• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tömning av toatank

I

ingjo

Guest
Har funderingar kring hur man tömmer fasta toatankar? Jag har aldrig sett någon camping som har denna utrustningen.

Ingjo
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

Nu vet vi att det finns ca 48 800 husbilar i Sverige och det finns tecken/signaler om att antalet kommer att fortsätta öka de närmaste åren. Trots lågkonjungtur och ökad insikt om behovet att värna om miljön och luften vi andas. Ökningen av antalet husbilar kan kanske också komma att förstärkas av att alltfler 40-talister väljer att åka husbil.
Om det dessutom kommer närmare ca 100 000 (osäkert antal) husbilsturister till Sverige under perioden april - oktober, ja då är det väldigt många som letar efter bra ställan för att tömma sina toatankar.
Nu kan vi inom HBK ha en uppfattning om volymen på problemet med tömningen av spillvatten från husbilarna.
Det bästa, tycker jag, vore att det fanns rikligt med ställplatser i landet med bra serviceställen för husbilar. Det näst bästa och kanske det enklaste vore om det fanns tömningsmöjligheter på bensinmackarna, i vart fall på de större mackarna.
Vägverket och kommunerna är förmodligen de instanser som behöver påverkas för att få till stånd många bra ställplatser med tömningsmöjligheter. Och de olika bensinbolagen är de som skulle kunna tänkas bearbetas för att i anslutning till de större mackarna få speciella stationer för tömning av toatankarna m.m.
Frågan är då hur vi kan gå vidare och vem som gör vad?
Ska vi bry oss, vänta och se vad som händer eller låta någon annan ta initiativet?
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Tömning av toatank

Jag har en amerikansk husbil med stora tankar. men brukar inte ha problem med tömmning. om de inte finns möjligheter att tömma i brunn obs tillåten sådan ..så köpte jag i Florida en pump som mal sönder allt o skickar skiten upp till 30 meter i en 16 mm slang så de går fint att tömma i en av VV rastplatstömmningar. eller något som är högre än marknivå. Fungerar perfekt.. ja för övrigt så är det olagligt o straffbart att tömma något som helst avloppsvatten i naturen eller i dagvattenbrunnar..
:mcride::wink:
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Är det någon som vet vilken paragraf som i Svea Rikes lag som gör det olagligt och straffbart att tömma 10-15 liter avlopp i naturen?

undrar EssoJ
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

Hej,
utöver miljöbalken så finns även Hälsoskyddslagen (1982:1080) Hälsoskyddslag (1982:1080) som i sin tur klargör att det är den kommunala hälsovårdsnämden som handgar tillsynen. På t.ex. Stockholm kommuns hemsida Avlopp - ansökan - stockholm.se står det att läsa följande under vatten och avlopp "Utsläpp av avloppsvatten betraktas som miljöfarlig verksamhet. Orenat avloppsvatten ska avledas eller tas omhand så att olägenheter för människors hälsa eller miljön inte uppstår."
I denna del skiljer det sig säkert inte särskilt mycket mellan olika kommuner.
V-backen ;)
 
F

F.d. 7569

Guest
Sv: Tömning av toatank

Då synes det mig synnerligen märkligt att så många kommuner inte riktigt har förstått de behov som resande sällskap av vår "dignitet" faktiskt har.

I Linköping så finns så vitt jag vet inte ett enda ställe - förutom vänligt sinnade mackar och Glyttinge Camping - som tillåter oss att tömma våra svartvatten (spillvatten - enl. ditt vokabulär) tankar. Att förhållandet är sådant i landets femte största kommun är ju inte särskilt positivt.

//Roger
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömning av toatank

Det finns en del lagtext i inläggen här över, när dom skrevs tänkte man nog inte på husbil
utan dom är nog mera tänkta åt fastigheter med fast avlopp, trekammarbrun eller dylikt.
Om jag exempelvis diskar i en balja utanför husbilen inte går jag då in och häller ut det i vasken utan det blir ju på lämplig plats i naturen varvid växtligheten får näring :rolleyes:

Gurra
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

Det kan så vara att lagtexterna har några år på nacken, men mängden spillvatten har tyvärr inte blivit mindre mer åren. Och våra sjöar och vattendrag har heller inte blivit bättre mer åren. Se bara på den förfärliga algblomningen som ökar år efter år.
V-backen ;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömning av toatank

Det är nog mer åkerbruket som är den som mest gynnar algblomningen tror jag.
Tror inte att om jag tömmer min toaburk i ett dike ute i skogen påverkar algblomningen i någon högre grad.
Vore intressant att höra om någon av oss brukar tömma diskvatten och toavatten i naturen hur och var någonstans (blir nog inga svar):swoon:


Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Där tar du miste! Jag svarar som så att gråvatten tömmer jag gärna om jag står med avloppsröret över en grönyta medan jag aldrig tömmer toaavloppet annat än i avlopp (tömningsanordning eller toalett). Jag är övertygad om att kanske 50 liter vatten tillsammans med ett par teskedar diskmedel, någon tesked tandkräm och någon matsked tvål inte påverkar vår försurade jord. Jag är dock noggrann med att inte göra detta på platser med publik eller där det finns risk att vattnet blir stående länge. Regnar det är det desto bättre.

