• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Strömbrytare/växlare

F

F.d. 55931

Guest
Trodde att jag enkelt skulle lösa en praktisk detalj på vår husbil men har hitintills inte lyckats. Har bytt till ett 220v kompressorkyl/frys som jag driver med en inverter som kopplas in via bilens 220v elcentral. När extern ström kopplas in växlar jag kablarna med europantakter vid elcentralen. Lite "bökigt" är det. Har därför sökt efter en strömbrytare/växlare där jag enkelt och säkert kan växla mellan intern och extern 220v ström, men inte lyckats hitta någon. Finns det en smidig lösning?
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

En omkopplare för 230 V måste vara kapslad av säkerhetsskäl, det duger inte att bara montera in den i exempelvis en panel. Dessutom bör en omkopplare ha ett Från-läge mellan de båda Till-lägena som extra säkerhet ifall man glömt den obligatoriska avstängningen av inkopplade apparater innan växlingen. Invertern skall ju vara obelastad vid till- och frånslag!
Använder själv ett väggmonterat grenuttag för berörda apparater och ansluter det med sin anslutningskabel växelvis mellan invertern och bilens 230 V-uttag. Den elektroniskt styrda omkopplaren är naturligtvis en snyggare variant...
MVH/Thomas Eriksson
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Thomas
Först av allt när det gäller installation av 230 V-utrustning är det en behörig elektriker som ska göra det.
Om någon trots det dristar sig att göra en sådan installation förutsätter jag att den som gör det vet vad han sysslar med.

Du skriver, citat ”Dessutom bör en omkopplare ha ett Från-läge mellan de båda Till-lägena som extra säkerhet ifall man glömt den obligatoriska avstängningen av inkopplade apparater innan växlingen”.

HUR TÄNKER DU DÅ???

Du skriver, citat ”Den elektroniskt styrda omkopplaren är naturligtvis en snyggare variant...”
Du lovordar ju ovananstående som har en exakt lika inkoppling som den omkopplare jag tipsar om med undantag av automatiken, d.v.s. när 230 V landström inkopplas växlar relät till landström .

För övrigt kan man uppnå samma automatik med följande relä till en kostnad av 115 kronor
Köp Insticks-relä Hongfa HF92F-240A5-2A21S 240 V/AC 30 A 2 NO 1 st hos - Conrad.se Kretskortsrelä

OT. Om invertern har nätprioritering kan man glömma allt vad gäller extra omkopplare.

/Leif C
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Leif.
När du bryter strömmen till en apparat så innebär det inte alltid att apparaten omedelbart stänges av eftersom exempelvis nätaggregat innehåller kondensatorer. Vid tillslag uppkommer en strömspik och om detta sker samtidigt som apparaten befinner sig i ett "avstängningsläge" så kan mycket väl skador uppkomma. Det händer ju för övrigt att elapparater går sönder eller "ballar ur" även om det kommer en strömspik på det allmänna elnätet.

Ang. behörighet är vi helt överens men det var ju inte det frågan gällde...

MVH /Thomas Eriksson
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Thomas
Först av allt när det gäller installation av 230 V-utrustning är det en behörig elektriker som ska göra det.

Starkströmsinstallationen i husbilen är inget behörighets krävande jobb. Standarden som reglerar det slutar där den berömda 25 meters anslutningskabeln slutar.
 
F

F.d. 15918

Guest
Sv: Strömbrytare/växlare

Jag skulle tro att föräkringsbolaget är av annan åsikt, har du ändrat i bilens typgodkända system och det kommer fram efter en brand så är du nog rökt.(bokstavligt talat)

//Nisse
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Thomas
Du ställer det du förespråkar, en omkopplare med ett frånläge mellan de båda tillägena och citat ”den elektroniskt styrda omkopplaren är naturlitvis snyggare variant…” mot mitt förslag på omkopplare, vad är skillnaden???
Jag svarar själv:
Till Från Till omkopplaren: Ingen skillnad om du inte gör en paus på frånläget och hur ska man veta hur länge man ska pausa?
Den elektroniska omkopplaren: Ingen skillnad. Invertern belastas även då vi start.

I det här fallet talar vi om en kompressordriven kyl/frys d.v.s. en elmotor och den klar av en sådan växling vi talar om. Det är ju inte värre än om man efter en avstängning omedelbart startar igen.

Har du någon annan uppfattning?

/Leif C
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Hej igen Leif.
Det är möjligt att ett kompressorkylskåp klarar en dylik strömspik men i grunden är det ändå principen för omkoppling vi diskuterar, därav mina synpunkter.

Hur lång tid man skall vänta mellan till- och frånslag beror naturligtvis på vad som är inkopplat. Det är dock stor skillnad på millisekunder i en vippomkopplare och en sekund i ett trelägesvred. Hursomhelst så anser jag ändå att när växling sker skall inga apparater vara anslutna!

Jag har ingen erfarenhet av fast inkopplade inverters, men de har förmodligen någon form av anpassad till- och frånkoppling om de arbetar automatiskt.

