• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Täta färskvatten tank i plast

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Intressant...jag har ju heller inget att förlora då den här tanken är värdelös som den ser ut idag. Kan du beskriva lite mer detaljerat hur du gjorde?
Skar du med sticksåg/vinkelslip ut det parti som skulle bort först? Riggade du upp allt i en ställning? Gjorde du det ensam? Hur började och slutade du? Drog du lödkolven sakta i skarven medan du tryckte ihop det som smälte? Vilken lödspets användes? Kan man "spackla" med den smälta och den extra plasten?
Gjorde du någon typ av armering eller förstärkning av t ex rostfritt på några ställen? Behövde du täta med någon tätningsmassa för att få det helt tätt?
Som du ser på bilden så är det en rätt stor öppning så att man även kan komma åt från insidan om det skulle behövs.

Några givare har jag inte i min tank. Men jag har en 100W lödpenna. :p:
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Jag använde vinkelslip med stenklinga. Kolla först att ytorna är raka så att de passar innan du börjar kapa. Hörnen brukar vara "mjuka" dvs. lite rundade så man måste kapa där det raka börjar. Se till att du får en slice över av plasten som du kan använda som pålägg. Jag använde en vanlig lödpenna vid spackling med själva fugningen använde jag en pennpistol av gasol. (en miniaturbrännare som ger hög konsentrerad värme) Jag jobbar alltid ensam, ingen rigg, men plan yta som stöd. När du skurit bitarna färdigt och rengjort dem (med 120 papper) så se till att omgivningen också är rent. Punkta sedan med värmepennan runt om så läget fixeras, lägg ytorna tätt mot varandra. Sedan tar man ca 1cm i taget och flyttar till motsvarande sidan och så vidare. Detta för att värmen inte skall deformera de plana ytorna. Vidare skall man ha så liten låga som möjligt och den skall hållas en bit ifrån så att man slipper sotbildning eller öppen låga. När man svetsar så ser man tydligt hur ytorna blir glänsiga och börjar svettas, ungefär som vid gas svetsning. Du har fördelen att ha stöd av tex aluplatta på baksisidan eftersom du har så stor öppning. Du kan jämna ytorna med extra plast som du droppar på skarven och utjämnar med tex stämjärn. Jag behövde ingen tätningsmedel. Har hållit tät två år och inga symptom för läckage. Hela jobbet var faktiskt lättare än jag trodde. Ju tjockare plast, ju lättare att lyckas, tror jag. Min plast var 5 mm tjock. 1 -2 mm plast tror jag det blir mer än knepigt...
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Låter som man skulle testa. Är rätt säker på att min tank också är runt 5mm tjock och ytorna ser helt raka ut.
Vinkelslip med stenklinga, check. Du menar alltså en diamantklinga då? Det här blir ju på fri hand så riktigt jämnt är det nog svårt att få det. Men det kanske inte gör så mycket när man väl börjar smälta? Hur stor glipa kan det vara för att man kan smälta ihop det?
Pennpistol med butangas, check. Har en sån. Trodde först det var lödkolven som var det du huvudsakligen använde men nu förstår jag hur du menar. Bara en cm per gång....kommer nog att ta sin tid. Ska man trycka och bearbeta plasten på nåt sätt när den mjuknat under upphettningen eller går den så att säga ihop helt själv? Om man skulle snedda snitten (V-form) som man kan göra vid vanlig svetsning, skulle man vinna nåt på det? Eller det kanske bara funkar om man har en svetssträng, alltså när man tillför ett materiel?

Jag kommer att kapa bort en rätt så rejäl bit från tanken så det kommer att finnas materiel att öva med innan man kör skarpt. Kan tänka mig att det gäller att lära sig när man uppnått rätt temperatur så att ytorna verkligen smälter för om man avbryter uppvärmningen för tidigt blir inte skarven homogen eller hållbar och kör man för länge så börjar allt att rinna. Hur länge uppskattade du att du värmde på varje punkt och ungefär hur långt ifrån höll du gaspennan? Jag struntar i om skarven blir jämn och snygg, bara den blir tät!
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Ytorna skall läggas helt tät emot varandra, ingen spalt. Du smälter plasten under kontrollerade former, det är just det som är vitsen/svårigheten att inte ivra sig att ha för mycket värme. Du ser att den smälter ihop, eventuellt kan du hjälpa med small stämjärn. Om det inte bygger på tillräckligt i tjocklek och du misstänker läckage risk, lägger du extra plast där. Pröva dig fram så blir du semiproffs innan du vet ordet av...Ingen diamant klinga, utan stenklinga samma typ som tex metall klinga. Kör försiktigt så det inte gletar sig, annars går sågen också bra...
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

OK. Jag har tyvärr inte tanken hemma just nu så jag kan sätta igång, lämnade den hos mina föräldrar i hopp om att dom skulle hitta nån som kunde göra en tank i rostfritt och använda denna som mall men jag har gett upp det projektet....detta verkar dessutom betydligt mera spännande :wink: Måste fixa så jag får hit den!

