• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Torrbollar"

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: "Torrbollar"

Är det inte så att vägsaltet tinar is & snö & sedan får vädret vind & ev. sol samt att bilar kör i detta tövattnet att dunsta?

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: "Torrbollar"

Veisalt på tørr grusveg henter fukt fra lufta og binder støv (damn?). Salt på is er en annen sak, den flytter frysepunktet slik at isen smelter. Problemet er saltvatnet som blir igjen.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: "Torrbollar"

Blir en torrboll i garaget och en inne som vi gjort tidigare och i tro att det fungerar bra.

/Pelle
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: "Torrbollar"

vägsalt får vägbanor att torka upp, hur går det till och hur kan det fungera om det inte fungerar inne i en husbil?
/Pelle
Det är inte "tösalt" som skall användas utan den typ som läggs på grusvägar för att det inte skall damma.
Som tidigare nämnts i den här tråden kalciumklorid.
 
Senast ändrad:

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Man kan undra hur mycket (lite) en torrboll kan uträtta?
Vår husbil står under en carport, har en avfuktare i den som jag slår på när vädret är fuktig och runt 10-15 grader (som nu i november).
På en vecka avfuktar den 4-5 liter!
Hur många dl fixar en torrbol? :confused:
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Man kan undra hur mycket (lite) en torrboll kan uträtta?
Vår husbil står under en carport, har en avfuktare i den som jag slår på när vädret är fuktig och runt 10-15 grader (som nu i november).
På en vecka avfuktar den 4-5 liter!
Hur många dl fixar en torrbol? :confused:

Den frågan har jag också ställt mig själv och till många som lovordar torrbollen. Att sälja en torrboll är rena bedrägeriet. Att det blir vatten i behållaren beror på att saltet blir vätska i kontakt med luften (syret) och då ser det ut som att torrbollen suger vatten.
Enda raka är att göra som du. Skaffa en avfuktare och då ska det vara en absorbtionsavfukatare och inte någon hokuspokus grej.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Man kan undra hur mycket (lite) en torrboll kan uträtta?
Vår husbil står under en carport, har en avfuktare i den som jag slår på när vädret är fuktig och runt 10-15 grader (som nu i november).
På en vecka avfuktar den 4-5 liter!
Hur många dl fixar en torrbol? :confused:

Om du inte har förslutit din bil hermetiskt är det nog atmosfären runt din bil du avfuktar, det är därför du får ut så mycket vatten. Tvångsventilationerna i bilen fixar bra luftväxling! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: "Torrbollar"

Den frågan har jag också ställt mig själv och till många som lovordar torrbollen. Att sälja en torrboll är rena bedrägeriet. Att det blir vatten i behållaren beror på att saltet blir vätska i kontakt med luften (syret) och då ser det ut som att torrbollen suger vatten.
Enda raka är att göra som du. Skaffa en avfuktare och då ska det vara en absorbtionsavfukatare och inte någon hokuspokus grej.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en sorbtionsavfuktare, bara du håller en viss värme i bilen, f.ö. alstrar avfuktaren en del värme medans den arbetar, men det räcker naturligtvis inte när det blir kallt.
 

Åke Jonsson

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
13596
Medlemskap
2023
Sv: "Torrbollar"

Hej.
Jag har placerat torrbollar i bilen. Jag kan inte någonstans läsa mig till hur de skall fungera.
Påsarna blir hårda. Är det normalt? Skall de bli hårda? Är det bra eller dåligt?
Det har inte kommit någon vätska i behållarna. Är det som det skall vara?
Eller är det något fel?
Tillverkarna borde upplysa hur processen går till, så man vet.

Hoppas att någon som använt bollarna i några år kan berätta.

// Åke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Torrbollar"

Flera inlägg i den här tråden har ju avfärdat torrbollarna som produkter som inte fungerar och likväl fortsätter resonemanget. Medvetet eller omedvetet bedrägeri är frågan av dem som marknadsför sådana här produkter!

Det spelar ingen roll hur många torrbollar man placerar i husbilen; det ändrar inte luftens fuktinnehåll ett dugg. Den förblir på samma nivå inne i husbilen som utanför! Det går inte att avfukta atmosfären med några torrbollar i en husbil! Det enda resultatet av detta blir blöta torrbollar i husbilen och vad är det för mening med det?

Kan ingen förklara det här på ett enkelt sätt så att alla begriper?

Jappe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: "Torrbollar"

Den frågan har jag också ställt mig själv och till många som lovordar torrbollen. Att sälja en torrboll är rena bedrägeriet. Att det blir vatten i behållaren beror på att saltet blir vätska i kontakt med luften (syret) och då ser det ut som att torrbollen suger vatten.
Enda raka är att göra som du. Skaffa en avfuktare och då ska det vara en absorbtionsavfukatare och inte någon hokuspokus grej.