Eftersom Conrad togs upp i tråden, så valde jag slumpmässigt ut manualen till en av deras inverters. På sidan 5 kan man läsa om till- och frånkoppling.

http://www.produktinfo.conrad.com/d...-WECHSELRICHTER_HPL_200_de_en_fr_nl_es_pl.pdf

MVH/Thomas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Problemet med en inverter är att den inte får startas med belastnng. Där blir då till att tänka sig för varje gång den kopplas in.
Att koppla in den brytaren som tidigare här i tråden föreslås vill jag inte rekommendera pga att man inte får någon föregling för utgående spänning på stiften i intaget. Dom blr spänningsförande. Visst kan man koppla via ett föreglingsrelä men det har inte föreslagits i tråden. Därför är den färdiga kopplingsdosan ett bättre förslag men likt förbaskat får man problem om det sitter en förbrukning i uttagen när man slår över till invertern och den inte hinner starta upp till full effekt.
Om man skall följa föreskrifter så blir den föreslagna brytaren lite svår att montera pga att dubbelisolering kommer saknas på baksidan av den front den monteras på. Förmodligen är den åtkomlig från baksidan tex i ett skåp.
Själv tycker jag att det är bättre att ha två separata elsystem i bilen för 230V. Har så själv i vår bil men det medför mera arbete att installera.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Thomas
Först av allt när det gäller installation av 230 V-utrustning är det en behörig elektriker som ska göra det.

Starkströmsinstallationen i husbilen är inget behörighets krävande jobb. Standarden som reglerar det slutar där den berömda 25 meters anslutningskabeln slutar.

ELSÄK-FS 2007:2

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av
en yrkesman under överinseende av en elinstallatör.


4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.

1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.
 

Leif C

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Håkan
Kopplingstekniskt blir det ingen skillnad på den av mig tipsade omkopplaren och den färdiga kopplingsdosan. Ingen av dessa ger spänning i det utvändiga strömintaget vid inverterdrift om vi enbart håller oss till val av strömkälla till kyl/frys.

/Leif C
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

ELSÄK-FS 2007:2

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av
en yrkesman under överinseende av en elinstallatör.


4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.

1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

Den texten har jag fått förr, och det stämmer inte. Du har mer information här. http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/393681
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Håkan J uttryckte, till vis del, bra det jag skulle förtydligat i mitt förra inlägg.

Den automatiska växlingsboxen har en växlingstid på 1-2 sek vilket gör den till ett bättre alternativ än vippströmbrytaren. Det är viktigt att komma ihåg att växlingen bara får ske då invertern är igång.

Håller fast vid att flytta en stickpropp mellan bilens uttag och inverterns dito är en enkel och säker lösning även om även den möjliggör fellaktigt handhavande.

MVH/Thomas
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

ELSÄK-FS 2007:2

Elinstallationsarbete som ska utföras av en elinstallatör eller av
en yrkesman under överinseende av en elinstallatör.


4 § Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet.

1. Utförande, ändring eller reparation av en fast installerad anläggning.
2. Fast anslutning av eller losskoppling av en fast ansluten maskin, apparat, bruksföremål eller en anordning så som industrimaskin eller lyft och transportanordning.
3. Utförande, ändring eller reparation av en tillfällig anläggning där arbetet kräver verktyg.
4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

Texten du refererar till är lite gammal. Tiden går och den är ersatt, ändrar i och för sig inte grundfrågan. Det är inget behörighetskrävande jobb som du hävdar. "Genom ikraftträdandet av ELSÄK-FS 2013: 1 den 1 januari 2014 upphävs äldre föreskrifter (ELSÄK FS 2007:2, ändrad genom 2010:4)." http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/781147
 
Senast ändrad:

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Den åsyftade omkoppling måste utföras felsäkert, skall relä användas blir konsekvensen tvångsstyrda kontakter. Jag tror få av oss husåkare installerar ett sånt relä av kostnadsskäl. En elektronikbox för ett halvt lakan uppfyller mycket sannolikt inte kravet, en falsk trygghet. Uppstår en död gubbe på campingen som mitt fordon orsakat, hur juridiken då bedömer om man köpt ett sån låda och installerar själv är jag inte kapabel att bedöma, jag skulle inte ta risken.
Jag har propp och jack för att skifta mellan inkommande 230 och internt genererad från både inverterad och elverk, med denna lösning sover jag gott.
/gert
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Sv: Strömbrytare/växlare

Funderade lite på faran av elektrisk ström vid drift med inverter. Finns väl ingen jordfelsbrytare i en sådan? Och om spänningen inte är kopplad med någon del mot chassie kan ju höga strömtoppar laddas upp av ansluten utrustning? Om man skall använda någon omkopplare mellan inverter och yttre el, borde den vara 2 polig så att bägge ledarna bryts/ kopplas om. Dessutom med dubbla brytställen per pol ifall den blir defekt. Skulle nog inte lita på ett relä..
En rejäl vridomkopplare el-noll-omvandlare är nog det enda trygga.

Varför inte ha en vanlig UPS inkopplad ständigt? Vikten.. Många ups:er skiftar fas/nolla vid drift/standby, så tänk efter hur den kopplas in. Men då är bodelsbatteriet orört om hårfön eller liknande körs några minuter. 1400W ups väger inte så mycket och kan ju mata ett/flera särskilda uttag för micro eller så.
Men den blir förståss bara laddad när man står på ström utifrån..
Men billigare och säkrare än motsvarande inverter om man nöjer sig med 15-20 drifttid typ datorbackup.

Förvirrade funderingar...
Ha en bra dag i alla fall!
Conny J
 
Toppen