Under tiden bombarderar jag mig med mina frågor som jag hoppas få svar på. :D

OK, stenklinga. Trodde man skulle använda diamantklinga för att få snyggt snitt. Stenklingorna brukar vara rätt tjocka. Men jag testar väl mig fram. Har dock ingen varvtalsreglering på någon av mina tre vinkelslipar.

Börjar få kläm på hur du menar att man ska göra men det måste vara svårt att kapa en så stor yta runt om - på två delar dessutom - utan att få ens en liten glipa. Att tvinga fast en bräda som man kör vinkenslipen mot kan kanske vara en bra idé? I värsta fall får man väl hyvla och putsa tills man blir nöjd.

Du skriver att man "bygger den i tjocklek" men två lika tjocka plastytor som sammanfogas ger väl ingen förändring i tjocklek varken åt ena eller andra hållet? Eller blir det en slags "söm" i form av en upphöjnad när man lyckas bra?

Sen förstår jag att den extra plasten kan användas för fyllning genom att man smälter ner den, funkar det ungefär som ett stearinljus: man värmer lite extra och då smälter plasten och man trycker den på plats och när den finns på det tänkta stället så plattar man till det? Med stämjärn...eller kanske en liten spackel? Ska man kapa små remsor eller trådar av plast för detta ändamål?

Lär lukta en del så det är nog mest lämpat att hålla till utomhus. :rolleyes:
Ska försöka ta bilder och visa hur jag gjorde när det blir aktuellt.
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Jag kapade med frihand. Ritade först med tuchpenna. Klart att du skall hålla på med detta i köket, var annars? (brevid den isär ploggade mc:n) Socialt så stärks familjesammanhållningen när hela familjen deltar i projektet. Frugan brukar spela lite sträv vid sådana tillfällen, om man tex slipar plast eller sprutmålar i köket, men jag tror att det är bara fasad och hör till rollspelet....

Seriöst.... Det osar en del beroende på värmen och öppen låga. Men du skall inte nudda med lågan i plasten, värmen räcker bra till ändå. När du kapat ytorna kan du ta 60 papper och slipa dem jämna så att du får bra passform. Ojämheterna till fogen kommer från att man kan inte jämnt fördela värmen så att det blir fortlöpande process. Det blir lite ojämnt även med stadig hand. Men eftersom du har en stor lucka och kan ha en motstycke som stöd där inne, så får du förmodligen ett mycket bättre resultat än jag, då min tank var sluten. Ett tag var den närapå formlös då jag värmde för mycket. Den liksom kollapsade innåt, men att vända den upp och ned innan den stelnade så fick den sin form igen.. När du slutfilar på fogen, kan du eventuellt klippa småremsor av plasten och lägga på där det behövs, sedan smälta...
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Nu har jag fått hem tanken. Men när jag mäter och funderar så stöter jag på ett problem.
Först åkte jag till en lackfirma som (även) svetsar plast men efter att ha granskat konstruktionen så blev han ändå tveksam.
"Det kan gå men jag kan inte garantera nåt" säger han. Han hittade heller ingen märkning som talade om exakt vilken typ av plast det var.
Men om jag chansar då och ni får göra det ändå? Nja, kanske sa han och runt 7-800,- skulle han ha så vi kom överens om att jag skulle testa själv först men om jag misslyckas så skulle dom pröva.
Så nu står jag där och funderar.
Mitt problem är att jag har en toa i vänstra änden - med ett litet utstick som visar nivån - och jag har 62 cm att spela på längst ner och kanske 59-60 längre upp men tanken är faktiskt lite vinklad (i två steg) i den änden som man kan se på bilden och det har nog med detta utstick att göra.
Så här ser den ut:

kef4pi.jpg


Det är exakt 62 cm där tumstocken ligger...men så ska ju även gaveln dit. Som synes så kan jag inte ta mer till vänster för då går jag in på området där det stora locket sitter...som sitter på en del som är infälld. Jag kan heller inte kapa ut hela delen med stora locket för då tappar jag viktig volym. Jag skulle kanske kunna kapa jäms med där hålet för stora locket är men då blir passytorna väldigt profilerade och så tappar jag funktionen med det stora lockat.

Sen finns ett annat problem: det finns en avtappning längst nere till höger och det gör att den inte riktigt passar ihop med resten av långsidan så att använda den gaveln som avslut funkar inte riktigt.

Alternativet vore att ta bort en del på varje sida om stora locket men då blir det alltså två skarvar....det vore nog det snyggaste och bästa men även det som genererar mest jobb.

Hur skulle ni som prövat detta ha gjort?
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Tänk så mycket kunskap man kan efterlysa i olika trådar utan att skämmas, trots att man inte ens är medlem!
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Åja, jag är nog bra på att dela med mig om mina kunskaper och har gjort såväl guider (med bilder) som gett allehanda tips.

Det där lät mest som gnäll.
Kunskap och hjälpsamhet ska inte behöva kosta nåt.