Att den lilla saltpåsen skall fylla behållaren med vatten bara i kontakt med syre
är svårt att tro på.

Tommy R
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: "Torrbollar"

Jag gör ett försök, men det är svårt att vända troende....

Man skall nog ha lite allmän fysiologi i sig för att känna det i ryggmärgen att en torrboll inte fungerar i husbilen. Problemet är dels den ytterst begränsande mängden vatten som saltet i torrbollen kan absorbera och dels att luften inte cirkulerar runt torrbollen. En avfuktare med ca 250W effekt fungerar däremot effektivt då luften sätts i cirkulation med fläkt. Luften som den blåser ut är torrt och sprider sig i husbilen där den blandar sig med ännu icke behandlad fuktigare luft som sedan sugs in i avfuktaren där vattnet från luften kondenseras i en behållare och blåses ut som torr luft igen.
Så går det runt, runt tills fuktighetsnivån är så låg att maskinen stannar eller vattenbehållaren är full. Fuktighetsnivån kan man ställa in manuellt till önskat läge. Processen med en 250W effekt och en 6 meters husbil brukar ta cirka 3 dygn och ge 4 liter vatten. Sedan på våren, efter 5 månader kan man upprepa processen igen med samma resultat. Fuktighets nivån stiger alltid så småningom till den omgivande luftens fuktighet.

Dessa lufttorkare finns naturligtvis i olika effektklasser, kvalite och pris. Jag har en Japansk på 250Watt och den kostade 1300kr för något år sedan. Många köper ursprungligen manicken för att torka källare och den kan man med fördel även använda för husbilen även om den är överdimensionerad, men som sagt, den stänger av sig automatiskt när luften blivit torr....
 

Drogen

FD HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
19261
Medlemskap
2021
Sv: "Torrbollar"

Så här skriver Ljungby Fuktkontroll & Sanering om torrbollar. Noterar att man rekommenderar torrbollen till små oventilerade utrymmen, och det är ju inte en husbil.

Torrbollar lämpar sig enligt reklam bra för små oventilerade utrymmen som bilar, husvagnar, båtar etc. Det man bör veta är att det fuktabsorberande kalciumkloridsaltet i detta fall endast drar åt sig fukt överstigande 75% RF. Därför lämpar sig denna typ av avfuktare inte som bäst där man under längre perioder förvarar mjukare mer fuktkänsligt material som kläder, böcker, kartonger m.m. Det finns andra typer av salt som har högre fuktabsorberande egenskaper om man vill uppnå bättre avfuktningskapacitet.

Denna lösning för avfuktning ser vi som högst tillfällig där man kanske inte på annat sätt direkt kan avfukta och mest gångbar under senare delen av hösten då tillfälliga fukttoppar kan ses. Jämfört med andra eldrivna aggregat omskrivna här sker avfuktningen med torrboll tidsmässigt ganska trögt eftersom det inte finns något som aktivt "forcerar" bort fukten och ventilerar runt luften. Därmed faller bollen även bort som lämpligt alternativ i lite större rumsvolym likt i källare, krypgrund eller vind.
 

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Sv: "Torrbollar"

Om husbilen står "hjemme" kjøp en fuktighetsmåler med to deler så vet du hele tiden hvor vått det er i luften. Kjøpte en Sandstrøm avfukter som kan brukes ned til 0 grader, og erfaringen etter 4 mnd er følgende.
Om jeg ikke finner noe annet å bruke den til, kunne jeg klart meg uten.
Fuktigheten i husbilen ligger i snitt ca 10 % over fuktigheten i huset.
Tømmer jeg husbilen for vann, er det tilbake på det samme nivå en dag senere.
Tror nok alle de biler og vogner som står oss forhandlerne har det like godt som min bil, men Biltema og andre skal jo tjene penger på alt vi "må" ha.
Lurer også på hvor fornuftig det er å variere fuktigheten mellom 30 til 70 % luftfuktighet.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Torrbollar"

Dom fungerar i alla fall hos oss, har 2 st i husbilen under vinterhalvåret.

Tommy R

Grattis! Antingen har du lyckats tillsluta husbilen hermetiskt vilket är väldigt dyrt och besvärligt eller så har du satt världsrekord i konsten att rubba naturlagarna lokalt.

Jappe
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: "Torrbollar"

Till er som VET att torrbollen är en bluff, är det inte fantastiskt att det
går att utvinna så mycket vatten ur lite salt bara med att tillsätta syre.
Skall göra ett test till sommaren med att sätta en torrboll på ett torrt
o varm ställe.

Tommy R
 
Toppen