• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tankar om LPG tankar

F

F.d. 6270

Guest
Funderar på att bli mer oberoende av elstolpar (storförbrukare) och andra synergieffekter, värme mm.

Så här går tankarna:

Har två bränslen idag - Diesel och Gasol, vill inte ha fler, helst slippa bensindrivna elverket också.

Aldepannan fungerar bra med gasol.

Solceller räcker inte till under för- och eftersäsong.

Vill inte ha Efoy.

En rejäl fast LPG tank under Alko chassit, undrar vad det kostar att få installerat?

Extra stuvutrymme där PK10orna står idag.

En Gasperini gasolgenerator under bilen, bra laddning, kanske låter lite mycket?

Någon som har denna "setup" och är nöjd?


Annan möjlighet är att komplettera med vattenburen dieselvärmare, men från båttiden kom jag ihåg att den lät mycket och drog rätt mycket ström.

Finns det någon smart liten dieselgenerator?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tankar om LPG tankar

Truma viste på messen i Dusseldorf høsten 2010 en brenselscelle drevet av LPG, svakheten er litt lang oppstartstid, men effekten er meget bra. det store spørsmålet er om de virkelig er leveringsdyktige, eller om det bare var en prototype. De jobber med en mellomnivå temperatur, mens større enheter som bruker LPG jobber med høy temperatur 800°C og oppstarttid på mange timer.
EFOY med sim metanol teknologi jobber ved ca. 80° - rykter sier at Truma jobber med 200°C elelr litt mer. Ved disse temperaturene er det okke så mye varme en må fjerne fra prosessen so lyden fra fläkten er liten.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tankar om LPG tankar

Hej. Om du har en helbilsgodkänd husbil så tror jag inte att det är tillåtet att montera gasoltank på den.

MVH

Stig :confused:
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tankar om LPG tankar

Mja, Stig,
det blir snarare tal om < ombesiktning > då tillbyggnaden särskiljer fordonet från
typgodkännandet.

En fast gastank ska besiktigas (med godkännande) var 10 år.
dessutom så är tankgasol klart billigare än flaskgasol!

Nere i Polen har jag bekanta som gör sådana monteringar för gasdrift för c:a 6 - 8 svenska tusenlappar.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Tankar om LPG tankar

Hej. Mycket möjligt att jag har fel, jag blir glad i så fall eftersom jag funderat på att montera en gasoltank. Men en granne till mig som är anställd som besiktningsingenjör på bilprovningen påstår att detta inte är tillåtet på en helbilsgodkänd husbil.


MVH stig:spinny:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Tankar om LPG tankar

Det som klart ikke er tillatt er ombygnad til LPG-drift på en bil som ikke har dette som opsjon fra fabrikk. Endring fra LPG-flaske (Gasol-tub) til LPG-tank er ikke rapporteringspliktig. I følge et EU-direktiv finnes det nå LPG-tanker som er fritatt fra den 10-årlige trykktesten.

Bytte fra vanlige flasker til tank-flasker er ingen inngrep i bilens gassannlegg.
En større tank er en utvidelse av befintlig installasjon og var tidligere med egne regler i flere land, nå er det EU-forskrifter som forenkler dette - jobben må gjøres av autorisert montør.
 
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tankar om LPG tankar

Mina herrar,
ska vi nu enas om vad vi diskuterar?

Tidigare hade vi i Sverige s.k. typgodkännande för bilar.
Husbilar fanns inte med i denna kategori fordon då det importerades/tillverkades
alldeles för få för att berättiga kostnaden för ett typgodkännande.

Idag har vi ett "EU-typgodkännande".

Ändrar jag ett sådant fordon vad gäller "bilfunktionen" så måste fordonet nybesiktigas
som "egen typ".

Att montera en fast gasoltank för drift av "bodelsgasförbrukare" ändrar inte fordonets
"bilfunktion". Alltså fritt att montera och använda efter gasinstallationsgodkännande enl.
dagens EU-normer.

Fördelar:
1) fast montage kontrolleras senast var 10:e år.
2) färre åldrande gummislangar
3) gaspriset på mack blir klart lägre per liter än gaspris i tankade flaskor.
4) gamla "gasutrymmet" kan användas till annat
5) trafiksäkrare, tanken ligger inne mellan rambalkarna, gasflaskorna stod utanför ramen
6) snabb tankning på gas-mack

Nackdelar:
1) installationskostnaden.

Jag har "frågan ute" nere i Warszawa-trakten om kostnad för tankmontage så jag åter-
kommer med prisuppgifter om någon vill nappa.
 

farfar66

FD HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Motala
HBK-Nr
18918
Medlemskap
2022
Sv: Tankar om LPG tankar

Tog några bilder, men bättre kunde det ju ha blivit.
I bakgrunden sitter en automatisk växlllare så att när den primära tuben är tom så slår den om till den andra tuben helt på egen hand.
Man behöver inte öppna luckan förutom då man ska läcktesta anläggningen.
Jag tycker det är mycket smidigt!
 

Bilagor

  • gaslucka.jpg
    gaslucka.jpg
    37,5 KB · Visningar: 17
  • gastuber.jpg
    gastuber.jpg
    51,5 KB · Visningar: 15
  • gastuber2.jpg
    gastuber2.jpg
    38,7 KB · Visningar: 11

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: Tankar om LPG tankar

hej ! det ser bra ut ! men det är inga tankar ? det är en fast inst av alugas tankflaska ! tankar har man i regel under bilen som en fast installation ! lycka till ! hoppas du blir nöjd !:)
 
F

F.d. 32985

Guest
Sv: Tankar om LPG tankar

Fråga från en oinvigd. När vi sätter in husbilen för vinterförvaring får inte våra gasolflaskor vara kvar i husbilen (har inte fastmonterade). Hur går det om vi önskar få fasta tankar eller flaskor? Måste dessa vara tomma då eller är det upp till uthyraren att bestämma?
 
Toppen