Husbil är nåt nytt för oss och om det faller oss i smaken och man fastnar för det så finns det nog anledning att bli medlem för nivån och hjälpsamheten här är på riktigt angenäm nivå. Även om jag kan ifrågasätta en del ämnen här...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Tänk så mycket kunskap man kan efterlysa i olika trådar utan att skämmas, trots att man inte ens är medlem!

Tänk så mycket oginhet det finns som man gärna delar med sig utan att skämmas! Hade det inte varit bättre att dela med sig av problemlösning i stället? Det är ju trots allt tillåtet för Intresserade att skriva upp till 300 inlägg i de öppna ämnesforumen och det är inte reglerat vad de skall handla om så länge de följer forumreglerna.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Tänk så mycket kunskap man kan efterlysa i olika trådar utan att skämmas, trots att man inte ens är medlem!

Ber om ursäkt för denna medlems kommentar!

Inlägget blev rapporterat men tyvärr har jag varit upptagen på annat håll, annars hade inlägget varit raderat! :(
(Eftersom det nu är kommenterat i nya inlägg, får det ligga kvar)
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Det har inte gått så bra....

Gjorde ett försök idag med att kapa bort en sektion och skulle sen skarva/smälta detta. Körde med vinkelslip och stenskiva och det gick rätt bra. Upptäckte att jag rentav hade 6 mm tjocklek på plasten!

Men problem 1 var att tankens storlek gjorde att de långa partierna "hängde" lite vilket fick till följd att den urkapade änden inte riktigt passade på stället den skulle sitta. Jag testade att stadga invändigt med pinnar för att försöka få det någorlunda och till slut blev jag väl någorlunda nöjd. Sidorna hyvlade jag med en liten hyvel för att få så liten glipa som möjligt. Här gjorde jag nog första felet, jag ruggade aldrig upp ytan efteråt med sandpapper.

Så var det dags att smälta. Fram med gasolpennan. Testade först på den urkapade biten och efter några försök så förstod jag hur man skulle göra. Faktum är att den upphettade plasten påminner om stearin både i lukt och konsistens när den hettas upp.

Jodå, jag fick upp farten och tyckte att sömmen såg skaplig ut ett bra tag... men så var jag tvungen att byta sida och där stämde passformen ganska dåligt. Blev inte riktigt nöjd med den sidan. Sen när jag svängde in på nästa sida så var glipan rätt stor så jag täljde plastremsor som skulle passa in där.
Ett problem var att mängden plast gjorde att det tog en bra stund innan det stelnade och om man kylde med t ex vatten så blev det för sprött. Hade man då en situation där man var tvungen att försöka hålla en bit på plats så blev det svårt, för att inte säga nästan övermäktigt.

Till slut så blev jag klar och det var dags för läckageprov.
Fail. :(
Den läckte som ett såll! En snabb titt runtom och jag kunde t o m ana var det läckte. Gick varvet runt och bättrade på lite överallt, smälte plastremsor och spacklade. Blev bättre men det verkade som när jag värmde på ett ställe för att smälta igen det stället så öppnade det sig på ett annat. Suck.
Efter tre varv med nya läckor så gav jag upp....

Mitt största fel var nog att jag hade för bråttom. Man tycker att det smälter på bra så man forcerar vidare...men utan att plasten har stelnat. Vilket var fel nr 2, man måste låta det stelna innan man går vidare. Sen var ju inte förutsättningarna det bästa, hade skarvarna följt varandra helt och glipan hade varit minimal så är det nog kanske gått bättre.

Är tveksam att jag kan göra nåt vettigt av min tank nu. Det finns inget materiel att kapa bort så att jag kan testa ett varv till. Var inne på om man skulle försöka lägga ett rostfritt förband på insidan och se om man sen kunde täta med en vulktejp som sen skruvas fast i denna...men det blir ett ganska bökigt företag som kanske inte heller fungerar.

Lite bilder:

166bzop.jpg


jrw4mo.jpg


2v85z5t.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Täta färskvatten tank i plast

6 mm gods, her tror jeg en må ha en V fuge som en fyller med smeltet materiale, det brukte en ved gass sveising av jern og stål. Er det ikke en fuge blir det lett en overflate klatt og ikke binding hele veien gjennom. En annen sak er å punkte først slik at delene holder seg i ro.

Problemet med lang herdingstid kan løses ved å ha mange punktfester og alltid sørge for at det er minst ett slik mellom to strekninger som fortsatt er varme.
 

bkv22

HBK Intresserad
Inlägg
256
Kommun
Umeå
Sv: Täta färskvatten tank i plast

Jag har en annan lösning på gång.
Har en bekant som jobbar med tillverkning av kapell och presenningar.
Han ska helt enkelt få tillverka en skräddarsydd vattensäck med insydda anslutningar som sedan placeras i den gamla tanken!
Blir billigt och funktionellt.
Återkommer med rapport när detta är klart.
 
Toppen