle gärna vilja prova iGo, men inga "israeler eller kineser".
Vill ha en stabil distribution! Och jag tänker inte lämna Android (helt överlägsen IOS). Punkt.

Finns det något sagt om en officiell version/release för Andriod?
Eller är företaget ifråga helt upplåst/bundet till IOS/Apple?
Finns någon information om det?

Igo på Apple är nog bara ett litet stickspår, de e på de andra plattformarna som de e stora, har själv använt Igo sedan 2007, först på PDA sen win-mobile, sen på win CE, och sen på android, dock inte på apple (ännu) :)
Dock säljs det inte lös app ännu, utan som paket med androidenhet

Just möjligheten att konfig. modda Igo i oändlighet är dess stryrka, dock rimmar inte detta med Apple-filosofi, tyvärr får man väl säga, man kan ju hjälpa upp det med Jailbreak o i-file, då öppnar sig en ny värld med navigatorer för Iphone.
Kartuppdat. till win/android är 2015Q3 som senaste, så det verkar ha fastnat där med. :(

Eller gör som Jappe, köp en miniIpad o använd den enbart som navi. :D
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Peter ser ut til å ha funnet kjernen til iGo markedsføring. Det er mer bekvemt å selge oem til bolag som siden står for support og distribusjon selv enn å håndtere sluttkunder direkte. Men iPxx er ikke tilgjengelig for slike oem handler så skal de kunne levere der må de håndtere sluttkunder direkte.

Fra tid til annen dukker det opp tilbud på eBay for iGo Primo for Android på minnebrikke eller usbstick, tilbudene kommer fra mindre oem leverandører som fyller opp sitt kjøpte kvanta av lisenser. Mulig litt gråsone, mendet ser ut til at hver kopi er branded med lisensnummer. Denne branding kan ikke formidles via google store av teknisk årsak.

På igo kundeliste finnes og bilprodusenter som nå har eierandel i Here!
Kan og finne oppgraderinger til de gamle Navitec navigatorene fra før Here kjøpte opp Navitec.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Förmodligen så finns en annan förklaring än de många uppradade som ligger till grund för utebliven kartuppdatering.
Den som lever får se!

I väntan på förklaringen får man hålla tillgodo med de bästa hjälpmedlen för att hitta rätt vägval och ställplatser.

Att ingen annan apptillverkare kunnat konkurrera med iGO efter så många år är märkligt.

Garmin försökte med Navigon men verkar ha gett upp, kanske kan HERE komma med något nytt nu nar tyska biltillverkare satsat många miljarder på köpet från Nokia. Jag befarar dock att den bara kommer att finnas i nya bilar.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Eller gör som Jappe, köp en miniIpad o använd den enbart som navi. :D

Nja, jag använder den också till TV-tittande och YouTube m.m. Det är bra ljud i den, faktiskt bättre än i de androider jag provat, Samsung m.fl. På vissa områden är paddan riktigt bra, t.ex. slurfning (slösurfande).

ipa.jpg

Jappe
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.876
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Hittade denna för Android, iGo My Way. Är det samma app som Primo?

iGO My way 9.6

Edit: PS. Hittade den här: How to install iGO Primo on Android - TipsForMobile.com DS.

Jag skulle inte köpa från den länken, inte 100% seriös.

IGO my Way (ifall jag inte minns fel) kom innan IGO primo.
Alla IGO f.o.m IGO8 är i princip samma program med små detaljskillnader.

Men jag har lagt in en länk här i nån tråd, från Ebay på riktiga IGO Primo-licenser till Android på SD-kort, minns inte vart:confused:
Kanske nån annan minns

Här kan du läsa lite om IGO
https://en.wikipedia.org/wiki/IGO_(software)

EDIT: Här var det, tyvärr så är alla sålda :(
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/778192

Men det kommer säkert fler, säkrast tror jag, är att leta på Ebay.

EDIT2: IGO är känsligt för skärmupplösning, därför är det jätteviktigt att man köper sin version med rätt upplösning.
Får man fel är dock inte loppet kört då nätet kryllar av IGO-filer, då man lätt kan "pussla ihop" en version som man blir nöjd med, det viktiga är att komma över en licens, för framtida kartuppdateringar :)
 
Senast ändrad:

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

iGO Primo för Android? Kan nog tyvärr meddela att jag ger upp!
Jag hamnade på en bra sida till slut: GPS Power Forum. Här finns allt. Om alla navigatorer. Men ...

iGO Primo? Israeliska varianter. Rumänska dito. Och Kinesiska.
Kartor hit och dit. Men, vilka kartor gentemot vilka appversioner?
Puh. Och puh ännu en gång.

Jag blev helt enkelt bara trött.
Jag kör nu vidare med min favorit, CoPilot.
Enkel, otroligt snabb, och hittar rätt väg för det mesta.
Så de så!

PS. Är inte det "scandal and ashame"? Dvs. att NNG utesluter mer än 70% av alla mobil/platta-användare från sin produkt? De siktar tydligen bara på bilindustrin. Pengar! DS.
 

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Sv: Trött på NNG iGo obefintliga uppdatering

Tråden startades för att följa NNG iGO primos saknade uppgraderingar av kartorna sedan 12 juni 2015. många av inläggen har inte med tråden att göra.
Tackar för allas intresse och STÄNGER HÄRMED TRÅDEN. Öppnar en ny när något nytt framkommit. Ni som vill diskutera för och emot NNG iGO Primo kan använda Knarreviks tråd om iGO Primo.
TRÅDEN STÄNGD
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen