• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

stängda ställplatser

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: stängda ställplatser

Jag tycker det här verkar vara en klassiker av gamla dåraktiga lagar och regler som ingen orkar eller törs försöka att ändra på, även om världen har förändras.

Det är ju inte så länge det har funnits rullande hem med egen motor som går att lätt flytta på.

Om fler än 50% av folket tycker att en lag är felaktigt så är det inte folket det är fel på utan det är dags att ändra lagen....

Men jag kan ju ha fel :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: stängda ställplatser

Jag tror det är strandskyddslagen du menar, för kriterierna för att rösta fram Sveriges husbilsvänligaste stad är ju inte lagstyrd.
Jag kan i viss mån hålla med dig om att strandskyddslagen är krånglig och i viss mån obegriplig för den oinvigde. Det är därför det är så viktigt att sätta sig in i vad som egentligen lagskrivaren syftar på och vad lagen är till för att gälla. Vi har ju valt att ha en lag i Sverige som du så starkt gillar med tanke på att du kör HB och den lagen heter "Allemansrätten". Denna lag kom till för att vi vanliga människor skulle kunna röra oss fritt i naturen utan att storgodsägare och skogspatronerna skulle sätta stopp för detta. Denna lag är väl unik och bra, det måste vi väl hålla med om.
Strandskyddslagen ingår i lagen om Allemansrätten. Denna lag har kommit till på samma sätt för att skydda natur, djur- och växtliv och tillträdet för våra vatten för allmänheten. Inte för att skydda detta för dig och mig utan för våra barn, barnbarn och de som kommer efter det. Det pratas mycket om att värna och rädda vår natur inför kommande generationer men när det inkräktar på ens eget sätt att vara och agera, ja då ä det fel på lagstiftningen. Vart fjärde år och därefter i fyra år har du möjlighet att påverka lagarna. Skulle det bli tillräckligt många som delar din synpunkt kan man kanske få till en lagändring. Det är detta som kallas demokrati. Om man bara går runt och gnäller på allt och andra så är man bitter.
 

framsidan

FD HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023
Sv: stängda ställplatser

Jag tycker man skall vara rädd om strandskyddslagen. Varför skall aldrig lagen gäller husbilsåkarna? Likaså med allemansrätten, den gäller aldrig för en husbil.

Men även i andra länder får du går ut i skogen osv
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.603
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: stängda ställplatser

Hejsan, den här tråden började ju med att ställplatser som fixats i hamnar skulle tvångsstängas och inte om att ställa husbilar utmed kusten i vilda naturen.
Jag syftade mest på att en husbil som ställs upp på anvisad plats i en hamn med både byggnader, betong och asfalt, och många gånger lite ruffig omgivning verkar nästan att jämföras med ett svartbyggt hus vid kustkanten, så jag tycker nog ändå att en lag som troligen är ämnad för att hindra byggnader nära vattnet inte borde hindra en hamnförening att få ställa några turisters flyttbara husbilar på en grusplan bredvid vattnet i en redan befintlig hamn.

M.v.h. JANKRO.
 

Rosberg

HBK Medlem
Inlägg
121
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
8005
Medlemskap
2024
Sv: stängda ställplatser

Och jag som var en av dem som röstade på Mörbylånga pga Degerhamn. Vill förklara min röst indragen:mad::mad:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: stängda ställplatser

Rosberg: Det är givetvis lätt ordnat:)
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: stängda ställplatser

Hejsan, den här tråden började ju med att ställplatser som fixats i hamnar skulle tvångsstängas och inte om att ställa husbilar utmed kusten i vilda naturen.
Jag syftade mest på att en husbil som ställs upp på anvisad plats i en hamn med både byggnader, betong och asfalt, och många gånger lite ruffig omgivning verkar nästan att jämföras med ett svartbyggt hus vid kustkanten, så jag tycker nog ändå att en lag som troligen är ämnad för att hindra byggnader nära vattnet inte borde hindra en hamnförening att få ställa några turisters flyttbara husbilar på en grusplan bredvid vattnet i en redan befintlig hamn.

M.v.h. JANKRO.

Än en gång. Jankro du har i din åsikt rätt (jag tycker så) så långt att det borde vara tillåtet att ställa en husbil på en redan etablerad plats. Men strandskyddslagen är inte till för att hindra att man bygger etc vid vatten. Strandskyddslagen är till för att värna tillgängligheten för allmänheten att komma ner till vattnet.
Som jag skrivit tidigare är det inte de ställplatser vid vattnet som det finns bygglov och strandskyddsdispens det gäller utan de som etablerat något eget utan tillstånd. Det är dessa som Länsstyrelsen stänger. Att sedan inte kommunen vill överklaga detta beslut hela vägen är väl lätt att förstå. Kommunen vill väl inte äventyra sina egna ärenden med ställplatser och det ska väl vi tacka dom för.
Som jag ser har tråden fått en liten snedvriden tolkning av vad som äntligen hänt. Vi ska ut med bilen en vecka i månadskiftet April-Maj och vi måste ju bara besöka Öland !!
 
H

Heddan

Guest
Sv: stängda ställplatser

Tyvärr är det fortfarande skillnad på camping på land och vatten,båtarna dom får ligga i vattnet,men om det kommer en Husbil eller Husvagn då gäller strandskyddet,jobbade som aktiv i CC Sthlm på 80 talet då hade vi också skillnaden mellan båt och Hb eller Hv tyvärr så är båt folket prioterade fortfarande!
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: stängda ställplatser

Jaha då kan vi nog glömma Degerhamns Ställplats visserligen har inte hamnföreningen bestämt om de ska överklaga beslutet eller inte men nu har även mark o miljödomstolen i Växjö sagt nej så det ser dystert ut. Mycket tråkigt då platsen under förra året hade över 5000 husbilsnätter.
Olle.
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: stängda ställplatser

Jaha då kan vi nog glömma Degerhamns Ställplats visserligen har inte hamnföreningen bestämt om de ska överklaga beslutet eller inte men nu har även mark o miljödomstolen i Växjö sagt nej så det ser dystert ut. Mycket tråkigt då platsen under förra året hade över 5000 husbilsnätter.
Olle.

Håller med om att det är tråkigt. När ett ärende gått ända till MÖD (Mark- och miljödomstolen) finns bara MÖÖD (Mark- och miljööverdomstolen) kvar och för att överklaga hit måste man ha prövningstillstånd. Det är svårt att fä prövningstillstånd om ärendet inte har principiell stor betydelse eller har en felaktig handläggning. I detta fall hade det varit till stor nytta för alla om Mörbylånga söker prövningstillstånd och överklagar beslutet från MÖD till MÖÖD. Om det skulle bli ett positiv utslag kan det gagna många andra MEN det kan också vara en stor belastning om utslaget blir negativt.
Detta är ingen lätt uppgift att lösa och därför måste vi som husbilsåkare vara med och poängtera samhällsvinsten med en ställplats (både för husvagn och HB) och lobba för ställplatserna i våra kommuner.:)
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: stängda ställplatser

Strandskyddslagen är bra, förutom för dom som bara tänker på sig själva.....Angående Mörbylånga kommun så har jag svårt att se kritiken som utdelas, hoppas den beror på okunskap och inget annat. Som vindsurfare och en av de personer som startade ÖWC (Ölands vindsurfing klubb, belägen med klubbstuga i Haga Park) sent 80 tal kan jag bara påtala att kommunen har alltid varit väldigt välvilliga och hjälpsamma till föreningar och verksamheter som kan gynna området. Likaså har det varit i fallet Degerhamn.......Efter det som hänt i Sthlms regionen samt i Gbg strandnära områden (Värmdö tex) förstår jag mycket väl att LS tar i med hårdhandskarna. Ett mycket tydligt annat exempel är Torö stenstrand söder om Nynäshamn där fastighetsägare succesivt "privatiserat" stränder. Kommunerna har fått mycket kritik för en slapphänt behandling i dispensärendena och därför har LS fått i uppdrag att styra upp i träsket........
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: stängda ställplatser

Det var inte syftet heller att göra en liknelse, i mitt inlägg försöker jag beskriva att LS har blivit betydligt tuffare i sådana här ärenden sedan kommunerna tagit över dispensärenden och sett alltför mycket mellan fingrarna. Själv tycker jag att det är mycket tråkigt det som nu hänt i Degerhamn då jag själv varit en flitig gäst och ställplatsmedlem i många år. Vi får hoppas på det bästa.....
 

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: stängda ställplatser

Det var inte syftet heller att göra en liknelse, i mitt inlägg försöker jag beskriva att LS har blivit betydligt tuffare i sådana här ärenden sedan kommunerna tagit över dispensärenden och sett alltför mycket mellan fingrarna. Själv tycker jag att det är mycket tråkigt det som nu hänt i Degerhamn då jag själv varit en flitig gäst och ställplatsmedlem i många år. Vi får hoppas på det bästa.....

Vi på kommunerna har hela tiden haft på delegation att handlägga strandskyddsärenden och Lst har alltid varit den myndighet som har haft tillsynen.
Naturvårdsverket var Lst högra hand fram till 2010 då ville Lst hantera tillsynen själv. Då hette det så fint att det skulle bli lättare att få bygga i strandnära läge. Det var i och för sig riktigt då det tillkom ett "särskilt skäl" att åberopa i dispensansökan. Det särskilda skälet var att kommunen pekat ut området som ett LIS-område (Landsbygdsutveckling i strandnära läge) det var bara det att detta vände sig till mer permanentboende än fritidsboende och kommunerna skulle göra ett schematiskt tillägg till sin ÖP (översiktsplan) som hette Lis-område och på förhand peka ut dessa områden i en plan samt att få detta godkänt av Lst. Då förstår ni att det tog och kommer att ta tid med alla samråd, träffar med medborgare etc.
När handläggarna på kommunerna beviljar ett strandskydd så måste dom skicka in en kopia på beslutet till Lst som då har rätt att överpröva och riva upp beslutet. Vi på kommunerna har inte rätt till klagan, bara på våra egna dispenser. Detta kallas demokrati. Men vi är glada för det.:):)

Jag har lagt denna länk i en annan tråd, bra för oss nördar men även lättläst för en icke nörd.
http://www.sjobo.se/files/Bygga, bo och miljö/Strandskydd/Strandskyddsregler.pdf
 
Toppen