Skall dock erkänna att jag tömt en fast toatank på en gräsbacke en gång. Det var till råga på allt på en camping. Men det var en olyckshändelse när jag skulle köra in. Marken var snötäckt och det låg något under snön som jag körde över och sedan ner i en fördjupning så tömningsventilen tog i och bröts av. Inte speciellt skojig upplevelse kan jag intyga.
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Tömning av toatank

Till alla tvivlare. nu finns det länkar till 2 ställen där de e bara o läsa innantill.
OBS de e straffbart att tömma avlopp i naturen. o de e snuskigt oxo..:twitcy:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Tömning av toatank

Länkar:confused:

Bonden sprider ju ut grisap..s tusentals liter vad gör då 5 liter kiss från en tvåbent varelse i skogen:D
Föresten lagen säger även att det är straffbart att pinka ute:D vem bryr sig om det:confused:


Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Tömning av toatank

Norra Öland (läs Borgholms kommun) är numera ett föredöme vad gäller
service för husbilar. I Borgholm, Byxelkrok och Böda hamn har kommunen
ordnat fina ställplatser med all den service man kan önska, t.o.m möjlighet
att tömma svart- och gråvatten från fasta tankar.
I Borgholm ligger tömningsstationen inte i direkt anslutning till ställplasen
utan några kvarter därifrån på position: +56° 52' 57.23", +16° 39' 41.98"


Från att ha varit en utskälld kommun, har man tagit kritiken på allvar och
vänt det till något positivt.
Hoppas fler kommuner bl.a Mörbylånga, inser fördelarna och följer efter.
 

Bilagor

  • STH70597.jpg
    STH70597.jpg
    1,1 MB · Visningar: 23
  • STH70616.jpg
    STH70616.jpg
    911,7 KB · Visningar: 24
Senast ändrad:
F

F.d. 25148

Guest
Sv: Tömning av toatank

Hej. Det borde ju finnas gott om tömmningsanläggningar i Sverige för vart tömmer alla turistbussar sina tankar. Finns det någon bussförare här som kan ge lite tips på tömmningsplatser?
Lasse
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Tömning av toatank

Det ar konstigt att djuren far skita i skogen och inte vi manniskor. nagon sade till mig atta det beror pa all den medicin som vi vraker i oss kommer inte ihag hur manga ton per ar.
Det farligaste lar vara sulfater i tvattmedel som overgodar sjoar.
sa ta pottan med er nar ni gar pa langpromenad i skogen.
I Sverige vet jag ej ,men i Spanien om nagon tommer svartvattnet i en dagvattenbrunn
sa ringer polisen en slamsugfirma som du far betala plus boterna. Daremot om du slapper ut svartvattnet under fard sa att det hamnar i ett dike sa ar det helt OK tyristbussarna gor sa. det basta ar att avanda sitt forstand och tomma pa riktiga platser sa retar man ingen :rolleyes:
 

gunnar20

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Orust
HBK-Nr
760
Medlemskap
2024
Sv: Tömning av toatank

Kan nämna att i Norge finns det tömningsstationer på nästan var och varannan bensinstation. Kanonbra och enkelt. Kostar ca 20 Nkr. Billigt sätt att fylla/tömma!
Frankrike, Spanien också!

Så borde det vara i hela Europa. Då vi bor och använder våra husbilar hela tiden så måste vi också på ett enkelt sätt kunna tömma/fylla. Detta gäller även på campingen! Har man en stor och fin bil går man inte gärna på offentliga toaletter utan använder bilens toalett och dusch på heltid. Det gör iallafall vi. Därför måste det vara lätt att flytta bilen för att fylla/tömma även på en camping. Vem vill springa med lösa hinkar när bilen är gjord för att bara dra i en spak! Nä bättring vill vi nog alla se.

Det borde vara väldigt enkelt för en bensinstation att ordna en tömningsstation och sedan ta en liten summa pengar för det hela. Hoppas vi snart har detta enkla system inför i Sverige också.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 11846

Guest
Sv: Tömning av toatank

Kan nämna att i Norge finns det tömningsstationer på nästan var och varannan bensinstation. Kanonbra och enkelt. Kostar ca 20 Nkr. Billigt sätt att fylla/tömma!
Frankrike, Spanien också!

Så borde det vara i hela Europa. Då vi bor och använder våra husbilar hela tiden så måste vi också på ett enkelt sätt kunna tömma/fylla. Detta gäller även på campingen! Har man en stor och fin bil går man inte gärna på offentliga toaletter utan använder bilens toalett och dusch på heltid. Det gör iallafall vi. Därför måste det vara lätt att flytta bilen för att fylla/tömma även på en camping. Vem vill springa med lösa hinkar när bilen är gjord för att bara dra i en spak! Nä bättring vill vi nog alla se.

Det borde vara väldigt enkelt för en bensinstation att ordna en tömningsstation och sedan ta en liten summa pengar för det hela. Hoppas vi snart har detta enkla system inför i Sverige också.

Jag undrar hur dom gör , dom som inte har sån stor och fin bil som du,
dom karnse håller sig tills de kommer hem , eller skiter i skogen:rolleyes:
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Tömning av toatank

Hej Gunnar,
jag har försökt att få Statoil att fixa tömning av spillvatten och påfyllning av färskvatten på sina mackar för husbilar, se här http://www.husbilsklubben.se/forums/t34996-2/#post243185
Tyvärr finns inget intresse i dagsläget. Det var deras fastighetschef som tackade för tipset.
Tror inte att Statoil tänker ta den kostnaden att fixa till detta. De vill säkert ha bidrag från staten som alla andra.
V-backen :)
 
Toppen